Työmatka Helsinki-Lahti, jaksaako sen?
Kiinnostava oma alan sijaisuus on haettavissa Lahdessa. Kyseessä on oman alani erikoissuuntaus, jonne on hyvin vaikea päästä töihin ja jonne on paikkoja vähän auki. Työ kiinnostaisi minua kovasti, mutta pitkä työmatka mietityttää. Työ olisi 80 % työajasta ja etätyömahdollisuutta on hieman, veikkasin että 1 pv viikossa. Minulla on tällä hetkellä sijaisuus joka menettelee, mutta ei kiinnosta minua niin paljoa. Työ on lähellä kotia. Työ kiinnostava paikka edistäisi uraani. Onko se tosi raskasta matkustaa esim. 3 pv viikossa Helsinki-Lahti väliä? Tarkoituksena olisi ostaa auto ja kulkea sillä, jolloin ajoaika ovelta ovelle olisi nopeimmillaan 1 h 15 min. Julkisilla menisi n. 2 h suunta, joten se ei ole oikein vaihtoehto. Kokemuksia? Onko sen arvoista, että kannattaako edes hakea?
Kommentit (72)
Asun Lahdessa mutta opiskelen Helsingin yliopistossa ja kuljen tota väliä useamman kerran viikossa (junalla). Tosiaan matka on alle tunnin ja se menee todella nopeasti. LTI-HKI ja HKI-LTI -väli on todella yleinen, joten ruuhkiin kannattaa varautua erityisesti aamulla sekä iltapäivällä.
Itse asun Helsingin keskustassa ja sain opiskelupaikan Lahden yliopistolta vuosi sitten, välimatka on niin lyhyt että just kerkee pyllynsä istuttaa penkkiin niin ollaankin jo perillä. Nyt tosin muuttoa tekemässä Lahteen kun löytyi kumppanikin sieltä, mutta oikeasti tuo välimatka ei ole mikään ongelma, helposti sen kanssa pärjäilee!
Lahdesta käydään todella paljon Helsingissä pöivittäin töissä ja ihan yhtä pitkä tai lyhyt matka se on toiseenkin suuntaan. Sitä paitsi Lahdesta saa majoitusta muutamalla kympillä yö , joten jos vaikka kerta viikkoon haluaa yöpyä, niin kannattaa tuotakin harkita.
Hankit salarakkaan tinderistä tai aloitat avoimen suhteen. Ei tarvitse koko ajan matkustaa ja saat myös rakkautta molemmissa päissä.
Jos asuu maaseudulla on 1h autolla ihan normaali työmatka.
Täällä valehdellaan koko ajan. Suomalaisten palkansaajien yhdensuuntaisen työmatkan kesto on vaan 2 % tapauksissa 60 minuuttia ja yli.
https://www.tilastokeskus.fi/tietotrendit/artikkelit/2020/tyomatkoihin-…
Keskimääräinen pituus yhteen suuntaan on 23 minuuttia.
https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2020/suomalaisten-tyomatkat…
Että joo, sekoomuspellet täällä haluavat vahingoittaa ihmistä (taas).
Kumpi on raskaampaa: vuoden matkustat tota väliä työssä joka edistää uraa vai jatko samanlaisissa töissä jotka nyt kyllästyttää?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista ja kokemuksista. Itse on tietysti päätös tehtävä. En ole koskaan yhtä pitkää työmatkaa ajanut, joten minulla ei ole siitä niin realistista näkemystä. En voi Lahteen muuttaa sillä minulla on omistusasunto Helsingissä, jossa asutaan puolison kanssa. Hänellä on työ Helsingissä. Ei ole lapsia eikä olekaan suunnitelmissa ainakaan lähivuosina. Asunnon vuokrausta Lahdesta olen miettinyt, mutta siihen menisi hirveästi rahaa. Työasuntovähennys ei koska avoliitossa olevia.
Ap
Hirveästi? Lahdesta saa keskustasta siistin kaksion alle 500 e/kk.
Ota vuokrakämppä työpaikan läheltä, jos se ei kerran edes ole keskustassa. Lähiöyksiöt ei Lahdessa kalliita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista ja kokemuksista. Itse on tietysti päätös tehtävä. En ole koskaan yhtä pitkää työmatkaa ajanut, joten minulla ei ole siitä niin realistista näkemystä. En voi Lahteen muuttaa sillä minulla on omistusasunto Helsingissä, jossa asutaan puolison kanssa. Hänellä on työ Helsingissä. Ei ole lapsia eikä olekaan suunnitelmissa ainakaan lähivuosina. Asunnon vuokrausta Lahdesta olen miettinyt, mutta siihen menisi hirveästi rahaa. Työasuntovähennys ei koska avoliitossa olevia.
Ap
Hirveästi? Lahdesta saa keskustasta siistin kaksion alle 500 e/kk.
Ja yksiön vähän kauempaa keskustasta vielä halvemmalla.
Tottakai menet kiinnostavaan työhön. Etätyötä voi olla enemmänkin, kuin se yksi/pv viikossa.
Lahteen ajaa hyvällä kelillä todella nopeasti motaria.
Juna on ok, mutta toki, jos molemmissa päissä on matkaa asemalle, niin ei käy.
Huonoilla keleillä, voit tosiaan vuokrata esim. Airbnb-asunnon.
Kyllä mä menisin tuonne, helsingistä käy lahdessa monia töissä kimppakyydillä.
Tässä esimerkiksi yksi edullinen mutta ihan ok majoitus keskustassa. https://www.opistonkunkku.com/
Muitakin toki löytyy, ja airbnb kannattaa katsoa myös.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä menisin tuonne, helsingistä käy lahdessa monia töissä kimppakyydillä.
No, ei todellakaan käy, sekoomuspelle!
Vierailija kirjoitti:
Täällä valehdellaan koko ajan. Suomalaisten palkansaajien yhdensuuntaisen työmatkan kesto on vaan 2 % tapauksissa 60 minuuttia ja yli.
https://www.tilastokeskus.fi/tietotrendit/artikkelit/2020/tyomatkoihin-…
Keskimääräinen pituus yhteen suuntaan on 23 minuuttia.
https://www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2020/suomalaisten-tyomatkat…
Että joo, sekoomuspellet täällä haluavat vahingoittaa ihmistä (taas).
Tämä ketju on oiva esimerkki oudoista vääristymistä, joista tehdään normaalia palstalla.
Tässä tilanteessa tilanne on toki hieman eri kun kyse on vuoden pestistä.
Muuttakaa vuodeksi Keravalle. Siitä toinen junalla Helsinkiin, toinen Lahteen suoralla yhteydellä. Jos laitatte asuntonne vuokralle, eivät kustannukset ole mahdottomat, eikä matka rasita kumpaakaan - eikä autoa tarvita, jos Lahdessa pääset asemalta joustavasti.
Olen tuota väliä mennyt autolla sekä junalla jo reilun kymmenen vuotta, kun minulla on yritys Lahdessa sekä Helsingissä. Matka on niin lyhyt, että ei tunnu missään, alle tunti. Uuden kehätienhän ansiosta nykyään Helsinki-Vantaan lentokentällekin pääsee nopeammin Lahdesta kuin Espoosta.