Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raamatun kohtia

17.08.2006 |

johannes 15; 18-19 Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä.

johaannes 20: 21-23 Jeesus sanoi uudelleen, Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, minä lähetän teidät. Sanottuaan tämän Hän puhalsi heitä kohti ja sanoi, Ottakaa Pyhä Henki. Joille te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Joilta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.

Miten selitätte nämä kohdat? näistä kahdesta kohdasta tulee aivan selvästi esille elävä usko. Pilkkaa saamme uskovaisina kokea joka taholta. Ja tuo toinen kohta: kun aina ihmetellään sitä, että miten ihminen voi toiselle antaa synnit anteeksi. tässähän se on selvästi kerrottu. Jeesus jätti omilleen Pyhän Hengen ja vallan saarnata syntien anteeksi antamusta.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antamasi kohdat Raamatusta olivat vuoden 1992 käännöksen mukaisesti. Joten annan lisää muutaman kohdan jotka ovat tuosta käännöksestä ja jotka tuovat ymmärrystä asiaan:

' Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.' (kts. (Apt. 2:38,39, 1992-käännös)

Missään ei ole Raamatussa sellaisia kohtia, joissa apostolit ajalla helluntaipäivästä lähtien (Apt. 2) olisivat kastamattomille julistaneet syntejä anteeksi esimerkiksi sanoen ' julistan sinulle syntisi anteeksi' .

Ei, vaan Herran apostolit Pietarin johdolla toimivat tuon kohdan (Apt. 2:38,39) mukaisesti.

Kääntymyksessä oleva kastamaton syntinen sai syntinsä anteeksi siinä hetkessä kun Herran omat kastoivat hänet Jeesuksen Kristuksen nimeen.

Näinhän siinä lukee:

' ... kääntykää ja ottakaa ... kaste ... jotta syntinne annettaisiin anteeksi.'

Jos siis joku haluaa tulla Jumalan valtakuntaan sisälle, sillon ei pidä torjua sanaa (Apt. 2:38).

Usko siis evankeliumi. Kadu syntejäsi. Mene kastettavaksi Herran nimeen syntiesi anteeksisaamiseksi.

' ... julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva.' (kts. (Mark. 16:15,16, 1992-käännös))

1. Evankeliumin saarna.

2. Sen saarnan uskominen.

3. Sitten voit tulla kastetuksi Herran nimeen. Et ennen.

Voit kysyä lisää Raamatun asioista:

seurakuntaa@helsinkilainen.com

Vierailija
2/31 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

johannes 15; 18-19 Jos maailma vihaa teitä, muistakaa, että ennen teitä se on vihannut minua. Jos te kuuluisitte tähän maailmaan, se rakastaisi teitä, omiaan. Mutta te ette kuulu maailmaan, koska minä olen teidät siitä omikseni valinnut, ja siksi maailma vihaa teitä.

Eli ei sitä vihaa välttämättä tarvitse kokea. Jos nyt kuitenkin joku vihaa kristittyjä, niin sitä ei pidä ihmetellä. Eli elävän uskon merkki ei ole se, että saa kokea vainoa tai vihaa muilta, vaan se on mahdollista eikä sitä siinä tilanteessa pidä säikähtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ylein kaikkien uskontojen kohdalla. Pilkkaa, ivaa tuomitsemista, oikessa olemista jne... sotaa käydään tälläkin palstalla,

toinen toistaan vastaan. Jopa kristityt kristittyjä vastaan.

Kun lukee historiaa huomaamme, että asia on kristillisyydessä aivan toisinpäin. Kristityt ovat alkaneet vihaamaan maailmaa eikä niin, että maailma vihaa kristittyjä. Maailman tekemistä paremmaksi paikaksi on unohtunut ja tilalle on tullut oma itsekäs pelastuminen. (minä olen aito uskovainen minä pelastun) Maailman hätä on unohtunut ja se hätä ei tietenkään ole kristittyjen syytä;)

Noin 2000-vuotta sitten ilmestyneen uuden uskonnon tulemus tiesi, että ihmiset jotuivat vihatuiksi ja vainotuiksi. Se on hyvin ymmärrettävä asia. Ihmiset piiloutuivat ja menettivät jopa henkensä uskonsa tähden. Ei tiedetty ihmisoikeuksista. Älyn kehittyessä ja tiedon määrän lisääntyessä ymmärrettiin ottaa järki käteen ja turhilta ihmishengen menetyksiltä vältyttiin.

Ei maailma teitä vihaa kristityt. Jeesuskin sanoi JOS...

Teillä on suhteellisen hyvät oltavat maailmassa ja sen parantamiseksi saisitte tehdä enemmän työtä.

On väärin käyttää Jeesusta kilpenään ja uhota, että olemme parempia kuin te muut. Vain me pelastumme koska meillä on se aito usko.

Ja selvennykseksi se, että jos minä kritisoin kristittyjä ei tarkoita että vihaisin kristittyjä. Mutta kyllä se joskus kysymerkille vääntää.

Vierailija
4/31 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ande:

On väärin käyttää Jeesusta kilpenään ja uhota, että olemme parempia kuin te muut.

Vain me pelastumme koska meillä on se aito usko.

Nyt on joku eksyksissä.

Ei Jeesus koskaan sanonut että seuraa mua niin olet muita parempi.

Kristitty ei ole ketään parempi.

Mutta kristittyt voivat sanoa että vain he pelastuvat koska vain Jeesus pystyy pelastamaan. Muuta keinoa ei ole.

Vierailija
5/31 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hämmästyttävää, että uskotaan samaan pelastusoppiin, mutta kiistellään siitä kuka sinne taivaaseen pääsee ja kuka ei. Jeesus on kilpenä.

Mitä Jeesukseen tulee, sanoi hän, että olette maailman valo. Eikö se osoita, että olette hitusen parempia kuin muut, siis ei-kristityt

mar1anne:

Nyt on joku eksyksissä.

Ei Jeesus koskaan sanonut että seuraa mua niin olet muita parempi.

Kristitty ei ole ketään parempi.

Mutta kristittyt voivat sanoa että vain he pelastuvat koska vain Jeesus pystyy pelastamaan. Muuta keinoa ei ole.

Vierailija
6/31 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsestään selvää on, että kun ihminen nöyrtyy anteeksi pyytelemään tarkoittaa se myöskin katumusta, mutta se ei riitä.

Vierailija
7/31 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se pelkkä katumus riitäkään. Mutta kun toinen jumalanlapsi siunaa evankeliumilla niin se on täydellistä. ja kun Jeesus puhui maailmasta, ei hän ole tarkoittanut tätä ympärillämme olevaa konkreettista maailmaa, vaan " maailman ihmisiä" , pakanoita.

raamatussa on kohtia, joista käy ilmi, että saadakseen synnit anteeksi ihminen tarvitsee välikappaleen Jumalan ja itsensä välille. Asioita ei pysty sopimaan Jumalan kanssa kahden. Lukekaapa esim Corneliuksen kohta ja Saulin kohta, Hän uskoi saarnan Ananiakselta. Kuinkas te tämän osaatte tulkita paremmin?

Vierailija
8/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutkin uskonnot ovat jakautuneet eri ryhmiin. Esimerkiksi muslimit ovat jakautuneet ja juutalaiset ovat käsittääkseni myös jakautuneet. Luulen, että aivan samoin on myös hinduilla yms. Tämä johtuu siitä, että ihmiset ovat riitaisia ja riitelevät paljon kaikenlaisista asioista (eikä vähiten uskonasioista).

Vierailija
9/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Sinä lyöt naapuria poskelle ja juokset toisen jumalan lapsen luo ja saat anteeksi.

Minä itse toimisin näin, jos olisin kristitty. Katumuksen vyöryessä omaantuntooni menisin naapurille ja kertoisin kuinka pahoillani olen tapauksesta. Pyytäisin anteeksi ja että hänkin sitten ajan kanssa pystyisi antamaan anteeksi minulle. Jumala näkee meidät eikä siinä välikäsiä tarvita. Rukouksessani joka on omassa hiljaisuudessa tapahtuvaa (ei seurakunnan ihmisten edessä olevaa hurskastelua) rukoilisin naapurini puolesta, että HÄN pystyisi antamaan tekoni anteeksi.

Anteeksi annossa on tärkeää, että itsekkin pystyy antamaan anteeksi. Hiljaisessa rukouksessa pyydetään voimia tähän vaikeaan asiaan. Se ei aina ole helppoa, jos päähän on potikittu läpi elämän.

Ketä se palvelee kun juostaan saarnamiehelle anomaan anteeksi antoa? Se palvelee itseä.

14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;

15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne

Mark. 11:25

Vierailija
10/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on tarkoin harkittava kun loukkaa/satuttaa ihmisiä. Ajattele, jos he eivät heikoudessaan pystykkään antamaan anteeksi. Mihin he joutuvat?

Ihmisellä on suuri vastuu teoistaan. Ihminen ei pelastu pelkällä uskolla tarvitaan tekoja.

Vierailija
11/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?

20 Men vill du då förstå, du fåkunniga människa, att tron utan gärningar är till intet gagn!

21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?

21 Blev icke Abraham, vår fader, rättfärdig av gärningar, när han frambar sin son Isak på altaret? [1 Mos. 22:1 f. Hebr. 11:17.]

22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;

22 Du ser alltså att tron samverkade med hans gärningar, och av gärningarna blev tron fullkomnad,

23 ja niin toteutui Raamatun sana: " Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi" , ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi. 23 och så fullbordades det skriftens ord som säger: »Abraham trodde Gud, och det räknades honom till rättfärdighet»; och han blev kallad »Guds vän». [1 Mos. 15:6. 2 Krön. 20:7. Jes. 41:8. Rom. 4:3.]

24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.

24 I sen alltså att det är av gärningar som en människa bliver rättfärdig, och icke av tro allenast. [Joh. 8:39.]

25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?

25 Och var det icke på samma sätt med skökan Rahab? Blev icke hon rättfärdig av gärningar, när hon tog emot sändebuden och sedan på en annan väg släppte ut dem? [Jos. 2:1 f. 6:17, 23 f.]

26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

26 Ja, såsom kroppen utan ande är död, så är ock tron utan gärningar död.

Vierailija
12/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä teot ovat eri asia kuin muslimien teot, hehän ovat lain alaisia ja heidän on pakko suorittaa niitä tekoja joilla luulevat saavansa niitä pisteitä joilla sitten pääsee paratiisiin jos on plussalla, tai joutuu käymään helvetissä kun pisteet on miinuksella.

nää kristittyjen teot on es. haluut tulla uskoon sinun täytyy nousta ja herätä rukoilemaan ja kohdata Jumala ja seuraava vaihe on kun haluut mennä kasteelle seuraten Jeesuksen esimerkkiä, sekin on teko.

ja sitten kun kasvaa uskossa tulee näkyä hengen hedelmiä, kuten sanotaan

Matteuksen evankeliumi:

7:16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

7:20 Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään.

jos olit tupakoinu, käyttäny alkoholia- rupee nää loppumaan (ennen kasteelle menoa jo) muutenkin tulee kuin uusi ihminen teot muuttuu.

hhh,ymmärtiköhän kukaan mitä yritin ajaa takaa......

21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?

25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?

hekin tekivät jotain, voit joutua luopumaan jostain rakkaasta, voit myös saada takaisin vielä rakkaampaa, joutua korjaamaan elämän tilanteita...tulla tekemään uskossa näitä tekoja ja muutoksia.

Vierailija
13/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

väärien tekojesi tähden helvettiin. Anteeksi antaminen lähtee ensin ihmisestä ja sitten vasta tulee Jumala vastaan. Jos ihmisellä ei ole kykyä/halua antaa anteeksi ei hän saa anteeksi myöskään Jumalalta.

Vierailija
14/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten on se toinen ihminen miten häntet pitäis kohdata kristinuskossa ettei hän joutuisi sinun

väärien tekojesi tähden helvettiin.

ei minun teoista kukaan muu joudu helvettiin, jokainen vastaa omista teoista ja myöskään toisen kustannuksella ei pääse taivaaseen.

mutta nää pahat teot voi antaa Jeesukselle joka on jo kantanut ne ristillä sillä meidän synnit naulasivat Jeesuksen ristille.

Matteuksen evankeliumi:

6:12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;

6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;

6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

Vierailija
15/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä heität kiven naapurin ikkunasta sisään koska olet tulisunut naapuriin. On kysymys sinun teostasi. Tulet katumapäälle menet naapuriin, pyydät anteeksi. Naapuria asia loukkaa syvästi eikä hän pysty anteeksi antoon. Sinä tietenkin olet sujut Jumalan edessä koska sinulla on kyky antaa ihmisten naljailut ja hyvinkin pahat teot anteeksi.

Kuukauden päästä naapurisi menee ja varastaa toiselta polkupyörän ja tulee katumapäälle. Hän pyytelee tekoaan anteeksi ja on hyvin harmissaan. Hän ei saa syntiään anteeksi koska ei ole pystynyt antamaan anteeksi sinun tekoasi.

Sinun tekosi vaikuttaa hänen pelastumiseen. Oliko sinulla tässä asiassa mitään vastuuta?

Vierailija
16/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla oikeus vaatia tekoasi anteeksi naapurilta esim. sanomalla että sinä joudut helvettiin jos et anna minulle anteeksi.

Vierailija
17/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota nyt enempää kantaa siihen, tarvitseeko ihminen välikäsiä suhteessaan Jumalaan. Mutta sellainen pointti tähän juttuun, että on kyllä olemassa muitakin seurakuntia joissa evankeliumi julistetaan ihmiselle - toinen uskovainen toisella uskovalle. Näin esimerkiksi omassa seurakunnassani. Ja kun olen käynyt kirkossa, niin kyllä sielläkin ennen ehtoolliselle menoa julistetaan synnit anteeksi.

Vierailija
18/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikään oksa ei tuota hedelmää ellei se ole rungossa kiinni. Uskoon tulo ja kaste ovat Jumalan tekoja, joissa Jumala oksastaa meidät jaloon öljypuuhun eli Jeesukseen. Ne eivät ole ihmisen tekoja. Ne ovat alusta loppuun Jumalan tekoja. Kun Jumala on liittänyt meidät kiinni Jeesukseen alkaa elämänneste virrata rungosta oksistoon ja sitten vasta tulee ne hedelmät. Nekään ei ole sen oksan tekoja, vaan kun oksa pysyy lujasti kiinni rungossa (Jeesuksessa), pääsee elämänneste vapaasti virtaamaan vaikuttaen sen, että oksa alkaa tuottaa satoa.

Mitä se sitten tarkoittaa, että pysyy kiinni Jeesuksessa. Se on jokapäiväistä syntien tunnustamista, että hän voi täyttää Hengellään. Se on itsensä tyhjentämistä, että hän voi täyttää. Se on publikaanin rukousta, ole minulle syntiselle armollinen, ja silloin Jumala vanhurskauttaa syntisen Jeesuksen sanojen mukaan. Silloin Jumalan Pyhä Henki saa tehdä työtään ja vaikuttaa ihmisessä sitä hedelmää. Se voi tuottaa esim. sen että saa voiman ja halun päästä tupakasta irti. Se saa aikaan halun rukoilla. Se vapauttaa omasta ponnistuksesta Jumalan täydelliseen lahjaan ja vapauteen. Jumalan Pyhä Henki on se joka myös vetää ihmisen uskoon. Ainoa mitä ihminen voi tehdä, on vastustaa sitä. Siihen syntiinlangenneella on vapaus.

Sitten tuosta tupakasta ja viinanjuonnista. Ne ei mielestäni ole vaan itseen kohdistuvia. Itse kärsin tupakkayskästä jo lapsena passiivisen tupakoinnin johdosta. Päihteistä kärsii yleensä kaikki käyttäjän läheiset.

Olen samaa mieltä, että synti on erittäin vakava asia. Yhden ihmisen yksi synti tuli turmioksi koko ihmiskunnalle. Yksikin synti on valtavan turmiollinen. Syntiin on syytä suhtautua vakavasti jo ensimmäisen ajatuksen tullessa päähän. Se on nimittäin kiusaus. Sydän tuottaa syntiä koko ajan. Siksi tarvitsemme Jeesusta (niinkuin oksat runkoa) jatkuvasti puhdistamaan, pyhittämään ja vanhurskauttamaan meidät. Ja siinä Jeesuksen kanssa herkällä omallatunnolla vaeltava antaa elämän virrata lävitseen tuottaen ympäristöönsä kärsivällisyyden, rauhan ja ilon hedelmää.

Vierailija
19/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian esille. Vaikka tämä ei ehkä kuuluisikaan varsinaisesti tähän ketjuun. Olen itse joutunut pohtimaan paljon juuri tuota asiaa.

Anteeksiantaminen voi olla tavattoman vaikeaa. Esim. Lapsi on joutunut kärsimään seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Lapsi kasvaa aikuiseksi eikä kykene antamaan tekoa anteeksi, eikä tekijä ole edes pyytänyt asiaa anteeksi. Saako siis tämä aikuiseksi kasvanut lapsi omia syntejäkään anteeksi? Eli tavallaan, voiko hän joutua helvettiin hyväksikäyttäjän syntien takia?

Itse uskon, että Jumala antaa ihmiselle vähitellen voimia antaa anteeksi. Tämä voi tapahtua esim. jonkun terapian avulla. Jumala johdattaa ihmistä niin, että tämä voi vähitellen antaa haavojen parantua ja sitten jossain vaiheessa on valmis myös antamaan anteeksi.

Vierailija
20/31 |
18.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen pelastus on kiinni ainoastaan ja vain siitä, mikä hänen sydämen asenne Jumalaan on. Vain usko Jumalaan pelastaa.

Anteeksiantamattomuus ja anteeksiantaminen vaikuttavat maan päälliseen elämään. Lisäksi anteeksi antaminen vaikuttaa siihen, että anteeksiantamaton ihminen helpommin luopuu uskosta eli hän ei näe enää Jumalan rakkautta elämässään ja kokee helposti, että Jumalaa ei ole.

Sinänsä uhkailut, että joudut helvettiin, jos et anna anteeksi, on väärin. Ei ole meidän ihmisten vallassa sanoa, kuka joutuu helvettiin ja kuka ei. Me itsekukin vastaamme vain omista teoistamme ja siitä, miten itse elämme maan päällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä