Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vieraantunut vaatekaupoista

Vierailija
12.05.2021 |

Ostan vaatteet nettikaupoista ja nettikirppiksiltä. Muistan viimeksi kierrelleeni vaatekaupoissa lomareissulla, ja siitäkin on ymmärrettävästi aikaa. Silloinkaan kyse ei ole ollut todellisten hankintojen tekemisestä. Nykyisin vaatekauppaan meno tuntuu vaivaannuttavalta ja epämiellyttävältä. En motivoidu maksamaan kivijalkakauppojen korkeampia hintoja koska en halua palvelua, enkä arvosta näytteillepanoa, miksi siis maksaisin niistä? Tylyä mutta totta. Ovatko muut huomanneet itsessään samaa?

Meillä on kolme lasta, löydän myös lasten kaikki kaudenmukaiset kamppeet nettikaupoista. Kokonaisuutena kyse ei ole ihan pienestä asiakkuudesta.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ostos- tai sovituspäätäkseeni ei juurikaan vaikuta se miten vaate oli ripustettu kaupassa tai missä kohtaa kauppaa se oli ripustettuna. Nettikaupoissa voi kerralla valita vaikka kaikki tietyn ominaisuuden sisältävät vaatteet ja sitä rataa. Hinta ei kauheasti minulla vaikuta kivijalka- tai nettikaupan valintaan, koska ostan vain laadukkaita materiaaleja ja sillä ajatuksella, että vaatteen pitää kestää, mutta jos tosiaan saman vaatteen aaa netistä selvästi edullisemmin, niin tottakai valitsen sitten sen, hommat hoituu periaatteessa nopeammin, mutta käytönnössä nettikaupassa menee enemmän aikaa, koska nettukauppojen hakutyökalut tuovat paljon enemmän valinnanvaraa.

Sama ruokakaupoissa. En tarvitse kaupassakäydessäni mitään "kokemusta"  Käyn mieluummin kaupoissa, joissa tukkupakkaukset vain siirretään asiakastiloihin ja avataan siten, että asiakas voi tarvitsemansa määrän pakkauksista ottaa. Tämä mieltymykseni esimerkiksi hygieniasyistä. Halvempi hintakaan ei haittaa yhtään asiassa.  "kokemuskaupoissa" tuotteet on aseteltu hyllyih, koukkuihin ja laareihin henkilökunnan toimesta; mitä vähemmän käsiä tuotteeseen koskee matkalla tehtaalta asiakkaan kotiin, sen parempi.

Vierailija
2/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ruokakaupoissa. En tarvitse kaupassakäydessäni mitään "kokemusta"  Käyn mieluummin kaupoissa, joissa tukkupakkaukset vain siirretään asiakastiloihin ja avataan siten, että asiakas voi tarvitsemansa määrän pakkauksista ottaa. Tämä mieltymykseni esimerkiksi hygieniasyistä. Halvempi hintakaan ei haittaa yhtään asiassa.  "kokemuskaupoissa" tuotteet on aseteltu hyllyih, koukkuihin ja laareihin henkilökunnan toimesta; mitä vähemmän käsiä tuotteeseen koskee matkalla tehtaalta asiakkaan kotiin, sen parempi.

Mulla on tää sama! Haluan mieluummin itse "vetää pakasta" enkä ottaa jonkun jo hyllylle asetteleman tuotteen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hyvä tuo sana "kokemuskaupat". En edes mene sisälle sisustusliikkeisiin, joissa joka ikinen tuote on aseteltu kuin osaksi kaupan sisustusta. Siinä sitten kiertelet kuin "vieraana" pikkuruisessa asiakastilassa. Epämiellyttävää.

Ap

Vierailija
4/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostan nykyään 90% vaatteista netistä, ja loput 10% livekirppareilta. Netissä parasta on juuri se, että saa rajata koon, värin ja muiden ominaisuuksien mukaan. Saa katsella rauhassa, eikä palauttaminen minusta ole hirveän vaivalloista. Tosin nykyään joudun palauttamaan mitään tosi harvoin. 

Ja mikä parasta: taustalla ei soi järkyttävän huono ja ärsyttävä musiikki. 

Vierailija
5/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Kärsivällisyys ei enää riitä etsimään sieltä, löytyisikö jostain nurkasta mitään minulle mieleistä ja sopivaa. Sitten menet seuraavaan kauppaan ja seuraavaan. En nauti siitä enää lainkaan. Netissä on paljon helpompi etsiä ja myös jäädä harkitsemaan. Kaupassa se päätös pitäisi tehdä heti.

Vierailija
6/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Käytän kyllä paljon kirppareita, mutta netin kautta ostan vaatteita vaan harvoin. Haluan sovittaa useimmat vaatteet eikä netin kuvista saa samaa käsitystä mm kankaan laadusta, ompelujäljestä jne kuin silloin kun se tuote on käsillä. Useamman kerran olen nähnyt netissä kivan vaatteen, mutta kun olen mennyt paikan päälle on kangas osoittautunut luiruksi, napit ommeltu huonosti kiinni tjsp. tai sitten vaate ei vaan päällä näytä hyvältä, vaan kinnaa/lörpöttää jostain. Hyvin harvoin tulee hutiostoksia, koska pystyn vaatetta tarkastelemalla päättelemään mikä ei tule kestämään ja jätän ne suosiolla kauppaan.

Vierailija
7/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, vaikka olen itse myös vähentänyt shoppailua merkittävästi. Olen laiska ja haluan istua kotivaatteissa sohvalla valitsemassa ja selaamassa valtavia valikoimia. On ihanaa kun voi hakea esim. pellavakankaisia vaatteita, tiettyä tyyliä tai väriä, aina sopivissa kokoluokissa, tai tietyn malliston (vaikkapa lyhyiden naisten ihania petite-malliston farkkuja) asuja. Puhumattakaan siitä, että haet vaikkapa hakusanoilla: sequin, delicate, mesh, smock dress, neon, holographic, snowflake :) kun löydät yhden hyvän, voit etsiä siinä olevilla sanoilla lisää.

Toivoisin kyllä lisää myös weecosin kaltaisia nettikauppoja, joista voi hakea esim. aidosti suomalaisia ja eettisiä tuotteita. Niitä pitäisi myös kehittää - mukaan toimivampaa filtteröintiä ja videoita vaatteista! Ja käyttäjäkokemuksia.

Toivon myös, että joku kauppa vihdoin tekee sen, että myy netissä mutta tarjoaa myös pieniä kivijalkakauppoja, SOVITTELUkauppoja. Joihin voi mennä kokeilemaan malleja niin halutessaan ja tilata vaatteen myös sieltä sitten kotiinsa/postiin/kauppaan haettavaksi. Tätä ideaa saa hyödyntää, oi yrittäjät, tulen kauppaanne!

Vierailija
8/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi netissä säästää aikaa, rahaa ja terveyttä.

Aikaa ei kulu kulkemiseen paikan päälle, ja sitten siihen loputtomaan kiertelyyn ja etsimiseen. Housuja siellä, paitoja täällä, kaikki sekaisin. Muistan yhä kuinka kerran Stockmannilla ahdistuin: miksi esim. paitapuseroita on ripoteltuina brändin mukaan ympäri tavarataloa? Miksi kaikki paitapuserot eivät voi olla yhdellä alueella? En minä jaksa vaeltaa ympäriinsä ja ehkä kävellä jonkin hyvän tuotteen ohi vahingossa.

Terveys: vaatekaupoissa on pölyistä ja haisee pahalle. Anteeksi kaikki, tiedän että kuulostaa pahalta. Mutta allergisena herkkähipiäisenä minua ahdistaa se kemikaalihaju, mikä varsinkin täyteen ahdetuissa halpisketjukaupoissa on. Vaatteet on usen runtattu niin vieri viereen, ettei esim. henkareita voi 'selata' vaan vaate pitää kiskoa tiukasta kasasta ulos! Sovituksessa iho alkaa kutista ja silmät ja nenä valua. Minua säälittävät myyjät, jotka joutuvat käsittelemään näitä tavaroita.

Rahaa säästyy kun ei väsyneenä hairahdu ostamaan jotain "melkein hyvää" kiirepaniikissa, eikä kulkemiseen mene rahaa.

Vierailija
9/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Kärsivällisyys ei enää riitä etsimään sieltä, löytyisikö jostain nurkasta mitään minulle mieleistä ja sopivaa. Sitten menet seuraavaan kauppaan ja seuraavaan. En nauti siitä enää lainkaan. Netissä on paljon helpompi etsiä ja myös jäädä harkitsemaan. Kaupassa se päätös pitäisi tehdä heti.

Minulla taas on ihan päinvastoin. Kärsivällisyys ei riitä klikkailemaan sivutolkulla tuotteita ja odottamaan paketin saapumista, vain todetakseni, että materiaali tuntuu epämiellyttävältä eikä vaate sovi muutenkaan päälle. En ole ostanut nettikaupoista vaatteita kuin kaksi kertaa, yli 5 vuotta sitten. 

Vierailija
10/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Vaatekoot ovat nykyään mitä sattuu. Olen pikkuisen pulska matami ja vaatteeni ovat kokoa M-XL vaikea arvioida netissä sopivaa kokoa ja vaatteen mallia. Tai kankaan laatua. Itseäni esim häiritsee jos kangas on hieman läpinäkyvä tai se rypisty helpostu. Sovitan ihan kaiken, kirppikselläkin, koska en halua hankkia mitään turhaa.

Nettiostamisessa ärsyttää myös palauttamisen vaiva.

Vierailija
11/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon myös, että joku kauppa vihdoin tekee sen, että myy netissä mutta tarjoaa myös pieniä kivijalkakauppoja, SOVITTELUkauppoja. Joihin voi mennä kokeilemaan malleja niin halutessaan ja tilata vaatteen myös sieltä sitten kotiinsa/postiin/kauppaan haettavaksi. Tätä ideaa saa hyödyntää, oi yrittäjät, tulen kauppaanne!

Tuskin menet kuitenkaan. Kauppa on liian kaukana tai et jaksa nousta sohvaltasi. Muutenkin edellytät, että kyseinen kauppa on auki 24/7, ja siellä on aina asiantunteva myyjä, mutta tietenkään kaupan tilavuokra ja myyjän palkka ei saa näkyä tuotteen hinnassa. 

Vierailija
12/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Ostan nykyään sekä ruoat että vaatteet verkosta ja melkein kaiken muunkin verkosta ja kotiin tuotuina. Ne muutamat kerrat kuin kuluneen vuoden aikana olen jostakin syystä joutunut vähän kiertelemään kaupoissa, ovat olleet kauheita. Aina tulee tunne, että en todellakaan halua käyttää aikaani tällaiseen. 

Vierailija
13/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä juurikaan nettikauppoja. Niinkuin joku tuossa jo mainitsi, niin on mukava sovittaa vaaate ennen ostopäätöstä ja tutkia tuotteen materiaalia. Ei nettikaupassa näe esim vaatteiden saumoja nurjalta puolelta. Pussisaumalliset vaatteet ovat laadukkaampia ja kangas on paremmin leikattu. Kierrän paljon kirpputoreja ja vintage-liikkeitä pyörällä liikkuen. Koen tämän mukavana arkiliikuntana. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan, ettei aika mokomaan riitä, niin käyn kyllä töissä ja minulla on viisivuotias lapsi.

Vierailija
14/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas on ihan päinvastoin. Kärsivällisyys ei riitä klikkailemaan sivutolkulla tuotteita ja odottamaan paketin saapumista, vain todetakseni, että materiaali tuntuu epämiellyttävältä eikä vaate sovi muutenkaan päälle. En ole ostanut nettikaupoista vaatteita kuin kaksi kertaa, yli 5 vuotta sitten. 

Sama. Saati sitten jos jotain pitäisi vielä palauttaakin.

Vierailija
15/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan sovittaa tietyt vaatteet ennen kun ostan, joten vaihtoehtona joko perinteinen kauppa ja sovituskoppi, tai nettikauppa ja palautusrumba. Sovituskoppi on mielestäni pienempi paha. Mutta sitten jos tiedän mitä ostan / olen ostanut ennenkin saman tuotteen /  tiedän merkin kokotaulukon tarpeeksi hyvin... silloin nettikauppa on vaivaton. 

Vierailija
16/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään ostaa vaatteita netistä, mutta on vaikea arvioida onko vaate sopiva minulle. Se on ärsyttävä asia nettiostamisessa.

Vierailija
17/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt vaatekaupassa yli vuoteen! Tilaan netistä sen, mitä tarvitsen. Yhä vähemmän tarvitsen mitään. Aijon kesällä käydä ulkokirppiksillä, koska se on hauskaa ajanvietettä ja tekstiiliteollisuuden piittaamattomuus ympäristöstä ja ihmisistä suututtaa. Katsoin dokkarin ja sain selville, että Aral-järvi on kuivunut puuvillaviljelmien vuoksi! Kammottavaa. Ja ihmiset joutuvat elämään myrkyllisessä ympäristössä halvan vaateteollisuuden maissa. Vain siksi, että me saisimme turhat rättimme halvalla. Oksettaa.

Vierailija
18/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, vaikka olen itse myös vähentänyt shoppailua merkittävästi. Olen laiska ja haluan istua kotivaatteissa sohvalla valitsemassa ja selaamassa valtavia valikoimia. On ihanaa kun voi hakea esim. pellavakankaisia vaatteita, tiettyä tyyliä tai väriä, aina sopivissa kokoluokissa, tai tietyn malliston (vaikkapa lyhyiden naisten ihania petite-malliston farkkuja) asuja. Puhumattakaan siitä, että haet vaikkapa hakusanoilla: sequin, delicate, mesh, smock dress, neon, holographic, snowflake :) kun löydät yhden hyvän, voit etsiä siinä olevilla sanoilla lisää.

Toivoisin kyllä lisää myös weecosin kaltaisia nettikauppoja, joista voi hakea esim. aidosti suomalaisia ja eettisiä tuotteita. Niitä pitäisi myös kehittää - mukaan toimivampaa filtteröintiä ja videoita vaatteista! Ja käyttäjäkokemuksia.

kappahl, henkkamaukka

Vierailija
19/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi netissä säästää aikaa, rahaa ja terveyttä.

Aikaa ei kulu kulkemiseen paikan päälle, ja sitten siihen loputtomaan kiertelyyn ja etsimiseen. Housuja siellä, paitoja täällä, kaikki sekaisin. Muistan yhä kuinka kerran Stockmannilla ahdistuin: miksi esim. paitapuseroita on ripoteltuina brändin mukaan ympäri tavarataloa? Miksi kaikki paitapuserot eivät voi olla yhdellä alueella? En minä jaksa vaeltaa ympäriinsä ja ehkä kävellä jonkin hyvän tuotteen ohi vahingossa.

Samaa mieltä. TUo johtuu muuten siitä, että kauppiailla on itsepintainen käsitys siitä, että kun ripotellaan ympäri myymälää, saadaan asiakas kulkemaan myös ympäri myymälää ja heräteostosten määrä kasvaa. Itsellä tuo kuitenkin toimii päinvastoin: jos olen jollain rekillä etsimässä netistä katsomani tietyn merkin ja tietyn värin puseroa ja myyjä tulee ja kysyy voiko auttaa ja sen jälkeen kuulen, että että ne on tuolla myymälän toisessa päässä ikkunan luona, olen monesti ollut niin lähellä lähteä koko kaupasta pois. Yleensä syynä on ollut se, että on pitkä päivä takana ja pitää ehtiä bussiin ja piipahdin myymälään vain siksi, että satuin näkemään ikkunasta, että tuossa nuo etsimäni on ihan lähellä.

Terveys: vaatekaupoissa on pölyistä ja haisee pahalle. Anteeksi kaikki, tiedän että kuulostaa pahalta. Mutta allergisena herkkähipiäisenä minua ahdistaa se kemikaalihaju, mikä varsinkin täyteen ahdetuissa halpisketjukaupoissa on. Vaatteet on usen runtattu niin vieri viereen, ettei esim. henkareita voi 'selata' vaan vaate pitää kiskoa tiukasta kasasta ulos! Sovituksessa iho alkaa kutista ja silmät ja nenä valua. Minua säälittävät myyjät, jotka joutuvat käsittelemään näitä tavaroita.

Rahaa säästyy kun ei väsyneenä hairahdu ostamaan jotain "melkein hyvää" kiirepaniikissa, eikä kulkemiseen mene rahaa.

tämä ei liity enää vaatekauppaan, mutta nuorena olin töissä eräässä erikoisliikkeessä, ruokatavaroita myytiin siellä irtokappaleinakin. TÄstä syystä oli monenlaisia purkkeja ja purnukoita joita sai aukoa koko päivän ja kaivaa sieltä kauhoilla, pihdeillä, lusikoilla ja ties millä tavaraa myyntiasioihin tai pusseihin. No... yrityksen johto halusi, että purkit pidetään aina täynnä, jotta asiakkaalle tulee mielikuva, että on juuri täydennetty, juuri uutta, tuoreempaa ei saa ja että asiakas muutenkin saa vaikutelman, että valikoimaa on ja saa oikeasti juuri niin paljon kuin haluaa. Lisäksi tässä oli sekin, että oli kuulemma vahingollista asiakasuhdein suuntaan, jos myyjä hiljaisina hetkinä vain istuu tai seisoo paikoillaan. Muistan monesti miettineeni, että   toimin yleensä päinvastoin, että jos olen vain kulkemassa ohi ja katson, että   nyt tekisi mieli juuri tuota, mutta jos näen, että myyjä tekee ja touhottaa muuta, niin yleensä kävelen ohi ja ajattelen etten halua häiritä ja että ei minun mikään pakko ollutkaan ostaa juuri sitä että tulen uudestaan sitten kun myyjällä on vähemmän kiireitä - vaikka myyjä ottaisi kontaktia. Nyökkään myyjälle ja hymyilen ja jatkaan eteenpäin. Mutta jos myyjä on selvästi joutilaana, niin minulle tulee tunne siitä etten häiritse, vaikka menen sinne ostamaan vain yhden jutun.

myyjänä ei ollut kovinkaan kivaa niistä kukkuroillaan olevista myyntipurkeista kaivaa sitten tavaraa myyntiastiaan. Aina välillä tippui lattialle, aina välillä joku asiakas kysyi, että noita ei taida koskaan kukaan ostaa, kun astia on aina täynnä, että onhan vielä tuoreita jne. Kaikenkaikkiaan tuntui siltä, että asiakkaat eivät ajatelleet samoin kuin kaupan alan yleiset säännöt muka kertoivat asiakkaan ajattelevan ja toimivan. Jos jossain oli jämät purkinpohjalla, asiakas saattoi sanoa, että kuule, laita vaan ne kaikki, tulee kyllä syödyksi. Jos astia oli puolillaan, silloin asiakkaat näyttivät kaikista kitsaiten valitsevan juuri niistä purkeista. 

Vierailija
20/32 |
12.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan 90% kaikki vaatteet ja lelut ja muun kodntavaran netistä. Perheessä kaksi lasta. Olen mieltynyt tiettyihin merkkeihin (parikymmentä), joten suosin niitä ja tunnen kokotaulukot. Suomessa merkkien ja kauppojen rajallisuus tulee vastaan. Netissä saa mitä tahansa merkkiä ja mallia mitä vaan maapallolta löytyy. Kaupoissa pitäisi kierrellä todella paljon, jotta saisi samanlaisen valikoiman kuin isot nettikaupat tarjoavat.

Isot ruokakaupat löytyvät 10 minuutin kävelyn päästä joten ruokaa ostan vielä livenä mutta joskus ehkä siirrän ruokaostoksetkin nettiin.