TAMMENTERHOT perjantaihin!
Kommentit (21)
yö ei mennyt ihan putkeen. heräsin jossain vaiheessa, ja ehdin ihmetteleen et mikäs nyt. niin sekuntti meni ja jalasta alkoi suonta vetämään. eipä oo pitkään aikaan vaivannut, tosi ikävä vaan herätä yöllä tuohon:(
sit mies pyöri silloin mun tavallisen vessareissun aikaan klo 5.30 (eli aika tarkkaan tuohon aikaan herään joka yö vessaan). hetken pyörittyään kysyi että haittaako jos käynnistää koneen, joka nyt makkarissa. kun ei kuulema nukuttanut ja halus siirtää jonkun levyn kännykälle bussimatkalla kuunneltavaksi, ja sanoin tietty ettei haittaa. siinä olin sitten itsekin hereillä sen aikaa kun kone hurisi.
mut lopulta olin nukahtanut ja heräsin seitsemän jälkeen ja koti olikin jo ihan tyhjä, eli mies oli töihin lähtenyt. toivottavasti oli hänkin saanut nukuttua. taitaa stressata kun sano eilen että ois ollut marraskuun alussa joku työreissu taiwaniin. toisaalta ois halunnut mennä, mut ei sut kuitenkaan halunnut jos simppiksen kaa tulis jotain sinä aikana eikä ollut varma että toimiiko hänen kännykkä siellä. sanoin kyllä että mun puolesta voi mennä (kunhan muistaa tuliaiset kahdelle kotona olevalla:)), mut tottahan se on kaikkee voi tapahtua, ja toivoisin kyllä miehen olevan silloin mukana.
mansemamma: kiitos vastauksesta. oon ymmärtänyt että joissain paikoissa oltaisiin vähän nihkeempiä ton kertomisen kaa. mutta täytyy toivoo että simppis viikon päästä makailis muuten kun jalat ristissä, kun lekotteli viime ultrassa.
maria:ok
wei: mulla kanssa eilen ihan järjetön päänsärky! epäilisin johtuneen väsymyksestä ja saattoipa tuota olla ukkostakin ilmassa, vaikkei tänne asti tullutkaan.
fable: me käytiin tuolla gynekeskuksella rv 18 ja jotain. ultraaja oli tosi mukava ja taitava. mutta oli vaan niin kriittinen työnsä suhteen ettei oikein suostunut kuvia ja videoita näpsimään " no ei tääkään kuvakulma nyt oo hyvä..." :) ja myös toi mun istukka kuulema vaikeutti hommaa. mutta kyllä tampereella tosiaan saa tuostakin ilosta maksaa:P
zatu: vai oli mies ehtinyt ensin naapurin pikkuisen näkemään? se työkalu oli varmaan vaan tekosyy, kunhan ehtii ennen sua ja pääsee sitten hehkuttaan:)
seurasiko kukaan muuten paristo-sarjaa? ne oli loistavia ne synnytyssali-sketsit:):):) opetussarja miehille: EI NÄIN! hauska oli myös sketsi miehestä jonka kävely vaunujen kaa muuttui formulakisaksi naapurin miestä vastaan. sitten se vaimolleen kertoi kun naapureilla on sellaiset ja sellaiset vaunut sellaisilla renkailla, että eihän niille nyt voi pärjätä. vaimo sit kysyy et kumpi niillä naapureilla on, kun oot jos useemmin ollut samaan aikaan kävelyllä, niin eihän tää mies tiennyt:):):)
mt kohta lähden salille ja kavereita tapaan. illalla taaperteleen, mahtaakohan silloin iskeä sade täälläkin? täytyy varmaan pistää sauna päälle ennen lenkkiä...
tikru ja simppis 21tasan
ps. wei: kyllä ne viikot aina seitsemän päivän välein sieltä kasvaa:)
Nopskasti tulin koneelle ennen töihin lähtöä. Kyllä olis taas tehny mieli jäädä kotiin peiton alle.
Muutama gallup taas liikenteessä ja tässä vastuksia:
- synnytystä en ole juurikaan suunnitellut. Ainut toive olis olla omilla jaloilla niin kauan kuin pystyy. Varmaan omaa tyhmyyttäni olen aina suostunut piuhoihin sängylle ja siitähän en sitten enää ylös pääse. Viimeksi olin jaloillani melko pitkään, mikä helpotti kipuja, mutta sitten taas halusivat piuhoihin vaikkei sinänsä siihen ollut syytä. Pöllö minä!
Kipulääkkeistä olen kokeillut aqua-rakkuloita (toimii mulla), ilokaasua (josta ehkä apua vain siitä että puristan maskia, ei ninkään kaasusta) ja tietysti ihana pelastus: epiduraali. Ekalla kerralla taisivat laittaa parakervikaalipuudutuksen (??) josta ei ollut silloin apua. Mutta kaikki helpotus on tervetullutta sitten kun siihen on tarvetta.
- kättärille olen menossa ja siellä perhehuoneita saa sitä mukaa kun on vapaana. Me ei koskaan olla niitä käytetty eikä käytetä nytkään kun isi hoitaa muun katraan kotona.. Täytyy vielä keksiä joku suunnitelma miten isi pääsee synnytykseen mukaan. Ei ole ihan helppo sijoitella kolmea hoitoon, varsinkaan jos tulee yöllä lähtö.
(.) liikkeet yhä huolettaa mut onneksi ultra on jo maanantaina. Pientä hipaisua tuntuu harvakseltaan. Ehkä mä vertaan liikaa edellisiin raskauksiin ja niissä tuntuneisiin liikkeisiin. Näillä viikoilla muilla on tuntunut potkut kunnolla masun läpi. Muuten olo on suht ok. Iltaisin jalkoja särkee, etenkin pohkeita. Ja nopeat liikkeet saa yhä alavatsan juilimaan. Lihasheikkoutta sanon minä ;-)
Työt sitten kutsuu.. Mukavaa päivää terhoille!
Sunmom ja pirpana rv18+5
Täällä on nyt saavutettu puoliväli eli 20+0! :) Tuntuu aikas hurjalta, kun tää alku on mennyt niin nopeesti. Meneeköhän loppukin yhtä haipakkaa? Eihän tässä kerkee valmistautumaan ! ;)
nenn: hurjalta kuulostaa. Toivottavasti tulehdus paranee pian!
Fablella oli kipuja ja supisteluita... Miulla oli samanlaista muutama viikko sitten, eli sattui mahaan tosi kovasti ja supisteli tiuhaan. Se osoittautuin miulla kohdun kasvupyrähdykseksi, kun sitä kesti vain muutaman päivän (epämiellyttäviä päiviä tosin) ja sen jälkeen maha pullahti ihan toden teolla esiin. Pietään peukkuja, että teillä ois kyse samanlaisesta, eikä mitään muuta. :)
(.) ihan ookoo tällä hetkellä. Vähän tuntuu turvotusta olevan, kun sormia kiristää, taitaa johtua tuosta ilmasta, kun on niin kauheen hiostavaa täälläpäin.
Ihanaa, kun on perjantai ja pitkä viikonloppu edessä. Töihin pitää mennä vasta ensi torstaina. :)
Mukavaa perjantaita!
T: Monttu rv 20+0
Tigger: Kyllä siellä Taiwanissa kännykkä toimii, itse olin siellä puoli vuotta Saunalahden liittymän kanssa (taisi olla silloin Jippii) ja koskaan ei ollu roamausvaikeuksia ja Suomeenkin soittaminen onnistui ihan hyvin.
Sunmom: ihan sama kokemus synnytyksestä. Parasta pysytellä omilla tolpilla mahd pitkään. Jaksaa tsempata paremmin. Kipukin tuntuu pahemmalta kun on paikallaan ja kärvistelee. Ja ilokaasusta mulla ihan sama mielipide.
wei (ja edelleen samat vähäiset viikot!! ;-))
Lapset flunssassa. Vieraiti piti tulla viikonlopuksi, mutta nyt taitavat jättää väliin, kun on kaksi yltäpäältä räässä olevaa, köhivää muksua talossa. Ja sääliksi käy pieniäkin, kuulostaa niin pahalle tuo yskiminen. :(
Töitä pitäs tässä kotosalla tehdä. Ihan on myhmää kaikki nyt.
Ihanaa perjantai jälleen! Mulla on vapaa viikonloppu, poika lähti Mummon ja Ukin kanssa veneilemään ja mies lähtee tänään ralleihin. Tänään koti-ilta, huomenna shoppailemaan kaverin kanssa :-)
Wei ja Isabelluska: eli mulla kälyn beiget farkkuhaalarit kokoa L ja mustat housut kokoa M. Molemmat merkiltään Me2. Suhteellisen siistit näyttivät olevan, ei ole pidetty kun yhden raskauden aikana. Eivät mulle vaan mahdu :-( Mä olen jotakuinkin kokoa 42-44 eli jos olette pienempiä niin varmaan mahtuu. Malli on kuitenkin noin neljän vuoden takaa, lahkeet on kapeat. Ne saa siis ihan ilmaiseksi. Ajattelin lähinnä että jos joku täältä pk-seudulta tarttis / haluaisi, mutta voin ne kauemmaskin lähettää.
Hermione02: mäkin olin kättärillä -02, olitkos missä vaiheessa vuotta? Meidän poika syntyi heinäkuun lopussa.
nenn: ikävä juttu, toivottavasti lääkkeet puree ja tulehdus menee pian ohi. Mäkin huomasin että meidän vakuutusyhtiö eli IF ei enää myönnä vauvavakuutuksia ennen syntymää. Eikä valitettavasti oikein voida vaihtaa yhtiötäkään. Täytyy toivoa että vakuutukselle ei tulekaan tarvetta heti alussa, sen saa sitten 2 kk:n vanhana hoitokulujen osalta ja 9 kk:n vanhana muilta osin.
(.) liikkeitä tuntuu epäsäännöllisesti. Supistelee aina välillä, ei kipeästi mutta niin että tuntuu. Tänään kehuttiin kuinka sutjakkaan näkönen vielä olen :-) No kyllähän sitä ehtii tässä levitä kuin Elanto ennen vuoden loppua :-/
Mukavaa perjantaita ja leppoisaa viikonloppua!
Mirabella ja Albert 20+4
Huomenna päästään vihdoin ystäväpariskunnan häihin, joita ollaan odoteltu jo pitkään. Minä olen kaasona ja mies bestmanina, joten vähän jännittää kuinka tuo meidän pikkumies malttaa istua kirkon ajan, kun me ei ollakaan vieressä vaan siellä alttarin reunamilla seisomassa.
Kovasti odotan että pääsen syömään graavilohta, kun pitopalvelu tekee sen itse, niin ei pitäis listeriavaaraa olla. Nam! Ja muutenkin ihanaa päästä syömään kaikkea herkkuja. Olen yrittänyt tämän viikon syödä järkevästi, kun tuo mun juhlapuku on just jämpti, niin ei ole saanut lihoa yhtään. (no vauvamahan kohdalla olis vielä hieman varaa, mutta rintojen kohdalta ei lainkaan.)
Eilen oltiin miehen kanssa rakenneultrassa ja kaikki oli oikein hyvin. Todella mukavan oloinen kätilö ja asiantunteva. Jäi tosi hyvä mieli, kun tämä taisi olla mun elämäni viimeinen rakenneultra. Np-ultraaja oli paljon vähäpuheisempi, mutta tämä eilinen kätilö kertoi tosi selkeästi mitä näkyy ja mitä se vauva siellä puuhailee. Tippa tuli silmään, kun vauva raaputti niskaansa. Ajatus siitä, että vauva on niin pieni ettei selviäsi vielä täällä meidän luonamme, mutta on jo niin iso että raaputtaa niskaansa oli jotenkin hellyttävä. Mun pieni vauva siellä puuhailee kaikenlaista. Lempiasento oli vauvalla kontillaan. Kätilöäkin vähän hymyilytti, kun vauva aina kampesi itsensä kontilleen.
Kysyin sitten kätilöltä, että saako hän kertoa sukupuolen, johon hän vastasi " saan, mutta haluatteko te tietää?" Kaiken oikeasti tärkeän (sydän, aivot yms.) jälkeen kätilö sitten ultrasi vauvan jalkovälistä ja tuumasi " taidatte saada puhua tästä tulevasta samoin kuin esikoisesta" . Ja sitten näytti vielä kaksi erilaista ultrakuvaa meidän pikkuprinssin vehkeistä. Sanomattakin on varmaan selvää ettei me miehen kanssa oltais osattu niistä kuvista itse mitään tulkita, mutta kätilöstä kuvat olivat aivan selvät :)
Eilinen meni asiaa sulatellessa, vaikka koko raskausajan olenkin ollut asiasta aika varma. Mutta nyt tuntuu tosi hyvältä, kun olen saanut varmuuden siitä, että perheeseen tulee toinen pikkuprinssi. Täytyy vaan ruveta miettimään poikien nimiä, kun Lotaksi ei oikein poikaa viitsi ristiä :)
Nyt me lähdetään ulos!
Taneli ja pikkukirppu 19+5
Aamu meni ihan harakoille, poika heräs jo kuudelta, yleensä nukkuu 8-9 asti, riippuen yöunille menosta. No, nukkuu sitten päiväunet tarhassa.
Mulla on edelleen sitä mahan jomottelua ja soittelin äsken neuvolaan. Sain tän ja huomisen sairaslomaa ja ensi tiistaina on neuvolalääkäriaika. Pissanäyte pitäis tänään viedä, epäili, että vois olla tulehdusta. Toivottavasti tää on tosiaan jotain kasvupyrähdyskipua, kuten sulla Monttu oli. Mulla oli esikoista odottaessa kaikenlaisia mahakipuja, puolivälin jälkeen en pystynyt enää pitkiä kävelylenkkejä tekeen kun rupes repiin ja sattuun alamahaan. Olin välillä sairaslomalla ja ultrattiin taysissa pariin otteeseen ja mitään muutosta ei kohdunsuulla tapahtunut onneksi näistä supisteluista ja kivuista huolimatta. Itsellä oli vain kova huoli varsinkin niille viikoille kun vauvelin olis ollu jo turvallista syntyä. Ja kun eihän näistä koskaan tiedä. Jotenkin sitä hermoilee tässä raskaudessa enemmän kuin ekassa kun tietää enemmän kaikesta mikä voi mennä pieleen. Ja toisaalta olihan tän raskauden alussa vähän epävarmaa sekin, että jatkuuko tää, kun löytyi niitä hematoomia. Kyllä sitä pelkäs aina siihen np- ultraan asti, että huonosti käy. Sitten ne muutaman päivän tuhruttelut tossa pari kolme viikkoa sitten säikäytti. Onneksi nyt tuntuu liikkeitä ihan hyvin, se antaa mielenrauhaa.
Ihan harmittaa kun on niin huolissaan koko ajan, mutta minkäs luonteelleeen voi. Voi kun vois vaan nauttia tästä odotuksesta. Tulis nyt äkkiä se rakenneultra ja kaikki olis hyvin niin vois vähän relata.
Täällä oli ollut joku synnytysgalluppi. En ole paljon ajatellut synnytystä tai en uskalla ajatella. Eka synnytys oli pitkä ja kivulias, mutta toisaalta sen jälkeen kun poika oli pihalla olin elämäni kunnossa. Ei tullut repeytymiä eikä jouduttu leikkaan. Ja onneksi kaikki meni hyvin vaikka ponnistusvaiheessa ajattelin, että en ikipäivänä jaksa, että nyt toi vauva kuolee mun sisään. Se oli kamala tunne, kun kaikki voimat lähti joka paikasta ja tuntui ettei jaksa. Olin valvonut siinä vaiheessa pari yötä ja supistuksia oli ollut melkein vuorokausi. olin niin kipee ja väsynyt, että ihmettelen, että loppujen lopuksi jaksoin synnyttää. Mutta jostain kummasta ne voimat tuli. mutta oli se synnytys kokonaisuudessaan niin ikävä kokemus, myös hoitohenkilökunnan osalta.
Ponnistusvaiheessa kätilö kysyi multa, että tiedätkös sää ollenkaan mitä oot tekemässä?Eli en siis osannut ponnistaa ja se toi sen julki noin, olis ennemmin kannustanut enemmän. Se tuntui tosi inhottavalta. Mun kohdalle osui kai sitten ne kiireiset ja kireet hoitajat/kätilöt. Eli ei jäänyt hyvää kuvaa taysista. ehkä nyt tällä kertaa kun on yksi kokemus takana niin osaa itsekin vaatia enemmän ja selviää paremmin. Mutta en tosiaan suunnittele sen kummemmin, toivon vain, että kaikki menee hyvin ja vauva saadaan elävänä pihalle. Ilokaasua ja petidiiniä en enää halua, mulle ne ei sopinut.Peidiinistä meni nuppi ihan sekaisin ja tuli huono olo, mutta kipuihin se ei kauan auttanut, ehkä puolisen tuntia helpotti, mutta sitten supistukset rupes tuntuun taas. Ilokaasusta samoin meni pää ihan sekaisin. Mutta muu kivunlievitys kyllä kelpaa.Epiduraali oli kyllä helpotus sen hetken kun se vaikutti.
Mutta poika tuolla huhuilee, se on aina kun on koneella niin hakee huomioo. Päivänjatkoja kaikille!
[color=blue]Tigger [color=maroon]:) voihan se olla, ett oli tekosyy. Mut kovasti se puuhas takapihalla ja lyhensi öljytäyttöputkea lainaamillaan pihteillä. Ootan täs just kaverilta viestiä, ett passaisko tänään tulla käymään. Ihanaa päästä näkemään viikon ikänen vauveli.
[color=blue]PARISTOSTA [color=violet]ett musta se on aivan mahtava sarja :D Tuo vauvapariskunnan edesottamukset on kyllä huippuja. Tulee mieleen, ku se akka on imettämässä kotisohvalla vauvaa ja ukko tulee kotio. " Kato mitä mä ostin, siis aivan mahtava imetystyyny!" . Akka on ängenny kymmenen tavallista sohvatyynyä tukemaan asentoa ja onnellisena katsoo ukkoaan, ett viimeinki se on tehny hyvän ostoksen. Niin eikös se ukko kellaha toiselle sohvalle imetystyyny kainalossa ja ihastelee kuinka hyvä nyt hänen on katsoa telkkaria, ku vaimo aina nykyään vie kaikki tyynyt :D :D
[color=blue]Murjaani [color=maroon]toivottavasti teiän lapsosilla ei kauaan lentsupöpö vieraile. Meillä akka on enempi köhiny ja kurkussa pysyny lima. Toisaalta hyvä, koska mulla tää lima meni sellaseksi välillä ettei sitä niistämällä saanu pihalle ja kurkkuun valuessa sai yökkään :/ karmeita kuvauksia, sori. Toista viikkoa sairasteltiin ja vieläki välillä yskittää.
[color=blue]Taneli [color=violet]hienoa, ett rakenneultrassa kaikki hyvin. Ei sitä silti kai kannata kovin poikavaatteita ostaa, sattuuhan sitä nykyäänkin vääriä ennustuksia? Näin mie oon käsittäny.
[color=darkviolet]Meillä rakenneuä on aikalailla kai kuukauen päästä. Mä en kysy kumpi siellä on, toivottavasti ei ukkokaan. Mä en vois uskoa kummiskaa vasta sitte, ku näen omin silmin. Esikoisen syntyessä oli ihanimpia hetkiä, ku leikkaavalekuri sano ukolle: " isäpä nyt sanoo kumpi tuli" ja nosti akan masusta :´) Nousee kyyneleet silmiin, ku muistelee sitä hetkee.
Pitäs varmaan mennä kasvoja putsaan ja vähän iskeen ehostusta. Voi mennä sit ihmisten ilmolle ;)
Zatu ja Säde 17 (wau pyöree päivä!!)
Kyllä on ollut pitkä ja kiireinen viikko. En ole ehtinyt kirjoitella, mutta välillä olen piipahtanut lukemaan pinoja. Minulla on tänään ll ultra! Tosi kiva! Ei onneksi jännitä ihan niin paljon ensimmäinen. Toivon, että sukupuoli selviäisi. Edellisessä raskaudessä saimme tässä vaiheessa, jo alustavan arvioin, joka piti paikkaansa.
Gallupit: Wei kyseli päänsärystä. Se on minulla paivittäistä. Usein tunnen ensimmäiset jyskytykset heti kun saan silmät auki aamulla. Päänsärky minulla johtunee kyllä tuosta alhaisesta hemoglobiinista (noin 100), vaikka syön lisärautaa.
Synnytyssuunnitelmat ovat jo melko ennalta arvattavat. Suunniteltu sektio (yleensä tehdään rv 39). Minulla on molemmat lonkat leikattu lapsena, joten raajoten sijoiltaan menoriski on liian korkea alatiesynnytykseen.
Synnytystapa-arviointiin joudun kuitenkin, vaikka tilanne ei tietenkään edellisestä synnyksestä ole muuttunut!
Nyt pukkaa taas kiirettä, joten täytyy lopettaa. Kirjoittelen ultra-kuulumisia sitten viikonloppuna tai maanantaina.
t:bien
Niistä haalareista vielä. Olen kokoa 38, että voi tietty olla vähän reilut, mutta rennot housut ois kivat:) Missäs päin sinä asustelet? Minä Hgissä, joten jos asut jossain kohtuu lähellä, niin ei tarvinne postitella.
wei
Just yliopistolta kotiuduin ja pitäs alkaa lämmittämään makaronilaatikkoa. Oon tosi reippaasti selvinny tällä mun euron päivässä-budjetilla, mutta nyt alkaa kaikki perusruoka aineet olla samaan aikaan loppu, joten taitaa tähän kosahtaa tää kokeilu. Ja ois tyttöjen iltaa tarjolla tänään ja en oikein kehtaa olla silleen että sori, mulla ei oo oikein rahaa, syökää te, mä kattelen:)
Zatu: Laulan noista kaikista laulukirjoista lähinnä. Muusikko olen, mutta omaa alaa on huilu ja muut instrumentit. En kauheesti sävellä, mutta bändin biisejä sovitetaan kimpassa, joten tulee sellasta " omaakin" musiikkia soitettua. Toivottavasti sun ystävä saa levyn myötä paljon keikkaa. Aika kova ala tää on.
Taneli: Niin ihanasti kirjotit teidän ultrasta. Kiva kun jaoit meidän kanssa että kumpi sieltä on tulossa. Itellekin jotenkin konkretisoitui että sieltä tosiaan on jompi kumpi tulossa:) Ois kyllä hauskaa saada tietää vauvan sukupuoli, mutta ei me kyllä nyt enää ultraan olla menossa...laitoksella sitten, yllätyshän se sielläkin on:)
Nyt kyllä vatsa huutaa ruokaa. Hauskaa viikonloppua kaikille.
Beijaflor rv 19+4
ps. En taida viittii enää mennä kirjastoon ollenkaan ku viimeks luin siellä sen keskenmenokirjan. No arvatkaas mihin nyt tarrauduin...joku oli kirjottanu kirjan miten niitten pieni tyttövauva koki 3 kk iässä kätkytkuoleman. Mä en tajuu, ihan kun niissä kirjoissa ois joku magneetti joka vetää mua puoleensa. Ja nyt aattelen kyllä että jomman kumman on valvottava vauvan unta KOKO AJAN. Vaikka eihän se tietenkään niin voi mennä. Onkohan mussa jotain vikaa?! Ei ihmisen kuuluis olla näin hermona jos ei edes oo mitään ikäviä kokemuksia takana.
Zatu - 17.08. 16:33 (25/34)
Helou
Nenn toivottavasti nyt lääkkeet puree ja arvot laskee normaaleihin. Jäin miettimään noita leukosyyttejä, että onko ne samat mitkä on koholla, jos on kasvain? En halua mitään pelotella, mutta kun tuo sana kuulostaa tutulta ja en muuta keksi mihin sitä liittää. "
Taidat nyt ajatella verestä mitattavia leukosyyttejä jotka tosiaan voivat kohonneina olla merkki esim. leukemiasta, minulta on mitattu virtsan leukosyytit, mikä on eri asia, se kertoo tulehduksesta ja sen vakavuudesta.
Marialle suuri kiitos kun jaksoit laittaa niitä linkkejä keskusteluihin, luin heti ne kaikki. Se linkki yhtyneisiin labratorioihin koski myös verikoetta, ei virtsaviljelyä. Kiitos kuitenkin vaivannäöstä =)
Fablelle: onneksi esikoiselle ei käynyt kuinkaan ja onneksi sulla ei ole sitä tulehdusta enää!
Murjaanille terveisiä, nyt se sitten taas alkaa se syksyjen flunssakierre, nimimerkillä kokemusta on =)
Tanelille onnittelut oikeasta " poika-tunteesta" , nyt toivon myös minä että voin peesata tässä tunteessa, itse olen alusta asti ajatellut että mahassa köllii pieni poika. Samahan se on, mutta minkäs voin tunteelleni.
Päänsärkygalluppiin: Sitä on ollut ja on vieläkin välillä, kestää päiväkausia eikä mene ohi lääkkeillä. Kun odotin poikaa oli sama vaiva, tytöistä ei ole ollut.
Odotuksen nauttimisesta, nautin täysin sydämin, ihanasta mahasta, hehkeästä olosta, potkuista ja tästä luojan ihmeestä että saan kantaa sydämeni alla omaa lastani! Viimeistä kertaa, ja en edes itsekään uskonut että enään koskaan uskaltaisin olla tässä tilanteessa viimeisen synnytyksen ja rankan raskauden takia. Onneksi nyt on kaikki mennyt paljon paremmin, jos ei laske tätä tulehdusta, paitsi että mullahan ei kerinnyt olla tästä vaivoja vielä ollenkaan, ainoastaan antibiootit väsyttävät ja oksettavat ihan kamalasti, mutta sehän ei kuulu raskauden vaivoihin, ei varsinaisesti. Muuten on olo ollut kuin prinsessalla =) Haikeana mietin joka päivä sitä että tämä on viieminen kerta. Edellinen raskaus oli niin kamala ja raskas että siitä en osannut nauttia yhtään, nyt osaan olla tosi kiitollinen siitä että olen saanut olla näinkin terve!
Ihanaa viikonloppua kaikille, nyt pitää mennä perheen pariin, mieskin on loppupäivän kotona, juhlaluxusta =)
nenn 20+6
[color=darkviolet]Naapurissa vierähti kolmatta tuntia ja aattelin, ett piipahetaan vaan ettei häiritä kauaa. Kyllä nuo vastasyntyneet voi olla pieniä! Sen aina unohtaa, ku ei niitä joka päivä nää. Oli jännää, ku vauva oli mun sylissä niin ei menny kauaa, ku masussa alko möyrimään oma :)
[color=blue]Nenn [color=violet]ahaa nyt mie käsitän taas vähä enempi. Tosiaan nyt ku jälestä päin aattelee niin verestähän ne toiset arvot otetaan. Sori :/
[color=blue]Beijaflor [color=maroon]uudesta Odotus-lehessä on juttua äidin peloista. Että et ole ainoa joka hätäilee kaikenlaista. Mulla palautu tossa kaverilla mieleen, ett kyllä sitä alussa tuli kuunneltua pinnasängyn vieressä tuhiseeko se vauva ja aseteltua selän taa tukia ettei pyörähä. Mikä ei kyllä aina auttanu. .
[color=darkviolet]Johan se ukko tulee kotio. Nukku aamulla pommiin, joten venähti työpäivä. Yleensä tulee perjantaisin huomattavasti aiemmin ku muina päivinä. Tosi hyvä niin kerkee hoitaa asioita, jos tarvii ja pääsee ajoissa viikonlopun viettoon.
Akkakin muuten ihastu vauvaan, nyt se tuolla hoitaa nukkevauvojansa täys tohina päällä. Äskönki komensi mua, ett nyt hiljaa vauva nukkuu :) Nyt selittää isille miten vauva piti sormesta kii ja kaikkee.
Nyt pitää poistua kotiaskareisiin. .
Voi ollakin ihan sopivat sulle kun mulle ne on pienet ja käly on varmaan just 38 kokoa (siis jonka vanhat ne haalarit on).
Me asutaan Itä-Vantaalla.Tässä ei varmaan viitti kauheesti paljastella niin jos haluat laita viestiä vaikka mulle osoitteeseen: mirmeli77@netti.fi Voidaan sitten sopia jotakin.
Täällä ukkonen jyrisee ja sataa sataa ropisee, kiva kun ilma vähän raikastuu. Viikonloppuja!
M + A
Eka vastaan Mirabellalle: Meidän neiti on syntynyt ihan heinäkuun alussa -02 Kättärillä. Asutaan muuten myös itä-Vantaalla! Toisaalta sekin aika laaja käsite. :)
Neuvolassa kävin tänään ja sain toruja painonnoususta (600g/vko ja yht. tähän mennessä 8kg) ja sf-mittakin oli 16cm. Siitäkin tuli sanomista et parempi tasottua myöhemmin tai joudun johkin kontrolliin. Vissiin tarkoitti sokeritestiä. En jaksanut siihen tarttua. Tunnustan et olen herkutellut ihan kunnolla ja melkein joka päivä! Kyllähän se paino sit nousee, varsinkin kun ei pysty nyt yhtään liikkumaan tuon selkäkivun ja epämiellyttävän supistelun takia. No, jospa tämä tästä vaikka myöhemmin syksyllä tasottuisi...
Fable: Joudun kans tarkemman pissanäytteen antaa labraan tuon supistelun takia ettei olis mitään piilevää tulehdusta. Vapaa neuvolalääkäri aika olis vasta syyskuun puolella et sen luokse sit jos ei yhtään rauhoitu tuo alavatsakipu ja supistukset. Olisin saanut terveydenhoitajalta sen kolme päivää sairaslomaa heti mutten kehdannut ottaa vielä, kun vasta olen koko kesän sairiksella ollut. Jos kävisin ainakin naamaani töissä näyttämässä ens viikolla ja kattoo sit mikä kunto ja olo...
Hemoglobiini oli 135 eli ei lisäraudan tarvetta vielä. Kaipa se muuten vaan sit väsyttää. Vauvan sydänäänet oli 160 ja sit välillä 120. Onko muilla ollut tollasta vaihtelua yhden kuuntelukerran aikana? Kuulemma ihan normaalia mut enpä muista moiseen aiemmin törmänneeni.
Viikonloppuna olis pojan ensimmäinen futisturnaus. Jännää! Kiva et on hyvää ilmaa luvattu viikonlopuks mut sais mun puolesta jo vähän viilentyä.
Mulla on sellainen olo et johonki piti vielä kommentoida mut enpä nyt muistakaan enää...
Mukavaa perjantai-iltaa kaikille!
t.Hermione02 ja Iines 18+6
Mulla jatkuu edelleen nää alavatsakivut, onneksi sain sitä sairaslomaa, en olisi pystynyt oleen töissä. Olen nyt koittanut huilia, mutta eipä se juuri ole särkyyn vaikuttanut helpottavasti ainakaan. Vauvelin liikkeitä kyllä tuntuu silloin tällöin, mutta pelottaa silti, että mitä jos tällainen kipuili enteilee jotain ikävää.
Minkälaista kipua sulla Hermione on tarkalleeen ottaen ja paheneeko se esim. rasituksesta? Mitä sulle neuvolassa sanottiin näistä kivuista ja supisteluista? Mua kehotettiin nyt ottaan rauhallisemmin ensi tiistaihin kun on se neuvolalääkäri ja katsotaan sitten tilannetta uudestaan ja silloin on sen pissanäytteenkin tulokset tullut. Mulla tää kipu on siis kans sellaista kuukautiskipumaista, alaselkää jomottaa, vatsa on välillä kivikova ja jännittynyt sekä vähän kosketusarka. Kävely pahentaa, ei tulis mieleenkään lähteä pienellekään kävelylle. Hirvittää vaan kun näillä viikoilla ei voi vielä mitään tehdä, jos vauveli päättää tulla pihalle. Eikö se olis vielä keskenmeno jos näin kävisi. Pitäis vaan ajatella positiivisesti ja unohtaa kaikki kauhuajatukset, mutta eipä se niin helppoo ole.
Toivottavasti nää menee meillä ohi ja olis vaan jotain kasvukipuja.
Nyt lähden laittaa poikaa nukkuun. Hyviä öitä!
Ihan kuin omasta suusta olis tullut tuo sun kuvaus noista vatsakivuista. Alaselkä on kuin tulessa ja väsynyt (iskias-kipu on sit taas erilaista; toispuoleista salamointia pakarassa ja särkyä jalassa) ja alavatsaa polttaa ja vihloo. Jos ois menkat oisin jo ladannu suun täydeltä buranaa!!! Pystyn täysin tuntee myös kohdunsuun, jonkinlaista viiltelyä siellä. Supistukset pahenee ja tihenee rasituksessa. Eli just nousin ylös sohvalta ja kävelin eteiseen niin jo tuli pitkä kramppi mahaan. Yli puolen minuutin! Eli puhettakaan näin iltaisin et lähtis minnekään kävelylenkille. Kun ei vessassakaan pysty käymään ilman supisteluja. Tänään seurannu ihan kellosta kuin usein; niin alkuillasta lähtien noin neljä supistusta /tunti ja tihenee jos ei mene makuulle. Yks yö valvoin aamuneljään suppareiden takia!!!
Ja Supistukset kyllä pahentaa sitä kokoaikaista alavatsapolttoa ja alaselkäkipua!
Todellakin pelottaa ja hirvittää et mitä vielä tulossa kun nyt jo näin supistelee ja kipuilee!!!!
Mun serkulla alko näillä viikoilla samanlailla ja synnytti rv 30 kilon painoisen pojan. Kaikki nyt heillä jo hyvin, poika lähestyy vuoden ikää.
Toivotaan et meidän kohdalla raskaus menee loppuun asti ja olis kyse vaan jostain kasvukivuista!! Harvinaisen kipeitä kohdunkasvukipuja vaan...
t. Hermione02
Hermionelle ja muille supistuksista kärsiville: Käykää ihmeessä lääkärissä! Sulkevat pois virtsatien (ja -putken) tulehduksen sekä muut supistuksia aiheuttavat syyt!
Mut laitettiin toissapäivänä kuukauden ehdottomaan vuodelepoon. Ei saa mitään nostaa eikä kantaa (aikas helppoa, joo, 2- vuotiaan pikkuriiviön ja 5- vuotiaan pikkuseikkailijan kanssa.. No, tarha on ollut ihana, mies saa tuoda ja hakea, että saan olla päivät ihan omissa oloissani :) Lääkäri epäili, että voin enää vaan haaveilla töihinpaluusta ennen varhennettua mammalomaa (raskas hoitoala on mun leipätyöni ;) Supistelut, jos näin aikaiseen alkavat, jatkuvat melkein aina niille viimesille viikoille saakka. Valitettavasti.
Mä en tajua miten saan päiväni kulumaan :( Tarkoitus oli tehdä vielä yksi Suomen mummolan reissu lapsien kanssa ennen vauvan syntymää, mutta enpä taida enää uskaltaa. Sain kehotuksen lähteä HETI sairaalaan jos supistukset muuttuvat vähääkään säännöllisiksi. Hirvittää. On vielä NIIN monta viikkoa jäljellä, että vauvalla olisi edes pienet eloonjäämismahdollisuudet *meinaa purskahtaa itkuun taas* Muutenkin seuraan nyt koko ajan vauvan liikkeitä, joita omasta mielestäni tuntuu liian vähän. On paha olla kun miettii kaikkea.
Nyt on pää ihan tyhjä muista asioista..
Tai joo. Synnytysgallupiin vois vastata:
Mulla eka synnytys meni hyvin. Toka poika olikin jo reippaamman kokoinen (olen itse aika pieniluinen ja -lantioinen), ja töitä sai tehdä että sen ulos sain puskettua. Jostain syystä jäi ihan kauheat kammot tuosta kuopuksen synnytyksestä. Menen piakkoin pelkopolille juttelemaan, toivottavasti mieli rauhoittuu siitä. Toiveita synnytyksen suhteen on ainakin : epiduraali, yhteinen kieli kätilön kans (viimeksi oli irakilainen kätilö, muutama kielikommellus sattui. Jälkeenpäin nauratti ;) ,mieheni läsnäolo (en pärjää ilman hänen tukeaan) sekä se, että ei tapahtuis mitään yllätyksiä.
Nyt takaisin makuuasentoon. Läppäri ois hyvä, niin sais sängyssä näpytellä ;) *lisää piiiiiitkääään ostoslistaan*
Mukavaa perjantai- iltaa kaikille!!!
Ardisia
Onkos kaikki vielä nukkumassa? ;-)
Valittelin niistä päänsäryistä, mutta nyt on mennyt pari päivää ilman. Jee! Olisko niin, että ne savut ois aiheuttanu sitä ja nyt kun satoi, niin sitten loppui? Ehkä. Tai sitten ei.
Pitääkin käydä lukemassa tuota eilistä pinoa, että muistaisin taas, mistä piti kirjoittaa! :)
wei rv 16+5 (miks nää viikot ei ollenkaan lisäänny???)