Vinkkejä hyvän kasvokuvan ottoon
Pitäisi ottaa työpaikan nettisivuille hyvä kuva. Tai oikeastaan miehen joka on aivan surkea kuvaaja, pitäisi ottaa minusta. Minkä vöriset vaatteet? Meikkiä paljon vähän? Sisällä, ulkona, mikä taustaksi? Miten hiukset? Vakava, hynyilevä? Millainen valo?
Vinkkejä kiitos :)
Kommentit (20)
Samanlainen mitä hiihdon maaliviivalla tai pokeleffan loppukohtauksessa.
Muista että oot tekemässä nyt lasagnea pilaantuneista purkkipavuista & pussiramenista...eli odotukset oikeaan kohtaan.
Muutoin, muulla ei oo väliä, kuha tulee hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä jo muiden työntekijöiden kuvia? Jos on, kannattaa ehkä valita samanlainen tausta kuin niissä.
Ihmisillä on tosi erilaisia, suttuisia, häikäistyneitä, huono valo, valkoista seinää vasten jne. Haluaisin itsestäni hyvän jossa olisin asiallinen, mukavan oloinen ja nätti. Ap
Vierailija kirjoitti:
Muista että oot tekemässä nyt lasagnea pilaantuneista purkkipavuista & pussiramenista...eli odotukset oikeaan kohtaan.
Rupesipas ahdistamaan tämä :D ei tästä tule mitään... Ap
Jos ulkona, niin sopisiko taustaksi joku rauhallinen puisto?
Ottakaa niitä kuvia kymmeniä samassa tilanteessa. Itse asiassa liikkessä tulee parempia kuvia muutenkin mutta ne voivat olla sumeampia sitten jos videosta ottaa kuvakaappauksen kuvaksi
Meillä suuressa pörssiyhtiössä viestintäosasto hoitaa näiden kuvien ottamiset.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa niitä kuvia kymmeniä samassa tilanteessa. Itse asiassa liikkessä tulee parempia kuvia muutenkin mutta ne voivat olla sumeampia sitten jos videosta ottaa kuvakaappauksen kuvaksi
Minä jotenkin väsähdän tällaiseen. Mies epäonnistuu alussa ja sitten lopussa kun osaa painaa oikeasta napista niin minulla on jo hymy hyytynyt, otsasuoni pullottaa ja katse viileä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt, että a)totuus toisinaan epämiellyttävä ja b)helpommalla pääset, kun ostatte kuvaukset koko firmalle ammattilaiselta.
Egon vuoksihan sitä ei useimmiten tehdä. Sitten tulee ”sipuli-hernemaissi-vaniljajäätelö” -suorituksia, ja sen kanssa eletään. Yksi näyttää porsaalta, toinen crackhuåralta ja kolmas ”ei oikein oo vielä kuvissa onnistunut, siitä on niin vaikea saada hyvää kuvaa”.
Puss o kram ja tsemiä harjoituksiin kuitenkin :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä suuressa pörssiyhtiössä viestintäosasto hoitaa näiden kuvien ottamiset.
Niin minullakin vanhoissa työpaikoissa. Nyt kaikilla on jotain kännykkäräpsyjä, en voi laittaa mitään studiokuvaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt, että a)totuus toisinaan epämiellyttävä ja b)helpommalla pääset, kun ostatte kuvaukset koko firmalle ammattilaiselta.
Egon vuoksihan sitä ei useimmiten tehdä. Sitten tulee ”sipuli-hernemaissi-vaniljajäätelö” -suorituksia, ja sen kanssa eletään. Yksi näyttää porsaalta, toinen crackhuåralta ja kolmas ”ei oikein oo vielä kuvissa onnistunut, siitä on niin vaikea saada hyvää kuvaa”.
A. Totuus on valitettavan epämiellyttävä, sen jo tiedänkin. B. En viitsi uuteen työpaikkaan alkaa heti vaatimaan kunnon kuvia kaikille ennen kuin olen edes aloittanut. Minusta henk koht on fiksua ottaa yhtenevät kuvat. Mutta en nyt viitsi alkaa vaatimaan 30 ihmisen kuvausta sen takia kun olen epävarma omasta ulkonäöstäni. Ap
Jos ottaisin itse kotona, tekisin näin:
- ottaisin kuvan älylaitteella käännetyllä linssillä, jotta näen itseni ruudusta
- onko mitään bluetooth-laitetta, jota voisi käyttää laukaisimena? Onko kuulokkeissa jokin nappi? (Samaan tyyliin kuin volume-nappeja itse puhelimessa)
- virittäisin kännykän tai tabletin jollekin alustalle, hyllylle, kirjapinon päälle, teippaisin kiinni mehutölkkiin, tms sopivaan asentoon. Tietenkin selfie-keppi ajaisi siis tämän asian.
- hyvä valaistus, luonnonvalo ikkunasta + vielä lamppuja lisäksi.
- sitten vain poseeraamaan ja ota kymmeniä kuvia ja testaile eri asentoja ja ilmeitä.
- erilaisia taustoja voi testata (jos jaksaa virittää koko systeemin moneen eri paikkaan)
- taustan pitää olla rauhallinen, ei tavaroita, ei vastavaloon, ei musta, ei kirjava tapetti/verhot
- meikkiä pitää laittaa ihan eri lailla kuin luonnossa. Googleta ohjeita.
- itse olen äänittänyt videoita ja ottanut
potretteja tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A. Totuus on valitettavan epämiellyttävä, sen jo tiedänkin. B. En viitsi uuteen työpaikkaan alkaa heti vaatimaan kunnon kuvia kaikille ennen kuin olen edes aloittanut. Minusta henk koht on fiksua ottaa yhtenevät kuvat. Mutta en nyt viitsi alkaa vaatimaan 30 ihmisen kuvausta sen takia kun olen epävarma omasta ulkonäöstäni. Ap
Näin o, tsemintoivotukseni olivat ja ovat vilpittömät. Joskus muutaman auton tolla linssilaitteella maxaneena siis kommentoin, hyvin omakohtaisesti kun tiedän, missä kohdassa firman näennäinen säästö aiheuttaa työntekijälle konkreettista haittaa.
Hankala vain mitata tuollaista ajallisesti jakautunutta stressiä, saati hinnoitella hyvän kuvauksen & hyvän lookin tuomaa moraalibonusta. Ah ja voi. Mutta nämä on näitä :)
Valo on tärkeä. Läheinen sukulainen on ammattivalokuvaaja. Hänellä on oma studio, ottanut minusta useasti kuvia.
Studiossaan on useita valonlähteitä. Ne eivät ole kovia, vaan sellaisia pienen satelliittilautasen kokoisia. Valo tulee niistä tasaisesti, reunasta reunaan.
Kamera on aina jalustalla. Jalustaa saattaa toki siirtää. Enimmäkseen käyttää kuitenkin aikaa juuri noiden valojen paikkojen vaihteluun ja valon volyymin säätöön. Käyttää etälaukaisinta kamerassa. En pysty koskaan ennalta arvaamaan, milloin laukaisee kameran. Käyttää sarjakuvausta. Ammattilaisena osaa hyvin hymyilyttää/naurattaa minua, vaikka hyviä tuttavia olemmekin.
Kun on kuvannut, saan nähdäkseni noin 20 vedosta. Alkuperäisten kuvien määrä on siis moninmoninkertainen. Valitsen niistä sitten parhaan, jota hän yleensä hieman käsittelee.
Kotivehkeillä tuo ei tietysti onnistu. Mutta olen käyttänyt hänen metodejaan niin paljon kuin mahdollista silloin, kun olen kuvannut tytärtä vaikka jossain uudessa asussa. Esim. monia lamppuja tilaan osoittamaan lattiaan, kattoon tai seinään siten, että valo ei tule kovana suoraan.
Henkilökuvissa syväterävyyden säätö on tietysti keskeistä. Siihen vaaditaan järkkäri ja valokuvauksen perusosaamista.
Mun mies otti vastaavia kuvia. Tasainen valo. Vain vähän meikkiä, tausta mun väreihin sopiva. Ja tärkeimpänä: hän käytti sarjakuvaustoimintoa, jolloin ne jähmeät kuvat jäi niihin alkuruutuihin.
Jos sulla on iPhone, niin saat valittua muotokuvan. Siinä esim studiovalo valinnaksi. Sitten kasaat jonkun korokkeen niin, että puhelin on sinun ja ikkunan välissä niin, että katselet ikkunasta ulospäin kohti kameraa. Se, mikä osa on lähimpänä kameraa, korostuu suurimmaksi, eli pienillä muutoksilla asentoon, löydät tasapainon pää/hartia/rintakehä -osastoon.
Ota kuvia ja katso mikä toimii ja mikä ei.
Ainakin mun iPhonella saa 3 ja 10 sekunnin viiveen valittua, eli voi ottaa itsekin kuvia ja asettautua.
Kannattaa googlata ammattilaismallien vinkit. Hyvässä kasvokuvassa pitää aktivoida tiettyjä kasvojen lihaksia, kieli työntää kitalakeen jne. Tuntuu todella hölmöltä, mutta kuvat on heti paljon parempia.
Hei nythän on tullut hyviä vinkkejä! Haluaisin ehkä ottaa ulkona kuvan. Minulla onkin tuollainen muotokuvatoiminto, sillä saa ihan hauskoja kuvia etenkin pihalla. Olisiko joku aamu/iltavalo hyvä? Kannattaako ulos ottaa jotain valonlähdettä?
Katson myös noi mallien vinkit. Ja kokeilen sarjakuvaa. Ehkä voin onnistua :) järkkäriä ei tosiaan ole, eikä mitään muitakaan välineitä. Mietin myös että pyydän ehkä 6v lapseni tai jonkun ystävän kuvaamaan, mies ottaa niin huonoja kuvia että menee fiilis pelkästä ajatuksesta. Ap
Onko siellä jo muiden työntekijöiden kuvia? Jos on, kannattaa ehkä valita samanlainen tausta kuin niissä.