Korona-aikana parasta on ollut "kivojen" kaveriporukkamökkeilyiden poisjääminen
Porukkamökkeilyt menevät aina kahdella eri tavalla:
1) Toisessa porukassa mökkeily on tiukasti miesten ja naisten töitä – miehet lämmittävät saunan ja grillaavat eli yksi sytyttää saunan ja grillin ja muut seisovat vieressä juomassa kaljaa, naisille sitten jää kaikki muu ruoanlaitto ja siivoaminen, jota joutuu tekemään huomattavasti useammin kuin lämmittämään saunaa. Nämä ovat mieheni lapsuudenkavereita ja sukulaisia, joiden kanssa minulla ei ole mitään muutakaan yhteistä, joten yritän nykyään keksiä syitä jäädä pois näiltä rentouttavilta työleireiltä. En ole kehdannut kysyä muilta puolisoilta, että onko tämä työnjako ihan oikeasti kaikille fine, tiukasti sitä kuitenkin aina noudatetaan. Oikea 'tervetuloa sukuun' -riitti, kun pääsee näitä äijiä passaamaan.
2) Toisessa porukassa hommia ei onneksi jaeta sukuelinten perusteella, mutta sen sijaan nämä ovat yleensä parin todella innokkaan organisoijan henkilökohtaisia projekteja ja aikataulu sen mukainen. Jumalauta ei jaksaisi enää tuhannetta kertaa järjestettäviä mökkiolympialaisia ja muita hauskoja visoja ja kisoja. Jos haluaisit tuoda omat ruoat mukana ja rentoutua tekemättä mitään, niin alkaa nihkeä "nokun olis kiva että kaikki osallistuisi ja että kaikki kulut jaetaan tasan kun olen käyttänyt koko viikon tämän mökkimenun suunnitteluun". Näistä reissuista toipumiseen tarvitsee aina toisen loman vaikka seura onkin mieluisaa.
En voi olla ainut joka näitä reissuja inhoaa, kertokaa teidän pahimmat mökkireissukokemukset.
Kommentit (11)
Kyllä minua ällöttää nämä toimittajien jutunkeruuyritykset. Ovat vielä aina niin lapsellisesti kirjoitettuja. En kerro mitään.
Voin kertoa toimittajalle, että yhden illan voin käydä ryyppäämässä jonkun toisen mökillä. Enempää ei jaksa. Saitko aineistoa tästä?
Ei mikään ole ennen koronaakaan pakottanut osallistumaan noihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ole ennen koronaakaan pakottanut osallistumaan noihin.
Ei niin. Itse ainakin sanon, ettei huvita tai en jaksa lähteä. Sanon asiat niinkuin ne on ja se siitä.
Kai sitä on sitten tuuria ollut kun ei ole tuollaisia työleiri-mökkiviikonloppuja tullut vastaan, yleensä on aika mukavassa hengessä menneet enkä muista nyt sukupuolen mukaan kuka siellä oli tiskaamassa tai saunaa laittamassa lämpiämään.
Jos joutuisin tuollaisen mökkiviikonlopun kokemaan, niin olisi ensimmäinen ja viimeinen lajissaan. Äly hoi.
Minä kyllä tykkään mökkiviikonlopuista, sillä silloin pääsen panemaan aina eri kaverin vaimoa, eikä koskaan jälkeenpäin ole kuulunut pahaa sanaa.
Parasta on käydä vääntämässä mökin vessaan hävyttömät jöötit muiden pelatessa visailupelejä ja jättää pönttö siivottomaan kuntoon. Aina sen joku kaverin vaimo puunaa kiiltäväksi kloriitilla.
Eipä ole mökkeilyviikonloppuja todellakaan ikävä. Hyvin kiteytetty aloitus.
Pari näkökohtaa.
1) "Tulkaa nyt ihmeessä meidän mökille. Onhan se oikea Luxus-mökki"
Jonkun lähinnä suoksi luokiteltavan lätäkön rannalla oleva tönö. Itikoita kuhisee niin, että hyvä jos eteensä näkee. Puremista tulee sellaiset kahden euron kolikon kokoiset tulehtuneet läikät jotka kutisevat viikkokausia. Puucee, hyi h**vetti. Palju, sehän on nyt kaikkien mielestä mahtavinta mahtavuutta. Limainen ja ällö. "Meidän kaveripariskunnat yöpyvät nyt vierasmajassa. Teille on teltta" En tiedä kumpi on pahempi. Homeinen vierasmaja vai homeinen teltta. "Täällä on ruokaa vaikka kokonaiselle komppanialle" - paitsi että ei ole. Yksi patonki, yksi paketti makkaraa, yksi pönikkä viiniä. "Ai etteks te tuonu omia grillattavia, ne sittenhän te haette ne tosta tepukalta höhhhöhhhööhhhööö. Alkohan onki jo kiinni, no vesi vanhin voitehista".
2) Kulujen jakaminen
Kun sitten tajunnut edellisen kuvion ja tuonut kymmenen pakettia makkaraa, pari kiloa grillattavia, sylillisen patonkeja, 10 pulloa vichyä, ämpärillisen mansikoita ja 5 pönikkää viiniä ja muutaman lekallisen teräviä - "Joo, meillä on tää illalliskortti käytössä, kun me grillataan nyt oikein kalaa. Ruokajuomana on tota ihanaa rieslingiä mitä ostettiin Virosta". Just just. 80 euroa siitä että et saanut sitä kalaa etkä sitä viron tuomista.
3) Kuka menee kenenkäkin kyydissä
Ne jotka eniten haluaa mökkiviikonloppuihin osallistua omistamatta autoa, hinkuvat kaikkien kyytiin. Sitten ei mikään aikataulu sovi. Siitä kuullaan etukäteen ja siitä kuullaan myös jälkikäteen. Kuten siitäkin, että kesken kaiken pitää päästä ostamaan lähikylälle (matkaa 40 km) juustoa. Tietysti autolliset ovat aina valmiita kuskeja eli eivät juo mitään.
4) Kuka jaksaa alkeisoloja
En ainakaan minä! Juokseva lämmin vesi, sähköliesi, nettiyhteys. Kyllä ne ovat ihan normaaleita asioita nykyään, enkä itse ole niitä ilman. Totta kai jokainen valitsee itse. Kuten minäkin.
Nimim. En ole varmaan sisäistänyt mökkeilyn autuutta
Nehän on kesässä parasta.