Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pienirintaiset kokevat mammografiassa käynnin?

Vierailija
06.05.2021 |

Minulla oli tänään mammografia; sattui kuten yleensä. Mietin, että jos olisi todella pienirintainen, lähes rinnaton, miten toimenpide silloin edes sujuisi.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää ultraan. Oikeasti.

Ei satu yhtään ja on tarkempi.

Vierailija
22/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ehkä off topic, mutta en tiedä, miten rintaproteesin kanssa voi mennä mammografiaan, johan siinä proteesi menee rikki

Riippuu implantista. Jos se on sopivasti rinnan takana, kuvat voi silti ottaa. Ei ne välttämättä ole yhtä hyvät kuin olisi ilman silikoneja, mutta kai niistäkin isoimmat patit erottuu, koska tiedän silikonirintaistenkin käyneen mammografiassa.

Rinnan koko taas ei paljonkaan vaikuta kipuun, koska myös isot rinnat yritetään puristaa mahdollisimman ohuiksi, jotta poikkeamat erottuisivat. Jos rinnat ovat lähinnä rasvaa, tämä on yhtä helppoa kaikenkokoisilla. Jos ne taas ovat täynnä kyhmyjä (yleensä harmittomia) ja hyvin kiinteät, puristaminen sattuu oli rinnan koko mikä tahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen koosta ei väliä, mutta koko mammografia on huijausta, joka säteilyttämällä rintojanne nimenomaan altistaa henkilön rintasyövälle.

Että rampatkaa vain siellä mammografiassa, niin kohta on teillä rintasyöpä! Ja ottakaa vain se koronarokote, niin kohta on teillä Long-Covid.

Ajatelkaa itse!

Vierailija
24/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magneettikuvissa pitäisi käydä nämä mammografiat on yhtä tyhjän kanssa. Ei ole yks tai kaks kellä todettu heti puhtaitten kuvien jälkeen tissisyöpä.

Vierailija
25/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkä off topic, mutta en tiedä, miten rintaproteesin kanssa voi mennä mammografiaan, johan siinä proteesi menee rikki

Ei voikaan. Kuullut jutun, että jollain naisella silikoni poksahti rikki.

Silikooni ei varmaan kestä röntgensäteitä.

Silikonirinnoilla voi mennä mammografiaan ja todella kannattaa mennä. Samalla tavalla syöpä voi piileskellä implantin alla rintakudoksessa. Ja miksei silikoni kestäisi röntgensäteitä?

Suurempi ongelma on kompressio, mutta sitten otetaan kuvat kevyemmällä kompressiolla.

Vierailija
26/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ultra ei korvaa mammografiaa, en pysty nyt tarkaan itse perustelemaan ehkä joku asiantuntija täällä voi.

Hoitosuosituksen perusteella mammografia käsittääkseni on kuitenkin tarkempi kuin ultra, jota käytetään joissain tapauksissa lisänä, kainaloiden alueen tutkimiseen, joka senkin on tärkeää.

Vierailija
27/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä, miten b-kuppiset kommentoi tähän. Mitä sitten on a tai aa kupit??

Vierailija
28/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ultra ei korvaa mammografiaa, en pysty nyt tarkaan itse perustelemaan ehkä joku asiantuntija täällä voi.

Hoitosuosituksen perusteella mammografia käsittääkseni on kuitenkin tarkempi kuin ultra, jota käytetään joissain tapauksissa lisänä, kainaloiden alueen tutkimiseen, joka senkin on tärkeää.

"Nuorilla alle 30-vuotiailla naisilla ultraäänitutkimus on ensisijainen perustutkimus. Tässä ikäryhmässä rinnoissa on runsas rauhaskudos ja mammografiakuvauksen herkkyys todeta poikkeavuudet (syöpä) rinnoissa on rajoittunut. Ultraäänitutkimus on myöskin ensisijainen tutkimus raskauden ja imetyksen aikana. Miehen kyhmy rintarauhasessa tutkitaan ensisijaisesti ultraäänitutkimuksella. Yli 30-vuotiailla naisilla ultraäänitutkimus on mammografiakuvausta täydentävää tutkimus, ns laaja mammografiakuvaus." (Terveystalo.com)

Vierailija
29/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se sen kummempaa ole. On vaan vähemmän massaa litistettävänä ja kuvat tarkemmat. Sattuu tai on sattumatta ihan samalla tavalla, se riippuu rintojen koostumuksesta.

Kyllä se kuule sattuu ihan eri tavalla, jos ei ole yhtään rasvaa tai löysää, vai vaan AA-kupin rinta, joka pitää litistää. Tuota hommaa nyt vaan ei ole suunniteltu pienille rinnoille, ja kuvauksen suunnittelijainsinöörit (miehet) on eri tyyppejä kuin kuvaajat.

Vierailija
30/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nuorilla alle 30-vuotiailla naisilla ultraäänitutkimus on ensisijainen perustutkimus. Tässä ikäryhmässä rinnoissa on runsas rauhaskudos ja mammografiakuvauksen herkkyys todeta poikkeavuudet (syöpä) rinnoissa on rajoittunut. Ultraäänitutkimus on myöskin ensisijainen tutkimus raskauden ja imetyksen aikana. Miehen kyhmy rintarauhasessa tutkitaan ensisijaisesti ultraäänitutkimuksella. Yli 30-vuotiailla naisilla ultraäänitutkimus on mammografiakuvausta täydentävää tutkimus, ns laaja mammografiakuvaus." (Terveystalo.com)

Tuon tekstin mukaan  ultraäänitutkimus on herkempi kuin mammografiatutkimus.

Vierailija
31/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienirintaisen voi lääkäri tutkia käsikopelolla 🤔

Toki, mutta jos halutaan mammografiakuva, niin sitä ei voi käsillä pelkästään ottaa. 

Vierailija
32/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultraan joutuu yleensä jos mammossa löytyy mitään epäilyttävää. Magneetti on paras, mutta kallein.

Vierailija
33/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ultraan joutuu yleensä jos mammossa löytyy mitään epäilyttävää. Magneetti on paras, mutta kallein.

Yksityiseltä saa jos on pänäkkää.. Itsellä mammo on niin kivulias etten suostu siihen enää.

Vierailija
34/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon tekstin mukaan  ultraäänitutkimus on herkempi kuin mammografiatutkimus.

Mitä kiinteämmät rinnat eli mitä suurempi osa rinnasta on rintarauhaskudosta, sitä huonommin sieltä mikään erottuu millään tutkimustavalla. Imettäminen ja ikääntyminen muuttaa riintojen koostumusta rasvapitoisemmaksi, ja rasvasta näkyy läpi paremmin kuin rintarauhaskudoksesta. Siksi kai imettäminen vähentää rintasyöpäriskiäkin. Syöpä tulee yleensä rauhaseen, ei rasvaan.

Vierailija
35/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso meloni kirjoitti:

Oletkohan nyt jotenkin ymmärtänyt mammografian väärin. Jos koet, että se sattui, on joku mennyt pieleen, se ei nimittäin satu yhtään, olkoon rinnat pienet tai isot. Aika turha otsikko!

Sulla ei nyt ollut mitään perusteluja tähän kantaasi, eikä voisikaan olla, sillä mammografia toisilla sattuu, toisilla ei. Ja mä perustelen lausuntoni sillä, että tunnen ihmisiä molemmista ryhmistä ja lisäksi käydessäni mammografiassa hoitaja kertoi (jälkikäteen) että toisilla se sattuu paljon enemmän. Sitä ei etukäteen voi tietää. 

Pelkäsin itse ihan hysteerisesti, koska siskollani oli sattunut kuulemma kovasti ja mulla on vielä pienemmät rinnat. Kerroin kuvien ottajalle olevani ihan paniikissa ja hän oli ihanan ymmärtäväinen. Hyvin varovainen ja "litisti" rinnat hitaasti ja sain itse sanoa, jos sattuu. Lupasi, että heti lopetetaan jos en kestä. 

No eihän se sattunut yhtään, eniten tuntui ihon venytys sellaisena nipistyksenä. Mutten silti kuvittele, etteikö muihin voisi sattua.

Vierailija
36/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pieniä tissejä tarvitse tarkastaa tai lääkäri hoitaa tarkastuksen omin käsin.

Olen nähnyt videoita vaikka kuinka paljon.

Vierailija
37/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pienet rinnat lääkäri tutkii taskulampulla valottamalla?

Vierailija
38/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kivikautinen koko mammografia. Aivan hirveeltä tuntuu, kuin koko rinta revittäisiin irti.

Vierailija
39/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ahdistaa tai sattuu niin tänne vaan. Teen tutkimuksen kielellä ja käsillä. Imutesti toimii aina ja ei varmasti satu!

Vierailija
40/41 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magneettikuvissa pitäisi käydä nämä mammografiat on yhtä tyhjän kanssa. Ei ole yks tai kaks kellä todettu heti puhtaitten kuvien jälkeen tissisyöpä.

Tämä on ihan totta. Nuoren eli sanotaan nyt että alle 50-vuotiaan ei kannata käydä ollenkaan mammografiassa koska rinnat ovat vielä niin tiiviit. Ihan turhaa säteilytystä koska ei sieltä mitään havaita kuitenkaan. Minulla on ollut rintasyöpä nuorena ihmisenä ja kasvain oli 5 cm mutta ei näkynyt mammossa ollenkaan, edes siinä vaiheessa. Ultrassa näkyi ihan selvästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi