Teinin kouluarvosanat romahtivat, perunko kesälomamatkan?
Kasiluokkalainen on viis veisannut koulusta ja nyt keväällä numerot ovat tippuneet rajusti. On patisteltu lukemaan, muistuteltu läksyistä ja tarjottu apua. Ei huoli apua, ei piittaa koulusta lainkaan. Kaikki muu kiinnostaa enemmän. Haluaisin kesälomalla edes johonkin pienelle matkalle, mutten haluaisi tätä teiniä palkita yhtään millään. Ei ansaitse matkaa tai muuta kivaa. Mutta sitten muukaan perhe ei pääsisi mihinkään ja sekään ei ole reilua. Miten ratkaisisitte tilanteen? Toinen vanhemmista aina kyseisen teinin kanssa kotona kun muut käy jossain?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Mä taas luulen, että tällainen matka teinin kanssa voisi olla hyväksi. Laatuaikaa perheen kanssa. Yleensä tuon ikäisiä ei enää nappaa juurikaan perhereissut vaan ne kaverit.
Siellä reissussa sitten voisi lähentyä lapsen kanssa ja jutella, että miksi koulu ei nappaa jne.
En minä tiedä menisikö perheen yhteinen matka sitten palkinnosta vai rangaistuksesta (kun en tiedä onko perheen kanssa viihtyvää sorttia), mutta lopputuloksena voisi tehdä ihan hyvää.
Korona-aikaan matkustelu??
Vierailija kirjoitti:
Onko ”kympin oppilaan” numerot pudonneet ysiin?
Siskon poika rallatteli koulun ja lukion.
Nyt valmistuu KTM:ksi ja sai työpaikan - tekee gradua samalla.
Kun taas eräs toinen kirjoitti huippuarvosanoin ja valmistui toooodella vaativalle alalle. Nyt burnout.
7-8 arvosanat tippuneet 5-6 tasolle. Ei siis ole mikään huippuoppilas koskaan ollutkaan. Lukio ei ole vaihtoehto.
-ap
Kesä peruttu koska korona ja kaikki paikat kiinni. Kannattaa viettää se siksi arjen ja työn parissa niin menee ohi joutuisammin ja lomailla sitten joskus myöhemmin kun koronasta päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun taas eräs toinen kirjoitti huippuarvosanoin ja valmistui toooodella vaativalle alalle. Nyt burnout.
Rallattelijat tekevät juuri jonkun KTM:n tai muun pilipalitutkinnon.
Mutta töissä kumminkin.
En ihmettele että teini kapinoi, kun äiti on tuollainen kostonhimoinen pirttihirmu. Todennäköisesti ei aikuistuttuaan tule pitämään mitään yhteyttä.
Rauhoitu! Tyttö vai poika? Millaisesta tipahduksesta on kyse? Estääkö tämä tippuminen toisen asteen valinnan? Ysiluokka on aikaa vielä nostaa, ei hätää.
Olen erityisopettajana yläkoulussa ja työkseni selvitän juuri näiden romahtaneiden asioita. Siellä on monia syitä takana, suurin osa liittyy siihen murrosikään. Tottakai kotona täytyy puuttua, mutta älytön kiristäminen ja kiusaaminen ei palvele mitään. Pahimpia on nämä vanhemmat, jotka ajavat lapsensa mielenterveysongelmiin oman kunnianhimonsa vuoksi. Kohtuu kaikessa. Itse en eväisi mitään reissua perheen kanssa tai harrastuksia kouluongelmien takia. Jos kuitenkin menee kouluun, on siellä suht. asiallisesti ja ei pyöri narkkiporukoissa vapaa-aikana, niin huolet menee sillä jo murto-osaan, vaikka numerot tippuisikin.
Sanon tähän loppuun vielä kerran: Pahimpia on välinpitämättömät vanhemmat ja natsivanhemmat. Lopputulos on aivan yhtä karmiva lapselle. Erityisesti natsivanhempien edessä koulukin on aseeton, kun eivät näe metsää puilta ja rääkkäävät lapsensa sairaaksi. Millä sitä vanhemmille sanoo, että ongelmat johtuu teistä, koska ette hyväksy lastanne sellaisena kuin hän on? Ei sitä voi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7-8 arvosanat tippuneet 5-6 tasolle. Ei siis ole mikään huippuoppilas koskaan ollutkaan. Lukio ei ole vaihtoehto.
-ap
Tuo kyllä harmittaa. Seiska on vielä Ok.
Itse painottaisin sitä että joutuu mahdollisesti kymppiluokalle ja käymään pitempään koulua kuin muut kun opiskelu ei maistu.
Tämä ehkä avaa silmät ja se, että joutuu jatkokoulutuksesta alan johon pääsee.
Ei voi itse valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miksi ne tippuvat? Onko aiemmin tehnyt kovin töitä ja nyt on loppunut energia vai kieltäytyykö tekemästä tuntisin vai mistä kyse? Pyydä luokanvalvojaa selvittämään asia, jos ette tiedä itse. Lv kyselee aineenopettajilta ja tekee teille sellaisen yhteenvedon siitä, mikä on koulun näkökulma.
Poika pääsi kesätöihin varastoon ja palkka 1850 e.
Sano sille tämä.
Koulukotiin se raggari ja muu perhe matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuisenakaan lomailla, jos ei ole töitä tehty.
Tarviiko sitä duunia sitten tehdä koko ajan satalasissa?
Jos on tyttö niin rangaistus on kohtuuton reaktio. Sanktioiden sijaan keskustelisin tytön kanssa ja pohdittaisiin syytä numeroiden laskemiselle ja voisiko sitä ratkaista mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuisenakaan lomailla, jos ei ole töitä tehty.
Tarviiko sitä duunia sitten tehdä koko ajan satalasissa?
Kohtuus kaikessa, totta kai. Mutta tulosten romahtamisesta voi olla ikävöt seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tyttö niin rangaistus on kohtuuton reaktio. Sanktioiden sijaan keskustelisin tytön kanssa ja pohdittaisiin syytä numeroiden laskemiselle ja voisiko sitä ratkaista mitenkään.
Tämä palsta ei kyllä ikinä petä. :D
Pitäisi kai tuollainenkin asia osata ihan itse ratkaista.
Mihin lapsen kaverit on menossa ysin jälkeen? Ovatko yhteistuumin päättäneet hakeutua samaan paikkaan? Kesälläkin voi opiskella, juuri näkyi mainos jos etäkoulu ei napannut kotona.
Ihan älytön tämä ap:n ajatus. Jo toinen suomalainen, jonka kuulen miettivän lomamatkan perumista kun teiniä pitäisi rangaista. Outoja olette.
-ulkosuomalainen
Luultavasti yhteinen kesälomamatka on juuri se syy miksi teini alisuorittaa koulussa.
Rallattelijat tekevät juuri jonkun KTM:n tai muun pilipalitutkinnon.