Jos vauva kuolee synnytyksessä tai heti sen jälkeen
niin joutuuko äiti menemään heti takaisin töihin?
Kommentit (12)
saat varmasti ja töihin paluu sitten kun siihen kykenee.
Äidillä on oikeus 104 arkipäivän äitiyslomaan ja äitiysrahaan, kun raskaus on kestänyt 22 viikkoa. Vanhempainloma jää pois. Lapsen kuoleman jälkeen isä ei saa isyyslomaa ja -rahaa, mutta hän voi tarvittaessa saada sairauslomaa.
Vierailija:
Siis jäisi kotiin tekemään mitä?
Vierailija:
Siis jäisi kotiin tekemään mitä?
Minulla kuoli vauva kohtuun raskausviikolla 25. Itsekin luulin, että tulee sairaslomaa, mutta minulla on oikeus 105 pvän äitiyslomaan. Näin olen ilmoittanut töihin siina alkusekavuudessa. Itsekin mietin välillä, että mitä teen kotona, mutta en voisi olla töissäkään. Ei kauheasti kiinnosta asiakkaiden asiat, kun itsellä on vauva kuollut. En halua nähdä edes työtovereita. Ja toisaalta minulla on 3-vuotias lapsi kotona, joten käytän vapaatani hänen kanssaan touhuamiseen. Yritinkin kysellä muiden mielipiteitä yhdessä toisessa ketjussa, että mitä mieltä olette kotiin jäämisestä? Ja miten muut saman kokeneet ovat toimineet? Itsestäkin tuntuu niin ironiselta olla äitiyslomalla, kun sitä vauvaa ei ole..
Rankka aihe, en tullut ajatelleeksikaan tällaista kun vielä vähän aikaa sitten olin raskaana..
Hyvä, että on oikeus äitiyslomaan, jotta saa surea rauhassa ja käsitellä asian.
Mä olin kanssa sen ansaitun äitiysloman kotona ja tuntui myös hullulta, mutta jälkeenpäin koin todella hyväksi, että sai itkeä rauhassa kotona ja käydä kaikki tunteet läpi katkeruudesta vihaan, suruun jne. Ne on kuitenkin jotenkin käsiteltävä ja töissä en olisi siihen kyennyt. Minulla kuollut lapsi oli esikoinen, joten sinulla se on ihan hyvä, että on taapero kotona, joka hieman täyttää sitä tyhjyydentunnetta....Voimahaleja!!!!
Joo minäkin kuulin sitten vasta Kelaan hakemusta viedessäni, että jos palaa aikaisemmin töihin, saa mininiäitiysrahan vielä päälle. Eli kannattavaa olisi, mutta eipä tässä nyt paljon rahalla korvata vauvan menetystä.. Minäkin käyttäisin mieluummin sairasloma-sanaa kuin äitiyslomaa, mutta kun se kerran näin menee, niin menköön..
Niin minäkin ajattelen, että aikaa kuitenkin tarvitaan tämän koko asian läpikäymiseen.. Alussa oli niin turta, ettei oikein tajunnut eikä halunnut surra. Nyt on vihavaihe päällä.. Seuraavaksi odotan, että pystyisin itkemään ja suremaan kunnolla. Jos sitten helpottaisi.. Tuli muuten mieleen, kun ei koskaan uskonut että mitään tälläistä voisi tapahtua, että miksihän näistä asioista ei puhuta synnytysvalmennuksissa tai neuvolassa. Että on myös mahdollisuus, että vauva voi kuolla kohtuun siinä vaiheessa, kun ollaan jo puolivälissä tai loppuvaiheessa, kun olet jo tuntenut liikkeet ja ajattelet että nyt ei ole enää pitkä aika synnytykseen.. Siis kyllä minä varsinaisen keskenmenoriskin tiesin ja olin valmistautunut alkuraskauden keskenmenoon molemmissa raskauksissa, mutta en edes tiennyt käsitettä kohtukuolema ennen tätä..
Keskustelimme tuosta äitiysloma-asiasta myöhemmin ja hän koki sen aika ahdistavana sanana. Olisi toivonut mieluummin sairaslomaa.
Mäkin olen miettinyt tuota sen jälkeen kun tuttavan vauva kuoli mutta en todella ole kehdannut kysyä :(