Löysin kirpputorilta ostamani 10 sentin hintaisen lehden välistä 150€, antaisiko omatuntosi periksi pitää rahat?
Ostin lapselle nipun lehtiä kirpparilta. Heikko rahatilanne juuri nyt ja raha tulisi tosiaan tarpeeseen. Lapsi saisi kevätkengät ja ehjän patjan sänkyynsä.
Kehtaisitko pitää rahat?
Kommentit (43)
Pitäisin rahat, mahdotonta selvittää kenen rahat ovat. Ostin kympillä takin kirppikseltä ja taskussa oli 80 euroa. Ei tullut mieleenkään lähteä palauttamaan.
Myyjän tyhmyyttä jos ei tarkista tuotteita ennen myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suomalaiset enää rehellistä porukkaa.
Johtuu sittä että vihervasemmisto pitää rajoja auki ja koko kansa saastuu.
Jotkut tekee tuota tahallaan, rahaa on, eivät luota järjestöihin, eivät sukuun tai sitä ei ole, vaan laittavat rahaa randompaikkoihin löydettäväksi.
Eii kun mä laittaisin yleisöpalstalle ilmotuksen että joltain on häviinnyt 150 euroa.
Muuutama eruo per minuuutti puhelun hinta.
Vierailija kirjoitti:
Eii kun mä laittaisin yleisöpalstalle ilmotuksen että joltain on häviinnyt 150 euroa.
Muuutama euro minuutilta puhelun hiinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuutama euro minuutilta puhelun hiinta.
Yritttäisi olla mahdollisimman hidas. Odota s mä käyn hakemassa noi mun silmälasit kun unohtuii tuohon takan reunallle että näen paremmmin.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan olikos yli 100 löytö pitää palauttaa. Sinuna en ainakaan olisi niin hönö että laittaisin tänne aloitusta ja silti pitäisin rahat, sillä jos joku huomaa 150 euronsa hukkuneen ja huomaa ketjun niin laittaa rikosilmoitukseen linkin liitteeksi.
Summa on 20 e, löytötavaralaki.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on niin urpo että laittaa lehden väliin seteleitä? Tai ehkä hän laittoi ne nimenomaan jonkun löydettäväksi. Joka tapauksessa, pidä hyvänäsi.
Porvoolainen kirppismyyjä.
Eikö tuon suuruiset löydöt kuulu ilmoittaa poliisille. Jos omistaja ei kysele tiettyyn aikaan mennessä, löytäjä saa pitää. Voihan myyjän selvittää, ja kysellä salapoliisina asiasta. Mutta ei ole mitenkään varmaa, että juuri myyjä olisi rahojen omistaja. Hän on voinut penkoa lehden lehtikeräyksestä ja laittaa myyntiin edes avaamatta sivuakaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi huono omatunto, mutta luultavasti miettisin, että kirpparinpitäjä itse laittaa rahat taskuunsa jos palauttaisin sinne.
Mikä pakko ne on kirpparin pitäjälle antaa? Voi selittää tilanteen ja pyytää kirpparilta myyjän numeroa. Tai sitten voi viedä rahat poliisilaitokselle ja poliisi toimittaa ne.
Pidät rahani. Lehteä käytin kakkislukemisilla, noilla rahoilla pyyhkisin muutoin pylperöni.
Ei tarvitse miettiä, pitäisin. Minähän ostin lehden enkä varastanut, setelit kuului kauppaan.
Provo.
Mutta mistä ostaja voi tietää, kenen mukana nuo rahat ovat lehden väliin joutuneet?
Lehti on voinut olla kotona jo pitkiä aikoja avaamatta ja ennen sitä ollut lainassa jollakulla.
Lehti on voinut myös löytyä paperinkeräys laatikosta, josta myyjä on poiminut sen myytäväksi.
Ainakin meidän asuintalossa, muutama ihminen kaivaa toisutuvasti lukemista paperinkeräyslaatikosta.
Aikakausilehtiä ja Hesareita. Etenkin keski-ikäisille ja vanhemmille ihmisille tulee edelleen painettuja lehtiä.
Enkä usko aloitukseen. Jos jolla kulla noin vaan olis 150 euroa kadonnut, niin varmasti olis etsinyt sitä kissojen ja koirien kanssa.
Pitäisin rahat. Ei mene mielestäni samaan kastiin kuin löytötavara, kyseessä on ostettu tuote. Jos löytäisin lompakon, jossa on 150e ja hlökortti, tietysti palauttaisin.
Ei ole ostajan vika, että setelit on välissä, vastuu on myyjällä.
Antaisin. Mutta vain jos saisin kirpparilta myyjän yhteystiedot eli voisin toimittaa ne suoraan hänelle. Mihinkään välikäsiin en luottaisi.
Olisi hirveää jos itse olisin kadottanut noin suuren summan rahaa. Ilahtuisin jos saisin sen takaisin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Tähän suomalaiset on ajettu, omatunto soimaa muutaman satasen löydöstä. Samaan aikaan suuremmissa piireissä häikäilemättömästi kaikin konstein keplotellaan jopa miljoonia omaan taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan olikos yli 100 löytö pitää palauttaa. Sinuna en ainakaan olisi niin hönö että laittaisin tänne aloitusta ja silti pitäisin rahat, sillä jos joku huomaa 150 euronsa hukkuneen ja huomaa ketjun niin laittaa rikosilmoitukseen linkin liitteeksi.
Summa on 20 e, löytötavaralaki.
Sittenhän tämä on selvä. Yli 20 e löytöä ei saa pitää omin nokkinensa pitää. Se on sitten omatunnon kysymys noudattaako lakia tuossa kohtaa, sillä lienee epätodennäköistä jäädä kiinni rahojen pitämisestä. Ja periaatteessa vaikka joku kysyisikin, olisi helppo sanoa että ei siellä mitään ollut, ei olisi helppo todeta syyllisyyttä.
Mutta kyllä se lain mukaan varkaus on, vaikka olikin tahaton tapahtuma lehden ostajan kannalta.
Mistä edes tiedät missä vaiheessa setelit on päätyneet lehden väliin, kun olet kuljettanut sen pois kirppikseltä ja huomannut setelit vasta kotona? Onko joku tuttusi saattanut laittaa ne sinulle tarkoitetuksi yllätyslahjaksi?
Ei se ole löytö. Ostit tuotteen ja tällä kertaa sait luontaisia etuisuuksia mukana.
Moniko on tullut sinulle omaehtoisesti tuomaan rahaa tehtyäsi sen huonon ostoksen.