Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Turhaa pelkoako? Voiko vauva tukehtua äidin kainaloon...

17.08.2006 |

Joka ilta päätän, että kun otan vauvan viereen yöllä syömään etten tule nukahtamaan. Ja miltei joka yö havahdun siihen, että olen nukkunu poika kainalossa, naama tississä kiinni, jopa kahden tunnin ajan. Hermoilen, jos tapahtuukin että vauva tukehtuu...Käykö teillä muilla näitä ajatuksia mielessä? Herättäisiköhän se äidin vaisto, jos pahin olisi tapahtumassa

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut minkä ikäinen vauvasi on, mutta meidän vipeltäjä on nyt 8,5kk ja on nukkunut kainalossani tänne saakka. Muistan kyllä että itsekin joka yö yritin pinnistellä etten nukahtaisi syötölle jotta nostaisin sitten omaan sänkyyn, mutta ei toivoakaan.. lopulta ajattelin että eiköhän äidin kainalo ole paras paikka, ja itseäni lohdutin sillä että eihän rintani edes ole niin iso että sinne alle voisi tukehtua.. :) No tiedäppä tuota, on tainneet vauvat kautta aikojen nukkua äidin vieressä. Mieheni oli sitä mieltä että ethän nyt voi vauvaa yksinkään omaan sänkyyn laittaa, raukka vasta syntynyt ja nyt jo yksin laitat kylmään sänkyyn! :) Viereen sitten jäi. Älä sinäkään liikaa huoli :)

Vierailija
2/7 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

luin imetysoppaasta, että ennen vanhaan kun lapsia oli liikaa ne mystisesti tukehtuivat äidin rintaan. Se oli helppo selitys vauvan tukehtumiskuolemalle, vaikka vauva olikin tahallaan tukehdutettu. Siksi jossain vaiheesse ruvettiin sanomaan, että ei saa nukahtaa itse kun imettää. Vähän sama juttu kun ennen muinoin vietiin vammaiset lapset metsään kuolemaan ja sanottiin että susi vei. Surullista tosi asiaa:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole valitettavasti legendaa. Siskoni työskentelee sairaankuljettajana ja hän on jo monta tällaista tapausta urallaan nähnyt, että äiti on vierähtänyt unissaan vauvan päälle ja vauva on tukehtunut. Suuri osa näistä tapauksista on johtanut vauvan vammautumiseen. Osa kuolemaan. Jokainen tekee mitä itse haluaa, mutta kantaa sitten myös itse vastuun tapahtumista!

Meillä poika nukkuu vieressä vain silloin kun itse valvon. Muuten nukkuu omassa sängyssä. Sylitellään ja hellitään päivällä niin paljon, että ei yöllä tarvitse viereen ottaa. Tietysti kun lapsi kasvaa isommaksi niin se päälle vierähtämisen riksi pienenee, sillä lapsi alkaa jo itsekkin ääntelemään jos jää alle.

Vierailija
4/7 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Milla,

olipa hyvä että satuit linjoille korjailemaan typeriä juttujani. Kiitos!

T. äitee ja Titus, jonka viereen olen usein nukahtanut. Pitää olla seuraavan kanssa varovaisempi.

Vierailija
5/7 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös niitä surullisia. Pääsääntöisesti voi sanoa että kolmiolääkkeet, alko ja huumeet sekä tolkuton väsymys ei sovi perhepetiin. Normaali oloissa äiti osaa varoa lastansa. Isillä ei ole ko. vaisto niin virittynyt, eli en nukuttaisi isän vieressä. Vauvoilla on nk. nenänvapautus refleksi, eli jos ei estellä käsivarrella vauvan päätä/takaraivoa, niin vauva vetää päänsä taakse ja vapauttaa näin nenänsä. Olette varmaan huomannet kyseisen ominaisuuden pienokaisissanne. En kiellä etteikö äiti voisi käännähtää vauvan päälle, mutta juolahti mieleen että iso-paha-kätkyt-k voi olla näillä viereen uupuneilla vauvoilla myös jonkinlaisena syynä. Kai. Itsestä tuntuu niin hassulle kun olen 3 vauvaa vieressäni nukuttanut, ja pikkuisen ei tarvitse kuin hamuta rintaa ilman ääntä niin havahdun unestani. Kun mieheni herätyskello soi aamulla ja hän lähtee töihin, siitä ei ole mitään havaintoa. Pitää koputtaa puuta. Niinhän se on että äidit ja vauvat on yksilöitä ja jokaisen tulee tehdä niin kuin itse hyvälle tuntuu.

Vierailija
6/7 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse juuri perhepetiä koskevan ketjun aloittajana USKOISIN, että äidinvaisto varoittaa vauvan päälle kääntymisestä tai muuten tukehtumisesta. Tietenkään en varma voi olla enkä vannomaan voi mennä mutta meidän pikkumiehestä ainakin lähtee niin kova ääni, kun kaikki ei oo kivaa ja mukavaa,että sen kuulee varmasti ja kauas!

Ihan alkuun olin epävarma ja pelkäsin kääntyväni vauvan päälle tai muuta vastaavaa mutta halpoimmaksi osoittautui juuri tuon oman nukahtamisen kannalta, että vauva jää viereen ja hamuilee itekseen tisun suuhun tarvittaessa. Niin kuin yksi edellinenkin kirjoittaja sanoi, vauvan hamuiluun ja liikkumiseen herää ihan pienestäkin mutta miehen töihinlähtö ei yllä tajuntaan millään.. Siihen vasta havahdun, kun aamusuukon käy nakkaamassa mulle, kun oon sanonu ettei ilman sitä päivä ala hyvin! :)

Mielestäni tärkeintä on, että koko perhe nukkuu ja voi hyvin. Selvän, terveen ja levänneen aikuisen EI pitäisi vahingossa vauvan päälle kääntyä, näin sanoi mulle terkkarikin.

Luottavaisia hetkiä vauvan kanssa,

Alide ja sylissä hamuileva Poju

Vierailija
7/7 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemieni perhepetijuttujen perusteella perhepedissä ei kannata nukkua, jos vanhemmista edes toinen:

- tupakoi

- on käyttänyt alkoholia

- on äärimmäisen väsynyt

- käyttää jotain väsyttäviä tai tajuntaa heikentäviä lääkkeitä esim. antihistamiinia

Jos nämä ehdot eivät täyty, pitäisi vanhempien vieressä nukkumisen olla omaa sänkyä ja etenkin omaa huonetta turvallisempi vaihtoehto.