Vaihtaisko osan lomarahoista vapaaksi vai ei, kas siinä pulma.
Miten tekisit?
Mulla on 38 lomapäivää nyt käytössä ja puolet jos vaihtaisi niin saisin 9 lisää.
Kommentit (16)
Olen miettinyt kumpi on RAHALLISESTI fiksumpaa: vaihtaa lomarahoja vapaaksi, vai ottaa lomarahat ja pyytää myöhemmin palkatonta vapaata? Olettaen tietenkin että palkatonta saa tarvittaessa.
Mikä pulma? Vaihdan aina 10. Ei se raha missään näy kuitenkaan.
Mulla jäi tuon verran viime vuoden lomia käyttämättä. Eli nyt olisi 47 päivää. Jos vielä saisi 9 lisää niin en tiedä.
En todellakaan. Lomarahat sijoitan. Lomarahoilla saan pääomatuloja lisää siteen että 2 päivää vuodessa loppuelämäni ajan on mahdollista pitää palkattomana vapaana. Miksi siis ottaisin yhtenä vuonna 9 päivää, kun voisin saada loppuelämäni 2 päivää vapaata halutessani.
Missä lafkassa tätä päätöstä ei joutunut tekemään ainakin kuukausi sitten?
Samaa mietin, kun tuli omalla työnantajalla ensimmäistä kertaa mahdolliseksi. Lomapäiviä normaalisti 30. Ensi kesänä ainakin pitänee vaihtaa, kun lapsi pääsee ekaluokalta ja kesäloma on pitkä.
Mä vaihdoin 5pv. Mulla myös 38pv lomaa, nyt sitten 43pv. Neljä viikkoa pidän kesällä, syys- ja talvilomalla pidän osat viikoista, ehkä 3pv. Siitä jää vielä hyvä joululoma sekä useampi pitkä viikonloppu. Lisävarana mulla on jemmassa viikon edestä ylitöitä ja kellokorttikin täynnä.
Mä todella arvostan vapaa-aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Esim. meillä, isossa kunnassa, jossa a) vaihto on nyt ensimmäisen kerran mahdollinen, ja b) työnantaja sekoilee uuden palkanlaskenta- ja henkilöstöhallinto-ohjelman kanssa niin pahasti, että vaihto tulee käytännössä mahdolliseksi vasta ensi viikolla.
Meillä myös on mahdollista vaihtaa lomarahoja vapaaksi. Jotenkin kuitenkin pieni rahanahneuden ääni takaraivossani kuiskii "ota kaikki rahat mitä voit, mitä sillä vapaa-ajalla tekee, kuitenkin vain makaat ja dokaat"
Meille ei edes annettu tätä mahdollisuutta koska kuulemma henkilöstöllä on _yhteensä_ niin paljon lomia pitämättä vielä, että kukaan ei sitten saa vaihdella lomarahoja vapaaksi.
No, täytyy tuumata, arvostan vapaa-aika itsekin, mutta joo. Tosin palkattomienkaan pitäminen ei ole ongelma. Voishan sitä vaikkapa kokonaan kun niin sitten olisikin 56pv...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä, keskisuuressä yksityisessä yrityksessä. Toukokuun loppuun mennessä täytyy ilmoittaa esimiehelle ja palkanlaskentaan.
Ei meille ole koskaan edes tarjottu tuota vaihtoehtoa. Ei ole varmaan kukaan kysynytkään.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Lomarahat sijoitan. Lomarahoilla saan pääomatuloja lisää siteen että 2 päivää vuodessa loppuelämäni ajan on mahdollista pitää palkattomana vapaana. Miksi siis ottaisin yhtenä vuonna 9 päivää, kun voisin saada loppuelämäni 2 päivää vapaata halutessani.
Ja laskutaidottomat alapeukuttaa. Parin vuoden kuluttua voin halutessani alkaa oloneuvokseksi ja elellä pääomatuloillani. Itse asiassa jo nyt jos ottaa huomioon työttömyyskovauksen. Rahat otan fimasta pois ja tarvittaessa lisävapaat palkattomana. Jos 10 vuotena vaihtaa 9 päivää niin olet saanut vain 90 päivää vapaana mutta rahana ottamalla ja sijoittamalla olisitkin tienannut 110 päivän edestä "vapaita" palkattomina tulojen pysyessä samana.
On ehtona työsuhteen jatkamiselle. Pidän kaikki lomakorvaukset vapaana. Tai sitten vaihdan työnantajaa.
Aivan tarpeeksi saa ryöstää aikaani pilipalipalkan takia suomalainen työnantaja.
Minä vaihdan aina. Pidän kesällä viisi viikkoa putkeen, ja tykkään ympäri vuoden pitää pitkiä viikonloppuja (kuten nyt, kun otin pe vapasksi) ja kunnon joululoman.