Hyväosaisten mökkirempat telkkarissa
Hyväkuntoisia ja kauniilla tontilla sijaitsevia mökkejä uudistetaan isolla rahalla luksustasoisiksi. Samalla hinnalla olisi rakennuttanut mukavan pikku mökin jollekin yh-äidille tai köyhälle, joka voi vaan haaveilla omasta mökistä.
Ei voi käsittää!
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Ap on tyypillinen vassari.
Niiden jotka ovat menestyneet pitäisi antaa kaikki rahansa niille lusmuille ja laiskoille, jotka eivät viitsi tehdä yhtään mitään oman elämänsä eteen.
Vasemmisto on aina kädet ojossa muita kohtaan.
Eipäs, vasemmisto on älykköpuolue. Ei noin tyhmä voi olla kuin nukkuva persu.
Ohjelman rempat menevät joskus ihan typeriksi ja jotenkin en jaksa enää katsoa kuinka mökkiä ei tunnista edes ulkoapäin samaksi. Näkisin mielummin remontteja, joihin tehdään viisaita ja tavallisia ratkaisuja, sellaisia jokaisen toteutettavassa olevia ja pitkään miellyttäviä, joista saisi hyviä ideoita.
Olemme etsineet mieheni kanssa mökkiä tai tonttia muutaman vuoden ja käyneet katsomassa monia erilaisia vaihtoehtoja, mutta enää en ole siitä ajatuksesta innostunut yhtään. En jaksa enää edes katsoa remppaohjelmiakaan, sillä ne menevät jotenkin niin yli kotkotuksineen.
Kaipa ajatuksena, että ohjelmasta voi saada ajatuksia oman mökin remppaan. Harva pystyy tai edes haluaa laittaa niin täydellistä myllerrystä mökilleen kuin noissa on ollut. Historia hävitetään sukumökeiltäkin, korkeintaan yksi koriste-esine tai jo menehtyneen äidin tekemä takan etukiveys säästetään, muuten vaihdetaan kaikki, laitetaan uusia ohutpaneeleja, mustia keittiökalusteita ja maalataan kaikki valkoiseksi ja harmaaksi. Lopputuloksesta ei tiedä onko mökillä vai kotona jos ei katso ulos ikkunoista. Katson ohjelmaa noiden isompien remppojen takia: millaisia ongelmia lattioissa, katoissa, kuinka korjaavat. Nuo sisustusratkaisut eivät kiinnosta, miksi kaikilla pitäisi olla persoonaton, samanlainen mökki, vaalea sisältä ja musta ulkoa.
He maksavat kulut.
Suosittelen samaa ehdottamillesi ihmisille.
t. pienituloinen, joka kummastelee kadehtimista
Vierailija kirjoitti:
Ohjelman rempat menevät joskus ihan typeriksi ja jotenkin en jaksa enää katsoa kuinka mökkiä ei tunnista edes ulkoapäin samaksi. Näkisin mielummin remontteja, joihin tehdään viisaita ja tavallisia ratkaisuja, sellaisia jokaisen toteutettavassa olevia ja pitkään miellyttäviä, joista saisi hyviä ideoita.
Olemme etsineet mieheni kanssa mökkiä tai tonttia muutaman vuoden ja käyneet katsomassa monia erilaisia vaihtoehtoja, mutta enää en ole siitä ajatuksesta innostunut yhtään. En jaksa enää edes katsoa remppaohjelmiakaan, sillä ne menevät jotenkin niin yli kotkotuksineen.
Nykyiset remppaohjelmat ovat erilaisia kuin vanhemmat. Aiemmin Remontti-Reiska opetti kuinka tehdä remonttia, nykyään näytetään firmojen ja valmistajien logot ja ammattilaiset tekevät kaikki avaimet käteen periaatteella. Tuollaiset reiskaohjelmat olisivat kuitenkin ihan kivoja, varsin monet meistä haluamme tehdä paljon itse ja mökillähän voi ihan rauhassa tuunata paikkoja mutta periaatteet pitäisi olla hanskassa ettei mokaile kosteusongelmia itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän rahaa laitetaan remonttin ja mitä enemmän muutoksia tulee, sen mielenkiintoisempaa. Vertailu ennen ja jälkeen. Jonkun köyhän parin tuhannen remontti ei olisi mielenkiintoinen.
Musta olis! Ois kiva tietää jos budjetti on muutaman satasen niin mitä tekevät. Miten sujuu materiaalin vaaliminen ja tarjoustuotteiden metsästäminen. Ja mikä sota syttyy osta-myy-vaihtaa-palstoilla.
Mitäpä jos kehittelisit konseptia vähän eteenpäin ja markkinoit sen tuotantoyhtiölle. Samalla saat rahaa siihen omaan mökkiin. Mutta ei, tekis joku muu ja kaikki pitää saada valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuun pitää kysyä, että kai tiedät, että ne mökkien omistajat itse maksavat remontit, eikä niitä mitenkään ilmaiseksi remppailla näissä ohjelmissa?
Ja jos et: miksi näiden ihmisten pitäisi lahjoittaa kovalla työllä tienaamansa remonttisäästöt joillekin yksinhuoltajille mökin ostoon? Muistan kun itse lukiossa ja myöhemmin yliopiston pääsykokeeseen lukiessa istuin kuukausikaupalla nenä kiinni kirjassa kaverien rillutellessa baareissa ja bailatessa. Sen jälkeen kävin 6 v yliopistoa samaan aikaan kun moni kaveri vietti välivuoden jos toisenkin ulkomailla reissaillen ja edelleen juhlien. Hieman kateellisena katselin sitä menoa ja jo silloin päätin, että sitten kun itse olen kunnon duunissa, ja nuo vapaata elämää viettäneet kaverit paiskii jotain hanttihommia, en aio sekuntiakaan miettiä, ettenkö ole ansainnut joka senttiä. Nyt yli 100k tuloilla en todellakaan koe olevani mitään velkaa noille työttömiksi yh-mammoiksi tai tarjoilijoiksi päätyneille nuoruuden ystäville, koska tiedän tehneeni vuosia ihan helvetisti duunia palkkani ja asemani eteen.
Jotain katkeruutta on kuitenkin aistittavissa. Olisi ehkä kannattanut hiukan rillutella lukemisen ohessa.
En havaitse muuta katkeruutta kuin sinun, kun sulla ei rahat riitä mihinkään mutta rillutellut olet ankarasti.
Minullakin, pienituloisella on ikioma, avara ja velaton asunto, eikä ikinä ole ollut tarvetta rillutteluun.
Älä projisoi alkoholismiasi muihin, meitä ei kiinnosta se elämäntapa. On kiva asua omassa ja laittaa se itselleen hyväksi sensijaan että loppuikänsä on vuokralla ja rilluttelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyiset remppaohjelmat ovat erilaisia kuin vanhemmat. Aiemmin Remontti-Reiska opetti kuinka tehdä remonttia, nykyään näytetään firmojen ja valmistajien logot ja ammattilaiset tekevät kaikki avaimet käteen periaatteella. Tuollaiset reiskaohjelmat olisivat kuitenkin ihan kivoja, varsin monet meistä haluamme tehdä paljon itse ja mökillähän voi ihan rauhassa tuunata paikkoja mutta periaatteet pitäisi olla hanskassa ettei mokaile kosteusongelmia itselleen.
Periaatteet mokailun välttämiseksi tarkoittavat alan ammattilaiseksi opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkuun pitää kysyä, että kai tiedät, että ne mökkien omistajat itse maksavat remontit, eikä niitä mitenkään ilmaiseksi remppailla näissä ohjelmissa?
Ja jos et: miksi näiden ihmisten pitäisi lahjoittaa kovalla työllä tienaamansa remonttisäästöt joillekin yksinhuoltajille mökin ostoon? Muistan kun itse lukiossa ja myöhemmin yliopiston pääsykokeeseen lukiessa istuin kuukausikaupalla nenä kiinni kirjassa kaverien rillutellessa baareissa ja bailatessa. Sen jälkeen kävin 6 v yliopistoa samaan aikaan kun moni kaveri vietti välivuoden jos toisenkin ulkomailla reissaillen ja edelleen juhlien. Hieman kateellisena katselin sitä menoa ja jo silloin päätin, että sitten kun itse olen kunnon duunissa, ja nuo vapaata elämää viettäneet kaverit paiskii jotain hanttihommia, en aio sekuntiakaan miettiä, ettenkö ole ansainnut joka senttiä. Nyt yli 100k tuloilla en todellakaan koe olevani mitään velkaa noille työttömiksi yh-mammoiksi tai tarjoilijoiksi päätyneille nuoruuden ystäville, koska tiedän tehneeni vuosia ihan helvetisti duunia palkkani ja asemani eteen.
Jotain katkeruutta on kuitenkin aistittavissa. Olisi ehkä kannattanut hiukan rillutella lukemisen ohessa.
Sentään kirjoittaja nykyään nauttii hyvästä palkasta ja arvostetusta asemasta. Itse tuplamaisteri ja edelleen köyhä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono-osaisten mökkirempat olisi aika tylsä konsepti, käytäisiin Rustasta ostamassa pari polyesterityynynpäällistä ja pieni purkki valkoista maalia umpihomeiselle kuivan maan mökille.
Enpä tiedä. Suurin osa kansasta kun elää ihan muuta elämää, kuin perheet, joilla on varaa irrottaa satatonnia kakkosasunnon remppaan. Minua kiinnostaisi, mitä saisi tehtyä esim kymppitonnilla. Varmasti jonkun muutoksen silläkin. Mikäs haaste se on kun suunnittelijan ei tarvitse miettiä budjettia? Usein lähtee kaikki muu paitsi kivijalka. Uuden rakentaminen tulisi halvemmaksi, mutta talopaketin pystyttämisestä ei saa aikaiseksi ohjelmaa.
10.000€ saa puolikkaan uutta keittiötä tai kahden hengen pöydän vetävän terassin perustustöineen tai huussin perustustöineen tai mökin sisämaalauksen, jos itse maalaa. Valitse siitä, mikä on kiinnostavin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteet mokailun välttämiseksi tarkoittavat alan ammattilaiseksi opiskelua.
Näin varmasti jos mökki tehdään alusta loppuun. Mutta pienemmissä korjauksissa voi pystyä välttämään ongelmat ihan perehtymällä asiaan itsekin, aika paljon löytyy oppia netistä (vaikka niiden oppilaitosten opinnäytetyöt joissa korjattu vanhoja hirsitaloja oikein menetelmin), oppia saa ammattilaisilta kysymällä tai palkkaamalla avuksi työnjohtajaksi ammattilaisen. Suurin osa Suomen vanhimmista ja hyvin terveiksi osoittautuneista hirsirakennuksista on suunniteltu ja rakennettu ilman ammattitodistuksia, vanhaan perinnetietoon nojautuen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita jenkkiohjelmia missä köyhälle perheelle pläjäytetään hirmuporukalla kaikki uusiksi. Ainoastaan tontti on enää sama vanha
Suomessa ei onnistuisi, heti olisi verottaja kyselemässä lahjaveroa ja korottamassa kiinteistöveroa, jne..
Vierailija kirjoitti:
Oliko se nyt Bullin mökki missä ei ollut mitään oikeaa kunnostettavaa niin päättivät huvikseen vaihtaa keittiön ja portaiden paikkaa 😳
Noh, riittääpähän tekemistä joillekin
Jos pinkka on kunnossa niin miksi ei laittaisi itselleen mieluista? Miksi pitäisi tyytyä ”ihan toimivaan” jos ei miellytä?
Pintaremontti parillasadalla ja omin kätösin tarkoittaa silmänlumeeksi tehtyä sisustusehostusta.
Monissa noista kohteista on rakennevirheitä tai huono toiminnallisuus eikä moisia pikkurahalla korjata: vuotava katto, takka joka savuttaa muttei lämmitä, mädät lattiavasat ja kokonaan puuttuvat mukavuudet.
Mentulan remppa oli kallis, mutta onpa lopputuloskin se mitä halusivat: lisää rauhallista nukkumatilaa ja keittiö paremmassa paikassa.
Minua ei yhtään häiritse heidän rahankäyttönsä, silläpä on työllistetty usean kotimaisen yrityksen väki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono-osaisten mökkirempat olisi aika tylsä konsepti, käytäisiin Rustasta ostamassa pari polyesterityynynpäällistä ja pieni purkki valkoista maalia umpihomeiselle kuivan maan mökille.
Enpä tiedä. Suurin osa kansasta kun elää ihan muuta elämää, kuin perheet, joilla on varaa irrottaa satatonnia kakkosasunnon remppaan. Minua kiinnostaisi, mitä saisi tehtyä esim kymppitonnilla. Varmasti jonkun muutoksen silläkin. Mikäs haaste se on kun suunnittelijan ei tarvitse miettiä budjettia? Usein lähtee kaikki muu paitsi kivijalka. Uuden rakentaminen tulisi halvemmaksi, mutta talopaketin pystyttämisestä ei saa aikaiseksi ohjelmaa.
10.000€ saa puolikkaan uutta keittiötä tai kahden hengen pöydän vetävän terassin perustustöineen tai huussin perustustöineen tai mökin sisämaalauksen, jos itse maalaa. Valitse siitä, mikä on kiinnostavin.
Kymppitonnilla sisämaalaus itse tehtynä? Maali sitten jotain kultaus-tyylistä? Eipä selvästikään ole käsitystä mitä remppa maksaa jos itse tekee. Itse tehtynä voi hankkia osan aineksista esim käytettynä tai kunnostaa vanhat puiset keittiökalusteet itse uudenveroisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita jenkkiohjelmia missä köyhälle perheelle pläjäytetään hirmuporukalla kaikki uusiksi. Ainoastaan tontti on enää sama vanha
Suomessa ei onnistuisi, heti olisi verottaja kyselemässä lahjaveroa ja korottamassa kiinteistöveroa, jne..
Talkootyössä on oma säätelynsä, mutta sitä on edelleenkin mahdollista tehdä ja verollisen lahjan minimimäärä on 20 000 €.
Kiinteistövero on vero lähinnä maapohjasta ja perustuu tonttimaan hintaan alueella. Rakentamaton tontti käy kalliiksi tonttipula-alueilla.
Ei ne nyt mitään luksustasoisia ole. Perusmökkejä päivitettyinä 2020-luvulle. Paljut ja terassit alkaa olla jo aika standardi.
Itsehän he remonttinsa maksavat.
Haiskahtaa savulohihullun avaukselta, n'est-ce pas?
Mökin ja pihan saa rempattua edullisesti itsekin jos on osaamista ja kärsivällisyyttä.
Nämä ohjelmarempat toteutetaan taas nopealla muutaman viikon aikataululla joka tietysti vaatii ammattilaiset ja koneet paikalle ja se maksaa.