Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella häihin kutsutaan avecilla tai ilman?

Vierailija
04.05.2021 |

Menemme miehen kanssa loppukesästä naimisiin ja nyt vieraslistaa pyöritellessä aloin miettimään, että millä perusteella häihin kutsutaan avecilla tai ilman? Toki tämä nyt on hääparista kiinni, mutta en haluaisi loukata ketään.

Esim. miehen ystäväporukassa kaikki ovat aikalailla vakiintuneita. Ovat naimisissa/asuvat yhdessä tai ovat seurustelleet jo ainakin useamman vuoden. Tunnetaan kaikki puolisoineen hyvin ja vietetään yhdessä muutenkin aikaa, joten on itsestäänselvyys että kaikki kutsutaan.

Sitten taas omassa ystäväporukassani tilanne on vähän erilainen. Muutama heistä on seurustellut jo vuosia ja asuvat kumppaneidensa kanssa yhdessä, mutta emme oikeastaan miehen kanssa ole heidän seurustelukumppaneiden kanssaan tekemisissä. Heille ajattelimme laittaa kuitenkin avecilliset kutsut, ovat kuitenkin ns. vakiintuneita pariskuntia. Sen lisäksi parhaalla ystävälläni on lyhyempiaikainen tapailusuhde, mutta olen nähnyt miehen ja mielelläni kutsun hänetkin mukaan. MUTTA. Sitten minulla on useita sinkkukavereita, jotka eivät varsinaisesti seurustele vakavasti mutta tapailevat kuitenkin jotakuta, osa jo pidemmän aikaa. Mahdollisesti ovat myös ihan vakavissaan tulevaisuuden suunnittelussa, eivät vain vielä ole "virallistaneet" suhdettaan. Osa myös on tapaillut näitä miehiään jo yhtä pitkään kuin paras ystäväni omaansa, mutten ole koskaan nähnyt heitä. En siis tiedä heistä mitään nimen perusteella.

Ketä nyt olisi kohtelias kutsua avecilla? Ottaisitteko pahalla, jos joku toinen ystäväsi saisi avecillisen kutsun ja sinä et? Pitäisikö vain kaikki kutsua seuralaisen kanssa vai miten toimisitte?

Häät vievät paljon rahaa ja kestävät koko viikonlopun, tarjoamme kaikille majoitukset, matkat ym. Toki budjettia voidaan venyttää, mutta tuntuisi typerältä maksaa hirveästi tarjoiluja henkilöille, joita ei ole koskaan nähnytkään. Toisaalta haluamme häiden myös onnistuvan ja ettei kenellekkään jää paha maku epäreilusta käytöksestä.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos kutsuttaisiin vain sen verran läheiset ihmiset, että avecitkin on varaa kutsua mukaan? Mikä pakko jotain "seurakavereita" tms. on kutsua ollenkaan, jos rahat on tiukalla.

Meillä menee häihin arviolta liki 20 000€ ja vaikka hyvätuloisia molemmat ollaan, niin onhan tuo valtava summa laittaa yhteen viikonloppuun.

Kiitos viesteistä. Eiköhän nyt tosiaan laiteta pariskunnat nimetyillä kutsuilla ja sinkut avecilla. Eipähän kukaan sitten koe, että olisi kohdeltu jotenkin epätasa-arvoisesti.

Vierailija
42/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en missään nimessä lähtisi mihinkään koko viikonlopun kestäviin häihin. Rajansa kaikella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntönä pitäisi, että seurustelevat tai sitä vakiintuneemmat parit avecilla, muut ilman. Jos joku siitä loukkaantuu, se on hänen ongelmansa. 

Miten seurustelu määritellään? Eli miten määritellään se, kuka seurustelee ja kuka "vasta" tapailee?

Vierailija
44/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, budjettia voi kyllä venyttää. En ole kovin tietoinen näistä etikettiasioista ja siksi kysyinkin täältä.

Häät tosiaan kestävät koko viikonlopun ja häävieraille kustannamme 2 yön hotelliyöpymisen aamupaloineen. Hääjuhlissa meillä on pitopalvelu ja pöytiintarjoiluna 4 ruokalajin illallinen kaikkine juomineen. Myös yhteiskuljetus järjestetään, eli häävieraiden kulut jäävät aika minimiin. Vaikka vieraslista onkin koronan vuoksi suht maltillinen (molempien perheet ja n. 10 lähintä ystävää aveceineen), niin kyllä muutamakin "vieras" ihminen nostaa kuluja aika huomattavasti. Sen lisäksi juhlapaikan majoituskapasiteetti ei riitä kaikkien aveceille, eli jos kutsutaan kaikki +1, niin meidän täytyy järjestää jostain lähistöltä olevasta majapaikasta lisää huoneita ja kuljetukset päälle. 

Ap

Ihan ohiksena: en itse lähtisi tuollaisiin häihin, vaikka kyseessä olisi ystäväni. Kaksi vuorokautta samassa seurueessa - ei kiitos. Kävisin jonkin aikaa juhlissa, siinä kaikki.

Ei me ketään pakoteta sitä kahta vuorokautta viettämään siellä :D Lähinnä järjestelyiden takia hoidetaan näin, koska paikka on kauempana ja vihkiminen alkupäivästä. Mukavampi laittautua kaikki yhdessä hotelliyön jälkeen tai ainakin omat ystäväni ovat olleet oikein tyytyväisiä tähän. Samaten ei tarvitse alkaa järjestelemään taksia/kyytiä pois juhlapaikasta, kun saa kömpiä oman huoneen rauhaan siinä vaiheessa iltaa, kun haluaa. Toki jos joku haluaisi osallistua vain varsinaiseen juhlaan, ei siinä olisi mitään ongelmaa. Ystävämme ja perheemme tuntiessamme tiedän onneksi kyllä, että viihtyvät oikein mainiosti muutaman päivän keskenään :)

Ei kai se ongelma olekaan se, etteivätkö ihmiset viihtyisi toistensa seurassa, mutta yleensä ihmisillä on sitä omaakin elämää. En minäkään koko viikonloppua laittaisi toisen häihin - voisin siellä itse tilaisuudessa toki olla mukana, mutta ei kenenkään häät nyt niin iso tapahtuma ole, että sitä pitää yltiösuureellisesti juhlistaa. 

Vierailija
45/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ikinä ajatellut, että häät olisi niin iso ja tärkeä juttu, että olisi suuri loukkaus, jos seurustelukumppania ei kutsuta. En itse varmaan edes tajuaisi ajatella asiaa, jos kumppanini saisi kutsun, mutta minä en. Jos en kerran oikeasti tunne hääparia, niin en tuntisi jääväni mistään pois. Ja itsekin suhtaudun häihin niin, että ne ovat vain yksi lukuisista juhlatapahtumista, mitä vuoden aikaan on, enkä suinkaan ajattele, että häät olisivat se tärkein, jossa mitataan kunkin henkilön arvostus. Häät ovat pääsääntöisesti aina olleet aika tylsiä, joten ihan sama minusta, keitä kutsutaan.

Vierailija
46/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkukin on mielestäni oikeutettu ”avec” kutsuun

ja pitämään (toivottavasti) hauskaa häissänne spesiaalin💕 ihmisen kanssa.

Hän voi sitten valita tuleeko yksin vai avecin kanssa.

Vierailija
47/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en missään nimessä lähtisi mihinkään koko viikonlopun kestäviin häihin. Rajansa kaikella.

Mikä ero hääviikonlopulla on vaikkapa kaveriporukalla vietettyyn viikonloppuun? :D En tiedä teistä, mutta me mökkeillään ja reissataan paljon kavereiden kanssa ja silloin kavereita on mukana molempien puolesta. Kaikki tuntevat toisensa hyvin. Vanhempien ja perheemme kanssa olemme myös läheisiä ja vietämme aikaa paljon heidän ja ystävien kanssa yhdessä. Ei mitään ongelmaa. Kellään ei ole tosin lapsia, että ehkä tämä vaikuttaa.

Vierailija
48/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, budjettia voi kyllä venyttää. En ole kovin tietoinen näistä etikettiasioista ja siksi kysyinkin täältä.

Häät tosiaan kestävät koko viikonlopun ja häävieraille kustannamme 2 yön hotelliyöpymisen aamupaloineen. Hääjuhlissa meillä on pitopalvelu ja pöytiintarjoiluna 4 ruokalajin illallinen kaikkine juomineen. Myös yhteiskuljetus järjestetään, eli häävieraiden kulut jäävät aika minimiin. Vaikka vieraslista onkin koronan vuoksi suht maltillinen (molempien perheet ja n. 10 lähintä ystävää aveceineen), niin kyllä muutamakin "vieras" ihminen nostaa kuluja aika huomattavasti. Sen lisäksi juhlapaikan majoituskapasiteetti ei riitä kaikkien aveceille, eli jos kutsutaan kaikki +1, niin meidän täytyy järjestää jostain lähistöltä olevasta majapaikasta lisää huoneita ja kuljetukset päälle. 

Ap

Ihan ohiksena: en itse lähtisi tuollaisiin häihin, vaikka kyseessä olisi ystäväni. Kaksi vuorokautta samassa seurueessa - ei kiitos. Kävisin jonkin aikaa juhlissa, siinä kaikki.

Ei me ketään pakoteta sitä kahta vuorokautta viettämään siellä :D Lähinnä järjestelyiden takia hoidetaan näin, koska paikka on kauempana ja vihkiminen alkupäivästä. Mukavampi laittautua kaikki yhdessä hotelliyön jälkeen tai ainakin omat ystäväni ovat olleet oikein tyytyväisiä tähän. Samaten ei tarvitse alkaa järjestelemään taksia/kyytiä pois juhlapaikasta, kun saa kömpiä oman huoneen rauhaan siinä vaiheessa iltaa, kun haluaa. Toki jos joku haluaisi osallistua vain varsinaiseen juhlaan, ei siinä olisi mitään ongelmaa. Ystävämme ja perheemme tuntiessamme tiedän onneksi kyllä, että viihtyvät oikein mainiosti muutaman päivän keskenään :)

Ei kai se ongelma olekaan se, etteivätkö ihmiset viihtyisi toistensa seurassa, mutta yleensä ihmisillä on sitä omaakin elämää. En minäkään koko viikonloppua laittaisi toisen häihin - voisin siellä itse tilaisuudessa toki olla mukana, mutta ei kenenkään häät nyt niin iso tapahtuma ole, että sitä pitää yltiösuureellisesti juhlistaa. 

Juuri näin. Ap haluaa nyt ajatella, että kaikki on ihan haltioissaan, kun majoitus maksetaan, mutta näinhän se ei ole. Ap ennakkovaraa nyt ne huoneet kaikille ja sitten kutsussa laittaa päivämäärän, johon mennessä ilmoitetaan kuinka moni yöpyy heidän määrittelemässä paikassa ja montako yötä. Sen jälkeen vahvistaa majapaikkaan huoneet. Ihan typerää olettaa, että kaikki haluaa notkua hotellissa. Varsinkin, jos oma koti on taksimatkan päässä tai tulee omalla autolla.

Vierailija
49/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut kutsuttiin serkun häihin ilman avecia eli miestäni. Ei oltu vielä silloin naimisissa mutta oli jo yhteinen lapsi. Serkku ei ollut koskaan tavannut miestäni. En kyllä minäkään hänen vaimoaan.

Minusta oli kiva mennä häihin ilman miestä. Meidät kaikki serkukset kutsuttiin ilman avecia paitsi yksi joka oli naimisissa.

Eli en todellakaan loukkaantunut.

En loukkaantuisi myöskään jos mies saisi nyt hääkutsun ilman avecia jonkun häihin jota en tunne. En edes haluaisi mennä jos en tuntisi kuin mieheni.

Itse asiassa toinen serkkuni meni naimisiin ja sain kutsun jossa avec. En ottanut miestäni mukaan. Jäi lasten kanssa kotiin. Siskonikin tuli ilman miestään. Oli kiva nähdä serkkujaan (ollaan kaikki samaa ikäluokkaa) ja sukulaisia ja keskittyä vain heihin.

Vierailija
50/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ero hääviikonlopulla on vaikkapa kaveriporukalla vietettyyn viikonloppuun? :D En tiedä teistä, mutta me mökkeillään ja reissataan paljon kavereiden kanssa ja silloin kavereita on mukana molempien puolesta. Kaikki tuntevat toisensa hyvin. Vanhempien ja perheemme kanssa olemme myös läheisiä ja vietämme aikaa paljon heidän ja ystävien kanssa yhdessä. Ei mitään ongelmaa. Kellään ei ole tosin lapsia, että ehkä tämä vaikuttaa.

No se ero, että kaveriporukalla lähdetään mökille pitämään hauskaa ja häihin mennään juhlistamaan hääparia. Jos minut ”pakotetaan” kahdeksi päiväksi hotelliin vain siksi, että hääpari niin haluaa, on se typerää vaikka kuinka olisi kivaa ja kaikki tuttuja. Ja harvoin meillä on kaveriporukan kanssa mökillä jonkun sukulaiset mukana. Jos on, niin sit kaikkien vanhemmat, jolloin ollaan sukulaismökkeilemässä.

Vierailija
51/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos minulta kysytään, niin jos kyse ei loppujen lopuksi ole kuin muutamasta ihmisestä, niin kyllä kutsuisin kaikki aveckutsulla. Säästäisin mieluummin jostain muusta. Miksi ihmeessä kaksi yötä? Kun häät ovat ohi, juhlat juhlittu ja illalliset syöty, niin on hieno ele, jos voi jäädä yöksi, mutta että jäisin vielä seuraavaksi päiväksikin ja vielä sen jälkeen yöksi, ei kiitos. Kuka edes saa lapsenvahtia tuollaiseksi ajaksi, jos kavereillanne sattuu olemaan lapsia. Jokainen tekee toki itse päätöksensä, mutta kyllä se saattaa tuntua jostakin vieraalta niin kurjalta ajatukselta, että toiset ovat siellä kumppaniensa kanssa, ja itse kököttää jossain yksinään ja kumppani kotona, että jää kemut menemättä.

Vierailija
52/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos minulta kysytään, niin jos kyse ei loppujen lopuksi ole kuin muutamasta ihmisestä, niin kyllä kutsuisin kaikki aveckutsulla. Säästäisin mieluummin jostain muusta. Miksi ihmeessä kaksi yötä? Kun häät ovat ohi, juhlat juhlittu ja illalliset syöty, niin on hieno ele, jos voi jäädä yöksi, mutta että jäisin vielä seuraavaksi päiväksikin ja vielä sen jälkeen yöksi, ei kiitos. Kuka edes saa lapsenvahtia tuollaiseksi ajaksi, jos kavereillanne sattuu olemaan lapsia. Jokainen tekee toki itse päätöksensä, mutta kyllä se saattaa tuntua jostakin vieraalta niin kurjalta ajatukselta, että toiset ovat siellä kumppaniensa kanssa, ja itse kököttää jossain yksinään ja kumppani kotona, että jää kemut menemättä.

Ap haluaa, että se häitä edeltävä yö ollaan siinä hotellissa ja juhlien jälkeinen yö myös. Eli kaikki olisi yhdessä aamusta alkaen hääpäivänä. Ja tämä on se mikä mua tökkisi, ei se seuraava yö (paitsi, jos asuisin lähellä, niin valitsisin kodin silloinkin).

Vierailija
53/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No todellakaan! Viikonloppu kaveriporukassa! Jo on aikoihin eletty. Ei tulisi mieleenkään.

Rajansa kaikella, kyllä! Max 2 tuntia ystävän juhliin voisin uhrata.

Vierailija
54/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan häitä isoille suvuille järkätessä pähkäsin samaa kuin ap. Kutsuttiin parit nimeltä jos tunnettiin molemmat ja muuten sinkkuvieraat yksin, sillä vieraslista oli muutenkin pitkä kuin nälkävuosi. Jossain määrin sitten kiristi hermoa kun yksi ilman avecmainintaa kutsuttu kertoikin jo kutsuneensa myös "poikakaverin" josta en koskaan ollut kuullutkaan, jahas, eikun ruukkaamaan uusiksi järjestelyjä. Ja kuukausi häiden jälkeen olivat tietty jo eronneet.

Ei se avec ole mikään ihmisoikeus. Jopa naimisissa ollessa en itse jaksaisi hermostua, jos minut kutsuttaisiin ja miestäni ei, jos kyseessä esim. ystäväporukkaa ja kaikilla samoin. Jos omassa lähipiirissä on vain täti ja setä ja kaksi serkkua voi olla vaikea ymmärtää, että toisilla on kymmenen tätiä ja viisi setää ja kymmeniä serkkuja, jotka kaikki kutsuisi mieluummin kuin jonkun tuntemattoman. Ja korona-aikaan taas se tuntematon lisää ihmismäärää. Miksi pitäisi perhejuhliin saada viedä joku random?

Vierailija
55/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, että miten tässä nyt takerruttiin häiden järjestelyihin, kun varsinaisesti siitä en kysynyt mitään.

Ymmärrän, ettei kaikkia kiinnosta viettää koko viikonloppua häissä. Ketään ei ole siihen pakotettu ja jokaisen kanssa on asiasta alustavasti keskusteltu ja jokaisesta se oli mainio idea. Mikään ei edelleenkään estä osallistumasta vain yhtenä päivänä, kukaan ei ole halunnut näin. Ystävillämme ei ole lapsia ja tosiaan vietetään muutenkin viikonloppuja yhdessä. Minun ja miehen vanhemmat ovat läheisiä ja koska meillä on yhteinen mökki, niin välillä ollaan siellä kaikki sekaisin - suku ja kaverit. Järjestetään syntymäpäivät kun aina samalla kokoonpanolla ja kaikki siis tuntevat edelleenkin toisensa ja osaavat pitää hauskaa yhdessä.

Lopetan nyt tämän puolustelun ja olen onnellinen omasta lähipiiristäni :D Kiitos kaikille asiaan vastanneille, saatiin asiaan selvyys!

Ap

Vierailija
56/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, että miten tässä nyt takerruttiin häiden järjestelyihin, kun varsinaisesti siitä en kysynyt mitään.

Ymmärrän, ettei kaikkia kiinnosta viettää koko viikonloppua häissä. Ketään ei ole siihen pakotettu ja jokaisen kanssa on asiasta alustavasti keskusteltu ja jokaisesta se oli mainio idea. Mikään ei edelleenkään estä osallistumasta vain yhtenä päivänä, kukaan ei ole halunnut näin. Ystävillämme ei ole lapsia ja tosiaan vietetään muutenkin viikonloppuja yhdessä. Minun ja miehen vanhemmat ovat läheisiä ja koska meillä on yhteinen mökki, niin välillä ollaan siellä kaikki sekaisin - suku ja kaverit. Järjestetään syntymäpäivät kun aina samalla kokoonpanolla ja kaikki siis tuntevat edelleenkin toisensa ja osaavat pitää hauskaa yhdessä.

Lopetan nyt tämän puolustelun ja olen onnellinen omasta lähipiiristäni :D Kiitos kaikille asiaan vastanneille, saatiin asiaan selvyys!

Ap

Ihan itse sä lähdit asiaa avaamaan. Mutta joo, pitäkää hauskat häät.

Vierailija
57/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei ole niin paha jättää aveceja kutsumatta, JOS kutsutuilla on jokaisella entuudestaan tuttuja ihmisiä paikalla joiden kanssa voi viettää aikaa. Esim tiiviin kaveriporukan avecit voi jättää pois, jos budjetti ja puitteet eivät millään taivu heidän kutsumiseensa. Vieraana on tosi tylsää olla häissä, joissa ei tunne morsiusparin lisäksi ketään muuta.

Vierailija
58/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos kutsuttaisiin vain sen verran läheiset ihmiset, että avecitkin on varaa kutsua mukaan? Mikä pakko jotain "seurakavereita" tms. on kutsua ollenkaan, jos rahat on tiukalla.

Mitä järkeä sitten taas on kutsua vieraiden seurustelukumppaneita joita hääpari ei ole koskaan edes tavannut, kun voisi kutsua harrastuskaverin jota tapaa vaikka joka viikko?

Vierailija
59/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa, että se häitä edeltävä yö ollaan siinä hotellissa ja juhlien jälkeinen yö myös. Eli kaikki olisi yhdessä aamusta alkaen hääpäivänä. Ja tämä on se mikä mua tökkisi, ei se seuraava yö (paitsi, jos asuisin lähellä, niin valitsisin kodin silloinkin).

Me hoidettiin asia niin, että pitkästä matkasta tuleville kustannettiin se edeltävä yö myös, muille halukkaille vasta se juhlien jälkeinen. Näin siksi, että hääpäivän aamuna on niin paljon organisoitavaa ja tehtävää, myös vierailla, että eivät he kuitenkaan kaikki samassa paikassa voineet olla ja meidän kanssa aloittaa juhlimista ennen vihkimistä. Häämeikkiin ja -kampaukseen mentiin äidin, anopin, kaason ja moraiusneidon kanssa; mies valmistautui isänsä, bestmaninsa, appiukkonsa ja yhden ystävän kanssa. Häävieraat saivat valmistautua rauhassa aamupäivän vihkimiseen, ilman muita ja osa ystävistä olivat porukassa. Näin ei ollut kellään olo, että nyt pitäisi heti aamusta olla kaikkien kanssa.

Vierailija
60/71 |
04.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveriporukan yhteinen viikonloppu on yhdessä mietitty ja suunniteltu. Mutta toisaalta ei minulla aina olisi kiinnostusta lähteä kaveriporukallakaan koko viikonlopuksi minnekään. Ja häissä on vielä paljon muitakin ihmisiä, joten eihän se edes tuntuisi siltä, että ollaan tässä bestiksien kanssa hengailemassa, vaan samalla hengailtaisiin lukuisien puolituttujen ja randomienkin kanssa. Joillekin sellainen varmaan sopii, ja kyllä minullekin joku yksi ilta tuollaisella kokoonpanolla on ihan ok, mutta ei minulla ole mitään syytä käyttää koko viikonloppua tuollaiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi