*' *' *Tammenterhojen torstaipäivän tapahtumia*' *' *
Ja linkki eiliseen pinoon:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8080815&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (33)
[color=maroon]
Nyt olen saanut tuloksia. Mulla on joku paha virtsatientulehdus, ilmeisesti ollut aivan sieltä 10.7 asti kun annoin ekan näytteen. Leukosyytit olivat yli 10 kun pitää olla alle 5 ja valkuaiset olivat 5 plussaa, en tiedä mikä siinä on normaalia, vissiin nolla. Mulla oli joku streptokokko B ja aika vakava juttu kuulemma.
Marialle tiedoksi että taisi mulla olla liian nopeat sormet eilen, resistenssiä tarkoitin, eli tutkimuksien mukaan tämä streptokokki Ei ole resistenssi ( eli vastustuskykyinen) millekään antibiootille, vaikka sitä ihmeteltiin miksei se vahva v-pen 1500 tehokuuri sitten purrut? No sitä ei osattu sanoa.
Se minkä ei pitäisi näkyä virtsassa oli " vain" se hiiva, eli hiivalääkitys päälle... Ja saan uudet antibiootit (hitto vie juuri lauantaina söin viimeiset lääkkeet edellisestä 10 päivän kuurista...). Lisäksi virtsassa oli vertakin, mutta se ilmeisesti liittyy siihen tulehdukseen. Tänään olen tuntenut juuri niitä samoja ristiselänkipuja kuin edellisissä tulehduksissa, eli totta se on. On se vaan kumma että kroppa ei osaa kertoa tulehduksesta mikä on ollut jo yli kuukauden.
Nyt joudun sit tehoseurantaan tän takia. Sinne meni vauvavakuutuksen mahdollisuus.
" Sinda: nenn, resistenssi tarkoittaa bakteerin vastustuskykyä antibiootille tai muulle lääkkeelle. Viljellylle bakteerille tehdään herkkyysmääritys eri lääkkeillä, jotta nähdään mikä tehoaa parhaiten. Jos bakteeri on herkkä jollekkin lääkkeelle, se tarkoittaa että kyseinen lääke tehoaa hyvin ko. pöpöön. Jos taas resistentti, tarkoittaa että bakteeri on vastustuskykyinen lääkkeelle ja lääke ei välttämättä tehoa kyseiseen bakteeriin. Mulla kun on ollu noita kroonisia virtsatieinfektioita ja aina sama E. coli sen aiheuttajana (suolistoperäinen) ja se alkaa olla melko resistentti jo suurimmalle osalle lääkkeistä eli moni lääke ei enää tehoa siihen. Tällä hetkellä Nitrofur-C tepsii parhaiten. Sulla on varmaan ollu joku pöpö, joka on ollut resistentti usealle lääkkeelle ja varmaat nyt selvittävät, mikä lääke tehoaisi parhaiten. Tänään olet sitten kai viisaampi asiassa? Kerrohan mitä sanottiin ja mikä oli se juttu, joka ' ei kuulu' olla pissanäytteessä"
Olit oikeassa tuon suhteen, kiitos luin sen aamulla ja heti oli parempi mieli. Kurja kuulla sun tulehduskierteestä, sitä rupesin nyt miettimään että onko sulla ollut vaivoja tässä raskaudessa vielä? Onko koskaan sun tulehdus noussut munuaisiin asti? Varmasti rankkaa olla krooninen sairaus!
[color=blue]Perhehuoneesta , semmoinen on ainakin ollut Vaasassa, mutta nyt remontin takia en ole varma onko tilapäisosastolla tätä huonetta. Itse en ole käyttänyt, eikä tulla nyt käyttmänn vaikka semmoinen olisi. Se on aika mahdotonta tälläisella katraalla =)[color=blue]
[color=maroon]
Työgalluppiin: olen tehnyt työtä vain 3 vuotta elämästäni, senkin miehen perheyrityksessä tehdashommissa. Koulutus on merkonomi, mutta työtä en ole tällä alalla tehnyt.[color=maroon]
[color=blue] Synnytygalluppiin, sitä en uskalla suunnitella, toivon vain koko sydämestäni ettei käviis yhtä huonosti kuin edellisessä synnytyksessä kun kohtu ei supistunut ja menin vuotoshokkiin. Vuosin 1,6 litraa ja sain 2 verensiirtoa, olo oli hutera kuukausia jälkeenpäin. Itse synnytys meni huippunopeasti, tunti sairaalan tulon jälkeen vauva syntyi, kokonaiskesto oli 5 tuntia. Aiemmin olen kokeillut ilokaasua keksi kertaa ja petidiniä kerran (sitä en suosittele). Pelkään epiduraalia. Nytkin jos tuo streptokokki on aktiivisena synnytyksen aikaan, en ole varma saako silloin edes synnyttää alakautta. Keisarin leikkausta en ole vielä kokeillut, toivottavasti ei tarvikkaan![color=blue]
[color=maroon]
Muita galluppeja en edes muista tähän hätään. Voikaa hyvib ![color=maroon]
Wei: hyvin kirjoitit tuosta synnytyssuunnittelusta. Juuri tuota lähinnä tarkoitin, kun aiemmin kirjoitin että on tarkat suunnitelmat. Yleisesti on vähän jäänyt sellainen kuva että suunnittelu on huono ja avoin mieli on hyvä asia. Itselleni on kuitenkin tärkeää valmistautumista esim.synnytysasentojen harjoittelu, koska haluaisin synnyttää pystyasennossa ym. En tähän edes ihan kaikkea viitsi kirjoittaa mitä on tullut mietittyä:) Kun monet, jotka ovat lähteneet synnyttämään vailla mitään " mielipiteitä" ovat loppujen lopuksi päätyneet synnyttämään sängylle makuuasentoon, kun eivät ole tienneet muista vaihtoehdoista eikä niitä ole heille esitelty. Eräs tuttavani ei ollut saanut synnyttää kyykyssä, koska kätilöllä oli niin huonot polvet. (no tällaista varmaan sattuu harvoin) Näistä syistä lähinnä mulla onkin tarve kertoa suunnitelmistani ja toiveistani etukäteen.
Nenn: Voi että millainen riesa sulla on. Inhottavaa kun joutuu syömään noita antibiootteja ja sitten on taas hiivaa ja kamala kierre. Ja kun sulla vielä tuo munuaistulehduskin tulee helposti. Koitahan pärjäillä ja toivottavasti olo paranis piakkoin eikä ainakaan kivut pahenis.
Juu, nyt suihkuun ja bänditreeneihin:)
Beijaflor
[color=blue]Synnytyssuunnitelmista [color=maroon]vielä, etten minäkään suoralta kädeltä oleta, että kerkeäisivät etes lukea toivelappua. Mistä sitä tietää, vaikka niin viime tipassa on laitoksella ettei siinä keretä etes nimeä kysyä.
No joo, mut kummiski laitokselle menevään lappuseen muutamia toiveita laitan. Ja nyt oon ainaki jollainlailla henkisesti varautunu sektiolla synnyttään. Viimeksi en ollut yhtään aatellu, ett niin vois käydä. Iski paniikki, ku kiireellä lähettiin viemään leikkaussaliin. Kaikki meni kuitenkin hyvin, mutta kyllä niitä hetkiä on miettiny jälkeen päin ei niin ruususin kuvin.
[color=blue]Nenn [color=violet]toivottavasti nyt lääkkeet puree ja arvot laskee normaaleihin. Jäin miettimään noita leukosyyttejä, että onko ne samat mitkä on koholla, jos on kasvain? En halua mitään pelotella, mutta kun tuo sana kuulostaa tutulta ja en muuta keksi mihin sitä liittää.
[color=blue]Beijaflor [color=maroon]pitää kysellä, ett minkälaista musiikkia laulat? Omaa? Tutulta vasta ilmesty eka levy, joten jännittyneenä seuraa saako nyt enempi nimeä.
[color=darkviolet]Jahas tummia pilviä taas. Pitänee sammuttaa rakkine.
Hain keskusteluja,kun muistin täältä lukeneeni muistakin streptokokki b:en sairastuneista (tai moni sitä kantaa oireettomanakin)
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/search.asp?phrase=streptokokki+&ap…
ja tässä on linkki,mistä näkee norm. leukosyytti arvo(klikkaa tekstistä leukosyytti kohtaa)
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?char=l
Olikohan muuta sydämellä??hmm... nukuin pätkän soffalla ja oon ihan sekaisin..
parempi jatkaa " selvemmissä" tunnelmissa :)
Maria ja himpula 18+4
ihanaa kun on ees vähän viileempi kuin viime kuukausina. oikein tuntee kun viileä ilma tulee avoimesta takapihan ovesta sisälle:) viime yönä heräsin sateen ropinaan, on yksi ihanimmista mahdollisista äänistä. ehkä toiseks ihanin heti syysmyrksyn jälkeen jossa siihen sateeseen lisätään vielä tuulen viuhunta ja oksien kahina:) niitä odotellessa...
(.) löysin kaapistani esprit-housut joita ei jostain syystä oo tullut pidettyä, ja ne mahtu päälle:) aamulla oli vielä ihan mukavat päällä, mut kun töistä pääsin niin oli jo pakko avata nappi:) mut ehkä nyt kun ilmat viilenee ja osa turvotuksesta toivottavasti vähenee, niin pärjää taas vaatteitenkin suhteen. myllerrys on massussa tänään tuntunut muutamaan kertaan, nyt jo vähän muuallakin kun vain tossa vasemmalle puolella.
hih, töissä oli taas kauppapäivä, l. mentiin työkaverin kaa kauppaan ostaan viikon ruuat kymmenelle asukkaalle. ja koko aika hän oli että älä nyt sinä nostele mitään. ja sit puhuin tosta toissailtaisesta kivioperaatiosta niin heti ne oli että et kai sinä niitä kiviä kantanut. (en kantanut:)) ihania kun huolehtivat tuolla tavalla. vielä vuosi sitten meillä ei ollut miestä töissä, niin minähän olin aina se joka painavimmat jutut nostelin:) muutoissakin on ihanaa kun saa " rääkätä" itteään kantamalla kaikkee. eli on tää vähän tuskaa kun heti jos miettii nostavansa jotain, joku varottaa. mut opin kyllä siitä kun alkukesästä vielä kannoin niitä kiviä, ja silloin alkoi aika herkästi massuun koskee.
synnytys-gallup: en oo suunnitellut, paitsi sen että meen tayssiin enkä vammalaan, johon myös pääsisin. oon samanlainen kaikissa asioissa, huono suunnitteleen ja kyllä ne asiat aina on suttaantunut. ehkä joskus ois syytäkin suunnitella tarkemmin, mut siitä tulis vaan stressiä. (jota saan töissä kyllä ihan tarpeeks)
zatu: sitä energia-kautta odotellessa. tai sit mulla ajoittu just tää töihin paluu siihen energia-kauden alkuun, joten se niistä energioista. tuntuu ihan kun ei mitään sais aikaseks kun nukuttaa vaan koko ajan.
beijaflor: onpa teillä tilanne. mut onneks ootte kai jo aika hyvin noihin reissuhommiin sinällään tottuneet. mutta on teillä tossa mietittävää...
tayssilaiset: kerrotaanko äippäpolilla sukupuolta, jos sen näkevät? kun ens viikon pe oon ultraan menossa ja haluttaisiin tuo sukupuoli tietää. siis jos sattuu näkyyn. tai jos sieltä sais kuvia mukaan niin vois koittaa jos anoppi lääkärin koulutuksellaan näkis. kun miehen äiti haluis tietää sukupuolen kans, mutta mun vanhemmat ei missään nimessä haluu. kuuluu kuulema siihen isovanhempien odotukseen, hassuja kun jo kolmatta kertaa isovanhemmiksi ovat tulossa.
maria: korjaatko jos oon ymmärtänyt väärin? kun mielestäni oon saanut sen käsityksen tuosta streptokokki b:stä että kaikki naiset ovat sen kantajia, mutta joillakin se vain " aktivoituu" raskauden aikana.
huh, huomenna vapaa päivä. saan salille ohjelman, kun lopultakin tapaan sen ohjaajan. hän tekee sellaisen tähän tilaan sopivan ohjelman. sit tapaan lähimmän pomoni, hän ollut sairaslomalla mun rv 7 asti, eikä olla nähty, meen käymään moikkaas ja viemään vinkkejä luistelukouluun. ja sit illalla ois viä kävely tiedossa, vai voiko sapa jättää lapset miehelle?
kauheeta, oon taas romaania meinannut rustaamaan. nooh, koittakaa kestää.
tikru ja simppis 20+6 (huomenna taas uus viikko:))
Hätäisesti lueskelin tän päivän pinon läpi.
Streptokokista on ollut puhetta. Mulla löytyi tää streptokokki synnytyksen yhteydessä, otettiin se näyte kun lapsivettä tihkui ennen kun synnytys oli kunnolla käynnissä. Sain synnytyksen aikana tipalla lääkettä, joko antibioottia tai penisilliiniä, en muistä. Kolme annosta ehdittiin antaan ennen kuin poika syntyi. no, mulla olikin pitkä synnytys, melkein 25 tuntia. Synnytyksen aikana kukaan ei puhunut mulle mitään koko jutusta, vaan vasta muutaman päivän päästä eräs hoitaja kertoi, että multa oli tällainen löytynyt ja pojalta otettiin uudestaan crp, kun hällä oli keltaisuutta eikä ensimmäinen valohoitovuorokausi auttanut vaan bilirubiiniarvot lähtivät uudestaan nousuun. Epäiltiin siis pojalla jotain yleisinfektioo. Ja otettiinhan pojasta muutama tunti syntymän jälkeenkin se crp. Mutta onneksi ei pojalle tullut mitään tästä streptosta huolimatta, minäkin unohdin koko asian kun mulle sanottiin, että joillakin naisilla se on, eikä lääkekuurit oikein pure siihen.
Nyt otin tän puheeksi ekalla neuvolalääkärikäynnillä ja sain lähetteen siihen näytteeseen. Mutta nyt sitä ei multa enää löytynytkään ja lääkäri sanoi vaan, että ilmeisesti mulla on tässä ollut jokin lääkekuuri, joka sen on sitten parantanut. Mutta olen lukenut kaikenlaisia juttuja ja noissa viestiketjuissahan on asiasta tosiaan enemmän. Tässä siis mun kokemukseni.
Sitten omasta voinnista. Jouduin tänään lähteen kesken työpäivän pois, kun maha ja alaselkä tulivat tosi kipeiksi. Kävelykin sattui. Ja mahaa jomottelee edelleen sillai kuukautiskipumaisesti ja välillä se on ihan kivikova. Ihan kuin supistuksia. Ja vasta viikot 18+5 menossa. Huolestuttaa, että mitähän tää on, onko ihan vaaratonta kasvukipuilua. toisaalta mulla oli kaikenlaisia kipuiluja esikoista odottaessa, että kai tääkin raskaus menee saman kaavan mukaan. Mutta silti huolestuttaa, täytyy huomenna soittaa neuvolaan. Onneksi työmaalla oltiin ihan ymmärtäväisiä. Mites teillä muilla? Onko supisteluja tai muita kasvukipuja ja missä määrin? Olen ottanut nyt ihan rauhassa tän illan, täytyy mennä pojan kans samaan aikaan nukkuun jospa se auttais asiaan.
Sitten vielä asiaa Tamperelaisille ja lähiseudulla asuvilla....Tampereelle on tullut nyt kans 3d-ultra, mainostettiin eilisessä tai tiistain aamulehdessä. Soittelin tänään hintoja kun olen jo kerinnyt varaan sinne helsinkiin ja ajattelin, että jospa ois samoissa hinnoissa niin ei tarvis sinne asti ajella. Mutta tämä Tampereen ultra on reilusti kalliimpi. Omavastuu on 250e dvd- tallenteen kanssa ja jos ottaa pelkät kuvat tutkimuksesta selviää " vain" 200 eurolla. Femedassa Helsingissä maksaa jotain 140 kelan korvauksen jälkeen. Ihmettelin kallista hintaa, mutta heillä on kuulemma ihan uudet laitteet ja kokenut ultraaja. nettisivuilta vertailin kuitenkin, että molemmissa paikoissa on saman merkkinen ultralaite. Taidamme siis kuitenkin mennä tuonne Helsinkiin. Halvemmaksi se tulee bensojenkin kanssa kuin tää Tampereen ultra.
Mutta sellaisia,poika heiluu ja höpöttää koko ajan tuossa, ei oikein tule kirjoittamisesta mitään. Sori jos on kirjoitusvirheitä.
Illanjatkoja.
Fable: Mulla kans supistelee iltaisin runsaasti ja pitkään ja mahaa särkee aamusta lähtien menkkakipumaisesti. Kirjoittelinkin siitä jo eilen tänne. Hyvä et täältä löytyy muitakin samasta vaivasta kärsiviä! Selkäkivut on mulla olleet alusta lähtien mukana ja tänään taas särkenyt jalkaakin. Ihanaa olla raskaana, heheh!
Huomenna sit aamulla neuvolaan. Katotaan mitä th mieltä et jos vaikka sais ajan neuvolalääkärille... (Mä en kyllä sille jaksais " levitellä" ku se on niin hyvännäköinen ja mun ikäinen mieslääkäri. Jotenkin kiusallista. hih!)
Ens viikolla on rakenneultra ja osallistun siihen ennenaikaisuustutkimukseenkin. Ehkäpä ne siellä huomais et jos jotai olis tapahtunu kohdunsuulla niin ei tarttis mennä tuolle neuvolalääkärille...
Tänään olin päivällä kahvittelemassa mammiksella olevien kurssi/työkavereiden kanssa. Synnytysjuttuja jos jonkinmoista tuli höpistyä... Siitä synnytysgallupista:
Avoimin mielin menen, kun ei yhtää tiedä miten tämänkertainen sujuu (mun eka synnytys 30h ja toka vajaa 10h). Kipulääkkeet ja puudutteet on musta ihan ok. En tiedä olisko musta luomuna synnyttämään, epäilen. Yritän päästä kokeilee tällä kertaa sitä Kättärin vesiallasta, kun viimeksi ei sitä tullut kokeiltua. Naistenklinikalla 7v sitten ei sellaista mahdollisuutta edes ollut.
Perhehuonetta ei tarvita, kun meillä on kuitenkin nämä kaksi muuta lasta kotona. Mies tulee kyllä synnytykseen mukaan. Kätilöopistolla taitaakin olla kaikki tavalliset huoneet kahden hengen huoneita?! Tarvittaessa (ainakin 4vsitten)sieltä saa vauvan hoitajien huoneeseen ainakin osaksi yötä nukkumaan jos esim ite olis niin huonossa kunnossa tai väsyny synnytyksen jälkeen. Perhehuoneessa se ei mun mielestä ole mahdollista. No, kunhan oltais edes vähän lähempänä tammikuuta!!!
Kohta alkaa tehis, mun lemppariohjelma. Täytyy lähtee kaivaa kaapista jotain hyvää syötävä. Täällä ihana rauha, kun muksut nukkumassa ja mies iltavuorossa. Saan siis ihan rauhassa nautiskella. =) Katotaan kuin saan sitten huomenna toruja painonnoususta...
Illanjatkoja toivotellen, Hermione02 ja Iines 18+5
Miten Femedassa (Hki) tehdään se 3D-ultra? Eli siis tekeekö Bruno Cacciatore samalla sisätutkimuksen vai ultraako vain mahan päältä? En ole päättänyt vielä haluanko tietää ja nähdä niin tarkasti etukäteen mutta samalla, jos siihen ultraan sais lähiaikoina ajan, vois tietty varmistaa tuon kohdunsuun tilanteen. (Vaikka mulla kyllä niin supertehoton kohtu, et tuskin saa mitään vielä aikaiseksi!) Ja ei tarttis juosta niin monen luona " levittämässä" ...
T. Hermione02
Kyselit Hermione02 siitä 3d:stä. Kävin esikoisen odotusaikana siellä femedassa, rv 26+ ja tutkimus tehtiin mahan päältä. Mitään sisätutkimusta ei tehty. En sitten tiedä, olisiko tehnyt, jos olisi pyytänyt tai jotain. Suosittelen kyllä lämpimästi tota 3d:tä, kyllä se niin ihana kokemus oli. Jotenkin osasi suhtautua paremmin vauvaa yksilönä sen loppuraskauden, kun tiesi kumpi sieltä tulee ja oli nähnyt kasvonpiirteet.
Eilisessä ketjussa oli puhetta päänsäryistä, mulla oli kans parin viikon jakso kun päätä särki joka päivä, otin panadolia vaan pahimpaan kipuun, vaikka neuvolassakin sanottiin, että sitä voi ihan turvallisesti syödä sen 2-3 päivässä. Mutta mulla se ei edes auttanut, niin ajattelin sinnitellä ilman. Olin viikon sairaslomalla tän päänsäryn takia ja sain lähetteeen fysikaaliseen. Oon nyt käynyt neljä kertaa siellä ja kyllä se on auttanut. siellä on siis hierottu yläselkää ja niskoja, sekä venytelty noita niskoja. Lisäksi olen syönyt rautaa nyt kolmisen viikkoa, ehkä hemoglobiini on lähtenyt nousuun. Mulla oli 102 viime neuvolakäynnillä ja kyllä olen ollutkin väsynyt ja olen edelleen. Ja en tiedä voiko alhanen hb aiheuttaa päänsärkyjä...mutta inhottava vaiva se on.
Mulla on kans tää raskaus ollut vaikeempi kuin eka, alun kamalat pahoinvoinnit on helpottanut, mutta nyt on tilalla tää loputon väsymys ja muut vaivat. Ei ole helppoa tää raskaana olo.
Mutta ihanaa kun puoliväli lähestyy ja liikkeitä tuntuu koko ajan enemmän ja voimakkaammin.
Mutta nyt nukkumaan. hyviä öitä!
mulle ne on kertonu jos on nähneet..ja kummallakin kerralla osuivat oikeaan,että kysykää pois vaan..mua kanssa kiinnostaa saada tietää että kumpaa odotan,jos tällä kertaa tuleekin vaikka poika nii sillehä täytyy sitte hankkia paljon vaatteita koska meillä on vaa tyttöjen vaatteita..ei pojalle ihan viitti pukea vaaleanpunaista..mut nyt nukkumaan..öitä kaikille
mansemamma ja masuasukki 20+1
_tigger_:
maria: korjaatko jos oon ymmärtänyt väärin? kun mielestäni oon saanut sen käsityksen tuosta streptokokki b:stä että kaikki naiset ovat sen kantajia, mutta joillakin se vain " aktivoituu" raskauden aikana.tikru ja simppis 20+6 (huomenna taas uus viikko:))
En mä asiasta sen liiemmin tiiä,mitä nyt kuin netistä..
Tämmösen löysin googlettamalla:
B-ryhmän streptokokki (Streptococcus agalactiae) kuuluu 15-30 %:lla naisista emättimen bakteeriflooraan. Yleensä se ei aiheuta kliinistä tulehdusta, mutta vahvaan bakteerikolonisaatioon liittyy ennenaikaisen lapsivedenmenon ja keskosuuden vaara. B-ryhmän streptokokki on merkittävä vastasyntyneen sepsiksen aiheuttaja. Lapsi saa tartunnan synnytyksen aikana synnytyskanavasta, mutta mikrobi voi myös mennä sikiökalvojen läpi ja infektoida sikiön. Bakteerikolonisaatiosta huolimatta vain 1-3 % vastasyntyneistä infektoituu (Katz 1993).
Streptokokin kolonisaatio määritetään emätineritenäytteestä pikatestillä tai bakteeriviljelyllä.
Raskaana olevia seulottiin B-streptokokin suhteen useissa maamme synnytyssairaaloissa 1980-luvulla ja 1990-luvun alussa vastasyntyneen sepsiksen ehkäisemiseksi, mutta sittemmin seulonnasta on luovuttu luotettavien pikatestien puuttumisen takia. Lisäksi kolonisaatio vaihtelee raskauden kuluessa vähentäen seulonnan kustannusvaikuttavuutta. Nykyisin B-streptokokkiviljely tehdään vain ennenaikaisen vedenmenon yhteydessä sekä erityisiltä riskiryhmiltä (esim. uhkaava ennenaikainen synnytys, edellisellä lapsella GBS-sepsis) (Kurki ja Hiilesmaa 1997).
Yleensä oireetonta kantajaa ei tarvitse hoitaa raskauden aikana. Mikäli streptokokki todetaan ennenaikaisen synnytyksen uhatessa, mikrobilääkkeenä käytetään penisilliiniä, ampisilliinia tai erytromysiiniä. Yleensä mikrobikolonisaatio palautuu ennalleen lääkityksen loputtua eikä pitkäaikaisesta mikrobilääkityksestäkään näytä olevan apua.
Synnytyksen aikana todetulle kantajalle suositellaan profylaktista suoneen annettua mikrobilääkitystä, koska se vähentää merkitsevästi vastasyntyneiden sepsiksiä (Tuppurainen ja Hallman 1989, Katz 1993).
[color=darkviolet]Kaverin kans käytiin kävelyllä. Poikettiin matkalla moikkaamassa ukon mummua. Onneks toimitin akan anopin kyytissä kotio, koska kotimatkalla alko sataan ihan kunnolla. Ukko soitti ja kysy kastuuko, sillon ei viel satanu hirveesti. Päätettiin kävellä. Oltiin vähä märkiä, mut piristävää :) Lämmitin sit saunan etten sairastu uuestaan. Ku just ja just pääsemässä tästä lentsusta eroon.
[color=blue]Kivuista ja säryistä: [color=violet]natisen liitoksista välillä pahastikki. Tai en tiiä mikä on pahasti, koska ei akan aikaan näitä ollu. Joten mistäpä sitä tietää millasiksi nää viel äityy. Kävelen huomattavasti hitaammin, voispa sanoo ett taaperran. Jos on ollu rankka päivä niin iltasella en mielellään juuri evääni väräytä.
[color=darkviolet]Taian huomenna mennä kattomaan naapurin uutta tulokasta :) Perjantaina kaverille synty tyttö. Ukko taivasteli aiemmin illalla, että oli se pieni! Mokoma kerkes käväseen siellä ennen mua. Oli pitäny jotai työkalua lainata. .
Illat alkaa tosiaan viileneen. Joku ilta sitten oli tosi raikasta ja syksyn tuoksusta. Viljapeltoja takapihalla niin ne alkaa kellastuun ja se tuoksu tuo syksyn mieleen. Kaikissa vuodenajoissa on hyvät puolensa mun mielestä, mutta syksyssä on ehkä eniten sitä jotain. Ihanaa kahlata pudonneissa lehdissä ja nauttia alkavista kuulaista illoista :)
Onpas ulkona pimeetä. Tottunu siihen, ett on aina valosaa. Vastahan se oli, ett yhen kahen aikaan yöllä käväsi pimeän tapasta. Jonku aikaa jo pitäny pitää olkkarissa yövaloo. Akan huone on ns. toisessa päässä taloo ku meiän makkari, joten " kulkuvalo" pitää olla.
Kauniita unia terhoille.
Mirabella: Minua kyllä kiinnostais ainakin vaaleat äitiyshousut. Eikös ne haalarit ole vaaleat?
Tuohon synnytyssuunnitelmakeskusteluun ajattelin vielä kommentoida. Minusta on melkein kaksi eri asiaa, meneekö synnytykseen avoimin mielin ja että tekeekö suunnitelmia. Eihän ne suunnitelmat tarkoita (ainakaan minun mielestäni) sitä, että olis ajatellut supistusten alkavan kello 9 aamulla ja sitten klo 12 sairaalaan ja sitten klo 13 epiduraali ja sitten klo 16 lapsi syntyy. Ja että sitten kun on tehnyt tuollaisen suunnitelman, niin pettyy, kun homma ei menekään just putkeen ja saakin paraservikaalipuudutuksen klo 14. Siis tämä nyt karrikoiden.
Minusta ne suunnitelmat tarkoittaa enemmän sitä, että ottaa selville, mitä vaihtoehtoja on olemassa ja vähän miettii, mikä itselle voisi sopia parhaiten. Esim. mitä erilaisia luomukivunlievitysmenetelmiä on olemassa ja mitä lääkkeitä ja mitä reunaehtoja niiden saamiseen liittyy. Tottakai ensikertalaisen on vaikea tietää, esim. miltä synnytyskipu tuntuu. Eikä tietysti toiskertalainenkaan voi tietää, mitä erikoistilanteita voi tapahtua. Mutta kyllähän ne kätilötkin koulutetaan jotenkin, niin että kai synnyttäjäkin pystyy hankkimaan tietoa siitä tapahtumasta muuten kuin synnyttämällä.
Monet (varmaan itsekin kuulun tavallaan tähän ryhmään) ei halua ruveta ajattelemaan mitään synnytyssuunnitelmaa, koska tuntuu siltä, että vähempi pelottavaa jos ei mieti. Että jos rupeaa miettimään ja selvittelemään asioita, niin tulee vaan luetuksi kaikkia kauhukertomuksia, joista ahdistuu.
Etukäteen suunnittelu olisi siksi hyvä juttu, että välttämättä siinä supistustuskissa ei ehdi ajattelemaan kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja. Ja olisi ihan hyvä, että esim. mies tietäisi, mitä toivot, jotta hän voi jeesata. Joku asia voi tulla inhottavana yllätyksenä ¿ai miks mä en saakaan epiduraalia?¿ jos ei etukäteen tiedä sen käyttöön liittyviä asioita. Tuollaisista epämiellyttävistä yllätyksistä synnytyssalissa voi tulla harmistunut mieli (ainakin joillekin ihmisille) ja silloin olisi just hyvä olla vireessä ja jaksaa tsempata koko shown ajan.
Mutta siis tällaisia hajanaisia ajatelmia¿:)
wei