Kadun asunnon ostoa.
Muutin ensiasunnon noin 4kk sitten. Olimme mieheni kanssa katselleet asuntoja jonkun aikaa ja oma asunto oli kiinnostanut jo kauan. No ostohetkellä töissä oli ollut hieman rankkaa ja samalla tuli vastaan asunto minkä päätimme sitten ostaa. Teimme kaupat nopeasti sillä hinta oli meille sopiva (laina ja yhtiövastike on sama kuin meidän vuokra), sijainti on loistava ja silloin mietin että "juuri meidän tarpeille sopiva". Nyt kumminkin ahdistaa aivan älyttömästi.
Asunnossa on selkeitä pikkuvikoja mihin en kiinnittänyt paljoa huomiota ostoa tehdessä, koska samalla oli 100 muutakin asiaa mielessä. Koen etten "ehtinyt" miettiä ostoa tarpeeksi ja kunnolla. Myös talo on vanhmepi ja oikeastaan olisin halunnut uudemman. (uudempaan meillä ei toisaalta olisi ollut varaa vielä)
Kohta kumminkin puoli vuotta asuttu tässä ja tämä ei tunnu ollenkaan kodilta. Ahdistaa vain kaikki pikkuviat ja niitä ollaan osittain korjailtukin, mutta mieskään ei jaksa kaikkea heti tehdä.
En tiedä mitä tällä aloituksella haluan... ehkä jotain lohtua ettei tämä ole kumminkaan mikään niin paha tilanne ja aina voi myydä. Mutta mitä jos teen taloudelliset tappiot ja asunto ei mene koskaan myynniksi. Harmittaa että käytin ensiasunnon oston verovapautuksenkin tähän.
Onko muilla ollut vastaavia tilanteita.
Kommentit (48)
Ei vielä, olen vasta etsimässä ensiasuntoa. Hirvittää jo valmiiksi juuri tuo, että kadun välittömästi valintaani, naapurit meluavat kaiket yöt tai että talo romahtaa, niin kuin toinenkin vastaaja jo yllä maalaili kauhukuvia..
Mitä pikkuvikoja ap asunnossasi on? Onko kaikki korjattavissa olevia?
Sen asunnon voi aina myydä ja vaihtaa sopivampaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin yksinkertaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä, olen vasta etsimässä ensiasuntoa. Hirvittää jo valmiiksi juuri tuo, että kadun välittömästi valintaani, naapurit meluavat kaiket yöt tai että talo romahtaa, niin kuin toinenkin vastaaja jo yllä maalaili kauhukuvia..
Mitä pikkuvikoja ap asunnossasi on? Onko kaikki korjattavissa olevia?
Itse näin asunnon paperit allekirjoitettuani unen, että asuntonäytön aikana en ollut huomannut että talo oli YDINVOIMALAN VIERESSÄ ja puoliksi romahtanut. Naapurusto oli muuten hieno ja siisti, mutta muuttui ränsistyneeksi ja saastuneeksi ydinvoimalagetoksi juuri ennen ostamaani taloa. Kaduilla juoksi hämäräveikkoja piirtämässä graffiteja varjoisissa hämyraunoissa, ja kaiken tämän keskellä seisoi ostamani talo puolet seinistä pressujen peitossa, kun ulkoseinät oli sortuneet.
Ei ole vielä tullut toteen :D
t. tuo ylempänä vastannut stressikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin yksinkertaista ole.
On se.
Olen tehnyt tuon jo 7 kertaa. Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia.
Toiset vaan stressaa enemmän. :D Ei tähän varmaan auta muu kuin se, että yrittää ajatella enemmän järjellä ja vähemmän tunteella.
Yritän lohduttautua sillä, että jos alkaa myöhemmin kaduttamaan, niin kaksio yliopistokaupungin keskustassa menee aina kaupaksi.. Eikö menekin?
Ei kuulosta kovin pahalta jos siinä on vain pikkuvikoja. Jotkut ostavat hometalon ja siinähän sitä ollaan ongelmissa. Tai sitten on kauhunaapurit tms. Ei kannata antaa liikaa painoarvoa pienille epäkohdille.
Kyllä se siitä alkaa asettumaan. Ihan vaan nyt rauhotut:D
Itsellä samat fiilikset kun tämän ensiasunnon ostin miehen kanssa. Nyt vasta huomaa kuinka huonosti pidetty. Inhoan myös kylppäriä ja keittiötä ylikaiken. Lähinnä nyt mietin että kannattaako pistää kymmeniä tuhansia remonttiin vai yritetäänkö myydä. Tästä taloyhtiöstä kyllä kämpät on nopeasti menneet kaupaksi. Harmittaa myös jälkikäteen että tuli kyllä maksettua liikaa tästä. Tyyliin saman verran mitä nyt vastaavasta /paremmasta pyydetään. Olen yrittänyt lohduttautua sillä, että seuraavalla kerralla ainakin tiedän mihin kiinnittää huomiota. Lisäksi luulisin että tulee kuitenkin pidemmällä ajalla jonkin verran halvemmaksi kun vuokralla asuminen.
Joo, kaduttaa myös tähän asuntoon muutto. Hyvin todennäköisesti enemmän kuin aloittajaa...
Teillä on sentään se mies siinä tukena, maksukaverina ja jakamassa olotilaa.
Nyt vaan pikkuhiljaa laittelette kotia kuntoon ja teette siitä remontilla jaksamisenne mukaan oman näköisenne, kyllä se tunne sieltä löytyy. Pari vuotta pitäisi jaksaa asustaa, ettei menisi myyntivoiton veroa. Jos ihan mahdottomalta tuntuu, niin myytte sen jälkeen pois, eihän siinä muukaan auta, jos koko ajan vatuttaa ja tunnelma on hapan.
Oman kotini kohdalla ajattelin, vaikka vanha ja huonokuntoinen olikin, että tasan tähän riitti mun rahat, mutta onneksi taitoa ja intoa rempata löytyy, tämä talo odotti juuri minua. Rahani olisi riittäneet pienenpuoleiseen kaksioon, mutta sainkin ison talon ja tontin maalta, ihan lottovoitto!
Aika ajoin kyllä oli paniikki tulossa, kun tottakai sitä mietti, mitä jos jään työttömäksi, sairastun tai muuta ikävää, mutta onneksi työttömyys tuli vasta, kun olin saanut jo talon maksettua, muuten olisi ollut tekemätön paikka.
Jotenkin helpottavaa etten ole ainut ajatusteni kanssa. Ostin ensiasunnon reilu vuosi sitten ja aika nopeasti kaupat alkoivat kaduttaa. Äänieristys on surkea ja on todella ankeaa herätä kesken unien naapurin mölinään tai kolisteluun. Pohjaratkaisu on huono ja olen alkanut jotenkin hävetä koko asuntoa enkä ole pahemmin kehdannut pyytää ketään kylään. Myös asuinalue on yllättävän levoton. Aion laittaa asunnon myyntiin vuoden päästä (toivottavasti kelpaa jollekin!) ja muuttaa vaikka vuokralle.
Voisitko AP tehdä myös remppaa miehesi apuna, niin sujuisi kahta kertaaa nopeammin paikkojen kuntoon laitto?
2 vuotta asumista ja myyntiin. Seuraavalls kerralla olet viisaampi valinnassa. Vanhempani rakensivat aikoinaan monta onakotitaloa ja joka kerta vähän aikaa uudessa asunnossa he totesivat, että nyt tekisivät monen kohdan eri lailla eli ikinä ei täysin täydellistä tule, vaikka itse suunnittelisikin ja tekisi.
Teillä kertyy nyt omaisuutta ja se on hyvä.
Heh.. taas yksi yhteiskunnan uhri. Lampaan lailla seuraa toisia ja jumittuu tervaan. Luultavasti tappiota tulee, jos myyt. Oravanpyörä pyörii rullati rullaa... sano hyvästi vapaudelle
Vaadit miestä korjaamaan? Kyseessä siis varmaan pintaremontti, joten hommiin vain niin In tulee mieluisaa.
No myytte pois parin vuoden päästä ja ostatte uuden tai muutatte vuokralle. Kerran täällä edetään ja ens kerralla osaat katsoa tarkemmin, mitä haluat.
Voi olla ihan vaan elämänmuutoksen shokki. Itse ostin ensiasunnon marraskuussa, ja vähän samoja ajatuksia on ollut. Tyyliin mitä jos en saa ikinä omiani takaisia, mitä jos rakennus romahtaa, mitä jos talous romahtaa ,mitä jos en saa ikinä ostetuksi muuta asuntoa ja olen tässä jumissa loppuikäni. Nuo ajatukset on nyt pikkuhiljaa tasaantunut kun tajusin että a) sinkku+ensiasuntobudjetillani tämä oli paras mitä sain, b) vaikka tulevan viiden vuoden aikana olen säästänyt lainanlyhennyksessä + vuokrattomuudessa yli 50 000 euroa ja c) asunto on itse asiassa tosi kiva. Täälläkin on ollut pikkuremppaa, esim. ikkunoiden huolto, pikku maalijuttuja, pattereiden huolto, lukkojen vaihto, mutta niistäkin selvisi tekemällä.
Itsellä oli myös samat ajatukset kun hankin kissanpennun 3 vuotta sitten, tyyliin ostinki maailman rumimman kissanpennun, voinko ikinä mennä nyt lomalle, apua se naukuu koko ajan, mitä jos tulee miljoonan hintaisia eläinlääkärikuluja jne. Mikään noista mitäjossitteluista ei ole tullut toteen ja pikkuhiljaa nuokin ajatukset jäi pois kun siihen uuteen elämäntilanteeseen tottui.