Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kaatoi suutuksissaan puhelimensa päälle mehut, miten toimisit tilanteessa

Vierailija
10.05.2021 |

12-vuotias halusi sen puhelimen mikä "kaikilla muillakin" on. Minulla ei ole varaa siihen joten sai halvemman mallin. Ei nyt mitään nokian kapulaa kuitenkaan. Menetti kiukuspäissään itsehillintänsä ja kaatoi tahallaan mehulasillisen puhelimen päälle. Nyt on ihman puhelinta mutta turvallisuuden vuoksi en halua kokonaan ilmankaan pitää.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen rahatilanne pitäisi keskustella lapsen kanssa rehellisesti ja avoimesti läpi. Jos lapsi ei ole aivan tyhmä, hän ymmärtää ettei teillä ole varaa kalliiseen puhelimeen ja tyytyy halvempaan versioon. Tämä olisi pitänyt siis tehdä jo ennen sen halvemman puhelimen ostamista.

Nyt kun lapsi on tahallaan tuhonnut puhelimensa, saa olla vähän aikaa kokonaan ilman (pärjättiin hyvin ennenkin, ei ole välttämätön) ja sitten saa vielä halvemman puhelimen tilalle.

Vierailija
22/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta nyt ihmeessä että tahallaan rikkomalla saa uusia juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostit sille kysymättä puhelimen, josta se 12v ei kuitenkaan tykkää? Tämäkin asia olisi ratkaistu hyvin helposti siten, että olisit lähettänyt sen lapsen itse puhelinkauppaan tai menneet yhdessä niitä katsomaan ja sanonut vain, että budjetti on vaikka 200€, jolla olisi itse saanut valita itselleen mieluisimman luurin.

Mitäs jos se budjetti ei riitä siihen puhelimeen jonka halusi koska kaikilla on? 

Vierailija
24/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan normaali primitiivireaktio pettymykseen ja ihan luonnollista. Se 12v ymmärtää varmasti jo ihan hyvin sen, että kun vanhemmat ovat ostaneet jonkin halvan puhelimen, niin sitä toivomaansa ei tule saamaan moneen vuoteen, vaikka mieluummin olisi itse halunnut vaikka odottaa, että saa juuri sen toivomansa. Rahat menivät kankkulan kaivoon tässä tapauksessa, kun ei viitsitty kysyä siltä 12-vuotiaalta, että mitä hän itse haluaisi. Voi olla, että puhelinhaaveetkin olisivat olleet erilaiset jos olisitte vaikka tehneet niin, että olisitte kertoneet hänelle, että saa vaikka sen 200 euroa puhelimen ostamista varten ja jos ostaa halvemman, niin saa pitää loput. Silloin olisi saattanut jokin halvempikin kelvata kun olisi huomannut, että ylijääneen rahan voi käyttää johonkin muuhun kivaan. 

Vierailija
25/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostit sille kysymättä puhelimen, josta se 12v ei kuitenkaan tykkää? Tämäkin asia olisi ratkaistu hyvin helposti siten, että olisit lähettänyt sen lapsen itse puhelinkauppaan tai menneet yhdessä niitä katsomaan ja sanonut vain, että budjetti on vaikka 200€, jolla olisi itse saanut valita itselleen mieluisimman luurin.

Mitäs jos se budjetti ei riitä siihen puhelimeen jonka halusi koska kaikilla on? 

Kerrotaan sille lapselle suoraan, kuinka paljon rahaa siihen puhelimeen voi käyttää ja saa itse valita mieleisensä. Ja vaikka juurikin siten, että jos jäädään maksimihinnan alle, niin saa pitää loput rahat.

Vierailija
26/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

goold old nahkaremmi

Todennäköisesti itse olisin tuon ikäisenä tuollaisesta täysin tahallisesta teosta saanut remmiä.

Olisiko se sitten niin kovin väärin?

Vierailija
27/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotias on kyllä jo aika vanha tekemään tuollaista.

Mun poika teki ekaluokalla noin. Oli sitten ilman puhelinta. Tosin ei rikkonut uutta puhelinta vaan vanhan.

Jatkossa on pitänyt parempaa huolta tavaroistaan.

Saisi olla ilman puhelinta jonkun aikaa. Sovitte jonkun ilmoituskäytännön miten toimitte.

Ei ole aina ollut puhelimia lapsilla ja pärjättiin.

Jos on kaverilla niin kotiin tiettynä aikana ja jos haluaa lisää aikaa niin täytyy tulla kysymään erikseen.

Sitten kun ostaisin seuraavan puhelimen niin hintaraja ja siitä saa valita mieluisan.

Itse tilaan Elisalta aina puhelimet niin rajaan hinnan mukaan ja sanon että valitkaa tuosta. Pojat nyt 14- ja 17-vuotiaat ja sanoivat että ihan sama mikä puhelin. En tiedä onko ikä tuonut sen että ei ole enää niin tarkkaa? Toinen otti paljon halvemman puhelimen mitä olisi saanut. Tärkein ominaisuus oli hänelle akun kesto.

Vierailija
28/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku antaa minulle kysymättä jonkin minkä tahansa tavaran vaikka lahjaksi, jota en halua, en minäkään koe mitään velvollisuutta sitä tavaraa kohtaan. Tässä tapauksessa sille lapselle oli ostettu puhelin, jota se ei ollut halunnut, ja päätti käyttää sitä puhelinta kaatamalla sen päälle mehut. Ap voi syyttää vain itseään tästä tapahtumasta, vaikka en sano, etteikö se 12v typerästi tehnyt.

29/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon lapsi sitä tiettyä puhelinta haluaa? onko valmis säästämään itse rahaa siihen? Tyylìin et lapsi maksaa puhelimesta 1/3 tai 1/2 hinnasta ja äiti loput. Todennäköisesti kohtelisi puhelintaan paljon paremmin kuin on joutunut tekemään paljon töitä sen eteen.

Vierailija
30/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku halpa peruspuhelin. Mielellään ilman älytoimintoja.

Kyllä, se riittää turvaksi kun äiti on turvallisuudesta huolissaan. Kiittämätön pentu, kasvata paremmin.

Vierailija
31/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä uusi puhelinn 14,97 €, löytyy kivoja värejäkin

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/maxcom-mm139-classic-puhelin

Vierailija
32/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin tyypillinen juttu, joka on täälläkin toistunut jo moneen kertaan ja luulisi asian menevän vanhemmille jakeluun: Jos se lapsi haluaa jotain tiettyä tavaraa, niin sitten sille ostetaan nimenomaan se tietty tai ollaan vallan ostamatta. Etenkin joulun alla näistä käydään usein keskusteluita, joissa lapselle on ostettu toivotun tavaran sijaan jotain, joka on halvempaa mallia tai jokin kopio, mutta "ihan yhtä hyvä", ja lopputulos on tämä sama, että lapsi paiskaa sen halpapuhelimen seinään ja joulu on pilalla. Luulen että tässä on täsmälleen samasta asiasta kyse. Se 12v on mieluummin vaikka kokonaan ilman puhelinta, kuin käyttää jotain äidin ostamaa halpakapulaa. Mitään muuta tästä puhelinostoksestasi ei nyt seurannut, kuin se, että rahat menivät hukkaan ja lapsesi on pettynyt.

Se että sinä olet kasvattanut lapsesi noin, ei tarkoita että muutkin olisivat. Ei tosiaan ole mikään normi suuttua lahjasta ja paiskoa seinään. Veikkaan että kovin moni 12v ei valitsisi olla ilman puhelinta jos ei saa sitä tiettyä mallia..

Vierailija
33/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällaista asiaa pitää täältä kysellä niin tulee mieleen että mitenköhän äiti osaa muuten arjessa toimia?

Vierailija
34/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano rikoit puhelimen nyt sinulla ei enää ole puhelinta.

Vierailija
35/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin tyypillinen juttu, joka on täälläkin toistunut jo moneen kertaan ja luulisi asian menevän vanhemmille jakeluun: Jos se lapsi haluaa jotain tiettyä tavaraa, niin sitten sille ostetaan nimenomaan se tietty tai ollaan vallan ostamatta. Etenkin joulun alla näistä käydään usein keskusteluita, joissa lapselle on ostettu toivotun tavaran sijaan jotain, joka on halvempaa mallia tai jokin kopio, mutta "ihan yhtä hyvä", ja lopputulos on tämä sama, että lapsi paiskaa sen halpapuhelimen seinään ja joulu on pilalla. Luulen että tässä on täsmälleen samasta asiasta kyse. Se 12v on mieluummin vaikka kokonaan ilman puhelinta, kuin käyttää jotain äidin ostamaa halpakapulaa. Mitään muuta tästä puhelinostoksestasi ei nyt seurannut, kuin se, että rahat menivät hukkaan ja lapsesi on pettynyt.

Se että sinä olet kasvattanut lapsesi noin, ei tarkoita että muutkin olisivat. Ei tosiaan ole mikään normi suuttua lahjasta ja paiskoa seinään. Veikkaan että kovin moni 12v ei valitsisi olla ilman puhelinta jos ei saa sitä tiettyä mallia..

Tämä on vain se tapa, miten hyvin monet lapset ajattelevat. Uskon, että 12-vuotiaalla on ollut varmaankin jokin puhelin jo ennestään, jota olisi voinut käyttää ja vaikka säästää siihen haluamaansa puhelinmalliin tai vaikka odotella, josko se tulisi johonkin tarjoukseen tms. Sen sijaan vanhemmat ovat menneet mitään kyselemättä ostamaan jonkin halvemman, mutta heidän mielestään yhtä hyvän puhelimen, johon sitten menivät hukkaan nekin rahat, jotka aikanaan olisi voitu käyttää tämän paremman ostamiseen. Moni 12-vuotias on yllättävän välkky rahan suhteen ja ymmärtää hyvin sen, että esim. nyt ostettuun halvempaan puhelimeen käytetyt rahat ovat pois siitä rahasta, minkä olisi myöhemmin voinut käyttää siihen toivottuun kalliimpaan. En sano, että tuo mehun kaataminen on ollut mikään hyvä tai järkevä reaktio siitä huolimatta, mutta tuonikäiselle vielä ihan luonnollista.

Vierailija
36/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain 8-vuotiaana ensimmäisen puhelimeni oli se maailman hienoin, kunnes isosisko sai kosketusnäytön ja olin niin kateellinen. Sitten säästin uuteen puhelimeen ja 5 luokalla sainkin ostettua itselleni oman kosketusnäytön, vaikkei se mikään iphone mitä eniten halusin ollutkaan. Nykyään olen 19 ja olen onnellinen ettei mun vanhemmat tehneet mulle karhunpalvelusta ja antaneet kaikkea mitä ikinä halusin vaan piti tehdä hommia niiden eteen.

Vierailija
37/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pikkulapsille sellaisia vedenkestäviä luureja, joissa on isot näppäimet?

Sellainen olisi tuoölaisella hyvä.

Vierailija
38/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun NMT-verkot ei toimi enää. Muuten voisit hankkia lapselle sellaisen kunnon raahattavan Mobiran.

Vierailija
39/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano lapsellesi, että jos haluaa jotain esineitä statussymboleiksi, ne pitää itse ansaita.

terveisin äiti, jolle puhelin on etäkommunikaatioväline ja auto on kulkuneuvo.

Vierailija
40/46 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta joku doro johon voi soittaa ja jolla voi soittaa

Ja sitten ui Doro mehussa seuraavaksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi