Kovasti väitetään että Amerikassa kovat elämiskulut syö isojen palkkojen ja kevyen verotuksen hyödyt. Selittäkääpä nyt..
..että paljonko sen vuositasolla yli 100,000$ ansaitsevan kalifornialaisen poliisin elämiskulut vuositasolla oikein ovat? Oletetaan että asuu single family homessa jossain 50km säteellä Los Angelesin keskustasta, vaimo on ammatiltaan esim. terveydenhoitaja ja perheellä on kaksi ala-asteikäistä lasta.
Väitän tässä ja nyt, että tuolla pollarilla jää pakollisten elinkulujen jälkeen käteen kulutettavaksi enemmän kuin suomalainen keskituloinen palkansaaja saa bruttona vuodessa.
Kommentit (1562)
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden pariskunnan, joka tuli Suomeen takaisin asuttuaan Houstonissa pitkään. Mies oli öljy-yhtiössä töissä ja tienasi oikein hyvin. Eivät vaan enää jaksaneet sitä elämää siellä. Vaimon oli oltava edustusvaimona miehensä aseman vuoksi. Siinä yhteiskuntaluokassa missä elivät ihmetellään töissä käyvää naista (jenkit on aika monessa asiassa 100 vuotta jäljessä). Mies töissä 24/7 ja alkoholi alkoi maistumaan. Tulivat Suomeen takaisin niin, että poika kävi lukion täällä. Vaimo on nykyään töissä (ja rakastaa sitä) ja mies sairaseläkkeellä kun paloi loppuun siellä Houstonissa. Tykkäsivät olla siellä, mutta kokivat arjen myös hankalaksi. Lapsi piti viedä ja hakea itse kouluun ja koulusta joka päivä, lapsi ei voinut kävellä kaverin luokse kylään vaan aina piti viedä autolla, lapsi ei voinut polkea itse harrastuksiin vaan aina piti viedä autolla (kidnappausvaara+kaikki katsoo kieroon jos lapsi liikkuu yksin yhtään missään). Suomessa on kuulemma vapaampaa elämää. Olen itse käynyt pari kertaa jenkeissä ja halusin kävellä Long Islandilla 5km matkan juna-asemalta. Eihän siellä ollut mitään jalkakäytävää/pyöräteitä ja kaikki ihmiset tuijottivat, että mitä toi hölmö tuolla kävelee. Samaa sanoo isäni, joka on viettänyt pitkiä aikoja Amerikassa. Kuulemma kaikki tuijottivat kun hän kävi lenkillä juoksemassa ja pitivät sitä hullujen hommana. No pikkujuttujahan nämä ovat, mutta pointti on se, että mitä teet isommalla palkalla jos arkielämäsi on hankalaa? Varmasti Yhdysvalloissa on ihania paikkoja elää, joissa on turvallista. Mutta on myös sitä, että on turvatonta ja arkielämä hankalaa.
Sori vaan mutta tuonon sitä ehe ehe osastoa. Mulla paljon jännempiä tarinoita.
Tässähän on se ongelma ettei tuo 100.000 dollaria ole enää yhtä iso raha kuin esim ysärillä. Jenkeissä on ihan normaalia että yksiön vuokra on jopa 3000 dollaria eli joutuu pakostakin asumaan kimppakämpässä.