Olen lihonut korona-aikana yli 20 kiloa vaikka en ole muuttanut ruokailutottumuksia muuta
kuin sen että syön nyt lounaan kotona kun ennen söin sen aina työpaikkaruokalassa. Onko muille käynyt samoin?
Kommentit (33)
Stressi lihottaa myös, kun elimistö menee paniikkimoodiin ja alkaa säästää energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöissä on ihan sairaasti sit kaloreita, samoin kandee miettiä, mitä smoothieen panee. Pähkinöissä on 540-740 kaloria kourallisessa/100g!
Mutta eihän pähkinät sula ruuansulatuksessa? Mulla ainakin tulee suunnilleen sellaisena ulos millaisena olen ne niellytkin.
Vierailija kirjoitti:
Stressi lihottaa myös, kun elimistö menee paniikkimoodiin ja alkaa säästää energiaa.
Nää, ei pelkkä stressi lihota. Jos HOIDAT sitä stressiä syömällä, niin SE lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun yksin ja teen töitä kotoa ja lounas on se salaatti, teen joka päivä annoksen, joka pääosin kasviksia. Illallinen monesti sama. Aamupalan ja välipalan skippaan ellei jotain menoa treeneihin yms. Iltapalaa en ole syönyt vuosiin paitsi treenien jälkeen joku riisikakku leikkeleellä, salaatilla ja juustosiivulla. Aamupalana joko smoothie tai puuro marjoilla silloin kuin sen syön ja välipalana esim banaania, marjoja tai pähkinöitä jos sellaista päivä vaatii. Olen miettinyt samaa et miten aiemmin kesti käydä joskus ravintolassakin lounaalla?! Ja katson kateellisena toisten instapäivityksiä kun käyvät ravintoloissa syömässä lounailla tai illallisella ja silti ovat hoikkia. Nimim turhautunut.
Pähkinöissä on ihan sairaasti sit kaloreita, samoin kandee miettiä, mitä smoothieen panee. Pähkinöissä on 540-740 kaloria kourallisessa/100g!
Joku banaanismoothie, jossa on maustamatonta jogurttia, omenamehua ja banaani on yhtäkkiä 250 kaloria. Ja siinä hups hups onkin jo puolet sun päivän kaloreista noissa sun välipaloissa.
En käytä maitotuotteita. Enkä sokeria. En valmistuotteita. Marjoja ja hedelmiä ja vettä smoothieen. Jos syön pähkinöitä, vain muutaman koska vatsa ei kestä enempää. Eikä nämä smoothiet ja pähkinät ole päivittäistä. Jos on treenit heti töiden jälkeen, syön banaanin tai pari pähkinää tai smoothien joskus aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän pähkinät sula ruuansulatuksessa? Mulla ainakin tulee suunnilleen sellaisena ulos millaisena olen ne niellytkin.
Todellakin sulaa.
Mistä ihmeestä olet keksinyt, että sinulla on joku outo alumiininen ruuansulatuselimistö, jossa ei kalorit imeydy? Ja sitten ihmettelet, mikset laihdu...
Pähkinät on terveellisia, totta kai, mutta erittäin kaloripitoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä asun yksin ja teen töitä kotoa ja lounas on se salaatti, teen joka päivä annoksen, joka pääosin kasviksia. Illallinen monesti sama. Aamupalan ja välipalan skippaan ellei jotain menoa treeneihin yms. Iltapalaa en ole syönyt vuosiin paitsi treenien jälkeen joku riisikakku leikkeleellä, salaatilla ja juustosiivulla. Aamupalana joko smoothie tai puuro marjoilla silloin kuin sen syön ja välipalana esim banaania, marjoja tai pähkinöitä jos sellaista päivä vaatii. Olen miettinyt samaa et miten aiemmin kesti käydä joskus ravintolassakin lounaalla?! Ja katson kateellisena toisten instapäivityksiä kun käyvät ravintoloissa syömässä lounailla tai illallisella ja silti ovat hoikkia. Nimim turhautunut.
Joku banaanismoothie, jossa on maustamatonta jogurttia, omenamehua ja banaani on yhtäkkiä 250 kaloria. Ja siinä hups hups onkin jo puolet sun päivän kaloreista noissa sun välipaloissa.
En käytä maitotuotteita. Enkä sokeria. En valmistuotteita. Marjoja ja hedelmiä ja vettä smoothieen. Jos syön pähkinöitä, vain muutaman koska vatsa ei kestä enempää. Eikä nämä smoothiet ja pähkinät ole päivittäistä. Jos on treenit heti töiden jälkeen, syön banaanin tai pari pähkinää tai smoothien joskus aamulla.
Joo ei kuulosta liialliselta kyllä. No, joku sun syömisissä silti mättää, jos koet, että paino ei mene siihen suuntaan, mitä haluaisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kuulosta liialliselta kyllä. No, joku sun syömisissä silti mättää, jos koet, että paino ei mene siihen suuntaan, mitä haluaisit.
Niin mättää. Olen pitänyt listaa, käynyt läpi parit nettivalmennukset yms. En tiedä oikein enää mitä tehdä.
Mä taas laihduin 3 kg. On ollut enemmän aikaa keskittyä syömiseen oikein ja tekemään kotijumppaa. Jo ennen koronaa tein töitä kotona, mutta opiskelujen takia jouduin välillä käymään koululla. Eli aktiivisuus ei nyt hirveenä muuttunut itselläni. Eri asiahan se olisi, jos olisin ollut fyysisessä työssä aikaisemmin...
+ 5kg täällä, eikä meinaa lähteä pois millään. Syy lihomiseen löytyy todennäköisesti napostelun lisääntymisestä ja rankemman liikunnan ja arkiliikunnan poisjäännistä.
Syömiset vaikuttaa tietenkin eniten ja etätöissä kotona saattaa helpommin tulla otettua välipalaa verrattuna työpaikan keittiö, jossa ei juuri mitään edes ole.
Toinen juttu on myös arkiliikunta, se on varmasti vähentynyt monilla. Mä näen urheilukellosta, että jokailtainen lenkki juuri ja juuri kompensoi sen, mitä työmatkapyöräilyllä ja bussiin kävelemisellä normaalisti mulle tulee. Eli liikuntaankin tulee tosi paljon vähemmän verrattuna entiseen, jolloin sekä tein nuo lenkit että sain hyötyliikunnan.
Vierailija kirjoitti:
Laihtunut kirjoitti:
Ei ole, kun olen syönyt ravintolan sijaan omia eväitä ja liikkunut enemmän.
Sama. En ymmärrä ollenkaan kuinka joku voi _lihoa_, kun on enemmän aikaa liikkua ja pystyy syömään omaa ruokaa lounasravintolan annosten sijaan. Ei tee järkeä.
Mulla oli kiireinen työ jossa tuli oltua jaloillaan 8h päivässä. Usein sitä lounasta ei ehtinyt työn lomassa syödä; jogurtti ja kahvi oli aika tavallinen lounas. Nyt olen lihonut +8kg kun kotona ollessa on aikaa syödä ja ravata jääkaapilla vaikka koko päivä :D
Tuo "ei tee järkeä" on muuten kamala anglismi ja särähtää aina korvaan. Suomeksi se sanotaan "ei käy järkeen".
Minäkin olen lihonut mutta kilomäärään en osaa sanoa kun en omista vaakaa. Vaatteista kuitenkin sen huomaa ja varsinkin nyt, kun piti kaivaa kevyempää päällepantavaa niin eihän viime kesäiset vaatteet enää oikein kunnolla mahtuneet vaan kinnaa sieltä täältä ja etenkin vyötäröltä. Keskikroppaan on tullut sellainen +10cm koska tuon verran viime kesänä ostetut (ja silloin hieman väljätkin) vaellussortsit jäi irvistämään auki. Loppukesästä niitä joutui jopa kiristämään vyötäröltä noilla tarroilla.
En tajua. Sain nimittäin juurikin viime kesän lopulla itseni irti ihan jäätävästä sipsikoukusta ja niitä siis meni ainakin pussi viikossa, yleensä pari. Ja siis niitä jättisäkkejä. Lisäksi olen jättänyt alkoholin kokonaan ja lisännyt kasviksia ruokavalioon. Joku aiemmin mainitsi ettei yksinasuvat viitsi useinkaan tehdä salaattia ruuan kylkeen vain itselleen ja minäkin olin aiemmin just tuollainen, mutta tätä nykyä mulla on ihan aina vihersalaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa vähintään puolet lautasesta ja sitten vielä lämpimiä kasviksia siinä lisukkeena eli ainakin reilu 3/4 osaa annoksesta on jotain kasvista/vihreää.
Lisäksi olen käynyt lenkillä liki joka ilta. Elämä on ollut siis koronavuonna normaalia terveellisempää ihan kaikilla tavoilla, paitsi tietty yksikseen on tullut oltua enemmän eli tosi paljon. Se kuitenkaan tuskin tätä paisumista selittää :-/