Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Punkkilive. Käykää laittamassa havainnot.

Vierailija
07.05.2021 |

https://www.punkkilive.fi/punkkikartta

Tai katsomassa onko omalla alueella havaintoja.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkistä Ap:lle. Mukavaa ja punkitonta kesää sinulle.

Vierailija
2/17 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitähän tuokin kartta hyödyttää? Kaikkialla on punkkeja, pohjoisessa tietenkin vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän tuokin kartta hyödyttää? Kaikkialla on punkkeja, pohjoisessa tietenkin vähemmän.[/quote}

Siellähän se lukee:

"Punkkiliven tarkoituksena on kerätä arvokasta dataa Turun yliopiston hyödynnettäväksi tutkimuksiin puutiaisten eli punkkien levinneisyydestä Suomessa. Jotta punkkien esiintyvyyttä saataisiin kartoitettua mahdollisimman laajasti ja ajantasaisesti, kutsumme kaikki mukaan talkoisiin.

Voit lisätä omat punkkihavaintosi helposti suoraan kartalle parilla klikkauksella. Punkkikartta päivittyy sovellukseen ilmoitettujen havaintojen myötä päivittäin. Kiitos kun autat tärkeän tiedon keräämisessä. Olet näin edistämässä puutiaisiin liittyvää tutkimustyötä!"

Vierailija
4/17 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän tuokin kartta hyödyttää? Kaikkialla on punkkeja, pohjoisessa tietenkin vähemmän.

Kyllä tiheys vaihtelee paikallisesti hyvinkin paljon. Esim. kangasmetsässä vähemmän kuin tuoreessa jne.

Vierailija
5/17 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiheys vaihtelee paikallisesti hyvinkin paljon. Esim. kangasmetsässä vähemmän kuin tuoreessa jne.

Siis kuivassa kangasmetsässä vähemmän

Vierailija
6/17 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa esiintyvyys korreloi selvästi kauriiden oleskelupaikkojen kanssa

Vierailija
7/17 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kertoo aina vuoden 1981 punkkikesästä. Pihalle oli pesiytynyt teltallinen punkkeja. Isä sai häädettyä ne vesiletkulla. Kertoi että likaiset punkit ei voi sietää vettä ja sillä pääsee niistä helpoiten eroon.

Vierailija
8/17 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomessa ei myrkytetä punkkeja kaupungeissa? Etelämpänä euroopassa kaupunkien puistoalueet myrkytetään punkkimyrkyllä ja venäjällähän viranomaiset käyttivät sitä hetki sitten tekosyynä estääkseen mielenilmauksia. Muualla voi myös ostaa tontilleen levitettäväksi punkkimyrkkyä, ei taida suomesta saada ostettua, mutta saisiko tilattua yhteisen eurooppamme miljardein tuetuilta alueilta?

Vierailija
9/17 |
18.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomessa ei myrkytetä punkkeja kaupungeissa? Etelämpänä euroopassa kaupunkien puistoalueet myrkytetään punkkimyrkyllä ja venäjällähän viranomaiset käyttivät sitä hetki sitten tekosyynä estääkseen mielenilmauksia. Muualla voi myös ostaa tontilleen levitettäväksi punkkimyrkkyä, ei taida suomesta saada ostettua, mutta saisiko tilattua yhteisen eurooppamme miljardein tuetuilta alueilta?

Koska Suomessa ei koeta tarpeelliseksi käyttää mahdollisesti ympäristölle ja ihmisille haitallisia myrkkyjä turhan tähden? Hoidetuilla viheralueillahan on tutkitusti vähemmän punkkeja joka tapauksessa, ja ainakin viime vuotisessa Turun yliopiston tutkimuksessa todettiin, ettei puistoalueilta kerätyissä näytteissä ollut puutiaisaivokuumetta aiheuttavaa virusta, joka on tässä se suurin uhka. Borrelioosi vaatii pidemmän ajan tarttuakseen.

Kyllä ihmisiltä voi odottaa myös ihan omaa tarkkaavaisuutta ja huolehtimista siitä, että tekee punkkitarkistukset ja pukeutuu järkevästi luonnossa liikkuessaan. Olen itse liikkunut lapsesta lähtien paljon luonnossa, ja minulla on ollut (havaittu) elämäni aikana yksi punkki, joka sekin oli ehtinyt olla kiinnittyneenä vian hyvin lyhyen aikaa. Metsässä aina vähintään pitkät lahkeet ja sukat lahkeiden päällä niin pääsee jo pitkälle suojautumisessa. Kaupunkialueella olen makoillut puistoissa huoletta kesämekoissa, eikä kyllä ole punkkeja näkynyt.

Vierailija
10/17 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitettu eka punkki maanantaina 15.5

Vierailija
11/17 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa ei koeta tarpeelliseksi käyttää mahdollisesti ympäristölle ja ihmisille haitallisia myrkkyjä turhan tähden? Hoidetuilla viheralueillahan on tutkitusti vähemmän punkkeja joka tapauksessa, ja ainakin viime vuotisessa Turun yliopiston tutkimuksessa todettiin, ettei puistoalueilta kerätyissä näytteissä ollut puutiaisaivokuumetta aiheuttavaa virusta, joka on tässä se suurin uhka. Borrelioosi vaatii pidemmän ajan tarttuakseen.

Kyllä ihmisiltä voi odottaa myös ihan omaa tarkkaavaisuutta ja huolehtimista siitä, että tekee punkkitarkistukset ja pukeutuu järkevästi luonnossa liikkuessaan. Olen itse liikkunut lapsesta lähtien paljon luonnossa, ja minulla on ollut (havaittu) elämäni aikana yksi punkki, joka sekin oli ehtinyt olla kiinnittyneenä vian hyvin lyhyen aikaa. Metsässä aina vähintään pitkät lahkeet ja sukat lahkeiden päällä niin pääsee jo pitkälle suojautumisessa. Kaupunkialueella olen makoillut puistoissa huoletta kesämekoissa, eikä kyllä ole punkkeja näkynyt.

Ja kumisaappaat.

Vierailija
12/17 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kumisaappaat.

Kun liikkuu pitkässä heinikossa.

Vierailija
13/17 |
11.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissan Turkissa käveli äsken ihan pieni punkki. Otin pois ja poltin tiskialtaassa.

Vierailija
14/17 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen punkki otettu kissasta pois tältä vuodelta 🐈🥴

Vierailija
15/17 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ilmoitettu Punkkiliveen.

Vierailija
16/17 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttäviä 🕷

Vierailija
17/17 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poltetaan ne aina tiskialtaassa tulitikulla.