Vaihdevuosia eläville kysymys: Miten tiuhaan tahtiin teille tulee kuumia aaltoja (te, joille niitä tulee)
esim montako tunnissa ja montako päivässä? Käynnistääkö joku tietty asia kuuman aallon, jos esim on jännittävä tilanne tms?
Kommentit (25)
Täällä on niin paljon naisia, että uskon että monilla on kokemuksia asiasta. Auttakee naista mäessä.
ap
Minulle tuli noin tunnin - parin tunnin välein päivin ja öin. En huomannut mitään yhteyttä mihinkään ulkopuoliseen tapahtumaan, niitä vain tuli säännöllisesti.
Käytän estrogeeliä, ei tule enää kuumia eikä kylmiä aaltoja. Sitä ennen olikin elämä yhtä helvettiä.
Minä selvisin melko vähällä. Muutamamia kertoja tuli sellainen järkyttävä hikikohtaus, että kasvot valuivat vettä. Aina julkisella paikalla. Öisin oli kuuma, mutta ei varsinaisesti hiki. Kuumuus jatkuu edelleenkin, hikikohtaukset jäivät pois nopeasti.
Saattoi tulla kerran tunnissa, tai parikin kertaa. Myös öisin heräilin. Onneksi tajusin nopeasti mistä on kyse, vaikka ikää ei ollutkaan kuin 45 ja hain hormonit. Kyllä helpotti!
Ei ollenkaan, kun jätn kahvin, sokerin, alkoholin ja vehnän pois sekä muutkin huonot hiilarit
Muutamia kertoja aamulla, päivällä ja yöllä, mutta hyvin pahoja kohtauksia noin tunnin välein iltaisin klo 19-23. Toistuu samoin joka päivä jo useamman vuoden. Ja joka kerta kun pesen hampaat saan pahan kohtauksen.
Vierailija kirjoitti:
Saattoi tulla kerran tunnissa, tai parikin kertaa. Myös öisin heräilin. Onneksi tajusin nopeasti mistä on kyse, vaikka ikää ei ollutkaan kuin 45 ja hain hormonit. Kyllä helpotti!
Jatkan vielä, että joskus saattoi jonkun nolon asian miettiminen laukaista aallon, mutta useimmiten ei ollut mitään havaittavaa triggeriä, vaan tuli milloin sattui. En siis usko, että niitä voisi hallita ajatusten voimalla.
Parikin kertaa tunnissa. Ja stressaava tilanne tietysti aiheuttaa hyökyaallon. Heräilin myös yöllä. Nyt on taas kuukauden ollut ihan normaalitilanne. Oudosti vaihtelee, kuukausi hikoillaan ja sitten taas helpottaa. Alle vuoden mulla vasta kestäneet oireet. Odotan nyt hieman kauhulla kesää.
Stressaava tilanne tai ajatuskin aiheutti kuuman aallon. Vaihdevuosissa kehon lämmönsäätelykyky menee ja siksi pitää koko ajan vetää vaatetta päälle tai pois. Ennen vilukissa, nyt yöllä ilman peittoa nukkuva patteri. Sellasta.
Pahinta oli kärttyisyys, sietämätön oire. Hormonikorvaushoito auttoi.
Käytetään ohjeen mukaan, niin johan loppuu kuumat aallot
Vierailija kirjoitti:
Käytetään ohjeen mukaan, niin johan loppuu kuumat aallot
Kolme kertaa päivässä
Osta bioidenttistä estriolia ja progesteronia. Amazonista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollenkaan, kun jätn kahvin, sokerin, alkoholin ja vehnän pois sekä muutkin huonot hiilarit
Nämä olin jättänyt pois jo ennen vaihtareita, kuitenkin tulee kuumia aaltoja.
On vaihdellut tosi paljon, eli alkuun tuli kuuma aalto parikin kertaa tunnissa, sitten oli pitkä tauko, jolloin ei tullut ollenkaan, nyt tulee harvakseltaan, ehkä kerran-pari päivässä, mutta ei kovin voimakkaita.
Mulla on iltapainotteista, päivällä ehkä kearran tai kaksi.
Ennen lääkitystä tuli muutaman minuutin välein. Koko ajan oli joko kuuma tai kylmä.
Millainen lääkitys teillä on. Geeli, pillerit, kierukka? Ja onko tullut sivuvaikutuksia?
nosto