Onko 750e kk liian suuri vuokra jos bruttotulot on noin 2000e?
Halvempiakin löytyy mutta ihana kämppä olisi 750 e. Onko teidän mielestä liian kallis suhteessa tuloihin? Tämän kämpän kanssa autoa ei tarvitsisi.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Se kannattaa laskea että pystytkö maksamaan asunnon jos jäät työttömäksi. 2000euron tuloilla työttömyyskassan päiväraha ei ole kovin iso eli silloin tuo asunto saattaa koitua liian kalliiksi.
Eiköhän sitten saisi asumistukea jos tulot radikaalisti pienenisivät?
Vierailija kirjoitti:
Et sä bruttotuloilla vuokraa maksa vaan nettotuloilla. Mitä kahdesta tonnista jää käpälään? 1600, 1700? Jos ei hirveästi ole muita menoja, niin onhan tuo mahdollinen. Priorisoit sitten mukavaa asumista yli muun kulutuksen. Mutta laske tosiaan mukaan se, että pitää saada säästettyäkin jotain.
Miks pitää saada säästettyä? Ei kaikki säästä. Esim. minä. En oo koskaan säästänyt. Oon silti hengissä. Ei näillä suomen perusduunari tuloilla säästellä. Jos käteen jää kk. 2000-2200e välissä, niin mulla ei ainakaan oo mitään mahdollisuutta säästää. Ei pienintäkään. Kaikki menee ihan kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä bruttotuloilla vuokraa maksa vaan nettotuloilla. Mitä kahdesta tonnista jää käpälään? 1600, 1700? Jos ei hirveästi ole muita menoja, niin onhan tuo mahdollinen. Priorisoit sitten mukavaa asumista yli muun kulutuksen. Mutta laske tosiaan mukaan se, että pitää saada säästettyäkin jotain.
Miks pitää saada säästettyä? Ei kaikki säästä. Esim. minä. En oo koskaan säästänyt. Oon silti hengissä. Ei näillä suomen perusduunari tuloilla säästellä. Jos käteen jää kk. 2000-2200e välissä, niin mulla ei ainakaan oo mitään mahdollisuutta säästää. Ei pienintäkään. Kaikki menee ihan kuluihin.
Samoilla nettotuloilla minulla jää 800-1000e säästöön ja sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla perhettä vai miksi on niin suuret menot?
Nauran ihmisille jotka itkevät 2000e nettopalkan pienuutta ja miten rahat ei riitä ruokaan, mutta sama ihminen on haalinut itselleen auton, mahd. kalliin asunnon, isoimman telkkarin osamaksulla, skootterit, mopot, mönkijät, veneet yms. kaikki mahdolliset. Ja jos on lapsia niin niillekin on pitänyt ostaa ne kaikista hienoimmat pelit ja vehkeet ja harrastukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikki ei säästä tietenkään. Mutta jos pystyy, niin se kannattaa. Varsinkin kun ap on oletettavasti lapseton sinkku, nyt on juuri se aika, jolloin pienemmästäkin palkasta on mahdollista saada säästöön. Oli paljon vaikeampi alkaa säästää asunnon käsirahaa pienestä duunaripalkasta siinä vaiheessa, kun asuu jo isommassa (=kalliimmassa) vuokra-asunnossa, on lapsia, ja tarvitsee sen auton. Ap:llahan oli vaihtoehto. Asua halvemmin, mutta ei unelmakämpässä.
Hengissä selviää aina, mutta useimmilla on muitakin tavotteita.
Vierailija kirjoitti:
2000€ bruttotulolla maksaisi 750€ lainaa ja 400€ yhtiövastikkeen?
Jos vuokra on "ihanasta" asunnosta 750 euroa ja ap sanoo, että löytyisi monta sataa euroa halvempiakin niin tästä voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että myös asunnot alueella on kohtuuhintaisia. Yleensä vuokrat vs. asuntojen hinnat on jossain määrin linjassa. Joten miksi pitäisi maksaa 750 euroa lainaa? 400 euron yhtiövastike on ihan tolkuttoman suuri. Tällä hetkellä korot ovat todella matalalla. Jos olisin ap niin katselisin kyllä omistusasuntoa.
Mulla jää 1550€.
Puolet menisi vuokraan. Itse en maksaisi, ellei ole pakko. Onko kaikki muut vuokrakämpät niin kaukana, että tarvitsee sen auton? Jos näin on, niin ehkä sitten eläisin ilman autoa ja ottaisin kalliimman kämpän. Mutta tylsästä kämpästä saa varmasti myös omannäköisen. Ja näin hiukan vanhempana arvostaa sitä, että olisi saanut säästettyä enemmän esim siihen unelmakämppään :)