Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi käyttää maskia koska kärsin ahdistuksesta ja paniikista

Vierailija
05.05.2021 |

Tuntuu, että en saa maskin kanssa henkeä ja paniikkihöiriö iskee.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks vois tehdä itse maskin jostain superohuesta kankaasta niin ei ahdistaisi? Eikä kyllä suojaisikaan, mutta jos kyse on siitä, ettei sosiaalisen paineen vuoksi koe voivansa olla ilman maskia.

Vierailija
22/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski auttaa ahdistukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöjuttu, sellaiselle maski justiin sopiikin hyvin.

Vierailija
24/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski kasvoilla on turvallinen olo.  Monet eläimetkin laittavat pään piiloon. Toimii ihmiselläkin.

Kulunut väite, ettei saa henkeä maskin läpi on höpsöä. JOS ei saa henkeä maskin läpi, ei pysty takuulla kävelemään ovesta ulos. 

Vierailija
25/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä olen lakannut maskin käyttämisen, kun ahdistus oli kasvanut sellaisiin mittoihin, että oli jo ihan sama. Maskista sain myös mascnea, eli kasvojen iho meni finneille ja näppylöille.

Nyt hengenahdistus on väistynyt, koen oloni normaaliksi. Onneksi paikkakunnallani on erittäin vähän tartuntoja, joten muutkin ovat alkaneet luopumaan maskeista.

Käy sääliksi kaikkia asiakaspalvelijoita eli henkilökuntaa myymälöissä. Heidän on pakko pitää ahdistavia rättejä naamalla. Tai niitä hassuja visiirejä, joista on hyvin vähän hyötyä estämään viruksen leijailu.

Visiireistä ei tutkitusti ole mitään hyötyä. Estäähän se sentään rään osumasta naamaan, jos joku räkii päin. Siinä se.

Vierailija
26/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten olet käyttämättä.

Miksi vaivautua selittelemään, ja vasiten tekemään tänne aloituksen, täysin tietoisena, että tietyiltä tahoilta tulee kuonaa niskaan, eikä heille mikään peruste ole koskaan kyllin hyvä .. ???

Vierailija
27/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä on mennyt täysin sekoiluksi,ei voi muuta sanoa. Kyllä näkee ettei ihmisillä ole oikeita ongelmia kun jonkun helvetin maskin käytöstä keskusteleminen. Jos ei halua tai pysty niin on käyttämättä mutta jos on vainoharhainen ja kuolemanpelkoinen niin survokoon vaikka kokovartalokondomin päälleen jos siltä tuntuu mutta ei kytätä ja syyllistetä muita puoleen eikä toiseen

Vierailija
28/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOS maskin käyttö vaikuttaa hapenottokykyysi, niin voi saatana... MENE LENKILLE. [TYYNYKARJAISU]

Mutta olet oikeasti vain valehtelija jolla on auktoriteettiongelma. Kasva aikuiseksi.

Moi Ex-Postiukko! Aiheuttaako Matkahuolto sinulle vielä hengenahdistusta?

Vierailija
29/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maski kasvoilla on turvallinen olo.  Monet eläimetkin laittavat pään piiloon. Toimii ihmiselläkin.

Kulunut väite, ettei saa henkeä maskin läpi on höpsöä. JOS ei saa henkeä maskin läpi, ei pysty takuulla kävelemään ovesta ulos. 

Mutta aloittajalla ongelma oli paniikkikohtaus ja ahdistuneisuus, ei se, etteikö hän oikeasti saisi happea. Ahdistuneisuus ei monesti ole millään tavalla rationaalinen tunne ja sen voi laukaista mitä ihmeellisin asia.

Ainoa oikea vastaus tähän minusta on, että siedättää itseään pienissä määrin, jotta oppisi hiljalleen hallitsemaan ahdistuneisuuden tunnetta ja pystyisi pysäyttämään tilanteen eskaloitumisen paniikkikohtaukseksi. Jos maskin käyttö laukaisee paniikkikohtauksen, on tämä täysin hyväksyttävä syy olla käyttämättä maskia.

Vierailija
30/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tosi hyvin hallinnassa oleva paniikkihäiriö. Saan isompia kohtauksia enää pari kertaa vuodessa ja aiemmat lääkkeet on kaikki purettu pois.

Yleensä voin käyttää maskia ihan ongelmitta, mutta silloin tällöin se alkaa kauheasti ahdistaa ja tunnen kohtausta edeltäviä oireita. Silloin otan maskin pois. En tee siitä itselleni sen suurempaa numeroa ja minä en ole koskaan saanut kovin pahoja katseita ilman maskeja.

Toki jos etukäteen tiedän että on tulossa huono päivä niin turha edes lähteä kauppaan. Mutta eihän sitä yleensä tiedä, kohtaukset tulee vauhdilla ja yllättäen. Siispä annan itselleni armoa tässäkin asiassa.

Vierailija
31/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se paniikki laannu kun huomaat että saatkin henkeä ihan hyvin?

Minulla kävi juuri näin. Kun aloin käyttää maskia, tuntui, että tukehdun. Läähätin ja läähätin, en voinut sille mitään. Kun olin aikani puhkunut, pääni uskoi, että selviänkin hengissä. Pitkään tein niin, että laitoin maskin aina kymmenisen minuuttia ennen kuin oli "pakko", niin ehdin toeta. Toki jos on ihan oikea paniikkihäiriö, ei välttämättä auta, mutta halusin kirjoittaa tämän, koska on varmaan heitä, jotka kokeilevat maskia ja nakkaavat sen turhaan heti pois, jos alkaa hengästyttää.

Vierailija
32/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tosi hyvin hallinnassa oleva paniikkihäiriö. Saan isompia kohtauksia enää pari kertaa vuodessa ja aiemmat lääkkeet on kaikki purettu pois.

Yleensä voin käyttää maskia ihan ongelmitta, mutta silloin tällöin se alkaa kauheasti ahdistaa ja tunnen kohtausta edeltäviä oireita. Silloin otan maskin pois. En tee siitä itselleni sen suurempaa numeroa ja minä en ole koskaan saanut kovin pahoja katseita ilman maskeja.

Toki jos etukäteen tiedän että on tulossa huono päivä niin turha edes lähteä kauppaan. Mutta eihän sitä yleensä tiedä, kohtaukset tulee vauhdilla ja yllättäen. Siispä annan itselleni armoa tässäkin asiassa.

Hei, miten olet saanut paniikkihäiriön hallintaan? -panikoiva

Vierailija
33/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo sama ahdistus sitten muka estä joukkoliikenteessä matkustamisen ja esim ostoskeskuksissa tms kaupoissa käyntiä?

Vierailija
34/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo sama ahdistus sitten muka estä joukkoliikenteessä matkustamisen ja esim ostoskeskuksissa tms kaupoissa käyntiä?

Voi estää. Voi olla että ei estä. Kaikilla paniikkikohtaus ei suinkaan liity esimerkiksi sosiaalisiin tilanteisiin ja ihmismassoihin.

Vierailija
35/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa tämä todellisuuden hämärtyminen alkoi? Eikö vuosi sitten ollut selkeä tieto, että marketeissa tartuntariski on mitätön, johtuen reippaasta ilmanvaihdosta sekä kontaktien lyhytaikaisuudesta? Plus se, että ihminen ei pahemmin eritä pisaroita tai aerosoleja, jos pitää suunsa kiinni, kuten silmämääräisesti suurin osa asiakkaista koronaa edeltävänä aikana? Mistä tämä maskittomien takuuvarma tartuttaminen on oikein tullut?

Vierailija
36/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy sitten himassa luuseri.

Käyn itsekin verikokeissa melkein viikottain, vaikka aina pyörryn. Elämä on.

Vierailija
37/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit suojata muita jäämällä kotiin ja tilaamalla ruokasi netistä. Tulee kalliimmaksi sinulle, mutta tulee myös kalliiksi meille saada tautisi ja maksaa sairaalassa makaamisesta. Itse kävelen kaupassa kärryineni päin maskittomia ihmisiä.

Ethän kohdenna kiukkuasi ihmisiin, joilla on syy olla käyttämättä maskia. Tuollainen aggressiivisuus kertoo enemmän sinusta.

Terveisin, maskien kannattaja

Vierailija
38/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, miten olet saanut paniikkihäiriön hallintaan? -panikoiva

Tsemppiä ystävä, tunnen suurta sympatiaa muita kohtaan jotka tästä kärsii.

Olen pahoillani, mutta tähän ei voi vastata lyhyesti, joten nyt tulee tekstiä..

Mun oireilu oli (niiden alkamisesta yli 20 vuotta niin osaa jo aika neutraalisti nähdä taustoja) reaktiota ympäristöön. Olin liian kiltti tyttö, olin aina liian huolissani mitä muut miettii ja milloin saan rangaistuksia. Kotiolot oli epävakaat, alkoholismia ja pelottavaa käytöstä. Jostain syystä lapsesta asti oli luontevaa ja oikein pitää yllä kulisseja, minulla ei ollut mitään taitoja sanoa, että tuntuu huonolta ja pelottaa, eikä ketään jolle olisin uskaltanutkaan sanoa vaikka kysyttäisiin. Koulukiusaaminen koulun vaihtuessa oli viimeinen tikki, silmissä musteni ja sain kohtauksia, joissa luulin kuolevani.

Ja sit harmi kyllä tilannetta ei saatu tässä vaiheessa hoidettua, en saanut vielä ala-asteella riittävästi tukea, joten yläasteella olin tämän lisäksi masentunut, näin itseni huonona. Vuosia meni tuohon, masennus nähtiin hoitotahoilla pääongelmanani, nyt ymmärrän että se oli ahdistuksen ja paniikin sivuoire.

Lopulta miten tota purkaa? 3 vuotta psykoterapiaa, vakaa ja rauhallinen ympäristö ilman paljoa ärsykkeitä, ei juuri muutoksia. Avoimuuden lisääminen koko ajan. Piti oppia sanomaan itselle, perheelle, kavereille, että mua pelottaa ja on huono olo ja itkettää yms, eikä aina tsempata ja sit murtua kun ei pysty. 7 vuotta oli lääkityskin, josta pidin kovasti, olin onnekas kun se toimi niin hyvin. Lopettamisen jälkeen kuitenkin mietin, että olisin pärjännyt ilmankin ekan parin vuoden jälkeen.. omalla kohdalla se lääkkeiden jatkaminen oli taas sitä muutoksen pelkoa enkä ollut enää ees hoitosuhteessa, uusin vaan reseptiä.

Ja sit sitä armoo itelle. Paniikki kietoutuu häpeään. Siinä haluaa piiloon ja juosta pois. Niin jotenkin vastapainona yritän olla itelle hellä ja rakastava, paijata henkisesti ja sanoa että kaikki hyvin. Ja olla muille avoin asiasta. Nykyään kerron aika helposti ihmisille, vaikka työporukalle, että "en voi lähteä töiden jälkeen pelaa minigolfia, kun sellanen vuoron odotus ja uus peli ja uus paikka yleensä laukasee mulla paniikin". Ei niiden tartte tietää, mutta mulla on PALJON kevyempi olo, kun toi ei ole mun likainen salaisuus.

Vierailija
39/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei tarvitse käyttää maskia. Eikä tarvitse ottaa rokotetta! Ihme kommentteja täällä taas.

Vierailija
40/59 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paniikkihäiriö on huuhaata ja huomionhakemista. 

Diabeteskin on pelkkää huuhaata, syö ihmeessä entistä enemmän ja epäterveellisesti ja älä liiku lainkaaan, niin kyllä se siitä.

Mukava ajatustapa asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä