Onko työ enää missään ok?
Onko oikeasti enää olemassa alaa tai työtehtäviä joissa kaikki ei olisi ylityöllistettyjä? Tuntuu että jokainen tuttu on vaihtamassa alaa käytännössä lähes loppuunpalaneena, kun töitä on liikaa, resurssit pidetään liian niukkoina ja työ on organisoitu huonon johtamisen vuoksi ihan älyttömäksi. Koko työelämä on pilalla ja nämä videohaastattelut, testit, ryhmähaadtattelut ja ähköisey hakulomakkeet nerokkaine kysymyksineen tuntuu jo lannistavan ahdistavilta.
Pitäisi tosiaan olla se dynaaminen itsenäinen moniosaaja ja tiimipelaaja, eli toisin sanoen kaikki esimiesvastuutkin pitäisi jo hoitaa yksinään, ottaa kaikesta selvää ja tehdä tehokkaasti mitä käsketään jo ennen kuin käsketään ja hoitaa siinä sivussa muidenkin työt. Liekkö tämä sitten sitä suurlaman alkua taas..
Mitä mieltä olette? Ilmianna alasi jos koet että työn saa jossain vielä tehdä hyvin eikä kiire ole jatkuvaa? Ei tarvitse edes olla erityisen mielekästä ja mukavaa, kunhan työn määrä on kohtuullista ja sitä on ihan ok tehdä. Kiinnostaa kovasti varmaan muitakin alan vaihtajia :)
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilintarkastus, täyttää kaikki vaatimuksesi 😊
Itselle on tilintarkastuksesta muidostunut kuva että siellä etenkin pitää ihan yksinään pystyä ratkomaan kaikki ongelmat ja työmäärä on niin suuri että ylitöillä mennään. Työpaikkoja on vaikea saada.
Mielikuvasi on väärä, tuota vaan jostain syystä halutaan ylläpitää. Kertaakaan en ole kuin omasta halustani tehnyt yli 40h työviikon, että saan plussatunteja.
Hyvä työporukka, jolta voi kysyä apua aina tarvittaessa. Työntekijöistä on huutava pula...
Mutta toki jos tykkää elää mielikuvilla eikä faktoilla niin enpä minä sille mitään voi 😊 saanpahan itse parempaa palkkaa, kun työnantajat tappelee työntekijöistä.
Omasta mielestäni kyse on siitä millaisella tahdilla tekee töitä. Tein ennen töitä 100% tehokkaasti koko työajan, nykyään en niinkään. Ihan samalla tavalla työt tulee tehtyä ja sama palkka kilahtaa tilille. Monella alalla ja tehtävässä töitä vyöryy työlistalle kokoajan joten jos teet satalasissa, työt ei lopu koskaan. Mitä enemmän teet, sitä enemmän saan töitä kontollesi. Monessa muussa maassa esimerkiksi etelä-Euroopassa kukaan ei tee töitä samaan tahtiin. Moni myös siis itse luo turhaa stressiä itselleen tarpeettomasti.
Hoitokoti on hyvä paikka. Vanhukset saavat olla keskenään, kun juttelemme tyttöjen kanssa kopissamme. Näin kuluu suurin osa työajasta.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni kyse on siitä millaisella tahdilla tekee töitä. Tein ennen töitä 100% tehokkaasti koko työajan, nykyään en niinkään. Ihan samalla tavalla työt tulee tehtyä ja sama palkka kilahtaa tilille. Monella alalla ja tehtävässä töitä vyöryy työlistalle kokoajan joten jos teet satalasissa, työt ei lopu koskaan. Mitä enemmän teet, sitä enemmän saan töitä kontollesi. Monessa muussa maassa esimerkiksi etelä-Euroopassa kukaan ei tee töitä samaan tahtiin. Moni myös siis itse luo turhaa stressiä itselleen tarpeettomasti.
Jep. Olen tehnyt oman alani töitä, teknisen alan suunnittelua, sekä yksityisellä että julkisella puolella. Kummallakin puolella on sekä niitä ihmisiä, ihan samassa tiimissä, jotka hajoavat työtaakan alle, ja niitä jotka tulevat töihin klo 9-17 tai miten nyt tulevatkin, kokevat tekevänsä ihan perusduunia, ja lähtevät kotiin. Samanlaiset työtehtävät eikä kyse välttämättä ole älykkyydestä (tehtävät tuntuvat helpommilta) vaan asenteesta, suhtautumisesta.
Ei pidä mennä hysteriaan mukaan. Kokemus auttaa, tietää että eipä tämäkään hanke oikeasti siihen kaadu että tuleeko asia X viikon myöhässä. Ja melkein parempi myöhässä kuin paniikissa ja hutiloiden. Ja hankkeita tulee ja tulee, että se työ ei pitkiä päiviä tekemällä lopu.
Ja ihmiset valittaa aina. Voi olla että eipä niistä ap:n tuttavista loppujen lopuksi niin moni vaihda alaa.
Jokin meditoinnin opettajan ammatti voisi olla aika chill.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olen tehnyt oman alani töitä, teknisen alan suunnittelua, sekä yksityisellä että julkisella puolella. Kummallakin puolella on sekä niitä ihmisiä, ihan samassa tiimissä, jotka hajoavat työtaakan alle, ja niitä jotka tulevat töihin klo 9-17 tai miten nyt tulevatkin, kokevat tekevänsä ihan perusduunia, ja lähtevät kotiin. Samanlaiset työtehtävät eikä kyse välttämättä ole älykkyydestä (tehtävät tuntuvat helpommilta) vaan asenteesta, suhtautumisesta.
Ei pidä mennä hysteriaan mukaan. Kokemus auttaa, tietää että eipä tämäkään hanke oikeasti siihen kaadu että tuleeko asia X viikon myöhässä. Ja melkein parempi myöhässä kuin paniikissa ja hutiloiden. Ja hankkeita tulee ja tulee, että se työ ei pitkiä päiviä tekemällä lopu.
Ja ihmiset valittaa aina. Voi olla että eipä niistä ap:n tuttavista loppujen lopuksi niin moni vaihda alaa.
. Juuri näin. Itse teen mitä realistisesti ehdin tehdä per työpäivä huomioiden välihuilit. Tiedän tasan tarkkaan että työtä on niin paljon kuin ehtii tehdä, mutta tekemällä tarpeeksi* työnantajan odotuksiin nähden teen tarpeeksi saadakseni saman palkan kuin saisin stressaamaalla ja painamalla tukkaputkella.
Toki oma työni on sellaista ettei tämä ”laiskotteluni” vaaranna kenenkään henkeä. Näen sen pikemminkin siten että teen töitä realistisella tahdilla mikä antaa myös työnantajalle paremman näkemyksen siihen monta henkilöä näihin hommiin kaivataan. Ihan turha urakoida, kun siitä on loppupeleissä vaan haittaa. Sekä itselleen että työyhteisölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljasta on. Onko kellään kokemusta jonkinlaisesta maanviljelystä? Pitääkö olla koulutusta ja sukutila ennestään jos tähän haluaisi ryhtyä?
Maa, ja varsinkin viljelyskelpoinen maa, maksaa Suomessa maltaita. Maatalous on myös melko teknologiapainotteista, eli tarvitaan koneita, keinolannoitteita, kasvinsuojeluaineita, jalostettuja siemeniä tuottajilta yms. Investoinnit ovat melko suuria rahallisesti, jos maatalousalalle aikoo. PA:lla tai työttömällä ei ole siihen kerhoon asiaa.
Suurin osa viljelystä on tuottamatonta toimintaa näin lähellä napapiiriä. Sitä pidetään yllä aluepoliittista ja nostalgisista syistä. Kannattaa opetella täyttämään tukikaavakkeita.
Permaviljely ja omavaraisuus ovat ihan kiinnostavia ideoita.
Teen itsekin töitä työajan mukaisen ajan ja loput jää seuraavalle päivälle. En tee ylitöitä ikinä. Voisin tehdä töitä moninkertaisella teholla mutta nykytilassa teen töitä tämän hetken palkan vaativalla tasolla. :D
Siivous- ja kiinteistöhoitopuolelta voi löytyä vielä ihan kelpo hommia. Saa tehdä yksin, vastaat työsi jäljestä ja jos se kelpaa, saat olla ihan rauhassa. Itse teen nyt kuusi tuntista siivousta, ja nyt varsinkin on jo kohtuurasitus per päivä. Ja erotus kokoaikaan on n 100e kun asumistuki nousi vastaavasti. Tämä oli minulle onnenpotku. Nyt siis reilu 1400 tassuun ja jaksaa tehdä muutakin kuin tuijottaa turtana sohvalla. Ylipäänsä suositan fyysistä työtä, pollaa voi käyttää omiin juttuihin (esim radion kuuntelu).