Minkä hintaluokan häälahjoja pitää ostaa nykyään? Kolme hääkutsua kesälle.
Kaikkiin häihin on kutsuttu koko perhe, eli kolmilapsinen perheemme. Rahaa menee juhlavaatteisiin, matkoihin ja yksissä häissä majoitukseen, kun on eri puolella Suomea. Mitä nykypäivän hääparit odottavat saavansa? Onko esim. 50€:n arvoinen lahja ok?
Kaikki häät ovat serkkujen häitä. Ovat läheisiä ja yksi lapsen kumminakin.
¨
Edelliset häät olivat 10 vuotta sitten, kun oma ikäluokka meni naimisiin. Nyt ollaan nelikymppisiä.
Kommentit (920)
Vierailija kirjoitti:
50e on varmaan semmoinen minimisumma minkä kehtaa antaa, viisihenkisenä perheenä antaisin kyllä vähintään 70e. Mutta riippuu rahatilanteesta, jos ei yksinkertaisesti ole rahaa niin sitten vähemmän. Sitä en ymmärrä, että eivätkö ihmiset varaudu juhliin, kun aina valitetaan että menee juhlavaatteisiin hirveä summa? Ei meidän nelihenkisellä perheellä menisi välttämättä mitään, kaapista löytyy kyllä kelvolliset vaatteet kaikille. Ja matkat kauempana oleviin häihin voi ottaa kesälomareissuna. En tiedä, minusta olisi vaan mukavaa jos tulisi muutama hääkutsu kesäksi.
Meillä kyllä arkivaatteet ei ole kelvollisia juhlavaatteiksi, mutta kukin tyylillään.
Olen vienyt kesäkukkakimpun lahjaki jo monia vuosia häihin. Ellei se riitä juhlistamaan heidän tulevaa avioeroa, en voi mitään. Hyvät tarjoilut ovat yleensä kuitenkin järjestäneet. Yksikään pari ei ole enää yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten häälahjan hinnan pohdiskeluun liittyy teidän vaatteet, matkat ja majoittumiset? Pitäisikö tähän liittää myös auton osamaksu erä, vaimon kuntosalimaksut ja miehen moottoripyöräharrastuksen kulut?
Viikonloppu häissä voi tulla perheelle kalliiksi. Lahjan lisäksi matkakulut, mahdollinen hotelliyö tai kaksi sekä juhlavaatteiden hankinta jos niitä ei ole. Tuohon ei 500 euroa monesti riitä. Kalliiksi tulee jos on monet häät kesässä...
Pitkämatkalaisille on tapana kustantaa yösija tai varata heille sukulaisten nurkista vuodesohva ym. Ei kai nyt sentään kukaan laita vieraita maksamaan itse yöpymistä? Eri asia jos tarjottu mummulan ullakkokamari ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että kukin maksaa kykynsä mukaan lahjoista. Jos ei ole rahaa ostaa lahjoja, niin sitten ei ole. Onpa omituiseksi mennyt tämä nykyaika että pitää ostaa jotain kalliita lahjoja. Ostakoon kukin omilla rahoillaan itselleen ne kalliit lahjat. Nuo häätkin on ihme rahastusta nykyään. Ei kaikki ole rikkaita tai kaikilla ei ole edes töitä nykyään.
Tämä. Luulisi, että häiden pointti on olla mukava tapahtuma parille ja läheisille, kaikki yhdessä juhlistamassa. Kurjaa että vähävaraiset sukulaiset tai ystävät joutuvat stressaamaan kehtaako juhliin edes osallistua koska ei ole varaa laittaa satoja euroja lahjaan.
50 e on hyvä ylioppilaalle. Hääparille mielestäni 100 e on sopiva, oli lahjan antajana sinkku tai perhe. Jos ei ole varaa sataseen, sitten antaa vähemmän, mutta oletettavasti hääpari ymmärtää tiukan rahatilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50e on varmaan semmoinen minimisumma minkä kehtaa antaa, viisihenkisenä perheenä antaisin kyllä vähintään 70e. Mutta riippuu rahatilanteesta, jos ei yksinkertaisesti ole rahaa niin sitten vähemmän. Sitä en ymmärrä, että eivätkö ihmiset varaudu juhliin, kun aina valitetaan että menee juhlavaatteisiin hirveä summa? Ei meidän nelihenkisellä perheellä menisi välttämättä mitään, kaapista löytyy kyllä kelvolliset vaatteet kaikille. Ja matkat kauempana oleviin häihin voi ottaa kesälomareissuna. En tiedä, minusta olisi vaan mukavaa jos tulisi muutama hääkutsu kesäksi.
Meillä kyllä arkivaatteet ei ole kelvollisia juhlavaatteiksi, mutta kukin tyylillään.
Eikö teillä ole valmiiksi kaapissa mitään juhlavaa, ettekö koskaa ole käyneet juhlissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole valmiiksi kaapissa mitään juhlavaa, ettekö koskaa ole käyneet juhlissa?
Eihän arkivaatteet ole yleensä juhlavia?
Me kustansimme vähävaraisille sukulaisille juhlapuvut, siis pari miesten pukua ja naiselle iltapuku. Siihen meni parisen tonnia, mutta se oli budjetoitu häämenoihimme. Olivat meille tärkeitä läheisiä ja tiesimme, ettei heillä ollut mitenkään varaa itse ostaa vaatteita ja olisivat joutuneet tulemaan rikkinäisillä arkivaatteilla.
Mun mielestä 50 e on ok.
Itse olen miettinyt että en uskalla pitää häitä ollenkaan, ettei kenenkään tarvitse pilata kesäpäiväänsä/kesäviikonloppua /kesälomapäiväänsä meidän häissä. Saati että pitäisi majoittua jossain ja maksaa siitä, meillä kun jopa omat vanhemmat asuu kaikki eri puolilla Suomea, samoin sisarusten perheet. En uskalla vaivata ketään.
Ollaan vakavissamme mietitty että mennään vaan todistajien läsnäollessa kirkossa naimisiin ja mukaan saa tulla jos haluaa. Ja sit jos on tulossa, ilmoittaa niin järkätään jotain tarjottavaa.
On tää vaan niinvaikeaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä juhlissa? Ei niitä juhlia nyt niin jatkuvasti ole, että esim lapsilla ja teineillä olisi aina kaapissa juhlavaatteet. Itse tarvitsen juhlavaatteits lähinnä just häissä ja hautajaisissa. Tulevaisuudessa rippi- ja ylioppilasjuhlussa kun suvun nuoriso varttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori jos menee ohi aiheen, mutta ehkä täältä saa vinkkejä.
Matkustan ulkomailta Suomeen ystäväni häihin. Matkakuluihin menee jo sen verran ettei tekisi mieli antaa mitään kovin isoa lahjaa. Tulen yksin, sillä mieheni ei halua matkustaa vain häiden takia, kun ei tätä ole ystävääni koskaan tavannut. Mikä olisi hyvä joku pieni lahja? Joku 20€ lahjakortti kuulostaa tosi pieneltä, mutta koriste-esineitä ei kukaan enää taida haluta. 50€ matkakulujen lisäksi häälahjaan tuntuu vähän turhan isolta summalta.
Nyt ei matkusteta mihinkään.
Ei kai nyt tästäkin ketjusta tarvitse tehdä jotain koronajankkausketjua. Häät ovat joulukuussa, kunhan tuli mieleen tästä ketjusta. Häitä on kerran jo siirretty.
Onpa surullista !
Alussa kerrotaan häät ovat kesällä, nyt ovatkin talvella. Ovatko häätAustraliassa?
Riippuu kyllä niin hääparista kuin vieraista mitä kukin pitää sopivana tai mihin varaa. Muistan kyllä ikäni erään opiskeluajan tuttavan häät...
Kahdelta aikuiselta 50e, siihen 10e/lapsi.
Eli nelihenkisenä perheenä laittaisin 70e.
Vanhana ja ainoana tätinä annoin veljen tytölle j267a miehelleen 500€, kaverin lapselle antaisin varmaan 100-200€, omille lapsille olen antanut 1000€.
Mutta mielestäni jokainen antaa oman varallisuutensa mukaan ja mielestäni myös sen mukaan mikä on hääparin varallisuus, velkaisen omakotitalon ja 3 lapsen parille enemmän kuin lähes maksetun ja parin sijoitusasunnon omistavalle parille lähinnä symbolinen lahja.
Vähän ohiksena, mutta ettekö te osta lapsille kevätjuhlavaatteita? Meillä ostetaan lapsille koulun kevätjuhliin siistit juhlavat vaatteet, joita kehtaa sitten käyttää häissä, rippijuhlissa jne. Ikinä ei ole ollut ongelmia, vaikka olisi tullut juhlat lyhyellä varoitusajalla.
Itse aiheeseen. Minusta lahja annetaan taloudellisen tilanteen mukaan. Ja jos lahjan saaja syynää tilinsä sen takia, että kuka on antanut mitäkin ja arvostelee, niin hänellä on syytä hävetä, ei lahjan antajalla.
Vierailija kirjoitti:
Me kustansimme vähävaraisille sukulaisille juhlapuvut, siis pari miesten pukua ja naiselle iltapuku. Siihen meni parisen tonnia, mutta se oli budjetoitu häämenoihimme. Olivat meille tärkeitä läheisiä ja tiesimme, ettei heillä ollut mitenkään varaa itse ostaa vaatteita ja olisivat joutuneet tulemaan rikkinäisillä arkivaatteilla.
Jos oikeasti ei kaapista löydy kuin rikkinäisiä arkivaatteita, niin olisiko järkevämpää ostaa jotain muuta kuin iltapuku.
Kyllä 800-1000€ euron lahjat ovat aika normi nykyään. Voihan sitä osoittaa mieltään viemällä jotain mukahauskaa halpaa roskaa.
Olen ollut viimeksi häissä v.2007 ja meitä oli 2 aikuista ja 3 lasta. Annoin 75€.
Laskin, että olen aikuisiällä ollut neljissä häissä vieraana. Lakkiaisissa en ole ollut kertaakaan kuten en rippiäisissä enkä ristiäisissä. Hautajaisia on ollut vaikka kuinka monet. Ei mene rahaa lahjoihin :-)
50€ ok ja lasten kanssa kyhätty onnittelukortti päälle
Oltiin varmaan samoissa häissä. En laittanut mitään, koska ei ole tapana kantaa mukana käteistä xD