Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paniikkihäiriökohtaus ja muisti

Vierailija
08.05.2021 |

Onko täällä paniikkihäiriöstä kärsiviä tai aiheesta tietäviä? Puolisona kyselen kun olen vähän huolestunut puolisoni sekoiluista jos on jotain selvitettäviä asioita tai negatiivista keskustelua ja tuntuu välillä että hänellä katoaa muistikuvat juuri käydystä, tai esimerkiksi eilen käydystä, keskustelusta täysin eikä selkeästi ollenkaan muista sanoneensa asioita mitä on sanonut. Meillä teini-ikäisiä lapsia perheessä ja jonkunverran on pitänyt asioita keskustella. Itse kannattaisin avointa keskusteluyhteyttä mutta usein mies hermostuu vaikka ei mitään järkevää syytä hermostumiseen olisikaan. On kertonut ajat sitten tavatessamme kärsivänsä paniikkihäiriöstä mutta on ihan normaali, työssäkäyvä perheenisä. Vähän on alkanut huolettamaan jos ei oikeasti muista mitä tuntia aiemmin sanoi, muillekin kuin minulle (eli ei pelkästään vaimon naamassa syy) ja tätä toistunut jo todella usein, ei siis yksittäisistä tapahtumista kyse. Voiko jotenkin liittyä paniikkihäiriöön vai olisikohan muihin tutkimuksiin aihetta? Päihteet ei selitä asiaa, ihan selvin päin puhuu mitä seuraavana päivänä kieltää sanoneensa.
Mä saatan kyllä unohtaa ostaa kahvia kaupasta tai vaikka naapurin nimen tai hammaslääkärikäynnin mutta ei mulla kyllä muisti jätä aukkoon sanottuja asioita vaikka olisin kuinka kiireinen tai stressaantunut.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko miehellä kohtaus päällä kun muisti menee?

Itsellä paniikin lisäksi myös rajua ahdistusta ja dissosiaatiota. Tavallaan kadota oman itseni jos koen tilanteen uhkaavaksi ja voin kadottaa noita tilanteita muististani. Olen aiemmin joutunut henkisen ja fyysisen väkivallan uhriksi, ja nuo tuntemukset kai aktivoituu ja jotenkin vallan mielessäni muualle. Miehen hermostuminen voi olla reaktio juuri uhkaavaan tilanteeseen, itse saatan lamaantua ja jopa menettää puhekyvyn.

Voi olla tosin oikeita ongelmia muistin kanssa myös tai sitten esittää muistamatonta ettei tarvitse kohdata vaikeaa asiaa.

Kuinka vakava paniikkihäiriö on? Onko taustalla traumaattisia kokemuksia?

Vierailija
2/5 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenperhe alkoholintäyteinen. Hyvä ihminen mutta selkeitä tunnelukkoja on mitkä alkavat paljastua nyt kun lapset kasvaessaan isäänsä selkeästi keskustelukykyisempiä ja itseilmaisussaan rauhallisempia ja keskustelukokonaisuuksia jäsenneltävämpiä. Vanhempi kadottaa punaisen langan ja sekoilee puheissaan ja myöhemmin saattaa kieltää jopa asiasta keskustellun. Ymmärtäisin jos puhuttaisiin useista kuukausista mutta kyseessä siis ihan tunteja tai kymmeniä tunteja läpikäydyt asiat. Välillä toivon että jättäisi nyt vaan mulle nämä lasten asiat ja hoitaisi itse itsensä kuntoon mutta kovasti ottaa osaa joka asiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en tiedä onko kohtaus päällä kun tämä on jotain mistä ei puhuta. Jos otan puheeksi suuttuu eli ei kannata.

Ei käytä lääkitystä tai ole koskaan käyttänyt.

Vierailija
4/5 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja en tiedä onko kohtaus päällä kun tämä on jotain mistä ei puhuta. Jos otan puheeksi suuttuu eli ei kannata.

Ei käytä lääkitystä tai ole koskaan käyttänyt.

Miestä varmaan hävettää kun ei tiedä miten toimia josta suuttumus johtuu, sit sitä ei tarvitse käsitellä. Tuo on yleistä ihan ilman häiriötäkin. Oletko koettanut keskustella kaksin rauhallisessa tilanteessa ilman uhkaa, oletko korostanut että et ole hyökkäämässä vaan haluat että pääsette samalle sivulle ja saatte asiat käsiteltyä?

Täytyyhän miehenkin tajuta, ettei voi ulkoistaa epämieluisia asioita ja tuntemuksia perhe elämässä.

Miksi mies kokee että ei voi puhua sulle? Kuinka sä olet reagoinut hänen asioihin?

Vierailija
5/5 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyrkinyt olemaan tukeva (jos ahdistaa) mutta kuten sanottu aihetta ei juurikaan käsitellä. Lasten asemaa puolustan voimakkaasti ja kärsin että lapset joutuvat kärsimään epäjohdonmukaisesta kommunikaatiosta ja sekoilusta. Kieltämättä siinä että kieltää sanoneensa sanomansa asiat tai käydyt keskustelut en tukea anna vaan olen jyrkkä ja tuomitseva vaikka huolestunutkin. Lapsia toki ihmetyttää isänsä muunneltu (pikemminkin poispyyhitty) totuus myös. Kyse ei siis ole sellaisesta että hän olisi sanonut jotain todella rumaa tai hävettävää asiaa kuten toisen ihmisen haukkumista. Kyse paljon neutraalimmista asioista mutta tilanteissa missä hänellä on vastassaan eriäviä mielipiteitä.

Kiitos kommenteistasi tähän asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän