Taas kuoli ihmisiä. Onko kiire ja pitää vaan ohitella?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moottoripyöräilijän vauhti ollut myös luultavasti kova, jos ei ole ehtinyt kolaritilannetta havannoida, toinen vaihtoehto tietysti huonon näkyväisyyden alue, joka selittää koko tapahtuman.
Itsellä monesti tullut vastaan tämä, että autoilija ei lähde ohittamaan pitkällä suoralla, jossa vastaantuleva auto näkyy kaukana, mutta hyvin ehtisi ohittaa turvallisesti. Sitten sama auto lähtee ohittamaan esim. seuraavassa ylämäessä, missä vastaantulijoita ei näe, mutta sevastaantulija voi olla siellä nyppylän takana paljon lähempänä kuin siinä suoralla olisi ollut.
Kyllähän niitä onnettomuuksia tulee kun monilla on laiskat autot alla ja kiihdyttäminen vie liian kauan aikaa. Itsellä on tehokas auto ja tarvittavat ohitukset tapahtuu nopeasti ja turvallisesti. Itse en uskaltaisi ohitella tavallisella laiskalla autolla
Kyllä millä tahansa autolla voi ohittaa, kun varmistuu ohituspaikan turvallisuudessa. Ei pidä mennä liikenteeseen ollenkaan, jos ei sitä osaa. Oon itse kyllä ohittanut satoja rekkoja pikkupeugeotilla, mutta en ohittele missä tahansa miten tahansa, eikä pitäisi nopeallakaan autolla niin tehdä, sillä koskaan et tiedä mitä vastaan tulee, jos näkyväisyys on huono.
Mutta kun, mutta kun....minä, minä...minun ja mutta kun, mutta kun...ja minun auto ja minä, minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti myönnettäisiin vain yli 25-vuotiaille ja ennen sitä myöntämistä tehtäisiin päätutkimus; että onko korvien välissä yhtään mitään. Että onko kunnossa ja voiko päästää liikenteeseen.
Uskoisin tämän tutkimuksen tuloksena muutaman kuumakallen karsiutuvan pois. Olisi järkyttävää olla tuollaisen vanhempi.
Tai sitten voitaisiin peruskoulun todistuksesta tehdä samanlainen portti ajokorttiin kuin lukion todistuksesta korkeakouluun. Erityisesti käytösnumero voisi olla painava ja määrittää sitä, saisiko mopon tai mopoauton ajoluvan. Jatko-opinnoissa myös pitäisi olla käytösnumeron vähintään 9, jotta saisi henkilöautokortin 18-vuotiaana.
Missään kohtaa juttua ei kerrota, mitä nopeutta se ohitettava auto kulki. Hyvin voi olla, että sillä oli nopeutta se sallittu 100 km/h. Ohittava nuortenmiesten auto kulki selkeää ylinopeutta, heille ei siis riittänyt se 100 km/h, joka oli sallittu nopeus tuolla tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on kiire ja alle nopeusrajoitusten ajajat pitäisi sakottaa. Ymmärtäisivät edes päästää ohi. Terkut kasitien varrelta, suomen vaarallisimmalta tieltä.
Alle nopeusrajoitusten ajajat eivät todellakaan ole se ongelma tai syy miksi näitä vaarallisia ohituksia tehdään. Vika on ihan siellä ohittelijoiden korvien välissä. Itse ajan aina suurinta sallittua nopeutta ja joka ainoa päivä työmatkalla menee heittämällä ohi näitä oman elämänsä kimi räikkösiä, joilla on niin jumalaton kiire, että ohi on päästävä, oli tilanne mikä tahansa.
Jännä, että itse ajan myös nopeusrajoitusten mukaan (mittarivirhe huomioituna). Ja ohi ajaa ehkä kaksi kuukaudessa, ja ajan paljon. Autokoulussa opetettiin liikennevirran mukana ajamisen tärkeydestä. Kun kaikilla on sama nopeus, ei synny tulppia, ohituksia ja turvavälit pysyy. Suosittelen lämpimästi mittarin kalibrointia navigaattorin avulla, todennäköisesti mittarisi näyttää 5-8 km/h todellista nopeutta vähemmän ja ajelet oikeasti kahdeksankympin alueella 72-75 km/h.
Uusissa autoissa mittarivirhe on korkeintaan 2-3 km/h ja voi olla myös jopa toiseen suuntaan. En usko, että kaikki nopeusnäytöt näyttävät väärin. Mulle on myös kamera vilahtanut, kun ajan 105 km/h satasen alueella, joten uskon mittarivirheen olevan sama mitä navigaattori ja nopeusnäytöt näyttävät, eli sinä ajat ylinopeutta väärän mittarivirheen uskon luulon. Mutta kyllä minut ohitetaan jokaisella pitemmällä reitillä useita kertoja, kun ajan vakkari päällä juuri tuon 105 km/h , todellinen nopeus navigaattorin ja nopeusnäyttöjen mukaan autossani on 102-103 km/h. Tuon pahempi mittarivirhe on vain vanhoissa romuissa.
Ei kysymys ole matka-ajasta. Törttäys ja ylinopeus ovat psyyken vammoja.
Mulla kerran puhkesi rengas. Vararenkaan kanssa sai ajaa vain 80 km/h. Ottakaa ääliöt huomioon ettei kaikki SAA ajaa suurinta sallittua nopeutta. Monelle se on 80 km/h myös moottiritiellä 120 km/h alueella, ja silti saavat siellä ajaa. Koko ajan vouhkaatte, että nopeus pitää sovittaa liikenteen mukaan ja niin minustakin, jos voi. Mutta jos edellä ajaa vaikkapa satasen alueella kolme rekkaa, niin jonossa sovitetaan nopeus niiden mukaan ja sillä siisti, siihen asti kun ohitus on turvallinen. Miten te olisitte pärjänneet liikenteessä 80-luvulla, kun kukaan ajokortin saanut ei saanut ajaa kovempaa kuin 80 km/h ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mulla kerran puhkesi rengas. Vararenkaan kanssa sai ajaa vain 80 km/h. Ottakaa ääliöt huomioon ettei kaikki SAA ajaa suurinta sallittua nopeutta. Monelle se on 80 km/h myös moottiritiellä 120 km/h alueella, ja silti saavat siellä ajaa. Koko ajan vouhkaatte, että nopeus pitää sovittaa liikenteen mukaan ja niin minustakin, jos voi. Mutta jos edellä ajaa vaikkapa satasen alueella kolme rekkaa, niin jonossa sovitetaan nopeus niiden mukaan ja sillä siisti, siihen asti kun ohitus on turvallinen. Miten te olisitte pärjänneet liikenteessä 80-luvulla, kun kukaan ajokortin saanut ei saanut ajaa kovempaa kuin 80 km/h ollenkaan?
Siis vasta ajokortin saanut, vuosi piti sitä rajoitusta noudattaa.
Aina jos ohittaminen on vaikeaa, se on myös tarpeetonta. Eli ajoneuvoila ei ole oleellista nopeuseroa.
Vierailija kirjoitti:
Pärjättiin niin että se 80 -lätkä laitettiin jalkatilaan kun lähdettiin ajelemaan.
Joo kaahailukausi korkattu ja pilasivat ulkopuolistenkin elämän
Joidenkin automerkkien kuskit ymmärtävät vain väärin vastaantulijan ohituksessa.
Ohitetaan VAIN mutkassa tai mäessä jossa ei yhtään näkyvyyttä.
Kun on opetettu, " voi ohittaa jos ei ole vastaan tulijoita". Ymmärtävät että voi ohittaa kun ei NÄE vastaantulijoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, on kiire ja alle nopeusrajoitusten ajajat pitäisi sakottaa. Ymmärtäisivät edes päästää ohi. Terkut kasitien varrelta, suomen vaarallisimmalta tieltä.
Alle nopeusrajoitusten ajajat eivät todellakaan ole se ongelma tai syy miksi näitä vaarallisia ohituksia tehdään. Vika on ihan siellä ohittelijoiden korvien välissä. Itse ajan aina suurinta sallittua nopeutta ja joka ainoa päivä työmatkalla menee heittämällä ohi näitä oman elämänsä kimi räikkösiä, joilla on niin jumalaton kiire, että ohi on päästävä, oli tilanne mikä tahansa.
Käyn usein vanhempieni luona, minne tie on mutkainen, talvella syvät polanteet ja poroja paljon. Nopeusrajoitus 80. Mutta koska olen sitä tietä ikäni, pystyn ajamaan sitä 90km/h ihan reilusti, koska tiedän mutkat ja porot. Joka kerta minut ohittaa joku itsemurhakandidaatti mutkassa ja paniikkijarruttelee, kun poroja on tiellä tai auto tulee vastaan. Olen jopa nähnyt senkin, kun polanteissa lähti renkaat alta ja ohittava auto löytyi ojasta. Onneksi ei henkilövahinkoja tullut.
Vierailija kirjoitti:
ja voi olla myös jopa toiseen suuntaan.
Ei voi.
Minä. Minä. Muut väistäköön -tyypit taisi taas olla liikkeellä. Surullinen äitienpäivä on ollut monessa perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle nopeusrajoitusten ajajat eivät todellakaan ole se ongelma tai syy miksi näitä vaarallisia ohituksia tehdään. Vika on ihan siellä ohittelijoiden korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta teiltä, joiden mielestä ainoa ruuhkan aiheuttaja voi olla hidas henkilöauto, pitäisi ottaa ajokortti pois
Vierailija kirjoitti:
jokin matka tai ajo voisi olla ihan vain "ajelua" ja antaisitte armon hidastelijoille
Eikös ne ALInopeutta ajavat juuri aiheuta näitä vaarallisia ohitustilanteita.
Jos kaikki ajaa nopeusrajoitusten mukaan niin sitä harvempi lähtee ohittamaan. Toki aina hurjapäitä löytyy.
Jos EI KYKENE noudattamaan nopeusrajoituksia niin EI OLE asiaa rattiin. Ei niillä hurastelijoilla eikä hurjapäillä.
HYVÄ ETTÄ NÄITÄ MATELIJOITA SAKOTETAAN KOSKA LAKI.
Jos olisi ollut alinopeutta ajava auto, sitten tuskin olisi se nuortenmiesten auto kulkenut reilusti ylinopeutta. Tiellä oli satasen rajoitus. Jos edellä ajava olisi mennyt vaikka kahdeksaakymppiä, ei ohittavan auton nopeus olisi noussut edes sataseen. Nytpä meni heittämällä yli ja reippaasti, ja se tarkoittaa sitä, että ohitettava auto on ajanut ihan normaalia satasta.
Ajoneuvon nopeus on sovitettava siten, että se on pysäytettävissä tien näkyvällä osuudella - sanoo tieliikennelaki.