Tunnetko ihmisiä, jotka on somessa aivan erilaisia kuin oikeassa elämässä?
Kerro erikoisimmat esimerkit tutuista, joiden elämä ja/tai persoona on somessa jotakin aivan muuta kuin todellisessa elämässä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään muka-positiivisen menestyjän joka on oikeasti persaukinen narsisti.
Minulla vähän toisin päin. Minun luullaan yleisestikin olevan huono-osainen ja köyhä, mutta tosiasiassa olen hyvinkin rikas, mutta se ei näy päällepäin mitenkään. Somessa olen kyllä ulospäinsuuntautunut,mutta oikeasti ujo.
Joo on somessa "tunteellinen, avoin ja lämminhenkinen" mutta livenä ei tervehdi, on töykeä ja arvostelee muiden valintoja. Mustavalkoinen.
Somessa käyttää sydänhymiöitä, livenä ei aina katso edes päälle. Eli ei ole kovinkaan sydämellinen henkilö kyseessä.
Instagramissa huokuu raha ja laadukas elämäntyyli vaikka oikeasti joutuu budjetoimaan elämäänsä todella tarkasti ylläpitääkseen kulisseja.
Aika moni ylläpitää jotain kulissia omasta elämästään. Kaikista tärkein asia on muka mitä muut ajattelee ja ettei mokaa. Oman heikkouden kätkemiseksi puhuvat muista pahaa.
Somesta saa käsityksen että mulla olis paljon ystäviä, kuviin tulee satoja tykkäyksiä ja paljon kommentteja.
Todellisuudessa mulla ei ole yhtään ystävää, kukaan ei ikinä soita, käy kylässä, pyydä mihinkään jne. Olen valtavan yksinäinen.
Tutustuin miehen kaveriin (naispuolinen kylläkin), jota pidin tosi herttaisena ja hyvänä ihmisenä. Ja tunnettiin melkein kaksi vuotta ennen someyhteyttä. Olikin vissiin vain kulissi se mukavuus, koska Facessa näen jatkuvasti, miten ilkeästi kommentoi ja provoilee ja trollaa muita ja kirjoittaa selän takana päivityksiä ihmisistä, ei mainitse nimeä mutta se tulee rivien välistä ilmi. On siis oikeasti todella ilkeä ja sanoo rumasti, halveksuu ja ivaa.
Tunnen erään, joka käy alvariinsa vessassa, mutta asia ei käy somesta ilmi!
En ole Facessa, Instassa tms. palvelussa mutta aikoinani tapasin aika paljon livenä porukkaa eri keskustelufoorumeilta. Kyllä siinä pari kertaa leuat meinasi loksahtaa, kun viestien takaa paljastui täysin erilainen ihminen kuin millaisen mielikuvan oli saanut. Yksi rennosti, humoristisesti ja pohdiskelevasti kirjoittanut tyyppi osoittautui tiuskivaksi, muita päästä varpaisiin katselevaksi ja sellaiseksi, joka jutteli asiallisesti vain jo entuudestaan tutuille foorumibestiksilleen mutta ei muille. Toinen oli myös kunnostautunut hyvänä, asiallisena ja kantaaottavana kirjoittajana mutta livenä oli vastassa toisten puheen päälle huutava, ilkkuva, koko ajan omista asioistaan papattava aikuislapsi. Toisaalta positiivisiakin yllätyksiä oli paljon. Moni sellainen, joka kirjoitti foorumilla vain muutaman lauseen viestejä ja oli aktiivinen lähinnä kausittain paljastui livenä mainioksi keskustelukumppaniksi ja muutenkin mukavaksi tyypiksi.
Vierailija kirjoitti:
Somesta saa käsityksen että mulla olis paljon ystäviä, kuviin tulee satoja tykkäyksiä ja paljon kommentteja.
Todellisuudessa mulla ei ole yhtään ystävää, kukaan ei ikinä soita, käy kylässä, pyydä mihinkään jne. Olen valtavan yksinäinen.
Mulla oli just toisin päin. Somessa tosi vähän kavereita verrattuna muihin ja kaikki postaukset sai max 5 tykkäystä. En oikeassakaan elämässä mikään supersosiaalinen ole, mutta ne läheisimmät kaverini eivät joko olleet somessa aktiivisia tai omistaneet koko facebookia.
Ylipäätään some nyt on sellaista pr:ää vaan, ei sinne kukaan, paitsi jotkut harvat, avaudu mistään isommista ongelmista. Some on aika turha ja poistin omankin fb tunnuksen jo.
Taidan olla itse sellainen. Fb ja insta on aika lailla täynnä harrastusjuttuja ja se ok, anonyymit keskustelupalstat olisi saaneet jäädä väliin. Ei pitäisi ihmisen liikaa itsestään kertoa
Joo, puolisoni työkaverilla oli aikoinaan suosittu lifestyle-blogi (n. v. 2010) josta täälläkin palstalla puhuttiin ja joskus vieläkin. Blogi oli ihana, koti valkoinen ja seesteinen, lapset kauniita ja onnellisia... Todellisuus siellä taustalla oli vaan ihan eri. Repiviä eroja, uusia suhteita, huoltajuuskiistoja, burn out, sairaslomia, talon menetys.
Huvittaa kun blogi esiintyy joskus täällä "mitä blogia kaipaat" kyselyissä ja ihmettellään että miksiköhän sekin lopetti bloginsa kun se oli niiiin ihana...
Vierailija kirjoitti:
Joo on somessa "tunteellinen, avoin ja lämminhenkinen" mutta livenä ei tervehdi, on töykeä ja arvostelee muiden valintoja. Mustavalkoinen.
Somessa käyttää sydänhymiöitä, livenä ei aina katso edes päälle. Eli ei ole kovinkaan sydämellinen henkilö kyseessä.
Instagramissa huokuu raha ja laadukas elämäntyyli vaikka oikeasti joutuu budjetoimaan elämäänsä todella tarkasti ylläpitääkseen kulisseja.
Miksi budjetoinnistakin pitää kääntää jotain negatiivista? Huomaatko kuinka kaikki tämä negatiivisuus on ihan itse keksimäsi. Ja miten sinä voit tietää hänen henkilökohtaiset asiat näin tarkasti?
Ihminen voi olla hyvin lämmin mutta ujo.
Facebookissa ns. lämminhenkinen, viljelee mietelauseita ja on olevinaan niin mukava. Toisaalta kehuu kyllä itseään melko estottomasti myös facebookissa ja julkaisee myös toisinaan huomioh***a tekstejä. Eli antaa ymmärtää jotain Sitten kommentoi joillekin kyselijoille että laitan yv:n. Livenä totaalisen erilainen, rääväsuu, kylän pahin juoruakka. Sairaalloisen kiinnostunut muiden asioista.
tunnen harrastuksista naisen, joka tosi ilkeä ja saattaa haukkua ja huutaa jopa tuntemattomille livenä. suuri hämmästys oli naisen some.
sydänmerkkejä aina kirjoituksis. neuvoo ja auttaa ja on ystävällisen oloinen faces, tuntemattomille.
ite yllätyin mikki kausteen twitteristä ja sen sanna hellströmmin eli eäintarhan johtajan twitterist.tosi poliittisia ja ilkeitä viestejä. mikki kaustetta olin luullu egotripin biisien perusteel runopojaksi not!
huomasin asian kun seurasin erästä toista twitter julkkista. käykää kattomas ovat julkisia.
Minunkin tuttu on tällainen superäitipostaaja Facessa, mutta kun niiden lapsikuvien vastapainoksi 2/3 sisällössä esitellään alkoholia :D
No toisaalta ehkä tämä on sitten somessa samanlainen kuin oikeassa elämässä
Olin mukana muutaman sadan jäsenen ikäryhmässä, jossa yksi hyvin kaunis nainen kirjoitti iloisia ja kivoja päivityksiä. Hän leipoi ahkerasti ja otti kuvia tuotoksistaan. Hän myös vaikutti huumorintajuiselta sekä kertoili avoimesti erotilanteestaan.
Järjestimme ryhmätapaamisen. Sovimme, että hän tulee minun kyydissäni ja menin asemalle vastaan. Vei hetken tajuta, että alkoholista turpea ja ikääntymisestä ryppyinen nainen on sama nainen. Käheä ääni, haisi vahvasti tupakalle ja roikotti viinilekkeriä kädessään sekä jotakin laukun tapaista toisella olallaan.
Huumori toimi hänellä kännissä, mutta ei seuraavana päivänä krapulassa.
Kuitenkin nainen sai filttereillä ja kännipäivityksillään ihan samanlaiset päivitykset itsestään ryhmätapaamisesta kuin ennenkin. Oli ainakin siinä illuusion luomisessa osaava ja uskoi asioiden niin olevankin. Ihan seko!