Outo uupumus, ja väsymys vaivannut. Maksa-arvotkin koholla. Mikä on?
Pelkkä ALAT arvo koholla lievästi jotain reilu 50 eli ei pahasti, mut kuitenkin ollut jo 3 eri kokeessa, puoli vuotta. Uupunut olo, ei jaksaisi mitään tehdä. Muut maksa-arvot ok. Voiko silti olla joku maksa-sairaus? Kalpeus paha. Mitä kokeita pyytäisin, ei toi nuori lääkäri tyttö osannu muuta kun seurataan vaan....
Mikä teillä aiheutti?
Kommentit (31)
Mulla oli tosi korkeat maksa-arvot ja olin ihan poikki, siis niin sairas, että vaan makasin sohvalla kaksi viikkoa. Syyksi paljastui mononukleoosi eli pusutauti. Meni kyllä sitten ohi sen parin viikon potemisen jälkeen. Kävin koronatestit, jopa vatsa ultrattiin ja maksa näytti ihan normaalilta. Sen sijaan perna oli laajentunut ja siihen erikoislääkäri sitten kiinnitti huomiota ja tuo mononukleoosi löytyi. Oli sillä joku hienompikin nimi labratesteissä. Multa kanssa kyseltiin alkoholinkäyttöä (en käytä ollenkaan), ja että käytänkö jotain lisäravinteita.
Miksi kommenttini poistettiin? Ei pitäisi olla asiatonta mainita, että rypsiöljyn ja margariinin rasvat ovat maksalle vieraita aineita. Extra-neitsytoliiviöljyssä oleva oleiinihappo taas hoitaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tosi korkeat maksa-arvot ja olin ihan poikki, siis niin sairas, että vaan makasin sohvalla kaksi viikkoa. Syyksi paljastui mononukleoosi eli pusutauti. Meni kyllä sitten ohi sen parin viikon potemisen jälkeen. Kävin koronatestit, jopa vatsa ultrattiin ja maksa näytti ihan normaalilta. Sen sijaan perna oli laajentunut ja siihen erikoislääkäri sitten kiinnitti huomiota ja tuo mononukleoosi löytyi. Oli sillä joku hienompikin nimi labratesteissä. Multa kanssa kyseltiin alkoholinkäyttöä (en käytä ollenkaan), ja että käytänkö jotain lisäravinteita.
Ebsterin-Barr virus eli human gammaherpesvirus 4? Voi olla myös väsymysoireyhtymän taustalla.
Terve vegaani kirjoitti:
Onpas sulla ongelmat. Kannattaa ryhtyä vegaaniksi niin kaikki vaivat katoaa.
Ai niin, et sä pysty kun liha on niin hyvää.
Veganismilla kulutat lisää terveydenhuollon kuluja: aivosumua, iho-oireita, masennusta ja suolistovaivoja. Surullisinta on ajatella lapsen kehityshäiriöitä. Ihan lääkäritkin ovat heränneet tähän, kun vegaanit ravaa sairaalassa puutostilojen ja muiden oireiden takia.
Miksi emme ajattelisi myös omaa terveyttämme ja elämäämme? Jotenkin tuntuu vegaaneilla unohtuvan oman hyvinvoinnin ajattelu.
Kokeile jättää ne vitamiinit pois ja käy sitten uudelleen verikokeissa.
Miehen peräsuolensyöpä alkoi just tollai
Vierailija kirjoitti:
Terve vegaani kirjoitti:
Onpas sulla ongelmat. Kannattaa ryhtyä vegaaniksi niin kaikki vaivat katoaa.
Ai niin, et sä pysty kun liha on niin hyvää.
Vegaaniset tuotteet ovat pääasiassa prosessoitua. Katsokaa niiden lihankorvikkeiden tuoteselosteita, niin näette miten vieraita raaka-aineita niissä on. Kaiken lisäksi rasvat ovat pääosin Omega-6:ia, jotka lisää matala-asteista tulehdustilaa kehossa suurissa määrin.
Sekasyöjänkin on vaikeaa välttyä liiallisilta omega kutosilta johtuen siitä, että niitä löytyy eineksistä, kekseistä ja leivonnaisista. Rypsiä ei käytetä muualla päin maailmaa toisin kuin Suomessa.
Mulla oli ihan sama tilanne. Jätin pois sokerin ja samalla lähti pari kiloa. Maksa-arvo palautui parissa kuukaudessa normaaliksi. Suosittelen siis kokeilemaan herkkulakkoa. Kun väsymys väistyy niin jaksaa liikkuakin enemmän.
Hedelmien fruktoosi voi olla vielä pahempi kuin pöytäsokeri maksalle. Suosikaa kasviksia ja marjoja, mieluummin kotimaisia. 2 dl marjoja sisältää 5 g fruktoosia sekä erilaisia antioksidantteja.
NAC puhdistaa maksaa, jos en.ihan väärin muista. Lopeta sokerin, alkon, vehnän käyttö. Lisää juureksia ja kasviksia, vettä ym.
Mulla kevään hirveä väsymys. Todettiin syöpä. Onneksi alkuvaiheesa... Tai mistäpä sitä tietää, jos onkin etäpesäke.
Voithan käydä yksityisellä esim. sisätauteihin erikoistuneella lääkärillä