Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi käyttää maskia koska kärsin ahdistuksesta ja paniikista

Vierailija
05.05.2021 |

Tuntuu, että en saa maskin kanssa henkeä ja paniikkihöiriö iskee.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä taas kerran osa kommenteista osoittaa, on hyvä maskittomien varautua puhelimen matkassaoloon, kun poistuu kotoa, ja mielellään täydessä valmiudessa, siltä varalta, että törmää näihin raivopäihin, ja mitä ilmeisimmin vakavista psyykkisistä ongelmista kärsiviin, jotka oikeuttavat oman käytöksensä maskittomia kohtaan, oli se sitten raivoamista, tai muuta solvausta, tai ihan fyysistä vahingoittamista, jotta viranomaisten on helpompaa saada kiinni, ja vastuuseen, ja mahdollisesti tarvitsemansa ammattiavun piiriin.

Vierailija
42/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se maskihan vain auttaa paniikkikohtauksessa, ihan niinkuin paperipussi tai kädetkin. Se on sun päässäsi, käännä se niin, että se on keino estää kohtaus ja kappas! voit käyttää maskia.

Näinpä, paniikkikohtaus on kuviteltu vaara vaarattomassa tilanteessa ja ap nyt on keksinyt sen maskin olevan se vaara. Kaikille tiedoksi, että paniikkihäiriötä hoidetaan nimenomaan ajatustenhallinnalla. Ap kääntää ajatuksensa maskista tukahduttajana turvavälineeksi ja paniikki laantuu. Maski naamaan vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysy sitten himassa luuseri.

Käyn itsekin verikokeissa melkein viikottain, vaikka aina pyörryn. Elämä on.

Hyvä, jatka samaa rataa, Parempi Ihminen.

Vierailija
44/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se maskihan vain auttaa paniikkikohtauksessa, ihan niinkuin paperipussi tai kädetkin. Se on sun päässäsi, käännä se niin, että se on keino estää kohtaus ja kappas! voit käyttää maskia.

Näinpä, paniikkikohtaus on kuviteltu vaara vaarattomassa tilanteessa ja ap nyt on keksinyt sen maskin olevan se vaara. Kaikille tiedoksi, että paniikkihäiriötä hoidetaan nimenomaan ajatustenhallinnalla. Ap kääntää ajatuksensa maskista tukahduttajana turvavälineeksi ja paniikki laantuu. Maski naamaan vaan.

Paperilla näin, todellisuudessa ei aivan sormia napsauttamalla tehty juttu. Mikäli paniikkihäiriön hoito olisi näin helppoa, ei meillä olisi ongelmasta kärsiviä ihmisiä.

Prosessi voi olla pitkä ja takapakkia voi tulla säännöllisesti. Paniikkihäiriön tuloksellinen hoito vaatii usein lääkärin tai psykologin apua.

Vierailija
45/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paperilla näin, todellisuudessa ei aivan sormia napsauttamalla tehty juttu. Mikäli paniikkihäiriön hoito olisi näin helppoa, ei meillä olisi ongelmasta kärsiviä ihmisiä.

Prosessi voi olla pitkä ja takapakkia voi tulla säännöllisesti. Paniikkihäiriön tuloksellinen hoito vaatii usein lääkärin tai psykologin apua.

😅 No niin vaatii, mutta jos ap muuten on ok, eiköhän hän ole apua saanut. Maski on nyt hänelle peikko, maskin poisjättäminen ei vie asiaa eteenpäin vaan taaksepäin. Ei se psykologikaan käske poistaa kuviteltua vaaraa, oli se mikä vain. Päinvastoin

Vierailija
46/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

¹

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ja sitten kun se kohtaus kuitenkin yllättäen tulee keskellä kauppaa, ei siinä vaiheessa onnistu looginen ajattelu ja asian pähkäily pois. Ei siis voi vain harjoitella yksin jossain kellarissa ja pyyhkiä pois paniikkioireita ennen ulkomaailmaan menoa, vaan niitä tulee juuri niissä oikeissa tilanteissa.

Jos joku saa maski päällä paniikkikohtauksen niin kyllä sitä varmasti kannattaa treenata ja etsiä niitä omia rajojaan. Voi istua autossa kaupan parkkiksella maski päässä, voi kävellä autolta kaupan ovelle ja takas. Tms. Mutta omaan tahtiin. Ei tartte ottaa liikaa paineita muista ihmisistä ja niiden maskivaatimuksista.

Kuitenkin tähän vielä totean, ettei mua ole katsottu pahasti ilman maskia kaupassa. Ihmetellen ehkä, joku säikähtäen ehkä, mutta en oo päässäni kasvattanut asiaa sen suuremmaksi. Ei kukaan oo tullut koskaan riehumaan ja valittamaan, reagoivat vaan aika normaalisti tässä epänormaalissa maailmantilanteessa.

Vierailija
47/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se kuule on niin yksinkertaista, toki ei nopeaa. Sanoisitko sä paniikkikohtauksen ulos lähtiessä saavalle, että älä mene ulos? Tai autossa, älä mene autoon? Jos haluaa päästä eteenpäin, on se pelko kohdattava ja käsiteltävä eikä juostava karkuun.

Vierailija
48/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy sitten himassa luuseri.

Käyn itsekin verikokeissa melkein viikottain, vaikka aina pyörryn. Elämä on.

Hyvä, jatka samaa rataa, Parempi Ihminen.

Jatkakaa te vain ruikuttamista. Turha ottaa vastuuta omasta elämästä ja yrittää voittaa pelkonsa. Valittaminen riittää.

Vierailija
49/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

¹

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on. Ja sitten kun se kohtaus kuitenkin yllättäen tulee keskellä kauppaa, ei siinä vaiheessa onnistu looginen ajattelu ja asian pähkäily pois. Ei siis voi vain harjoitella yksin jossain kellarissa ja pyyhkiä pois paniikkioireita ennen ulkomaailmaan menoa, vaan niitä tulee juuri niissä oikeissa tilanteissa.

Jos joku saa maski päällä paniikkikohtauksen niin kyllä sitä varmasti kannattaa treenata ja etsiä niitä omia rajojaan. Voi istua autossa kaupan parkkiksella maski päässä, voi kävellä autolta kaupan ovelle ja takas. Tms. Mutta omaan tahtiin. Ei tartte ottaa liikaa paineita muista ihmisistä ja niiden maskivaatimuksista.

Kuitenkin tähän vielä totean, ettei mua ole katsottu pahasti ilman maskia kaupassa. Ihmetellen ehkä, joku säikähtäen ehkä, mutta en oo päässäni kasvattanut asiaa sen suuremmaksi. Ei kukaan oo tullut koskaan riehumaan ja valittamaan, reagoivat vaan aika normaalisti tässä epänormaalissa maailmantilanteessa.

Toki harjoitella pitää, mutta sitten se onnistuu myös kun kohtaus on tulossa päälle. Ei ne tule kuin salama kirkkaalta taivaalta vaan kohtausta edeltää pitkä ajatusketju. Aplla se alkaa jo siitä, kun hän ajatteleekin maskia, pitää sitä vaarallisena. ”Mä en saa henkeä” ”Mä pyörryn ja kuolen”. Jo sen ensimmäisen ajatuksen muuttamalla saa ihmeitä aikaan.

Vierailija
50/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen paniikkihäiriöisen, jolla myös ahdistuneisuus ja vaikea masennus. Hän käyttää aina ulkona, kaupassa yms maskia ja ennemmin paniikkihäiriö iskee,jos joutuu olemaan ilman maskia. Hengittää ihan normaalisti maskin kanssa ja pitää tarvittaessa useita tunteja. Hänelle se on turvaväline. Että te törkimykset, jotka maskeja pitäviä lampaiksi ja hysteerikoiksi yms nimittelevät, miettikää vähän *jos pystytte

Vierailija
51/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se kuule on niin yksinkertaista, toki ei nopeaa. Sanoisitko sä paniikkikohtauksen ulos lähtiessä saavalle, että älä mene ulos? Tai autossa, älä mene autoon? Jos haluaa päästä eteenpäin, on se pelko kohdattava ja käsiteltävä eikä juostava karkuun.

Missä kohtaa minä sanoin, että pakoon kannattaa juosta ja ongelmaa ei kannata kohdata.

Sanoin, että prosessi voi olla pitkä ja se voi vaatia ammattilaisen tukea.

Vierailija
52/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

¹

Vierailija kirjoitti:

Toki harjoitella pitää, mutta sitten se onnistuu myös kun kohtaus on tulossa päälle. Ei ne tule kuin salama kirkkaalta taivaalta vaan kohtausta edeltää pitkä ajatusketju. Aplla se alkaa jo siitä, kun hän ajatteleekin maskia, pitää sitä vaarallisena. ”Mä en saa henkeä” ”Mä pyörryn ja kuolen”. Jo sen ensimmäisen ajatuksen muuttamalla saa ihmeitä aikaan.

Harjoittelu on tärkeää, muuten ei etene. Mutta itseään ei tartte työntää joka kerta liian pitkälle. Maskin voi aivan hyvin ottaa pois, jos se hillitsee paniikin, tietysti. Ja sit voi taas treenaa sen laittamista takas. Tai sitten ei käytä sitä enää tänään. Ei siitä maskista kannata itselleen tehdä isoa mörköä ja pakkoa myöskään tolla tavalla, että ehdottomasti ei anna itselleen joustoa silloin, kun sitä tarvitsee.

Vierailija
53/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö käyttämään huivia?

Kesälläkin voi pitää kesähuivia.

Vierailija
54/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paniikkihäiriöisen, jolla myös ahdistuneisuus ja vaikea masennus. Hän käyttää aina ulkona, kaupassa yms maskia ja ennemmin paniikkihäiriö iskee,jos joutuu olemaan ilman maskia. Hengittää ihan normaalisti maskin kanssa ja pitää tarvittaessa useita tunteja. Hänelle se on turvaväline. Että te törkimykset, jotka maskeja pitäviä lampaiksi ja hysteerikoiksi yms nimittelevät, miettikää vähän *jos pystytte

Toivottavasti tässä ketjussa ei ole kommentteja, joissa haukutaan lampaiksi, tai törkimyksiksi. Jos nyt vaan keskusteltais maskin käytöstä kun on paniikkihäiriö.

Hyvä että sun tutulle maski on turvallisen tuntuinen, monellehan se ei ole, vaan laukaisee paniikkikohtauksen. Ihmiset on hyvin erilaisia tässä.

Vierailija
55/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan järkevä käyttää maskia vaikka sen paketissa lukee ettei auta viruksia vastaan. Onneksi kukaan ei voi pakottaa. :) 

Vierailija
56/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan järkevä käyttää maskia vaikka sen paketissa lukee ettei auta viruksia vastaan. Onneksi kukaan ei voi pakottaa. :) 

No sitähän tässä kysyttiinkin.

Vierailija
57/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä mene sellaisiin paikkoihin, mihin pitäisi maski laittaa. Riskeeraat muiden hengen ja terveyden.

Vierailija
58/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tosi hyvin hallinnassa oleva paniikkihäiriö. Saan isompia kohtauksia enää pari kertaa vuodessa ja aiemmat lääkkeet on kaikki purettu pois.

Yleensä voin käyttää maskia ihan ongelmitta, mutta silloin tällöin se alkaa kauheasti ahdistaa ja tunnen kohtausta edeltäviä oireita. Silloin otan maskin pois. En tee siitä itselleni sen suurempaa numeroa ja minä en ole koskaan saanut kovin pahoja katseita ilman maskeja.

Toki jos etukäteen tiedän että on tulossa huono päivä niin turha edes lähteä kauppaan. Mutta eihän sitä yleensä tiedä, kohtaukset tulee vauhdilla ja yllättäen. Siispä annan itselleni armoa tässäkin asiassa.

Hei, miten olet saanut paniikkihäiriön hallintaan? -panikoiva

Tsemppiä ystävä, tunnen suurta sympatiaa muita kohtaan jotka tästä kärsii.

Olen pahoillani, mutta tähän ei voi vastata lyhyesti, joten nyt tulee tekstiä..

Mun oireilu oli (niiden alkamisesta yli 20 vuotta niin osaa jo aika neutraalisti nähdä taustoja) reaktiota ympäristöön. Olin liian kiltti tyttö, olin aina liian huolissani mitä muut miettii ja milloin saan rangaistuksia. Kotiolot oli epävakaat, alkoholismia ja pelottavaa käytöstä. Jostain syystä lapsesta asti oli luontevaa ja oikein pitää yllä kulisseja, minulla ei ollut mitään taitoja sanoa, että tuntuu huonolta ja pelottaa, eikä ketään jolle olisin uskaltanutkaan sanoa vaikka kysyttäisiin. Koulukiusaaminen koulun vaihtuessa oli viimeinen tikki, silmissä musteni ja sain kohtauksia, joissa luulin kuolevani.

Ja sit harmi kyllä tilannetta ei saatu tässä vaiheessa hoidettua, en saanut vielä ala-asteella riittävästi tukea, joten yläasteella olin tämän lisäksi masentunut, näin itseni huonona. Vuosia meni tuohon, masennus nähtiin hoitotahoilla pääongelmanani, nyt ymmärrän että se oli ahdistuksen ja paniikin sivuoire.

Lopulta miten tota purkaa? 3 vuotta psykoterapiaa, vakaa ja rauhallinen ympäristö ilman paljoa ärsykkeitä, ei juuri muutoksia. Avoimuuden lisääminen koko ajan. Piti oppia sanomaan itselle, perheelle, kavereille, että mua pelottaa ja on huono olo ja itkettää yms, eikä aina tsempata ja sit murtua kun ei pysty. 7 vuotta oli lääkityskin, josta pidin kovasti, olin onnekas kun se toimi niin hyvin. Lopettamisen jälkeen kuitenkin mietin, että olisin pärjännyt ilmankin ekan parin vuoden jälkeen.. omalla kohdalla se lääkkeiden jatkaminen oli taas sitä muutoksen pelkoa enkä ollut enää ees hoitosuhteessa, uusin vaan reseptiä.

Ja sit sitä armoo itelle. Paniikki kietoutuu häpeään. Siinä haluaa piiloon ja juosta pois. Niin jotenkin vastapainona yritän olla itelle hellä ja rakastava, paijata henkisesti ja sanoa että kaikki hyvin. Ja olla muille avoin asiasta. Nykyään kerron aika helposti ihmisille, vaikka työporukalle, että "en voi lähteä töiden jälkeen pelaa minigolfia, kun sellanen vuoron odotus ja uus peli ja uus paikka yleensä laukasee mulla paniikin". Ei niiden tartte tietää, mutta mulla on PALJON kevyempi olo, kun toi ei ole mun likainen salaisuus.

Kiitos! "Mukava" tietää ettei ole yksin tällaisen hulluuden kanssa vaikka ei tätä kenellekään toivokaan. Mulla on samantapainen tausta kuin sulla, paitsi mua ei ole koulukiusattu. Kulissit aina yllä, koska perheessä oli samanlaisia ominaisuuksia kuin sun perheessä. 

Paniikki ja ahdistus alkoi joskus 10 vuotta sitten, mut olen vaan sinnitellyt niiden kanssa eteenpäin. Nyt tuntuu et olen ihan romahduspisteessä, kun koronan vuoksi on sosiaaliset kontaktit melkein nollassa, ja kaikki kotoa lähteminen aiheuttaa stressiä, sydän hakkaa jo paljon ennen kuin pitäisi lähteä, ja olo on epätodellinen kun astun ovesta ulos. Vaikea kuvailla kun tilanteeni on niin monimutkainen....ahdistus, paniikkihäiriö, sosiaalisten tilanteiden vaikeus.. ja tuntuu että jonkinlainen läheisriippuvaisuuskin. Kun lähden ulos mieheni kanssa, niin ei ongelmaa, mutta kun yksin pitäisi lähteä, niin tuntuu melkein kuin olisin humalassa, niin kummallinen ja ahdistava on olo silloin. Jotain turvattomuuden tunnetta se kai on. Olen kai jotenkin erakoitunut, ja koti/ perheeni on mun turvapaikka, ja muut paikat/ ihmiset pelottaa. Ruokakaupassakaan en ole käynyt nyt n. vuoteen. Oli se jo ennen koronaakin kyllä mun vakio paniikkikohtaus-paikkani.  Elämä vaan lipuu ohi.

Vierailija
59/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen mt-ongelmiasi.

Minä kärsin ihmisistä, jotka tieten tahtoen tartuttavat muita. 

En halua, että iäkkäät sukulaiseni, vakavasti sairastunut ystäväni tai muut läheiseni saavat tartuntoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän