Millä perusteella häihin kutsutaan avecilla tai ilman?
Menemme miehen kanssa loppukesästä naimisiin ja nyt vieraslistaa pyöritellessä aloin miettimään, että millä perusteella häihin kutsutaan avecilla tai ilman? Toki tämä nyt on hääparista kiinni, mutta en haluaisi loukata ketään.
Esim. miehen ystäväporukassa kaikki ovat aikalailla vakiintuneita. Ovat naimisissa/asuvat yhdessä tai ovat seurustelleet jo ainakin useamman vuoden. Tunnetaan kaikki puolisoineen hyvin ja vietetään yhdessä muutenkin aikaa, joten on itsestäänselvyys että kaikki kutsutaan.
Sitten taas omassa ystäväporukassani tilanne on vähän erilainen. Muutama heistä on seurustellut jo vuosia ja asuvat kumppaneidensa kanssa yhdessä, mutta emme oikeastaan miehen kanssa ole heidän seurustelukumppaneiden kanssaan tekemisissä. Heille ajattelimme laittaa kuitenkin avecilliset kutsut, ovat kuitenkin ns. vakiintuneita pariskuntia. Sen lisäksi parhaalla ystävälläni on lyhyempiaikainen tapailusuhde, mutta olen nähnyt miehen ja mielelläni kutsun hänetkin mukaan. MUTTA. Sitten minulla on useita sinkkukavereita, jotka eivät varsinaisesti seurustele vakavasti mutta tapailevat kuitenkin jotakuta, osa jo pidemmän aikaa. Mahdollisesti ovat myös ihan vakavissaan tulevaisuuden suunnittelussa, eivät vain vielä ole "virallistaneet" suhdettaan. Osa myös on tapaillut näitä miehiään jo yhtä pitkään kuin paras ystäväni omaansa, mutten ole koskaan nähnyt heitä. En siis tiedä heistä mitään nimen perusteella.
Ketä nyt olisi kohtelias kutsua avecilla? Ottaisitteko pahalla, jos joku toinen ystäväsi saisi avecillisen kutsun ja sinä et? Pitäisikö vain kaikki kutsua seuralaisen kanssa vai miten toimisitte?
Häät vievät paljon rahaa ja kestävät koko viikonlopun, tarjoamme kaikille majoitukset, matkat ym. Toki budjettia voidaan venyttää, mutta tuntuisi typerältä maksaa hirveästi tarjoiluja henkilöille, joita ei ole koskaan nähnytkään. Toisaalta haluamme häiden myös onnistuvan ja ettei kenellekkään jää paha maku epäreilusta käytöksestä.
Kommentit (71)
Ihan uteliasuuttani kyselen, että onko tällainen hotelliöiden maksaminen yleistäkin nykyään jossain piireissä? Olen sen verran vanhempi täti, että kavereiden ja serkkujen jne. häät on juhlittu jo vuosikymmeniä sitten. Joskus oltiin jossain mökillä yötä tai oli mahdollisuus yöpyä juhlapaikan vintillä tms., aina hyvin retkeilyhenkisissä olosuhteissa. Aamulla autettiin siivoamisessa, se oli sellaista yhdessä tekemistä. Yleensä lähdettiin kotiin tai ihan itse maksettuun majoitukseen. Nyt vanhempana olen ollut vain häissä, joista on ollut mahdollisuus ajella kotiin. Maksetuista hotelliöistä en ole kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miten tässä nyt takerruttiin häiden järjestelyihin, kun varsinaisesti siitä en kysynyt mitään.
Ymmärrän, ettei kaikkia kiinnosta viettää koko viikonloppua häissä. Ketään ei ole siihen pakotettu ja jokaisen kanssa on asiasta alustavasti keskusteltu ja jokaisesta se oli mainio idea. Mikään ei edelleenkään estä osallistumasta vain yhtenä päivänä, kukaan ei ole halunnut näin. Ystävillämme ei ole lapsia ja tosiaan vietetään muutenkin viikonloppuja yhdessä. Minun ja miehen vanhemmat ovat läheisiä ja koska meillä on yhteinen mökki, niin välillä ollaan siellä kaikki sekaisin - suku ja kaverit. Järjestetään syntymäpäivät kun aina samalla kokoonpanolla ja kaikki siis tuntevat edelleenkin toisensa ja osaavat pitää hauskaa yhdessä.
Lopetan nyt tämän puolustelun ja olen onnellinen omasta lähipiiristäni :D Kiitos kaikille asiaan vastanneille, saatiin asiaan selvyys!
ApJa silti sä kyselet, että kutsutaanko avecina? Aika ristiriitaista.
Trollihan tässä haisi alusta alkaen :-D
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliasuuttani kyselen, että onko tällainen hotelliöiden maksaminen yleistäkin nykyään jossain piireissä? Olen sen verran vanhempi täti, että kavereiden ja serkkujen jne. häät on juhlittu jo vuosikymmeniä sitten. Joskus oltiin jossain mökillä yötä tai oli mahdollisuus yöpyä juhlapaikan vintillä tms., aina hyvin retkeilyhenkisissä olosuhteissa. Aamulla autettiin siivoamisessa, se oli sellaista yhdessä tekemistä. Yleensä lähdettiin kotiin tai ihan itse maksettuun majoitukseen. Nyt vanhempana olen ollut vain häissä, joista on ollut mahdollisuus ajella kotiin. Maksetuista hotelliöistä en ole kuullutkaan.
Ei se vieläkään kovin yleistä liene edelleenkään. Me haluttiin kustantaa majoitus ja kulkemiset niitä tarvitseville, koska budjetti sen salli, mutta eihän se missään tapauksessa ole mikään välttämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, että miten tässä nyt takerruttiin häiden järjestelyihin, kun varsinaisesti siitä en kysynyt mitään.
Ymmärrän, ettei kaikkia kiinnosta viettää koko viikonloppua häissä. Ketään ei ole siihen pakotettu ja jokaisen kanssa on asiasta alustavasti keskusteltu ja jokaisesta se oli mainio idea. Mikään ei edelleenkään estä osallistumasta vain yhtenä päivänä, kukaan ei ole halunnut näin. Ystävillämme ei ole lapsia ja tosiaan vietetään muutenkin viikonloppuja yhdessä. Minun ja miehen vanhemmat ovat läheisiä ja koska meillä on yhteinen mökki, niin välillä ollaan siellä kaikki sekaisin - suku ja kaverit. Järjestetään syntymäpäivät kun aina samalla kokoonpanolla ja kaikki siis tuntevat edelleenkin toisensa ja osaavat pitää hauskaa yhdessä.
Lopetan nyt tämän puolustelun ja olen onnellinen omasta lähipiiristäni :D Kiitos kaikille asiaan vastanneille, saatiin asiaan selvyys!
ApJa silti sä kyselet, että kutsutaanko avecina? Aika ristiriitaista.
Trollihan tässä haisi alusta alkaen :-D
Juu, halusi päästä kertomaan, että 20000€ laitetaan häihin. 😅 Noilla spekseillä häät ovat jossakin perähikiällä, jos tuo riittää sitäpaitsi.
No en tasan tarkkaan edes lähtisi minkään tapailukumppanin häihin, jos en muuten tuntisi sieltä ihmisiä :O
Meillä on vähän harmillinen tilanne miehen kanssa liittyen tähän avec -asiaan. Ollaan seurusteltu vasta noin puoli vuotta, asuttu siitä ajasta yli puolet yhdessä ja nyt jo odotetaan ensimmäistä lastamme. Ollaan oltu alusta asti ihan tosissamme ja sen takia ollaan voitu edetä näin nopeasti. Meillä on kesällä parit häät miehen puolelta ja niihin minut on kutsuttu myös, vaikka en ole tavannut edes vielä näitä kavereita. Sen sijaan minun ystäväni ei kutsunut miestäni heidän häihinsä (hekään eivät ole tavanneet) ja minusta se on aika tylyä. Tai ainakin minua se harmittaa kovasti. Häiden aikaan mahanikin erottuu jo selkeästi ja tuntuu typerältä olla siellä ilman avecia. Kaipaisin mielipiteitä. Olenko turhaan loukkaantunut siitä, että miestäni ei ole kutsuttu vai onko ystäväni tässä tilanteessa puolestaan hieman moukkamainen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän harmillinen tilanne miehen kanssa liittyen tähän avec -asiaan. Ollaan seurusteltu vasta noin puoli vuotta, asuttu siitä ajasta yli puolet yhdessä ja nyt jo odotetaan ensimmäistä lastamme. Ollaan oltu alusta asti ihan tosissamme ja sen takia ollaan voitu edetä näin nopeasti. Meillä on kesällä parit häät miehen puolelta ja niihin minut on kutsuttu myös, vaikka en ole tavannut edes vielä näitä kavereita. Sen sijaan minun ystäväni ei kutsunut miestäni heidän häihinsä (hekään eivät ole tavanneet) ja minusta se on aika tylyä. Tai ainakin minua se harmittaa kovasti. Häiden aikaan mahanikin erottuu jo selkeästi ja tuntuu typerältä olla siellä ilman avecia. Kaipaisin mielipiteitä. Olenko turhaan loukkaantunut siitä, että miestäni ei ole kutsuttu vai onko ystäväni tässä tilanteessa puolestaan hieman moukkamainen?
Miksi sinusta tuntuu tyhmältä olla häissä ilman avecia? Pelkäätkö, että leimaudut "huonoksi naiseksi", kun olet raskaana, mutta liikut ilman miesseuraa? Veikkaan, että häävieraista kukaan ei edes mieti asiaa, mutta jos miettii, niin todennäköisesti tulkitsee, että kumppanisi ei vaan ole päässyt paikalle. Voihan ihmisillä olla vaikka työkiireitä, tai sitten ei koronan takia halua mennä ihmisjoukkoon. Luulisi, että nimenomaan raskaana vaikutat vähemmän sinkulta kuin muuten. Kunhan et mene sinne kimpunheittoon, ne vaikuttavat aina sinkuilta, jotka sitä kimppua tavoittelevat.
Vierailija kirjoitti:
No on moukkamainen tai sitten budjettihäät, joissa tuskin yksin viihdyt. En menisi
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin, budjettia voi kyllä venyttää. En ole kovin tietoinen näistä etikettiasioista ja siksi kysyinkin täältä.
Häät tosiaan kestävät koko viikonlopun ja häävieraille kustannamme 2 yön hotelliyöpymisen aamupaloineen. Hääjuhlissa meillä on pitopalvelu ja pöytiintarjoiluna 4 ruokalajin illallinen kaikkine juomineen. Myös yhteiskuljetus järjestetään, eli häävieraiden kulut jäävät aika minimiin. Vaikka vieraslista onkin koronan vuoksi suht maltillinen (molempien perheet ja n. 10 lähintä ystävää aveceineen), niin kyllä muutamakin "vieras" ihminen nostaa kuluja aika huomattavasti. Sen lisäksi juhlapaikan majoituskapasiteetti ei riitä kaikkien aveceille, eli jos kutsutaan kaikki +1, niin meidän täytyy järjestää jostain lähistöltä olevasta majapaikasta lisää huoneita ja kuljetukset päälle.
Ap
Tuleehan tuossa vieraillekin aika paljon kustannuksia, jos koko viikonloppuna tarjoatte vain kaksi aamiaista ja yhden aterian.
Vierailija kirjoitti:
Vähän olen ymmälläni, että näinkö ihmiset jo kutsuvat ensi kesän häihin, aivan kuin koronaa ei olisi enää ollenkaan. Ilmeisesti jossain maaseudulla siis kuitenkin. Omassa tuttavapiirissäni kukaan ei suunnittele ensi kesäksi kaverihäitä.
Ja silti sä kyselet, että kutsutaanko avecina? Aika ristiriitaista.