Huijausta vai voiko olla totta? Asiaa sienistä.
https://www.sienirihmastot.com/
Tällä sivustolla kaupataan vaikka mitä sienirihmastoja ja väitetään, että satoa saisi vuoden päästä. Jopa keltavahveroa, jota ei ole onnistuttu lisäämään vaikka tiede on sitä yrittänyt vuosikymmeniä. Yrityksen taustatiedot on ihan eri toimialaa ja taloustiedoissa notkahdus.
Onko tää klassinen huijausyritys, vai onko yrittäjä löytänyt kultasuonen ulkomaisista labroista?
Kommentit (18)
Luulen että tämäntyyppisistä kiinnostuvat ihmiset eivät välitä keltavahveroista vaan ihan muunlaisista sienistä.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että tämäntyyppisistä kiinnostuvat ihmiset eivät välitä keltavahveroista vaan ihan muunlaisista sienistä.
Öö... ruokasienirihmastoja tuolla myydään?
Vierailija kirjoitti:
Katot jonkin hiukan suojaisen lehtimetsäkohdan. Otat kolme neljä sunnuntaihesaria tai vastaavaa. Kaivat noin 20 cm syvän, 20 cm leveän metrin pitkän kuopan. Taittelet hesarit tasaisesti pohjalle, kastelet ja peität maalla. Syksyllä sulla on siinä sieniä. Joskus jopa keltavahveroita.
Tämä on toimiva keino, kunhan ensin löytää paikan, jossa niitä sieniä jo kasvaa. Ja se pitäisi löytää omalta maalta, koska tuota ei voi tehdä jokamiehenoikeudella.
Omassa metsässä ehkä voisi kasvattaa ruokasieniä? Ne pitäisi sitten ehtiä poimia ennen muita.
En tajua mitä on tapahtunut lapsuudenkotini vieressä olleelle metsälle, joka oli todellinen sienikeidas vielä kun olin lapsi. Kävin katsomassa sitä perheeni kanssa kun matkailimme lapsuudenmaisemissani ja siellä olivat puutkin kuivuneet.
Siis sieni on paljon monimutkaisempi organismi kuin siemenestä lisättävät kasvit. Niitä ei voi noin vaan kasvatella pihan reunalla, vaikka rihmastoa sinne siirtäisikin.
Korvasieniä voi kasvatella sanomalehtien avulla, mutta ei herkkutattia, torvisieniä eikä etenkään kantarellia.
Toivottavasti kukaan ei haaskannut rahojaan tuonne epämääräiseen rihmastopuotiin. Minne voi tehdä ilmoituksen tuollaisesta huijarisivustosta?!
Vierailija kirjoitti:
Katot jonkin hiukan suojaisen lehtimetsäkohdan. Otat kolme neljä sunnuntaihesaria tai vastaavaa. Kaivat noin 20 cm syvän, 20 cm leveän metrin pitkän kuopan. Taittelet hesarit tasaisesti pohjalle, kastelet ja peität maalla. Syksyllä sulla on siinä sieniä. Joskus jopa keltavahveroita.
Siinä lehdessä pitää olla kuvia sienistä jotta se onnistuu. Sienikuvastot on parhaita ja mitä isompi kuva niin parempi.
Oon joskus kokeillut heittää metsästä löytämäni kanttarellin perkuut omaan pihaan tuonne koivikon laitaan, mutta eipä ne siellä ole mihinkään kasvaneet.
Vierailija kirjoitti:
Kalliiks tulee jos pitää nyt sitten tilata Hesari tuota varten. Hesarin vuosihinnalla saa kaupasta ostettua vuoden tarpeet kotimaisia sieniä.
En ole kuullut muita sieniä kuin osterivinokkaita ja herkkusieniä kasvatettavan. Ja nuo kaikki sienet ovat symbioosi sieniä puiden kanssa, joten turha odottaa kanttarelleja vaahteran vuerestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä lehdessä pitää olla kuvia sienistä jotta se onnistuu. Sienikuvastot on parhaita ja mitä isompi kuva niin parempi.
Pidän ajattelutavastasi.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että sellaiset tyypit tietävät, mistä niitä tietyntyyppisiä sieniä löytyy yllinkyllin.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan 5-6 vuotta miettinyt että pitäisi kokeilla psyloja. Niistä voisi olla ihan oikeasti hyötyä.
M.49
Voisin hyvin kokeilla mökin metsään istuttaa, oli huijausta tai ei niin ihan ilokseen tuolla varvikossa tonkii. Sanomalehdelle sain kasvatettua korvasienen viime keväänä mutta laihaksi on saalis jäänyt. Osterivinokkaiden kasvatusta täytyy kans kokeilla ja pakuria haluaisin ympätä mökkimetsään. Olikohan Helsieni vai mikä nimeltään josta saa ymppäystappeja. Onko kukaan kokeillut noita?
Vierailija kirjoitti:
Voisin hyvin kokeilla mökin metsään istuttaa, oli huijausta tai ei niin ihan ilokseen tuolla varvikossa tonkii. Sanomalehdelle sain kasvatettua korvasienen viime keväänä mutta laihaksi on saalis jäänyt. Osterivinokkaiden kasvatusta täytyy kans kokeilla ja pakuria haluaisin ympätä mökkimetsään. Olikohan Helsieni vai mikä nimeltään josta saa ymppäystappeja. Onko kukaan kokeillut noita?
Ymppäystapit pitäis olla ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän ajattelutavastasi.
Tosiaan siinä ajattelutavassa on asia oivallettu.