Työmatka Helsinki-Lahti, jaksaako sen?
Kiinnostava oma alan sijaisuus on haettavissa Lahdessa. Kyseessä on oman alani erikoissuuntaus, jonne on hyvin vaikea päästä töihin ja jonne on paikkoja vähän auki. Työ kiinnostaisi minua kovasti, mutta pitkä työmatka mietityttää. Työ olisi 80 % työajasta ja etätyömahdollisuutta on hieman, veikkasin että 1 pv viikossa. Minulla on tällä hetkellä sijaisuus joka menettelee, mutta ei kiinnosta minua niin paljoa. Työ on lähellä kotia. Työ kiinnostava paikka edistäisi uraani. Onko se tosi raskasta matkustaa esim. 3 pv viikossa Helsinki-Lahti väliä? Tarkoituksena olisi ostaa auto ja kulkea sillä, jolloin ajoaika ovelta ovelle olisi nopeimmillaan 1 h 15 min. Julkisilla menisi n. 2 h suunta, joten se ei ole oikein vaihtoehto. Kokemuksia? Onko sen arvoista, että kannattaako edes hakea?
Kommentit (72)
Puuduttava pätkä ajaa eikä VR:n aikatauluihinkaan ole luottamista. Kannattaa varmaan laskella mitä jää viivan alle sillä eihän auton ylläpitokaan ilmaista ole.
Muutama huomio käsi sydämellä.
- Junalla tunti Lahden ja Helsingin väliä. Kulkee tasaisesti, voit käyttää ajan hyödyksi. Lippu on edullinen.
- Pääkaupunkiseudulla monilla on tunnin, kahden työmatka eri välineillä.
- Kansainvälisesti ottaen tunti ja 100 kilometriä suuntaan ovat lyhyitä.
- Vuokra-asunnot Lahdessa ovat edullisia, eikö 300-500 euroa saa ihan keskeltä kaupunkia?
- Voisiko työnantaja tulla vuokra-asunnon suhteen vastaan, korvata, ainakin osan? Voisitko neuvotella sopimusta tehdessäsi? Tai heillä tarjota työsuhdeasuntoa?
- Minulla on läheinen 65-vuotias hoitoalalla oleva joka käy junalla Lahdesta Helsingissä 4-5 kertaa viikossa töissä ja matkan varrella kuntosalin kautta.
- Miksi kulkisit autolla? Auton hankinta, ylläpitokulut ja jos ilmastosyytkin? Mielestäni 100 km ajaminen on rasittavampaa kuin istua tasaisesti kulkevassa Junassa.
Jos olisin sinä, niin antamillasi tiedoilla ottaisin työn vastaan, ja lähtisin uteliaana uutta kohden. Muuttaisin Lahteen siksi ajaksi, tai kulkisin junalla töissä.
Onnea päätöksentekoon.
Vierailija kirjoitti:
Julkisilla meneminen ei ole vaihtoehto, koska se tietäisi useamman vaihdon ja matka-aika olisi 2 h suuntaan. Työpaikka ei ole lahden keskustassa. Eli ensin minun tulisi matkustaa Helsingin keskustaan, sieltä Lahden rautatieasemalle ja sieltä vielä bussilla työpaikalle.
Ap
Juna on tosiaan vaihtoehto jos asuu itse radan varrella tai aseman vieressä ja työpaikka on kävelymatkan päässä asemalta. Muuten tulee päivään turhaa pituutta molemmista päistä matkustamiseen asemalle ja asemalta pois sekä odotteluun joka pysäkillä. Yleensä pysäkillekin on käveltävää. Työmatkoihin menee muuten ihan Helsingin sisälläkin helposti tunti suuntaansa sekä julkisilla että omalla autolla. Itsellä kesti edelliseen työpaikkaan matkat julkisilla noin 1,5 tuntia suuntaansa ja omalla autolla ruuhkista riippuen 25-40 minuuttia. Ei paljoo tarvi miettiä kumpaa käytin.
Jos ap päätät hakea paikkaa ja tulet vielä valituksia niin osta vanhempi diesel isolla koneella. Tekee ajamisesta huomattavasti miellyttävämpää.
Työmatkat on perheelliselle miehelle vuorokauden parasta aikaa.
Eli mitä pitempi työmatka, sen parempi.
Mulla oli liikennetekniikka opettamassa teknillisellä yliopistolla Tampereella professori, joka ajoi Helsingistä (tai Espoo vantaa, en muista) joka päivä Tampereelle.
Mutt palkka tietty on erittäin hyvä professorilla.
Mun kaveri kulkee Hollolasta Helsinkiin monta kertaa viikossa. On kirjanpitäjä.
Jääkeileillä bussilla, muuten omalla autolla. Hollola on Lahden vieressä.
Minä en ole jaksanut yli tunnin työmätkaa kuin kerran viikossa korkeintaan, joten tälläisissa tapauksissa olen aina vuokrannut jonkinlaisen kakkosasunnon työkaupungista. Nykyäänhän siitä saa verovähennyksen ihan asuntona työpaikan takia, ennen ei, niin vähensin työmatkakuluina
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole jaksanut yli tunnin työmätkaa kuin kerran viikossa korkeintaan, joten tälläisissa tapauksissa olen aina vuokrannut jonkinlaisen kakkosasunnon työkaupungista. Nykyäänhän siitä saa verovähennyksen ihan asuntona työpaikan takia, ennen ei, niin vähensin työmatkakuluina
Vähennyksen saa vain, jos on naimisissa. Muuten saa vain, jos on kaksi työpaikkaa. Tarkistettu verottajalta.
Ap
Keski-Suomessa monilla aloilla 90 % ihmisistä on yli tunnin työmatka yhteen suuntaan, joillakin jopa melkein kolme tuntia suuntaansa. Tällaista tehdään koko elämä ilman etätyömahdollisuutta ja pidetään ihan normaalina.
T. 29 vuotta 1,5 h työmatka yhteen suuntaan
Vierailija kirjoitti:
Vähennyksen saa vain, jos on naimisissa. Muuten saa vain, jos on kaksi työpaikkaa. Tarkistettu verottajalta.
Ap
Siinä tapauksessa vähennä edelleen työmatkakuluina, ajaa saman asian
Itse kuljen Tampereen ja Helsingin väliä 3x vkossa. Juuri ja juuri menee. Lahti on huomattavasti lähempänä Helsinkiä, joten kyllä tuon 3-4 kertaa viikossa kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota väliä sompaa viitenä päivänä viikossa moni moni ihminen, että kyllä varmaan sinäkin jaksaisit.
Aika harva. Älä valehtele!
Vaikka en ole aiempi kommentoija niin tiedän jo 5, jotka tuota väliä ovat vuoden päivät vähintään menneet. Osa on muuttanut kaupunkiin pysyvästi tai kulkevat samaa rataa Helsinkiin päin. Edellinen kommentti on vaan turha provo, mutta ap :lle korjaus, että väli on aika yleinen, mutta harva vakituista työsuhdetta ajaa kauaa vaan muuttaa perässä lähemmäksi työpaikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkästä sijaisuudesta on kyse? Kolme kuukautta vaiko kolme ovuotta? Huomaa, että on täysin eri asia ajella väliä valosaan vuodenaikaan kuivilla teillä kuin lumimyrskyssä. Jos joudut kulkemaan välin vain kolme kertaa viikossa niin se vaikuttaa jo heti paremmalta.
Mulle tossa tärkeimmät kysymykset on miten pitkästä sijaisuudesta on kyse, onko varma että etätyötä voi tehdä ja mielellään enemmänkin kuin vain yhtenä päivänä, paljonko palkka on jne. Työmatkavähennyksiä heikennetään jatkuvasti joten on ihan mahdollista, että saat tonnin takkiin kuussa pelkän liikkumisen osalta. Jos talous sen kestää niin mikäpä siinä.
Sijaisuus on vuoden. Etätyö on työpaikkailmoituksen mukaan mahdollista osan ajasta. Työ on pääosin asiakastyötä, joten kuvitteleisin että 1 pv viikossa olisi mahdollisuus etätyöhön. Ja jos 80 % työaika onnistuisi 4 päiväisen viikkona niin sittenhän matkustamista olisi 3 pv viikossa. Jep, niinpä kesällä ja keväällä matkustaminen olisi varmaan ihan ok mutta talven pimeys ja huonot ajokelit mietityttää... Bensa ja autokin maksaa. 80 % ajan palkkaa olisi n. Reilu 3000 e brutto
Ap
Itse se päätös on tehtävä.
Minä en ottaisi tuota työtä. 80% palkka joka vastaa 3000 e brutto ei ole niin suuri että lähtisin tinkimään vapaa-ajastani ja käyttäisin vapaa-aikaa työmatka-ajoon omalla autolla 2,5 tuntia/päivä. Mulla oli joskus työmatka omalla autolla 50 min/suunta Keski-Suomessa landella ja ajoin tuota matkaa 1 vuoden joka päivä. Ja sitten en jaksanut. Kesällä meni joten kuten, mutta loka-maaliskuu on kammottavaa, kun oli liukasta ja pimeää.
Tissiposki.
Koita ajatella. Ala, joka kiinnostaa ja nyt siihen olisi mahdollisuus vuoden ajan. Yhden vuoden uhraus (sijoitus) tekee hyvää CVssä. Minun mielestäni kannattava homma.
Itse en enää lähtisi tuollaiseen, mutta lukemani perusteella vaikuttaa, että ap:n kannattaisi tarttua tilaisuuteen. Vain vuoden määräaikaisuus mutta kuitenkin kiinnostava työnkuva. Sinua voisi harmittaa, jos jätät välistä. Yksi vuosi on niin pieni aika elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Julsiella ja omalla autolla tuota väliä tuli aikanaa tampattua ja päätin ettei ikinä enää. Elämä on arvokkaampi muualla kuin ruuhkassa istuessa.
Tässä tapauksessa matka olisi ruuhkaa vastaan.
Tietenkin lähdet! On kiva kokeilla uutta ja sada uraan boostia. Nuorena jaksaa ajaakin - jollei sit vanhempanakin!
Onko lapsia? Voisitko yöpyä välillä Lahdessa edullisesti? Hae työtä kuitenkin ja mieti vaihtoehtoja prosessin aikana. Työtä ei ole pakko ottaa vastaan jos sen saa ja tuntuu mahdottomalta.
Voisitko vuokrata Lahdesta halvan huoneen esim. solusta, ja nukkua siellä arkiyöt ja kotona viikonloput?
Itselleni kiinnostava ja uraa edistävä työpaikka menisi kaiken edelle, kun ei perhettä kerran ole. Jos riudut työssä vuoden, se voi myöhemmin helpottaa paremman työn saantia omalla paikkakunnalla. Vuosi kuitenkin menee nopeasti.