Mies ei välitä sosiaalisista käytöstavoista
Tykkään hänestä kyllä, mutta välillä hävettää
Miestä ei kiinnosta miellyttää ketään. Ei suodata juttujaan, ja saa muille helposti pahan mielen.
Naapuri kysyi pitäisikö yhteisen vajan katto uusia. Talo on minun ja ko vaja on vanhalle naapurille tärkeä, kun on sen joskus vuonna x rakentanut. Mies kuuli tuon, ja tuli kommentoimaan, että kalliiksi tulee, niin ruma rakennus sopisi paremmin kakluuniin ja uusi tilalle. Papalle tuli selvästi paha mieli, mutta mies vaan jatkoi.
Näitä on paljon. Isälleni sanoi, että hänen pitäisi laittaa pari taulua myyntiin, ovat niin rumia mutta nyt niistä saa loistavan hinnan.
Mehiläisessä kommentoi, että rahastusta eri palvelumaksut mutta maksetaan. Mietti ääneen kuinka yksityiset riistää vakuutusyhtiöitä.
On alan x tohtori, mutta käytöstapoja ei ole 😵 Olen vähän omituinen, eikä minua haittaa, mutta säälin muita, jotka ottavat itseensä.
Yritin tästä miehelle sanoa, mutta hän on mielestään vain rehellinen...
Onko toivoakaan hioa tätä timanttia?
Kommentit (24)
Kun miehesi seuraavan kerran toteaa, että hä on vain rehellinen ...
Niin kysy häneltä, että onko hän kuullut sanaanlaskun? "Ei todenpuhuja saa yösijaa." Ja ymmärtääkö hän sen merkityksen?
Pyydä häntä selittämään mitä se tarkoittaa sinulle, äläkä tyydy vain murahduksen tai "tiedän" vastaukseen.
Se sananlasku ei todellakaan tarkoita, että pitäisi aina valehdella vaan että pitäisi osata suodattaa puheitaan niin, että ei arjessa suoralla töksäyttelyllään aiheuta itselleen ja läheisilleen ongelmia. Se on, no tyhmää, hänen tavallaan suoraan sanottuna.
Sivistynyt ihminen ymmärtää tilanteita, omaa empatiaa toisia kohtaan ja osaa soveltaa sitä käytännössä. Arkinen kanssakäyminen ympäristön kanssa edellyttää erilaisia taitoja, kun tieteen tekeminen. Sivistymätön ei näitä ymmärrä, eikä omaa empatiaa sen vertaa, että edes välittäisi siitä, koska on niin minäkeskeinen.
Miehesi pitäisi istua rauhassa yksin alas, ottaa käteen iso peili ja katsella siitä itseään keskittyneesti ainakin puoli tuntia yhtäjaksoisesti ilman mitään muuta tekemistä ja keskeytyksiä -- miettien itseään, miten toiset näkevät hänet ja pohtia erityisesti sitä, että haluaako hän itse nähdä muiden näkevän hänet hankalana mulkkuna. Ja mitä se, että muut näkevät hänet sellaisena aiheuttaa hänen läheisilleen. Haluaako hän olla sellainen vai ei, on olennainen asia joka pitäisi selvitä sen harjoituksen myötä.
Lyhyesti siis hänen pitää oppia itsereflektointia, nähdä itsensä aidosti muiden silmin ihmisenä eikä ura-ihmisenä tai piiloutua naiiviin luuloon, että se olisi vain muiden ongelma, jos eivät kestä "hänen" totuuttaan.
Se ei ole aikuisen kypsän ihmisen tapa toimia ja kyllä hänen se täytyisi ymmärtää, ellei sitten nimenomaisesti halua olla tyhmä mulkku ihmisenä ja päätyä ihmisten halveksimaksi hankalaksi ääliöksi.
ps. Pahoittelut nimittelysanoista, ne olivat mielestäni tarpeen osoittamaan sitä, millä nimityksillä miehesi kaltaista ihmistä aletaan helposti kutsua. Hän voi itse olalla asenteellaan ja toimillaan vaikuttaa, ettei niin kävisi.
"On alan x tohtori, mutta käytöstapoja ei ole 😵"
Tohtorithan ovat juuri kovimman luokan käytösjuntteja, etenkin luonnontieteiden puolelta tulevat. Humanistit harvemmin.
Miksi sun pitäisi alkaa aikuista miestä kasvattamaan?