Tiedätkö ketään (entistä) vakituista työntekijää, joka oikeasti olisi saanut potkut töistään
Aina väitetään, että vakituisesta työsuhteesta on lähestulkoon mahdotonta tulla erotetuksi ellei kyseessä ole yt-neuvottelut tai joku muu vastaava tilanne.
Mutta onko kohdallesi koskaan osunut missään työpaikassa tilannetta, jossa joku vakituinen olisi oikeasti saanut potkut ihan omasta syystään, ja mitä kyseinen henkilö oli tehnyt ?
Kommentit (71)
Tiedän kymmeniä.
Pikkufirmoista on pistetty tuottamattomia työntekijöitä pois. Joskus on järkätty yt-neuvottelut, joskus ei. Niitähän ei pienissä firmossa tarvitse.
Isoissa lähtee yt-neuvotteluissa. Kiusaajat jätetään ja osaavat työntekijät, jotka ovat uhka pomolle itselleen, pistetään pois.
Johtajat nyt voidaan koska vaan lähdettää, toki muhkean korvauksen kera.
Mun extyöpaikassa pomot piti mustaa listaa ja kun seuraavat yt:t tuli listalta poimittiin erotettavat.
Mä sain potkut kun sairastuin vakavasti, mutta yt:itten aikana olin jo työssä enkä sairaslomalla.
Tiedän yhden. Uskasi toista työntekijää väkivallalla.
Itseni. Työsuhteeni päättyi yt-neuvotteluissa, kun olin ollut syövän vuoksi pois töistä 10 kuukautta.
Olin kuolemassa - ja sain potkut pankista.
Vuosi on yleensä rajana, ainakin normaaleissa yrityksissä.
Vierailija kirjoitti:
Nollatoleranssia edellyttävässä paikassa sai potkut työntekijä, joka toistuvasti tuli töihin humalassa. Aikansa sekin silti otti vaikka vaikuttaisi melko selvältä perusteelta.
Tiedän tapauksen missä hoitosuunitelman pettäessä yhä uudelleen työntekijä itse irtisanoutui lopulta. Oli aika mahdoton työnantajalle. Ihme jos on teillä noin 'helposti' onnistunut.
Eräs entinen työkaveri kaupungin duunissa. Ei käynyt töissä kesänä, jolloin hänellä oli työvuoroja. Kesän töitä ja lomia ja kierrätettiin niin, että se meni reilusti. Tämä nuori mies ei kesäänsä töissä kuluttanut, eikä myöskään ilmoittanut poissaolostaan. Hän ei myöskään työssä käydessään tehnyt läheskään kaikkia hänelle kuuluvia töitä, vaan jätti ne naisille. Hän sai lähteä. Oli aivan tyrmistynyt. Hänelle oli jo aiemmin huomauteltu poissoloista, joista ei ilmoittanut eikä toimittanut lääkärintodistusta.
Facebooki-sivullaan näytti itkevän asiaa ja kokeneensa tulleen väärin kohdelluksi..
Hän oli vakkari.
*
Toinen oli vasta koeajalla tapahtunut.. Lehtimyyjä, joka oli keksinyt yhden päivän aikana 5 lehtitilausta, jotka eivät olleet totta. Halusi menestyä ja luuli keksineensä helpon tavan ansaita, kun laittoi tilauksia niillekin, jotka eivät olleet puhelimeen vastanneet..
Tiedän. Alkoholisti joka joi salaa töissä ja jäi kiinni kun asiakas sattui tulemaan takahuoneeseen kun palvelutiskissä ei ollut virkailijaa.
No esim. yhdessä hyvin isossa ja tunnetussa yrityksessä jaeltiin todella helposti varoituksia aika pienistä asioista. Suunnilleen kellokortti leimattu 3 min. myöhässä, vaikka sen ajan olisi korvannut olemalla 10 min. pidempään töissä, ai armoa, kolmen varoituksen jälkeen tuli potkut. Hyviä työntekijöitä lähti, ei todellakaan ollut edes niin kriittinen työ, että parilla minuutilla olisi ollut isoa merkitystä. Pomo oli vain niuho tärkeilijä ja hänellä oli huono pelisilmä. Tykkäsi kai rekrytoida uusia koko ajan ja opastaa aina uusia töihin. Jotkut toiset sitten eivät saaneet potkuja vaikka mitä tekivät.
Pomot nyt viuhuu ovista helposti, mutta meistä työntekijöistä ei pääse kuin yyteiden kautta, ellei itse mokaa. Itse lukeudun tähän jälkimmäiseen ryhmään, yyteissä jo sain kenkää, mutta työssäolovelvoite oli kuitenkin 6kk, muut jäivät saikulle ja minä yritin, että teen hommat kunnialla loppuun. Valitettavasti perheeni eli pahimpia aikoja muista syistä, ja omakin terveys spragasi ja kenkää tulikin sitten vähän aiemmin kuin piti alunperin. Silloin se oli noloa, mutta en häpeä sitä enää, ei sairauksille mitään voi.
Kyllä valtion virastossa, jossa olen töissä, on virkamiehiä erotettu myös vakinaisista viroista ilman yt-neuvotteluita (viime vuosikymmenellä oli virastossani kymmenet yt:t). Yleensä syynä on ollut pitkäaikainen alisuoriutuminen tehtävissä ja henkilön haluttomuus korjaaviin toimenpiteisiin mm. työterveyshoidon ja tehtäkierron avulla.
Minä. Kolme kertaa työhistorian aikana. Vakituinen työ ei takaa yhtään mitään. Kun viikate heiluu, niin kaikki on potentiaalisesti mahdollisia irtisanottavia.
t. inssi, yksityiseltä sektorilta
Tiedän useita. Olen HR-alalla töissä, eli olen itse ollut myös käsittelemässä niitä potkuja. Näissä on kyllä kaikissa ollut aina painavat syyt ja lähes aina on ollut kyse työntekijöistä, jotka ovat p++seilleet jo pidempään, eli löytyy luvattomia poissaoloja, myöhästelyä, ohjeiden vastaista toimintaa jatkuvasti, tms.
Hallintojohtaja tässä, olen urani varrella irtisanonut valtavasti ihmisiä. Ehkä 20 henkilöön liittyvistä syistä ja noin sata yt-syistä.
Henkilöön liittyvät syyt on yleensä rahakavallus, huijaaminen tuntikirjauksissa tai matkalaskuissa, väkivalta kollegaa tai esimiestä kohtaan, juoppohulluus, aggressiivinen riehuminen töissä, elämänhallinnan pettäminen ja ongelmat suoritteessa.
Kaikissa paitsi väkivallassa annetaan varoituksia ja hoitoonohjauksia ensin. Mutta kollegan tai pomon hakkasmisesta saa lähdön heti.
Kyllä, vaitiolovelvollisuuden rikkominen.
Minä sain potkut ihan omasta syystäni, kun en vain pystynyt myymään asiakkaille ennakkoon palvelua, jota ei edes aiottu toimittaa. Pomoporras olisi "kantanut vastuun", mutta kaiken likaisen työn ja jälkipuinnin olisin joutunut tekemään itse.
42020 pörssiyrityksen toimari sai potkut. Seuraaja nimitettiin saman tien.
Mahdollisesti on syytteessä, harvinaisen hiljaa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Eräällä meni omat ja talon tavarat samaan kassiin...varas😑
Taisi olla päihdeongelmainen?
Toimitusjohtaja tuli yhtenä aamuna työkaverini viereen (istui sermin takana), totesi että työsuhde on purettu ja pyysi lähtemään heti hänen mukana pois työpaikalta. Jälkeenpäin kuultiin, että oli saanut edellisenä päivänä oikeudesta tuomion petoksesta (edellinen työpaikka) ja tieto tuomiosta tuli työnantajalle (iso pankki).
Pari on tullut vastaan eri IT-firmoissa, yhdellä oli alkoholiongelma, jota ei yrityksistä huolimatta saatu ratkottua ja toinen meni vapaa-ajan aktiviteettiensa takia vankilaan.
Tiedän. Yksi jätti saapumatta töihin pari kertaa. Vuoroon, jossa oli yksin.