Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnöstä luopuminen?

Lotaria
13.05.2021 |

Perin serkkuni kanssa puoliksi lapsettoman tätini, jonka kummilapsia me olemme. Serkkuni äiti (toinen tätini) on toiminut vakavasti sairaan sisarensa edunvalvojana, ja nähnyt vuosia aivan valtavasti vaivaa hänen asioidensa hoitamisessa. 13 vuotta sitten tämä sama tätini mullisti perheensä elämän muuttaakseen satojen kilometrien päähän hoitamaan sisarusten äitiä, joka ei enää pärjännyt kotitalossaan yksin. Taakse jäi niin tädin ja hänen miehensä hyvät työt kuin heidän alakouluikäisen tyttärensä koulu ja ystävät. Siirto on ajanut heidät erinäisistä syistä taloudelliseen ahdinkoon. Viime aikoina sama täti on nyt sitten uhrautuvasti kulkenut toiseen suuntaan satoja kilometrejä siskoaan auttaakseen.

Kummitätini on ollut minulle valtavan hyvä kummitäti, ja olemme pitäneet melko tiiviisti yhteyttä, joskin olen läheisempi tämän toisen tätini kanssa, joka on jäämässä perinnöttä. Koen vahvasti, että olisi oikeudenmukaisempaa, jos perintö menisi tuolle edunvalvojatädilleni. Ymmärtääkseni en voi luopua testamentatusta perinnöstäni tätini hyväksi ilman, että minulle lankeaa joka tapauksessa perintöverot, ja tädilleni lahjavero. Ns. ”tehokas perinnöstä luopuminenkaan” ei palauttaisi perimysoikeutta tädilleni, joka kyllä perisi siskonsa puoliksi minun äitini kanssa, mikäli testamenttia ei olisi.

Mitä te tekisitte minun tilanteessani? En ole keskustellut toisen perijän, serkkuni, kanssa aiheesta, mutta meistä kumpikaan ei tarvitsisi perintöä toisin kuin hänen äitinsä/minun tätini.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota selvää lakimieheltä kuka perisi, jos kieltäydyt perinnöstä. Et voi päättää kenelle perintö sen jälkeen menee, vaan se menee perintökaaren mukaan. Lahjoittamalla joudut tosiaaan maksamaan perintöverot ja lahjan saaja lahjaveron.

Vierailija
2/2 |
13.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota perintö vastaan, maksa verot. Anna saamasi perintö "pikkuhiljaa" käteisenä tädillesi.  🤍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän