Mitä mieltä olet adaptiivisesta (mukautuva) vakionopeussäätimestä?
Kommentit (14)
Pidän. Matka-ajossa aivan erinomainen laite.
M54
Mun ajoilla ei väliä , on sellainen mutta kertaakaan en ole käyttänyt .
Kätevä kun on paljon muuta liikennettä. Ei tarvitse koko ajan säätää kaasua ja jarrutella.
Mulla ei ole adaptiivista, mutta olen kuullut että se olisi ikävä käyttää kun aina joku tunkee niin lähelle eteen että adaptiivinen pistää rajoitukset päälle? Onko väärää tietoa?
Adaptiivinen on kätevä varsinkin kaupunkiajossa kun auto osaa seurata edellä menevän toimintaa ja pysähtyy esimerkiksi valoihin automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole adaptiivista, mutta olen kuullut että se olisi ikävä käyttää kun aina joku tunkee niin lähelle eteen että adaptiivinen pistää rajoitukset päälle? Onko väärää tietoa?
Adaptiivinen jarruttaa silloinkin, kun joku tunkee liian lähelle eteen, jotta turvaväli säilyy.
Itse käytän matka-ajossa, vaikka moottoritiellä ns. Tavallinen säädin on mielestäni parempi. Olen kaipaillut pikakytkintä adaptiivisen ja tavallisen vaihtoon, koska valikon kautta en jaksa aina lähteä tarpeen mukaan vaihtamaan.
Moottoritiellä maksimietäisyys on mielestäni vähän liian vähän. Saisi olla vielä säätövaraa niin, että moottoritiellä saisi pidettyä pidemmän välin edellä ajavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole adaptiivista, mutta olen kuullut että se olisi ikävä käyttää kun aina joku tunkee niin lähelle eteen että adaptiivinen pistää rajoitukset päälle? Onko väärää tietoa?
Adaptiivinen jarruttaa silloinkin, kun joku tunkee liian lähelle eteen, jotta turvaväli säilyy.
Itse käytän matka-ajossa, vaikka moottoritiellä ns. Tavallinen säädin on mielestäni parempi. Olen kaipaillut pikakytkintä adaptiivisen ja tavallisen vaihtoon, koska valikon kautta en jaksa aina lähteä tarpeen mukaan vaihtamaan.
Tarkoitatko siis sitä että mielestäsi pitäisi pystyä ajamaan liian lähelle eteen tulleen kanssa-autoilijan takapuskurissa kiinni? Adaptiivisesta on hyötyä myös moottoritiellä juurikin siinä että se auttaa pitämään turvavälit mahdollisiin edellä meneviin hitaampiin kulkijoihin.
Just tuo että motarilla useimmat ohitettuaan vaihtaa kaistaa siihen ihan eteen, vaikka nopeasti siitä sitten kauemmaksi päätyvät. Siinä se jarruttaminen on vähän turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Just tuo että motarilla useimmat ohitettuaan vaihtaa kaistaa siihen ihan eteen, vaikka nopeasti siitä sitten kauemmaksi päätyvät. Siinä se jarruttaminen on vähän turhaa.
Juuri näin, ja jarrutus on monesti myös turhan voimakas, mikä ei mielestäni lisää turvallisuutta, vaan päinvastoin. Eikä tuo terävästi sahaava ajo ole mukavaakaan pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Moottoritiellä maksimietäisyys on mielestäni vähän liian vähän. Saisi olla vielä säätövaraa niin, että moottoritiellä saisi pidettyä pidemmän välin edellä ajavaan.
Minulla on muistaakseni viisi etäisyysvalintaa jotka myös muokkautuvat automaagisesti ajonopeuden mukaan.
Itse koen perusvakionopeudensäätimen aika turhaksi koska harvoin saa ajaa niin vähässä liikenteesssä etteikö nopeutta joutuisi mallaamaan muiden mukaan. Mukautuva vakkari taas hoitaa tuon homman ja käytän sitä aika paljon. Automaattiohjausta en ole uskaltanut edes kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoritiellä maksimietäisyys on mielestäni vähän liian vähän. Saisi olla vielä säätövaraa niin, että moottoritiellä saisi pidettyä pidemmän välin edellä ajavaan.
Minulla on muistaakseni viisi etäisyysvalintaa jotka myös muokkautuvat automaagisesti ajonopeuden mukaan.
Itse koen perusvakionopeudensäätimen aika turhaksi koska harvoin saa ajaa niin vähässä liikenteesssä etteikö nopeutta joutuisi mallaamaan muiden mukaan. Mukautuva vakkari taas hoitaa tuon homman ja käytän sitä aika paljon. Automaattiohjausta en ole uskaltanut edes kokeilla.
Jatkan: negatiivisena puolena se että tuo nostaa jonkun verran bensankulutusta. Omalla tossulla saa jarrutettua ja kaasutettua polttoainetaloudellisemmin.
Ei mulla ole sellaista autossa.