Ozempicilla laihduttaminen - kenelläkään kokemuksia?
Tuttavani oli saanut ylipainoon yksityisen lääkärikeskuksen yleislääkäriltä Ozempic-pistoksia ja ovat kuulemma alkaneet tehota ruokahaluun ja makeannälkään. Jotain muitakin vastaavia kuulemma on olemassa. Onko kenelläkään kokemuksia, tehoavatko varmasti? Ei viitsisi maksaa melkein satasta lääkäristä ja toistasataa euroa kuussa lääkkestä joka ei sitten tehoakaan. Millainen annostus teillä on ollut ja minkälaisia tuloksia tullut?
Kommentit (467)
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin aloitatte niin muistakaa että sitä pitää sitten käyttää loppuelämän tai paino nousee heti. Huomasin kun oli Ozempicilla saantivaikeuksia enkä saanut sitä kuukauteen niin kymmenen kiloa tuli että humahti vaikka kuinka yritin muuta.
Ei pidä paikkaansa. Saattaa olla joillakin loppuelämän lääke, tai kannattaa käyttää jonkun aikaa normaalipainon saavutettua, jotta keho tottuu uuteen painoon eikä lähde "tavoittelemaan" aiempaa painoa.
Keskeistä on se, että on opetellut uudet elintavat ja ne ovat pysyviä. Jos on käyttänyt lääkettä ja ollut dieetillä eikä tehnyt elintapamuutoksia niin varmasti nousee paino. Niillä aiemmilla elintavoilla oli paino noussut aiemminkin.
Käytin Saxendaa, eli vastaavaa laihdutuslääkettä (lihaville tarkoitettu, ozempic vielä virallisesti diabeteslääke) ja laihduin sairaalloisesta ylipainosta normaalipainoon. Olin sitä ennen tehnyt elintapamuutoksia ja hiukan paino hitaasti laskenut. Saxendalla lähti kunnolla laskuun, mutta siltikin rauhalliseen tahtiin. Kun lopetin lääkkeen paino laski edelleen 10 kiloa, koska olin omaksunut uudet elintavat.
Silloin jo seurasin S. keskusteluryhmässä (kansainvälinen), että monilla ei ollut minkäänlaista käsitystä millainen normaali ja terveellinen ruokavalio on, jossa on myös tilaa sallivuudelle (kakkupala synttäreillä, joskus suklaapala jälkkäriksi jne.). Itse olen ollut normaalipainoinen aikuisikään asti, joten minulla oli myös käsitystä normaalista painonhallinnasta ja ehkä sitten oli helpompaa palata niihin.
Hei lä s k i T! Lopettakaa se mässyttäminen ja antakaa lääkkeet niille jotka sen oikeasti tarvitsevat. V i T u n luuserit.
Miten tyhmä on ihminen, joka laihduttaa lääkkeellä??!!
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko ripulia? Mysimbassa kun on kuulemma se haittana. Työskentelen sellaisessa paikassa jossa ei mahdollisuus vessakäynteihin kuin tiettyinä aikoina nii ei toi ripuliherkkyys oikein käy.
Ei ole tullut ripulia mutta hillitön panetus koko ajan.
Kahdessa kuukaudessa on tippunut viisi kiloa. Tiedän, ettei vauhti huimaa päätä, mutta suunta on oikea.
Annoskoot ovat pienentyneet ja on helpompaa tehdä parempia valintoja. Tämän huomasi konkreettisesti viikonloppuna, kun oltiin ylioppilasjuhlissa. Ruokaa oli ylenmäärin tarjolla sekä hotellin aamiaisella kuin juhlissakin. Maistelin herkkuja nautinnolla, mutta oli helppoa lopettaa syöminen. Näin kai kehon ja elimistön kuuluu toimia?
Aiemmin saatoin hotelliaamiaisella syödä esim. lukuisia voileipiä ihan vaan syömisen riemusta, mutta, nyt riitti yksi hyvä ja sen kanssa puuroa ja hedelmiä.
Juhlien herkuttelun jälkeen vaihdoin juhlakengät tennareihin ja käveltiin miehen kanssa kesäillassa tunti takaisin hotellille. Se oli mukava ja romanttinenkin kävely, eikä tuntunut hankalalta tai raskaalta, koska en ollut syönyt ylen määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no meneehän tuo 140e jo herkkuihin ja ylimääräseen ruokaan per kk.
Pakko (taas kerran) korjata tämä ikuimen väärinkäsitys. Monet, etenkin ikääntyvistä naisista valtaosa ylipainoisista syö normaalisti, terveellisesti, ja harrastaa paljonkin liikuntaa. Roskaruoat, pizzat, herkut ja karkit ei kuulu tällaisten ihmisten ruokavalioon. Ihan normaalilla "kotiruoalla" lihoo, usko pois. Joskus aiemmin, esim. lasten ollessa pieniä ja stressaantuneena kerätyt liikakilot ei enää lähdekään vaihdevuosi-ikäiseltä pois ilman tiukkaa ruokavaliota. Rahallista säästöä laihduttaessa ei siten tule.
Ehkä tuo "herkuilla lihominen" pötee ennemminkin lapsiin, nuoriin ja alle 30v ikäisiin.
Jostain kumman syystä näillä "En koskaan syö mitään herkkuja" -ylipainoisilla kilot kertyvät aina "normaalilla kotiruualla" joka on sisällöltään pelkkää rasvaa, hiilareita ja suolaa ja sitä mätetään ihan karseat määrät ja venytetään mahalaukku saavin kokoiseksi ja napostellaan koko ajan kaikkea turhaa. Ei siis mitään sipsuja ja karsuja ja lipmsuja, vaan "ihan tavallista kotiruokaa"...
Kyllähän laihduttaessa tulee rahallista säästöä kun syö huomattavasti vähemmän jolloin ruokaa tarvitsee ostaa murto-osa siitä mitä aiemmin.
Käytän Ozempicia painonhallintaan kortisonin haittojen vuoksi ja minulla on jatkuvasti oksennusolo - kamalaa! Mutta paino on pudonnut mukavan hitaasti ja helppo sanoa herkuille ei.
Minulla lähtenyt Painoa 17kg/6kk.
Vienyt näläntunteen pois ja karkit ym. ovat jääneet kauppaan. Olin ns. sokeriaddikti ja söin hurjia määriä jäätelöä ja karkkia.
Maksan lääkkeen kokonaan itse ja vaikka hinta on korkea niin kyllä niihin herkkuihinkin on rahaa mennyt paljon.
Olen lisännyt liikuntaa myös paljon ja salilla käyn 3-4krt/vko.
Tilda1969 kirjoitti:
Minulla lähtenyt Painoa 17kg/6kk.
Vienyt näläntunteen pois ja karkit ym. ovat jääneet kauppaan. Olin ns. sokeriaddikti ja söin hurjia määriä jäätelöä ja karkkia.
Maksan lääkkeen kokonaan itse ja vaikka hinta on korkea niin kyllä niihin herkkuihinkin on rahaa mennyt paljon.
Olen lisännyt liikuntaa myös paljon ja salilla käyn 3-4krt/vko.
Eikö sua huoleta ne lääkkeen sivuvaikutukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko ripulia? Mysimbassa kun on kuulemma se haittana. Työskentelen sellaisessa paikassa jossa ei mahdollisuus vessakäynteihin kuin tiettyinä aikoina nii ei toi ripuliherkkyys oikein käy.
Ei ole tullut ripulia mutta hillitön panetus koko ajan.
Ai lääkkeestäkö se johtuu? Olen ihmetellyt mikä mua oikein vaivaa nykyään.
Normaalisti mua panettaa ehkä kerran kuukaudessa ja nyt koko ajan. No, parempi jatkuva panetus kuin jatkuva nälkä. Kai..? On se kyllä vähän tuskallista kun ei ole miestä. Ruokaa sai helpommalla kuin parisuhteen😉.
Onko mitään lääkettä ihmiselle joka haluaa lihoa? Huono ruokahalu.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin aloitatte niin muistakaa että sitä pitää sitten käyttää loppuelämän tai paino nousee heti. Huomasin kun oli Ozempicilla saantivaikeuksia enkä saanut sitä kuukauteen niin kymmenen kiloa tuli että humahti vaikka kuinka yritin muuta.
Ei mulla tullut yhtään painoa lisää, vaikka jouduin olemaan myös ilman saantivaikeuden takia. Huomasin kyllä, että jatkuva näläntunne on tulossa takaisin, mutta sain pidettyä kiinni kohtuullisesti syömisestä. Kun sitten aikanaan olen laihtunut tarpeeksi, pitää vain katsoa joko kroppa uskoisi ettei mun tarvitse syödä neljän ihmisen edestä.
Jos ei, niin sitten on varmaan pakko pitää joku mieto ylläpitoannostus lääkkeellä lopullisesti. Kalliiksi tulee. Kyllähän niistä lihavuusleikkauksissa käyneistäkin lähes jokainen lihoo takaisin sen painoiseksi kuin olikin. Keho pyrkii aina takaisin sinne pahimpaan painoon mihin itsensä on päästänyt, koska lihavuus itsessään muuttaa metabolian. Keho luulee olevan kyseessä nälänhätä vaikka ei ole. Tämän eräs asiaan perehtynyt lääkäri selvitti minulle, eli ei ole mikään oma keksintöni. Eihän mullakaan ollut silloin hoikkana jatkuvasti nälkä. Oli helppoa syödä normaalisti silloin. Mutta sitten masennuin ja aloin syöpötellä suruun. Muistan kuinka ahmin itseni usein ähkyyn, että tuli paha olo.
Mutta muistan vielä ne ajat kun tulin pienistä annoksista täyteen, eikä ollut koko ajan nälkä. Joten yritän päästä takaisin siihen aikaan, jos mahdollista. Ilman lääkettä en olisi tähän pystynyt. Kyllä sitä jatkuvaa näläntunnetta pystyy jonkin verran kestämään, mutta ei loputtomiin. Eikä se vaadi kuin sen yhden lipsahduksen, niin vetäisen kerralla ihan uskomattoman satsin ruokaa. Tai siis vedin ennen. Nyt on hyvä kun saan edes syötyä sen 4 kertaa päivässä, mitä ravitsemusterapeutti sanoi. En vain jaksa, kiitos lääkkeen.
Mitä tulee mahdollisiin sivuvaikutuksiin, ne on sitten mitä on. Ei se lihavana eläminenkään mitään laadukasta elämää ole ollut. Varsinkin kun on joskus ollut hoikka ja muistan sen kuinka paljon helpompaa kaikki silloin oli. Ja jos saan painoa pois tarpeeksi paljon, todennäköisesti muita lääkityksiäni pystytään karsimaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään lääkettä ihmiselle joka haluaa lihoa? Huono ruokahalu.
Onhan niitä. Ainakin mirtazapinia käytetään huonon ruokahalun hoidossa myös, vaikka onkin varsinaisesti masennuslääke.
Minulla on ollut vesiripuli 4 viikkoa.
Olen menossa tutkimuksiin.
En syö ozempicia.
Vatsa on ilmapallomainen
Paino noussut 3 kg
Eikö ripuli laihduta?
Vierailija kirjoitti:
No, minä ainakin lopetan lääkkeen kuin seinään. Vesiripuli ei ole kiva kun siihen ei mitkään Lopexit auta. Töistä pitää olla pois, kun ei vessasta pois pääse.
Toki sillä olen laihtunut 1kg/vko. Mutta ei ole sen väärti, että on viikkoja vessan vanki ripulin takia.
Minulla on vesiripuli
Ei lopu
En laihdu
Näytän siltä että olen raskaana.
Muutoin hoikka
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut vesiripuli 4 viikkoa.
Olen menossa tutkimuksiin.
En syö ozempicia.
Vatsa on ilmapallomainen
Paino noussut 3 kg
Eikö ripuli laihduta?
No jos ahmit aamusta iltaan niin varmasti lihot,iha sama mikä lääke ois.
7 kuukaudessa on tippunut 13 kiloa. 1 mg annoksekseen asti sivuoireet olivat siedettäviä, nyt olen kokeillut lääkärin suosituksesta 2 mg joitakin viikkoja ja kuvottava olo on muuttunut satunnaiseksi oksenteluksi.
On syötävä vähän kerrallaan ja säännöllisesti. Jos jää liian pitkä tauko esim. iltapalan ja aamupalan väliin, tulee aamupala ylös.
Verensokeriarvot ja verenpaine ovat nyt hyvin viitearvoissa.
Oliko sitä Ozempicia tullut tällä viikolla tukkuun niin kuin arvio oli? Yliopiston apteekkeihin ei ilmeisesti ainakaan päätynyt?