Mikä auto kotiäidille? Päätin hankkia kakkosauton, kun lapset tulleet kuskausikään
Päivittäistä ajoa noin 25-50 km: lasten koulu ja päiväkoti, kaupat, harrastukset.
Kerran viikossa 120 km katsomaan vanhempaa sukulaista.
2-3 kertaa kuussa 380 km kesäpaikalle.
Diesel vai bensa? Todennäköisesti diesel pienempien päästöjen ja ajomukavuuden takia.
Automaatti ehdottomasti.
Mielellään SUV, riittävästi tilaa.
Ostan uutena.
Ehdotuksia!
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla sinä autoja ostat?!
Eihän se meille muille av:lla kuulu, millä ihmiset ostavat autoja. Ostaisin ehkä pienen Volkkarin.
Mihin se mies sitten tarvitsee ykkösautoa?
Renault clio kaksituhatta luvun alusta viisiovisena saa tonnilla hyväkuntoisia ja suhteellisen vähän ajettujakin vielä. Ketterä kaupungissa ja löytyy airbagit ja abs jarrut jo näistä. Halvat vakuutukset ja verot. Vie vähän bensaa.
Ei sovi toki ap:lle, mutta minä ostin viime sysksynä tuossa tilanteessa sähköauton, maksoi reilu 40 000. Kantama on reilut 300 kilometriä joka riittää hyvin minun ajoihin, ei tarvitse ladata kuin kerran viikossa. Meillä oli toki entuudestan latauspiste pihassa kun miehellä on ollut jo jonkun aikaa hybridi. Jos tulisi tarve jonain päivänä vierailla kantaman ulkopuolella, niin silloin voisin käyttää miehen autoa. Mutta ap:lle en osaa suositella sopivaa autoa, kunhan kerroin oman ratkaisuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suv, pienet päästöt ja ostoskeskuksien parkkipaikat. Osta sähköauto, id4 tms. Lämmitys/jäähdytys toimii myös parkissa.
Tilantarve on huomattavasti vähentynyt, kun ei tarvitse vaunuja, kaukaloita yms möhkylöitä. Itse vaihdoin pienempään vauva-ajan jälkeen.Ei herran jumala sähköautoa nyt sentään! Ajan paljon myös pidempiä matkoja kuin 50 km!
ApEi vaan nimenomaan sähköauto. Edellyttäen siis että pystyt kotona lataamaan. Jos ei kotilataus ole mahdollista niin sitten ei kannata.
Ei ole latausmahdollisuutta. Piste.
Ap
Kyllä se PISTE Näkyy, vaikket sitä erikseen kirjoita. Ärsyttävä tapa tuollainen pisteen krjoitus.
Et avaa tuota aloitusta oikein tarpeeksi. Kuinka paljon sinulla on rahaa käytössä? Se on olennaista. Itse hankkia sen turvallisen auton, kun on lapset kyydissä.
Volvo XC 60 tai 90. No kyllä tosin kuluttavat bensaa ihan hirveästi. Edullisemmaksi tulisi ostaa hybrididiesel, koska ne eivät kuluta niin paljon arjessa.
Tosiaan...Tutki sitä auton kulutusta. Kuinka paljon se vie polttoainetta satasella. Se on olennainen.
Ajettiin aiemmin tuollaisella isolla bensa Volvolla ja se tosiaan oli tankattava vähän väliä. Tällä hetkellä on kyllä ihan eri kulutus ja hinta.
Volvon olen kokenut turvalliseksi. Aikaisemmin oli C70 Farkkumalli ja se oli hyvä.
Tämä nykyinen on Mersun hybridejä ja sen kulutus on jotain 5 litraa satasella.
OpelSafira ja tila-autot yleensä olisi hyviä. Meillä se vaan levisi muutaman kerran tielle. Ja kalliiksi tuli.
Nuo ovat omia kokemuksiani. Varmasti on monta muutakin erittäin hyvää. Ja erittäin huonoa. Auto on aina iso kuluerä. Kannattaa tutkia tarkkaan.
Ei mitään pientä autoa jos joutuu ajamaan myös pitkää matkaa. Raskaan liikenteen seassa huonolla kelillä pikkuauto on aika turvaton peli. Itse vaihdoin pikkuauton farmarivolvoon ja nyt ei huonot kelit hirvitä.
Vierailija kirjoitti:
Osta Crysler Voyager bensa. Paras tilava laiva mukava automaatti ajella. Mahtuu myös lasten kaverit tai kasa tavaroita mukaan samaan kyytiin.
Luotettava peli jossa osat ja huollot halvempia kuin audit, volvot tai mersut.
Kirjoitetaan Chrysler ja ei ole luotettava peli vaa aivan pas...
Vierailija kirjoitti:
Lamborghini Aventador
Tämä ei ole SUV, eikä taida diesselinä löytyä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suv, pienet päästöt ja ostoskeskuksien parkkipaikat. Osta sähköauto, id4 tms. Lämmitys/jäähdytys toimii myös parkissa.
Tilantarve on huomattavasti vähentynyt, kun ei tarvitse vaunuja, kaukaloita yms möhkylöitä. Itse vaihdoin pienempään vauva-ajan jälkeen.Ei herran jumala sähköautoa nyt sentään! Ajan paljon myös pidempiä matkoja kuin 50 km!
ApEi vaan nimenomaan sähköauto. Edellyttäen siis että pystyt kotona lataamaan. Jos ei kotilataus ole mahdollista niin sitten ei kannata.
Ei ole latausmahdollisuutta. Piste.
ApMissä ihmeessä oikein asut kun tulee noin paljon ajoa ja ei ole latauspaikkaa?
Todennäköisesti Pöljällä kun luulee että lauseen perään pitää kirjoittaa tuo "piste". Itse asun Helsingin keskustassa, tienvarsipaikoitus ja hyvin saan ladattua hybridini.
Itse valitsisin tämän.
https://www.toyota-autokeskus.fi/yritys/tarjoukset-ja-kampanjat/rav4-hy…
Yksi mun tuttu osti perheautoksi lasten kuskaamista varten Porsche Cayennen hybridinä, maksoi vajaa 140 000 euroa. On ollut tyytyväinen autoon. Tuo voisi sopia ap:llekin, mutta en tiedä saako sitä dieselinä. Aika moni autonvalmistaja ei enää valmista uusia diselejä.
Ford focus c-max tai b-max diesel.
Hyvä auto ja kuluttaa vähän, mutta älä osta halvinta mahdollista karvalakkimallia, vähän varusteita mukaan.
Meinasin ostaa Fiatin bensa-sähköhybridin, mutta yllätyin verratessani bensankulutusta bensamalliin. Hybridi kulutti melkein kaksi kertaa enemmän kuin tavallinen bensa-auto! Aivan käsittämätön huijaus.
Vierailija kirjoitti:
Meinasin ostaa Fiatin bensa-sähköhybridin, mutta yllätyin verratessani bensankulutusta bensamalliin. Hybridi kulutti melkein kaksi kertaa enemmän kuin tavallinen bensa-auto! Aivan käsittämätön huijaus.
Jos ei ole ladattava hybridi niin onhan se mahdollista. Kuka hullu muuten ostaa Fiatin, sai törmäystesteissä nolla tähteä.
Kateltiin porsse kayennea, mutta oli liian pienet tavaratilat. Samoin range roverissa. Ei mahtunut koira ja mökkikamat kyytiin. Kuljetuskapasiteettia löytyy mersun gls tai bmw x7. Isoja suveja, löytyy diisselinä. Hyviä ajaa, pieni miinus korkeat hankinta- js ylläpitokulut, mutta apn viesteistä saa käsityksen että niillä ei ole merkitystä.
Kun ulkoapäin katteler noita suveja, ajattelee että ne on isoja. Kun mittailee sisätiloja ja tavaratilaa, niin ne on yllättävän pieniä, pienempiä kun monet farmarit.
Jos siis neliveto on se suv kriteeri, tai tila, niin kannattaa kyllä katella farkutkin. Jos pitää vaan olla suv koska pitää, niin sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mun tuttu osti perheautoksi lasten kuskaamista varten Porsche Cayennen hybridinä, maksoi vajaa 140 000 euroa. On ollut tyytyväinen autoon. Tuo voisi sopia ap:llekin, mutta en tiedä saako sitä dieselinä. Aika moni autonvalmistaja ei enää valmista uusia diselejä.
Diesel auto ei kyllä olekkaan enää järkeä ostaa, ei ainakaan noilla kilometreillä.
Ajoa vähän, eli bensakone. Bensakone on myös mukavampi, koska lämpeää paremmin. Jos SUV on pakko olla (eli esim Corolla farkku ei käy), niin mikä tahansa perinteisestä kolmesta (RAV4, CX-5, CRV) toimii. Noin vähäisellä ajolla suosittelisin kyllä käytettyä, mutta jos rahaa on liiaksi asti niin sitten toki uusi.
Mulla on Volvo, maksoi 32 000e.
T. Kotiäiti