Missä ihmiset on ja miksi tehdä parvekkeita?
2 vuotta tulee täyteen nykyisessä osoitteessa. Hyväosaisten asuinalue ja paljon eläkeläisiä taloyhtiössä. 4 kolme kerroksista kerrostaloa, kiva piha ja 35 parveketta. Isoa ja lasitettua.
Vietän paljon aikaa pihallamme. Todella paljon. Olen nähnyt asukkaita ehkä 10 eri henkilöä koko aikana ja ne on yleensä samoja naamoja. Parvekkeilla en ole nähnyt koskaan kun jonkun yksittäisen ihmisen. Nytkin on hieno ilma, pihalla ei ketään eikä myöskään parvekkeilla.
Missä hitossa ihmiset luuraa ja miksi asuntoihin rakennetaan isot parvekkeet jos niitä ei käytetä.
Ihmiset ilmeisesti nököttää yksikseen neljän seinän sisällä. Asunnot sijaitsee keskikokoisen kaupungin keskustan kyljessä upealla paikalla.
Kommentit (33)
Et sinä kuitenkaan vuorokauden ympäri ulkona ole. Itse käytän kesäisin paljon parveketta, mutta ei minua pihalta huomaa, jos en nouse seisomaan.
Me käytetään paljon parveketta, mutta ei siellä silti joka päivä tai koko päivää olla. Ennen kaikkea tykkään puuhailla kasvien kanssa, istua ja joskus syödä. Parveke sellainen ettei sinne edes kaikkialta taloyhtiöstä tai pihalta näe.
Itseasiassa olen. Vuorokauden ympärillä paljonkin ulkona. Ja omalta parvekkeeltani näen kyllä varsin hyvin jos pihalla tai muilla parvekkeilla on elämää. Elleivät konttaamalla kulje omilla parvekkeillaan.
Me hengätään täällä Herttoniemessä kaikki päivät parvekkeella ja niin kyllä moni naapurikin.
Olisikin kunnon parveke, mutta kun on minikokoinen "ranskalainen" parveke. Ilman kattoa siis. Oli toki oma vika kun en talvella tätä ajatellut, kun kävin asuntoa katsomassa. Enkä sitäkään, että tähän paistaa myös kesällä aurinko kahteen saakka iltapäivällä. Ja se kuumuus on flimmeristä kärsivälle jonain päivänä kohtalokas.
Jos olisi isompi parveke, hankkisin kunnollisen aurinkovarjon ainakin. Nyt se ei oikein mahdu, tai minä en sitten enää mahdu jos siellä on tuolikin.
Vietän kuitenkin miniparvekkeellanikin aikaa, varsinkin sen jälkeen kun aurinko on mennyt talon katon taakse. Ei tätä nyt viihtyisäksi voi kutsua, mutta lintuja ja satunnaista rusakkoa on mukava seurata. Ei ainakaan juopporetkue mellasta parvekkeen vieressä, kuten aiemmassa asunnossani oli.
Hyväosaisemmat ihmiset varmaankin viettävät aikaa mökeilläänkin.
mä asun 8 kerroksisessa kerrostalossa jossa 40 asuntoa ja kaikilla parvekkeet. koskaan ei näy/kuulu/ole partsin lasit auki paitsi totta kai minun tuurillani alakerran nistillä. istuu päivät pitkät partsilla piereskellen, dokaten ja tupakkaa ja/tai kannabista poltellen ja koska olen juuri hänen yläpuolellaan, totta kai hajut tulevat mun parvekkeelle. miten voikin olla että 40 asunnosta juuri mun alapuolella oleva on tollainen elämämkoululainen röökaaja :( itse otan aurinkoa partsilla aina kun tänne paistaa.
Täällä on ainakin vilkas tie lähellä parvekkeita ja melu, saaste. Siksi ei ole kaikki asukkaat niissä. Lisäksi yksi osa on pelkkää lasia, ylämäki tuossa tiellä ja vastapäätä on kerrostaloja. Olisi kiva tietenkin jos parvekkeella voisi olla vapaasti. Liika aurinko ei sovi kyllä ihmisille, että todennäköisesti sekin syynä, ellei saa varjoa.
Olisipa minullakin parveke. Lämpimällä ilmalla joisin siellä aamukahvin ja saattaisin jopa syödä päivällisen.
Monelle riittää, että lämpimällä ilmalla parvekkeen ovea pitää auki, kun itse on sisällä asunnossa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minä en juurikaan oleile parvekkeella mutta käytän sitä. Lasitettu joten toimii kasvihuoneen tapaan, myös pyykit kuivuvat nopeasti lämpimällä säällä.
Meidän rivitalon takapihalle paistaa hiton kuumasti koko päivän, sen verran suojassa että ei käy edes tuulen vire. Ei vaan pysty olemaan. Varjo pitäisi ostaa.
Aamulla ennen 11 uskaltaa olla ja sitten illalla klo 18 jälkeen.
Täälläkin parvekkeet käytännössä 99% ajasta hylättyjä. Naapurissa on isoja kerrostaloja ja kukaan ei tykkää olla esillä sadan ihmisen tuijotettavana.
Inhoan parveketta. Siihen paistaa aurinko koko päivän ja illan. Lämpötila varmaan 50 astetta. Lasinen koppi inhottaa minua muutenkin. Sellainen vanhanmallinen avoparveke olisi ihan kiva.
Tervehdys täältä meidän terassiparvekkeelta. :) Täällä hengailemme kaikkina sellaisina päivinä kun keli antaa myöten. Tällä hetkellä myös työt sujuvat partsilta käsin.
Parveke on lasitettu, siinä on sälekaihtimet ja sijaitsee sisäpihalle lähellä luontoa vaikka asummekin Helsingissä. Linnunlaulu kuuluu myös.
Aiemmin asuimme 80-luvun asunnossa, jossa oli sellainen parveke että juuri ja juuri mahtui pöytä ja pari tuolia. Silloin aikaa vietimme ihan muualla kuin siellä parvekkeella. nyt kun on 4x2m johon mahtuu sohviakin pari ja lapsetkin leikkimään lattialle, niin tilanne onkin aivan jo toinen.
Parvekkeelta tuuletettuna ilma on puhtaampaa täällä, kuin ikkunasta. Lasitus auttaa vähän siihen. Parveke kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan parveketta. Siihen paistaa aurinko koko päivän ja illan. Lämpötila varmaan 50 astetta. Lasinen koppi inhottaa minua muutenkin. Sellainen vanhanmallinen avoparveke olisi ihan kiva.
Tästä syystä itse välttelen länsiparvekkeita! Etelään on ideaali, aurinkoa riittää mutta iltapäivän loppua kohti viilenee. Ja meidän parvekkeesta ainakin saa lasitukset auki jos kaipailee vanhanmallista avoparveketta
En minäkään ole juuri missään asuessani nähnyt parveketta käytettävän muuhun kuin tupakointiin. Hassuinta vielä se, että moni on kuitenkin sisustanut parvekkeensa sohvin ja pöydin, mutta ei vietä siellä aikaa. Jollei sitten yöllä siellä istuskele. Ja minä vietän paljon aikaa parvekkeella, koska opiskelen siellä päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Häh? Avaa lasit!
Töissä, koulussa, pyöräilemässä, kävelyllä.
En mä ainakaan ole kertaakaan edes käynyt tuossa sisäpihalla, eikä siinä juuri muitakaan näy (viis kolmikerroksista kerrostaloa).
oletko huomannut että sinun liikkumis aikojesi ennen tai jälkeen IHMISET liikkuvat ja jopa puhelevat keskenään. KATSO PEILIIN SIELLÄ VASTAUS.
Mökillä ovat?