Kovasti väitetään että Amerikassa kovat elämiskulut syö isojen palkkojen ja kevyen verotuksen hyödyt. Selittäkääpä nyt..
..että paljonko sen vuositasolla yli 100,000$ ansaitsevan kalifornialaisen poliisin elämiskulut vuositasolla oikein ovat? Oletetaan että asuu single family homessa jossain 50km säteellä Los Angelesin keskustasta, vaimo on ammatiltaan esim. terveydenhoitaja ja perheellä on kaksi ala-asteikäistä lasta.
Väitän tässä ja nyt, että tuolla pollarilla jää pakollisten elinkulujen jälkeen käteen kulutettavaksi enemmän kuin suomalainen keskituloinen palkansaaja saa bruttona vuodessa.
Kommentit (1601)
Vierailija kirjoitti:
Suomikonsta saa varmaan jotain 1800€ nettona kuussa. LAPD: ssä on vähän eri meininki. Tienaavat tuon verran viikossa.
Ja muutenhan näiden tilanne onkin täysin sama paitsi nettopalkassa? Ää-li-ö.
Kehotan sua ap katsomaan Youtubesta videoita, joissa koulutetut, hyväpalkkaiset amerikkalaiset erittelee menojaan ja tulojaan ja kertoo miksi heillä ei ole enää varaa elää siellä maassa.
Luuletko, että rikkaat siellä maksaa Trumpin sekoilut? Ehei, keskiluokalla ne maksatetaan.
Rikkaimmalla 10%lla toki menee oikein hyvin.
Voit myös päätyä tänne, jos ei kaikki menekään kuvitelmiesi mukaan:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sait tuon 100 000 dollarin palkan?
Mistä tulee tänä hauska mielikuva että Ameriikassa poliisi tienaa 100k vuodessa? Jos elokuvissa pollari ajaa hienolla autolla ykköset päällä ja asuu 200neliön talossa niin voee pyhä jyssäys, se on elokuvaa.
Ameriikassa poliisiksi taisi päästä kuukauden koulutuksella ja 100k käteen? Ei ne tahallaan tapa niitä tummaihoisia joka päivä vaan tyhmyyttään ja peloissaan ja lyhyellä koulutuksella. Ja 100k käteen?
3-4kk se poliisikoulutus siellä kestää.Pidätettyjä tukehtuu otteisiin ja muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.indeed.com/career/police-officer/salaries
Keskimäärin tienaa n. 53 000, ap:lla on vähän eri luvut.
10 palkkailmoituksen perusteella niin.Puhelinmyyjilläkin tuon mukaan 2700€/kk.Enemmistö ei saa palkkaa ollenkaan provisioita odotellessa.
USA:ssa osavaltiokohtaiset erot ovat suuret. Mississippi taitaa olla bkt-mittarilla mitattuna köyhin, mutta sekin on rikkaampi kuin esim. Englanti ja Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten lisäksi pitää säästää lasten koulutukseen sekä eläkettä ja kiinteistöverot on hulppeat
Lisäksi amerikkalainen terveydenhuolto on erittäin kallista jos sattuu sairastumaan tai joutuu onnettomuuteen. Monet joutuvat ottamaan pankkilainoja selvitäkseen sairaalakuluista vaikka heillä olisi vakuutukset kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja maksaa vain 50-70% terveysvakuutuksesta.
Google kertoo: In 2020, the average national cost for health insurance is $456 for an individual and $1,152 for a family per month.
Siellä ihan kaikki pitää joka tapauksessa maksaa itse.
Suomalainen sokeutuu sille että täällä kaikki on lähes ilmaista. Täällä ei ole edes pakollisia vakuutuksia monia, siellä on ihan pakko olla vaikka mitä.
Ja opiskelu maksaa älyttömästi.
No mitä ne kulut on, kerro konkreettisia esimerkkejä tuon esimerkin valossa? Niitähän tässä kyselen.
Ei se normaali työssäkäyvä kuluta lääkäripalveluita vuodessa missään maassa konkurssin arvoisesti vuodessa. Aivan turha tehdä niistä kuluista numeroa. Moni akateeminen ei käy Suomessa edes hammaslääkärissä vuosittain, vaikka sinne pääsisi parilla kympillä kunnallisessa.
AP
Lasten hoito/koulutus,vakuutukset.Terveysvakuutuspomo ammuttiin Nykissä(mitäs veikkaat motiiviksi?) ja sen jälkeen vakuutusyhtiö sai ison kasan pilkkaviestejä että hyvä kun ammuttiin.
Vierailija kirjoitti:
USA:ssa osavaltiokohtaiset erot ovat suuret. Mississippi taitaa olla bkt-mittarilla mitattuna köyhin, mutta sekin on rikkaampi kuin esim. Englanti ja Suomi.
Ei ole.
Tämä väite on moneen kertaa todistettu vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
128 000 dollarin palkasta tulee Kalifornian veroilla käteen alle 7 000 kuussa. Kunnon palkka toki, mutta jos nyt ajatellaan, että sillä 5 vuotta palvelleella poliisilla on se pari mukulaa ja niillä kotiäiti, niin sillä palkalla on sit maksettava se perheen koti, olkoon vaikka 2500 kuussa, vaikka epäilen kyllä todellisen kustannuksen olevan suurempi, jos haluaa asua hyvällä alueella. Vuokran ja suoraan asumiseen liittyvien kulujen (jätemaksu, vesi, kaasu jne.) käytössä siis on noin 4000 dollaria koko perheelle. Siitä sitten lasketaan pois kaikki säästöt, mitä esim. koulutusta tai eläkettä varten halutaan tehdä, ennen kuin nähdään, paljonko rahaa on käytettävissä jokapäiväiseen elämiseen.
On ihan totta, että keskituloisella on Yhdysvalloissa enemmän ostovoimaa kuin Suomessa, mutta ei sielläkään nyt sentään useampaa tuliterä autoa vuodessa käteisellä osteta tai rahassa kieritä, vaikka AP näin haluaakin antaa ymmärtää.
Esimerkissä myös perheen äitä käy töissä.
AP
Sikahintainen päivähoito sitten.
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei myöskään ole laillista velvollisuutta tarjota työntekijälle palkallista lomaa. Mutta niillä jotka sen saavat, lomaa on keskimäärin 10 päivää vuodessa.
Lääkeriippuvuus on yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Poliisin keskipalkka USAssa on 53000 dollaria vuodessa. Alkupalkka 32000 dollaria.
Hill Street Bluesissa poliisit vapaa-ajalla asuivat rähjäisillä alueilla,tuskin varakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjoismainen yhteiskuntamalli lähtee siitä, että sosiaalisia riskejä tasataan (työttömyys, sairaus, onnettomuus jne.). Me arvostamme täällä turvallista yhteiskuntaa.
Amerikassa riskit sälytetään enemmän yksilöiden omille harteille.
Monikultturinen yhteiskunta ei ole turvallinen
USAko ei ole etnisesti riemunkirjava? 😅😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100k ei ole jenkeissä hyvä palkka.
Aivan sama. Kyse onkin nyt siitä että on suomalaiseen tulotasoon ja ostovoimaan verrattuna aivan mielettömän hyvä palkka.
AP
Ap. Sopisiko sinulle, että veroja pudotettaisiin. roimasti. Maksat itse kaikki omat ja perheen sairastunut tai otat vakuutuksen, huippukalliin. Maksat tiemaksuja, lasten koulumaksuja, tarvitsette 2 autoa ja hups. Synnytys maksoi noin 12000 e. Jos jäät työttömäksi, joudut muuttamaan telttaan. Näin on monille käynyt.
Nämä Kokoomusnuoret aina unelmoivat paljon.
USA on silleen raatorehellinen valtiokokonaisuus, että jos ja kun sulla on rahaa, rutosti rahaa, sä oot jotain. Ellei ole, olet pahainen luuseri, josta kenenkään ei tarvi välittää pätkääkään. Köyhyys siellä on aina oma vika. Et ole yrittänyt/tehnyt duunia tarpeeksi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyonhakuilmoituksessa Kaliforniassa poliisin palkka 8-10 dollaria/ tunti
Tän on kyllä pakko olla joku opiskelijan palkka ja/tai osatotuus. Ihan perus ravintola- tai myymälätyöstä maksetaan melkein tuplat lähtöpalkkana.
Jos tuo on cadetin palkka, siihen todennäköisesti kuuluu lisäksi ainakin asuminen.
Ai maksetaan ravintolatyöstä joka perustuu tippeihin? 😄😄
Osavaltiokohtainen tarkastelu olisi rehellisempää. USA on sen verran monenkirjava kokonaisuus.
Tuollainen USA:n kaltainen talous toimii melko hyvin niin kauan kuin on nousukausi ja kaikille riittää töitä. Silloin myös pikaruokapaikan myyjä ja marketin kassan ostosten pakkaaja saavat oman pienen osansa hyvinvoinnista. Mutta USA kamppailee tällä hetkellä aivan samantyyppisten ongelmien kanssa kuin Eurooppa, eli halpaa tavaraa tulee Aasiasta, eikä amerikkalainen teollisuus amerikkalaisella palkkatasolla ole kilpailuykyistä. Eniten kärsivät köyhimmät. Nykyään kuitenkin myös keskiluokka on USA:ssa kurjistunut, ja raha on keskittynyt vain hyvin pienelle joukolle rikkaita.
Olen amerikkalaisen kanssa aviossa ja maa on siksi hyvin tuttu. Elintaso on heittämällä korkeampi kuin Suomessa, toki työtäkin tehdään enemmän. Yhdysvalloissa ihmiset kehuvat sillä miten paljon tekevät töitä, Suomessa sillä, miten vähän. Sairaskuluvakuutukset kuuluvat työsuhde-etuihin ja kouluja on mahdollista käydä tohtoriksi asti ihan kelvollisissa oppilaitoksissa ihan julkisellakin ilmaiseksi. Ei kannata uskoa kaikkia myyttejä, joita vasemmistolainen Suomi on opettanut lapisilleen.
Kyllä. Siellä menee heittämällä elämiseen 5000-6000 dollaria kuussa. Ja turha kuvitellakaan, että veroja ei tarttis maksaa. Sitten vielä vakuutukset, opintolainat, ksllis terveydenhuolto jne. jne.