Työmatka Helsinki-Lahti, jaksaako sen?
Kiinnostava oma alan sijaisuus on haettavissa Lahdessa. Kyseessä on oman alani erikoissuuntaus, jonne on hyvin vaikea päästä töihin ja jonne on paikkoja vähän auki. Työ kiinnostaisi minua kovasti, mutta pitkä työmatka mietityttää. Työ olisi 80 % työajasta ja etätyömahdollisuutta on hieman, veikkasin että 1 pv viikossa. Minulla on tällä hetkellä sijaisuus joka menettelee, mutta ei kiinnosta minua niin paljoa. Työ on lähellä kotia. Työ kiinnostava paikka edistäisi uraani. Onko se tosi raskasta matkustaa esim. 3 pv viikossa Helsinki-Lahti väliä? Tarkoituksena olisi ostaa auto ja kulkea sillä, jolloin ajoaika ovelta ovelle olisi nopeimmillaan 1 h 15 min. Julkisilla menisi n. 2 h suunta, joten se ei ole oikein vaihtoehto. Kokemuksia? Onko sen arvoista, että kannattaako edes hakea?
Kommentit (72)
Muuta hyötyjä tuosta uudesta työstä ei olisi kuin se että on kiinnostava työ ja edistäisi mahdollisesti uraa. Miinuksena pitkä työmatka ja huonompi palkka sillä työaika olisi 80%. Toisaalta olen kyllästynyt nykyisiin tehtäviin ja ehkä tuo paikka mahdollistaisi myöhemmin työnsaannin lähempää kotia. En ole koskaan tullut valituksi lähempänä kotia oleviin paikkoihin, koska jollain on ollut aina enemmän kokemusta ja paikkoja on niin vähän auki.
Ap
Jaksat ja on varmasti sen arvoista ☺️ Ei ole kuitenkaan loputtoman pitkä aika.
Alkuun ainakin kyllä, mulla meni noin vuosi kunnes kyllästyin yhtä pitkään matkaan. Tosin jos työ on oikeasti unelma niin eiköhän sen kestä! Tsemppiä työnhakuun jos siihen päädyt! :)
Miten pitkästä sijaisuudesta on kyse? Kolme kuukautta vaiko kolme vuotta? Huomaa, että on täysin eri asia ajella väliä valosaan vuodenaikaan kuivilla teillä kuin lumimyrskyssä. Jos joudut kulkemaan välin vain kolme kertaa viikossa niin se vaikuttaa jo heti paremmalta.
Mulle tossa tärkeimmät kysymykset on miten pitkästä sijaisuudesta on kyse, onko varma että etätyötä voi tehdä ja mielellään enemmänkin kuin vain yhtenä päivänä, paljonko palkka on jne. Työmatkavähennyksiä heikennetään jatkuvasti joten on ihan mahdollista, että saat tonnin takkiin kuussa pelkän liikkumisen osalta. Jos talous sen kestää niin mikäpä siinä.
Jos sijaisuus on kiinnostava eikä ole pitkä, jaksat kyllä. Ehkä voit toisinaan yöpyä lahdessa? Jos asiat menee hyvin voit jopa vakiintua ko. Työhön ja muutat lahteen? On todella kiva kaupunki!
Tuota väliä sompaa viitenä päivänä viikossa moni moni ihminen, että kyllä varmaan sinäkin jaksaisit.
Minulla työmatka myös suuntaansa 1,5 tuntia omalla autolla. Talvi ja syksy ovat välillä haasteellisia sää ja keliollsuhteiden vuoksi. Näin jo 3 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkästä sijaisuudesta on kyse? Kolme kuukautta vaiko kolme ovuotta? Huomaa, että on täysin eri asia ajella väliä valosaan vuodenaikaan kuivilla teillä kuin lumimyrskyssä. Jos joudut kulkemaan välin vain kolme kertaa viikossa niin se vaikuttaa jo heti paremmalta.
Mulle tossa tärkeimmät kysymykset on miten pitkästä sijaisuudesta on kyse, onko varma että etätyötä voi tehdä ja mielellään enemmänkin kuin vain yhtenä päivänä, paljonko palkka on jne. Työmatkavähennyksiä heikennetään jatkuvasti joten on ihan mahdollista, että saat tonnin takkiin kuussa pelkän liikkumisen osalta. Jos talous sen kestää niin mikäpä siinä.
Sijaisuus on vuoden. Etätyö on työpaikkailmoituksen mukaan mahdollista osan ajasta. Työ on pääosin asiakastyötä, joten kuvitteleisin että 1 pv viikossa olisi mahdollisuus etätyöhön. Ja jos 80 % työaika onnistuisi 4 päiväisen viikkona niin sittenhän matkustamista olisi 3 pv viikossa. Jep, niinpä kesällä ja keväällä matkustaminen olisi varmaan ihan ok mutta talven pimeys ja huonot ajokelit mietityttää... Bensa ja autokin maksaa. 80 % ajan palkkaa olisi n. Reilu 3000 e brutto
Ap
Mikä estäisi muuttamasta Lahteen tuoksi ajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkästä sijaisuudesta on kyse? Kolme kuukautta vaiko kolme ovuotta? Huomaa, että on täysin eri asia ajella väliä valosaan vuodenaikaan kuivilla teillä kuin lumimyrskyssä. Jos joudut kulkemaan välin vain kolme kertaa viikossa niin se vaikuttaa jo heti paremmalta.
Mulle tossa tärkeimmät kysymykset on miten pitkästä sijaisuudesta on kyse, onko varma että etätyötä voi tehdä ja mielellään enemmänkin kuin vain yhtenä päivänä, paljonko palkka on jne. Työmatkavähennyksiä heikennetään jatkuvasti joten on ihan mahdollista, että saat tonnin takkiin kuussa pelkän liikkumisen osalta. Jos talous sen kestää niin mikäpä siinä.
Sijaisuus on vuoden. Etätyö on työpaikkailmoituksen mukaan mahdollista osan ajasta. Työ on pääosin asiakastyötä, joten kuvitteleisin että 1 pv viikossa olisi mahdollisuus etätyöhön. Ja jos 80 % työaika onnistuisi 4 päiväisen viikkona niin sittenhän matkustamista olisi 3 pv viikossa. Jep, niinpä kesällä ja keväällä matkustaminen olisi varmaan ihan ok mutta talven pimeys ja huonot ajokelit mietityttää... Bensa ja autokin maksaa. 80 % ajan palkkaa olisi n. Reilu 3000 e brutto
Ap
Itse se päätös on tehtävä.
Minä en ottaisi tuota työtä. 80% palkka joka vastaa 3000 e brutto ei ole niin suuri että lähtisin tinkimään vapaa-ajastani ja käyttäisin vapaa-aikaa työmatka-ajoon omalla autolla 2,5 tuntia/päivä. Mulla oli joskus työmatka omalla autolla 50 min/suunta Keski-Suomessa landella ja ajoin tuota matkaa 1 vuoden joka päivä. Ja sitten en jaksanut. Kesällä meni joten kuten, mutta loka-maaliskuu on kammottavaa, kun oli liukasta ja pimeää.
Kyllä minä lähtisin. Työkokemus alalta, joka sinua kiinnostaa on ratkaisevin. Helsinki-Lahti -välin saa ajaa moottoritietä tosi sujuvasti, jos vielä ajat ruuhkaa vastaan. Niitä hirmukelejä ei välttämättä tule joka vuosi ollenkaan, turha maalailla piruja seinille. Ja yleensä ne tiedetään etukäteen; silloin voi sitten hypätä junaan.
Tietenkin asiassa on monia aspekteja (onko sinulla perhe, joudutko tinkimään ajasta lasten kanssa?), mutta itse en epäröisi hetkeäkään.
Julsiella ja omalla autolla tuota väliä tuli aikanaa tampattua ja päätin ettei ikinä enää. Elämä on arvokkaampi muualla kuin ruuhkassa istuessa.
Yksilökohtaista. Moni tuota tekee, itse en tekisi, mutta tämä on vain minun mielipide itseäni koskien. Muut tekevät omat ratkaisunsa.
Helsingistä Lahteen pääsee junalla oikein kätevästi, oikorataa, eli juna Tikkurilan jälkeen pysähdy missään muualla. Riihimäki jää siis väliin. Hyvin sujuu tuolla matkat, kunhan VR:n releet ja kalusto toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Tuota väliä sompaa viitenä päivänä viikossa moni moni ihminen, että kyllä varmaan sinäkin jaksaisit.
Aika harva. Älä valehtele!
Eihän tuo pitkä matka ole. Mene julkisilla, niin voit junassa vaan chillata. Ei tarvi edes lapsia kuskata hoitoon.
Kiitos kommenteista ja kokemuksista. Itse on tietysti päätös tehtävä. En ole koskaan yhtä pitkää työmatkaa ajanut, joten minulla ei ole siitä niin realistista näkemystä. En voi Lahteen muuttaa sillä minulla on omistusasunto Helsingissä, jossa asutaan puolison kanssa. Hänellä on työ Helsingissä. Ei ole lapsia eikä olekaan suunnitelmissa ainakaan lähivuosina. Asunnon vuokrausta Lahdesta olen miettinyt, mutta siihen menisi hirveästi rahaa. Työasuntovähennys ei koska avoliitossa olevia.
Ap
Julkisilla meneminen ei ole vaihtoehto, koska se tietäisi useamman vaihdon ja matka-aika olisi 2 h suuntaan. Työpaikka ei ole lahden keskustassa. Eli ensin minun tulisi matkustaa Helsingin keskustaan, sieltä Lahden rautatieasemalle ja sieltä vielä bussilla työpaikalle.
Ap
Voisitko muuttaa junaradan varteen?
Ei kannata😶