Pysähtyneen auton renkaiden kääntö väärin?
Kuulin juuri, että renkaita ei saa kääntää varsinkaan voimakkaasti, jos ei ole liikkeessä, onko tämä totta?
Kommentit (15)
Isäni, kohta 80v, jaksaa muistuttaa tästä aina kun havaitsee, että käännän renkaita ennen kuin laitan auton liikkeelle. Olisikohan joku renkaiden pinnan kulumiseen liittyvä juttu. Yritän välttää. Yleensä isä on aina oikeassa.
Totta se on. Kuluttaa ohjauksen niveliä ja pyörien tuentaa aika voimakkaasti.
Ei siitä mikään rikki mene, ainakaan nykyautoissa. Enne kyllä sai aika voimakkaasti vääntää kun oli leveät renkaat ilman ohjaustehostinta. Mutta valtatiellä käännyttäessä vasemmalle vastaantulevien kaistan yli ei pidä mennä kääntämään renkaita valmiiksi. Jos joku sattuu osumaan perään, se saattaa tökätä odottavan auton vastaantulevien kaistalle.
Kiitos vastauksista. Pitää alkaa välttämään tuota sitten todenteolla. Olen hiljattain saanut ajokortin niin tuntuu vain helpolta kääntää jo valmiiksi.
Juu, ei mielellään paikallaan käännellä, ei siinä renkaat kulu mutta tosiaan nivelet ei sinällään tykkää hyvää ja lähtien vaikka ohjaustehostimen tiivisteistä (hydaulinen tehostus).
Vierailija kirjoitti:
Isäni, kohta 80v, jaksaa muistuttaa tästä aina kun havaitsee, että käännän renkaita ennen kuin laitan auton liikkeelle. Olisikohan joku renkaiden pinnan kulumiseen liittyvä juttu. Yritän välttää. Yleensä isä on aina oikeassa.
Ei liity renkaiden kulumiseen vaan siihen, että paikallaan renkaita kääntäessä auton nivelet rasittuvat. Tosin nykyautoissa on normaalisti sen verran tehokkaat ohjaustehostimet ettei sillä ole väliä vaikka paikallaan renkaita kääntäisikin kunhan sitä ei ala tekemään joka päivä lukuisia kertoja.
No se on tyhmän näköistäkin. Helpomminhan ne renkaat kääntyy liikkeessä ja on tuntuma paljonko rattia tarvitsee kääntää. Se ratin riuhtominen auton ollessa paikallaan on aivan kauheaa katseltavaa.
Kyllä pitää paikkansa. Ei tee hyvää hydrauliselle ohjaustehostimelle, ainakaan tiivisteille vaan voi aiheuttaa tiivisteiden puhkeamisen ja öljyvuodon ohjaustehostimesta Tämän yleensä kuulee aika selvästi jos kääntää rattia lukkoon asti auto käynnissä, olettaen ettei radio pauhaa suurella äänenvoimakkuudella peittäen alleen ohjaustehostimen ulinan. Mutta jos hydraulinen ohjaustehostin rupeaa kuuluvasti ulisemaan tai sirisemään ratin ja renkaiden ollessa suorassa niin sitten voi olla aika tarkistaa ohjaustehostimen öljyn määrä ja kunto.
Monissa moderneimmissa autoissa tosin on jo sähköinen ohjaustehostin jolloin viestini ei koske niitä, koska sähköiset ohjaustehostimet ovat tietääkseni öljyttömiä järjestelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mikään rikki mene, ainakaan nykyautoissa. Enne kyllä sai aika voimakkaasti vääntää kun oli leveät renkaat ilman ohjaustehostinta. Mutta valtatiellä käännyttäessä vasemmalle vastaantulevien kaistan yli ei pidä mennä kääntämään renkaita valmiiksi. Jos joku sattuu osumaan perään, se saattaa tökätä odottavan auton vastaantulevien kaistalle.
Taidat olla AITO insinööri❓
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Pitää alkaa välttämään tuota sitten todenteolla. Olen hiljattain saanut ajokortin niin tuntuu vain helpolta kääntää jo valmiiksi.
Kerro nyt hyvä ihminen, miksi pysähtyneen auton renkaita pitäisi kääntää ennen kuin lähtee liikkeelle? Moottori käyntiin, jalka kaasulle ja sitten käännetään rattia siihen suuntaan minne ollaan menossa.
Auto pitää myös pysäköidä niin, että renkaat on suorassa.
Näin neuvoi huoltomies, kertoi kyllä pätevän syynkin, jota en enää muista.
Ahtaalla parkkipaikalla joutuu pakostikin kääntämään rattia auton ollessa paikallaan
Vierailija kirjoitti:
Ahtaalla parkkipaikalla joutuu pakostikin kääntämään rattia auton ollessa paikallaan
No ei se niin vaarallista ole...
Eihän se hyvää tee.