Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liitoskivut, voiko niille tehdä mitään?

18.08.2006 |

Odotan nyt toista rv. 28 ja muutaman kerran liitoskivut ovat jo antaneet merkkejä itsestään. Esikoisesta muistan vähäistä liitoskipua vasta ihan viimeisiltä viikoilta. Eilisiltana toisen nivusen kohdalla alkoi kova kipu, joka ei yön aikana ole helpottanut. Onko tämä nyt tätä koko loppuajan? Nivelten löystymisestä tämä kai johtuu, mikä on hyvä juttu (kai?) synnytyksen kannalta. Kävin vasta lääkärissä ja vauvan todettiin vastaavan hyvin viikkoja ja lapsivettä olevan normaali määrä. Toistaiseksi vauvan koko ei ainakaan lisää kipuja, mutta miten käy jatkossa? Oletteko huomanneet liikunnan auttavan vai pahentavan tilannetta?

kyselee tiukkis

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut paljon kivuliaampia liitoskipuja kuin esikoista odottaessani. Nivuskipu oli kovimmillaan rv 20 tietämillä. Se tuntui kuin joku olisi puukolla kääntänyt nivusissa. Lepo helpotti aina hetken tilanteeseen. Kipua kesti muistaakseni viikon verran, sitten helpotti eikä samanlaista kipua ole sen jälkeen ollut. Muunlaista vaivaa kylläkin... Rv 34 alkoi kamala lonkka ja lantion alueen kipu, johon liittyi osaltaan iskiastyyppistä särkyä. Ajattelin että ei kamala - tätäkö tämä on loppuun asti. Söin välillä 6 panadolia päivässä eikä sekään auttanut. Mutta sekin kesti onneksi reilun viikon ja nyt on taas siedettävä olotila. Näyttäisi, että nämä kivut onneksi tulee ja menee. Toivattavasti sullakin näin. Neuvolassa kertoi terkkari, että usein kivut ovat kovemmat uudelleensynnyttäneillä, koska liitokset ovat jo aikaisemmin löystyneet.

Kirkonrotta rv 37

Vierailija
2/8 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollu vaikka kuinka pitkään kipuja mutta eipä lääkärit oo mitään niille voinu,ne kuuluu raskauteen,nyt näin loppumetreillä mulla ainaski vaan pahenee nää kivut..että koitetaan kaikki sinnikkäästi jaksaa...:)

k.h.p ja tärppi 38+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäks yrittää pitää painon molemmilla jaloilla.. Eli jos vaikka laittaa kenkää jalkaan, niin mieluummin istuu kuin seisoo yhden jalan varassa.

Ja ylipäätään mieluummin istuu kuin seisoo, ja mieluummin makaa kuin istuu, jos vaan mahdollista.

Mulla ekassa raskaudessa sattu nivusiin aivan sairaasti, vielä synnytyksen jälkeenkin jonkun aikaa. Nyt tuntuu enemmänkin häntäluussa raskaan työpäivän jälkeen, enkä meinaa saada työkenkiä vaihdettua (ei ole paikkaa istua) joskus.

Toi tyyny polvien välissä on helpottanut paljon ainakin mua!

Vierailija
4/8 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa raskaudessa mulla oli korkea verenpaine jonka takia lepäilin kolmesti sairaalassakin. Nyt verenpaine on ok, mutta nyt tämä meidän pikku kakkonen painaa ihan sairaasti johonkin tuonne alas. Eilen päivällä kiertelin kaupoissa pari kolme tuntia niin johan oli tuskainen ilta. Pystyin seisomaan paikoillaan tai istumaan ilman kipua, mutta kävelyn alkuun saaminen tuotti tuskaa. Kyljellään olo ja tyyny jalkojen välissä helpotti oloa. Nyt taas kun olen liikkunut koko päivän on istumisen jälkeen liikkeelle lähtö ihan helvetillistä, ihan kuin jalat eivät tottelisi. Onneksi ensi viikolla on lekuri niin voin kysyä tästä tarkemmin. Esikoista odottaessa en muista tälläistä.

Naksis 26+3

Vierailija
5/8 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutti sanoi joskus ensimmäistä odottaessa, että liitoskivut kävellessä helpottais, kun koittaa puristaa kävellessä tiukasti pakaroita yhteen. Eihän se tietenkään pitkillä matkoilla onnistu, mutta parkkipaikalta kotiin jaksaa ihan hyvin kävellä " piukistellen" . Tuleepahan samalla kiinteämmät pyllylihakset!!!

Tuo tyynyt polvien välissä nimenomaan kyljellä maatessa oli mullekin ihan ehdoton raskauden keskivaiheilla ja lopussa. Ei onnistunut edes telkkarin katselu sohvalla ilman yhtä tyynyä polvien välissä, saati sitten nukkuminen!

Neljättään odottava marinoX

Vierailija
6/8 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että yleensä pahenee jokaisen uuden raskauden kohdalla, mutta ainakin toistaiseksi minulla on tässä kolmannessa raskaudessa helpommat oltavat kuin toisessa raskaudessa liitoskipujen suhteen *kop kop*. Itselläni kyllä ainakin edellisessä paheni loppua kohden eli en tiedä mitä vielä luvassa.

Minulla liikkuminen kuten kävely pahentaa liitoskipuja, mutta huomasin että uiminen jopa hieman helpottaa oloa, tai ainakin se on ainoa liikuntamuoto joka tällä hetkellä ei lisää kipuja. Yritän siis ylläpitää kuntoa sillä, koska muuten pyrin esim kävelemään mahdollisimman vähän, ei siis mitään pitkiä kävelylenkkejä ja kauppaankin ajan autolla. Runsas kyykistely myös lisää kipuja ja jos joutuu tehdä jotain vain toisen jalan varassa.

Helpotusta tuo kuumat suihkut ja edellisellä kerralla haudoin häpyliitosta sellaisella mikrossa lämmitettävällä kaurapussilla, joita käytetään myös mm synnärillä kipuihin. Nukun öisin tyyny polvien välissä, joskus jopa toinenkin apuna, että lonkan asento pysyy suorana eikä ylempi jalka paina alempia niveliä.

Särkylääkettä en ole koskaan syönnyt, vaikka välillä kipu on ihan sietämätön. Joudun ajoittain ottamaan panadolia päänsärkyyn, joten yritän välttää sen syömistä muulloin ettei tule oltua koko ajan " lääkityspäällä" .

Loppujen lopuksi tähän vaivaan auttaa ainoastaan synnytys, mutta jos oloa voi vähän helpottaa kotikonstein, niin aina se kannattaa.

Mayella rv 34

Vierailija
7/8 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sekä ensimmäisessä että tässä toisessa raskaudessa tukivyö on helpottanut sekä kovaa lonkkasärkyä että liitoskipuja. Kivut olivat pahimillaan rv 17-30, liikunta tuntui vain pahentavan, samoin kuin pitkän aikaa paikallaan istuminen. Olen nukkunut imetystyyny jalkojen välissä varmaan puoli vuotta.. sen saa aseteltua hyvin.

Pahimpina päivinä otin parasetamolia, että pääsee liikkeelle. Mullakin toisessa raskaudessa kivut ovat olleet pahemmat. Viimeiset viikot ovat taas olleet liitoskipujen osalta helpommat.

Onnis 40+4

Vierailija
8/8 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tukivyön ja tyynyn (jalkojen väliin) lisäksi TAKAPERIN kävely kuulemma auttaa. Näin mulle kerto yks kätilö ja perusteluina oli se, että takaperin kävellessä ei tuu tonne liitoksiin samanlaista liikettä kuin etuperin kävellessä... niin sitten ei sattuis/tulis niin kipeeks.

Mä ite oon kokeillu kerran tota takaperin kävelyä ja sillon ainakin autto... Muuten oon sinnitelly ihan vaan tolla tyynyllä jalkojen välissä + muuten kärsimällä. =)

Burde ja Penni-Enni 34+0