Mitä pidät kaikista oudoimpana kvanttimekaniikan ilmiönä?
Kommentit (32)
En tunne kvanttimekaniikan ilmiöitä. Voisiko joku tehdä jonkin tiivistelmän niistä.
Se, että pillua saa helposti, mutta ei kuitenkaan saa millään.
Vierailija kirjoitti:
En tunne kvanttimekaniikan ilmiöitä. Voisiko joku tehdä jonkin tiivistelmän niistä.
Tämä.
Ilmiö kertoo pitkälti siitä, että maailma ei ole ihan sitä miltä näyttää. Yleisesti luulemamme todellisuutemme takana on jotain muuta.
Toisaalta kvanttitasolla löytyy koko ajan muutenkin uutta. Vaikka menelmämme tutkia ovat tällä hetkellä tasolla: Vieterikello, vasara ja lapsi.
Luulen maailman älykkäimpien aivojen vielä löytävän ratkaisun moneen arvoitukseen kvanttitasolla. Edellyttäen, että ihmisten loputon ahneus ei pilaa sitä ennen planeettaamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ilmiö kertoo pitkälti siitä, että maailma ei ole ihan sitä miltä näyttää. Yleisesti luulemamme todellisuutemme takana on jotain muuta.
Toisaalta kvanttitasolla löytyy koko ajan muutenkin uutta. Vaikka menelmämme tutkia ovat tällä hetkellä tasolla: Vieterikello, vasara ja lapsi.
Luulen maailman älykkäimpien aivojen vielä löytävän ratkaisun moneen arvoitukseen kvanttitasolla. Edellyttäen, että ihmisten loputon ahneus ei pilaa sitä ennen planeettaamme.
Ahneus vie meitä kohti vastausta, kun sieltä voi löytyä aikamoista kilpailuetua.
Työelämää. Pitäisi aina olla kahdessa paikassa samaan aikaan. Schrödingerin orja on se ilmiö.
Kvanttimekaniikka on vaikeaselkoista, koska harvoille ilmiöille on selkeää makromaailman analogiaa.
Minä ainakin tarvitsen teoreettisten asioiden käsittelyyn jonkinlaisen rautalankamallin...
Kaksoisrakokokeen osoittama elektronin(ja muiden alkeishiukkasten) yhtäaikainen hiukkas- ja aaltoluonne on sekä kiehtoa, että peruskoulu/amispohjalla ymmärrettävä.
en tunne kaikkia kvanttimekaniikan ilmiöitä (eikä kukaan muukaan varmasti kaikkia tunne), mutta niistä mihin olen perehtynyt, niin kaikista oudoin ja hykerryttävin on lomittuminen.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ymmärrä kunnolla kvanttimekaamikka. Parhaat asiantuntijat ymmärtävät ehkä noin puolet siitä ja pieniä palasia kokonaisuudesta.
Kannattaako tällaista täällä avata? Itse olen tutustunut kvanttimekaniikkaan vasta hyvin pintapuolisesti ja moni ei varmaan sitäkään vähää. Tiede.fi on varmaan monta monipuolista ketjua olemassa.
Isoin avoinna oleva kysymys kvanttimekaniikassa materia-antimateria epäsymmetriä. Ei tiedetä miksi materia on hallitsevampi kuin antimateria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ymmärrä kunnolla kvanttimekaamikka. Parhaat asiantuntijat ymmärtävät ehkä noin puolet siitä ja pieniä palasia kokonaisuudesta.
No ei ymmärrä, mutta niillä ilmiöillä mitä on löydetty ja tutkittu pystytään kuitenkin esittämään mitä siinä tapahtuu ja antamaan nimi ilmiölle. Vaikka ei tiietä miksi tapahtuu mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Työelämää. Pitäisi aina olla kahdessa paikassa samaan aikaan. Schrödingerin orja on se ilmiö.
Ennenkuin pomo kurkkaa lasiakvaarioon, työntekijä on samaan aikaan työmoodissa ja lusmuilumoodissa. Vasta kurkkaaminen konkretisoi mitä työntekijä tekee.
Hmmmjoo o.. kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Isoin avoinna oleva kysymys kvanttimekaniikassa materia-antimateria epäsymmetriä. Ei tiedetä miksi materia on hallitsevampi kuin antimateria.
Sitäkään ei tiedetä onko epäsymmetria aineen määrä vai pelkkä hajonta. Tutkijat epäilevät löytäneensä antimateria galakseja. Havaittavan universumin tuollapuolen kun voi olla aivan mitä tahansa käsittämöttömyyksiä.
spin
Minun aivot ei vaan ymmärrä mitä se oikein on. Alkeishuikkasilla on "spin", mutta se on hyvin vaikeasti hahmotettava suure. Massa, nopeus, sähkövaraus ja muut on melko helppo intuitiivisesti hahmottaa. Mutta tuo spin ei vaan avaudu samanlaisella intuitiivisella tasolla.
Aaltomuodon romahtaminen 'havainnoijan' tutkiessa tilaa.
Kuinka esim. Valo voi 'tietää', milloin osa säteestä on ohjattu peilein muualle ja romahduttaa aaltomuodon heti jos täällä mitataan?
(Delayed choice quantum eraser)
Tämä saa pään solmuun vaikka onkin kiehtova ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Aaltomuodon romahtaminen 'havainnoijan' tutkiessa tilaa.
Kuinka esim. Valo voi 'tietää', milloin osa säteestä on ohjattu peilein muualle ja romahduttaa aaltomuodon heti jos täällä mitataan?
(Delayed choice quantum eraser)Tämä saa pään solmuun vaikka onkin kiehtova ilmiö.
Tämä oli minustakin hämmentävintä, että tutkimustuloksiin näytti vaikuttavan itse tutkiminen. Ikään kuin hiukkanen tietäisi milloin sitä tarkkaillaan ja muuttaisi käyttäytymistään sen mukaan.
Kvanttilomittumista.