Miksi normaalina pidetty pukeutuminen on tavalliselle ihmiselle tosi ahtaasti rajattu?
Mietiskelin tässä, että miksi sitä tulee aina pukeuduttua tylsähkösti. No siksi tietenkin, että kaikkea vähänkin tavallisuudesta poikkeavaa pidetään kylähullun merkkinä! 'Rohkea' ja 'erilainen' on nekin loppujen lopuksi lähes ennalta määriteltyä, ja muunlaista eli omaperäistä pidetään vain outona. Itsellä ei ainakaan riitä etenkään näin aikuisena mielenkiinto niiden sallittujen nyanssien hienosäätöön, vaan olen alistunut tavanomaisuuteen. Voidakseen pukeutua oudosti pitäisi olla joku muiden tunnustama tyylitaituri, tavis saa pienestäkin persoonallisuuden osoituksesta kuittailua. Ja av:n tyylikeskusteluissa tietysti tämä vielä potenssissa. Esim. itse voisin vetää niskaan mitä vain kirpputorilta löydettyä hassunhauskaa, mutta silloin tulisi pidetyksi ihan vajaavaltaisena.
Kommentit (57)
No jos kauheasti piittaa ihmisten puheista, niin parempi olla tekemättä mitään. Toisille on ihan yhdentekevää mitä muut ajattelee.
En koe samaa. Kaapista löytyy kaikenlaista jakusta hippivermeisiin ja hevaripaitoihin, ikäkin alkaa jo nelosella. Ei ole kukaan kuittaillut sitten teini-iän, toki katson vaatteet tilanteen mukaan.
Harva sanoo mitään päin naamaa, joten ihan sama mitä pistät päälle. Kuulostaa enemmän siltä, että et vaan kehtaa tai uskalla, koska luulet muiden välittävän asiasta.
Vierailija kirjoitti:
En koe samaa. Kaapista löytyy kaikenlaista jakusta hippivermeisiin ja hevaripaitoihin, ikäkin alkaa jo nelosella. Ei ole kukaan kuittaillut sitten teini-iän, toki katson vaatteet tilanteen mukaan.
Hippivermeet ja hevarivaatteet ovat vain sallittuja normaalityylisuuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja niitä on paljon muitakin joten en ymmärrä miten "sallittu tyyli' on kapea kuin skaala on laaja, nuo eivät edes ole mitään ääripäitä.
Kuinka epänormaali tyyli ap:lla on mielessä? Joku fursuit? Ja minkä miellät tavalliseksi?
Kyllä hippivaatteissa kulkevia yleensä katsotaan vähän pidempään kuin ihan "taviksia" mutta eiköhän se ole joillekin just se pointti, erottua massasta niin että tulee huomatuksi.
Olen itse ns. tylsä ja klassinen pukeutuja Marimekon raitapaitoineen.
Mutta itseni kohdalla syy on käytännönläheinen. En halua käyttää aikaani kaupoissa, haluan pitää vaatekappaletta vuosikausia ja pestä vaatteita mahdollisimman nopeasti niiden likaannuttua ilman sen kummempaa lajittelua värien tai materiaalin kestävyyden mukaan eri pesuasteille. Suosin myös villaa ja faekkua, jota voi tuulettaa käyttökertojen välillä.
Tätä kautta kannan oman osani ympäristön kuormituksesta, vaikken varmasti tee vielä kaikkea mahdollista.
Silti, onhan niitä kauniita ja kirkkaita värejä, joita kannan kotiini sitten leikkokukkien tai muiden kasvien muodossa.
Tämä vain oma näkemykseni tylsistä valinnoista. Olen sen verran laiska, etten jaksa käyttää aikaani muiden ihmisten päätösten moralisoimiseen. Jokainen tavallaan ja värithän on kauniita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja niitä on paljon muitakin joten en ymmärrä miten "sallittu tyyli' on kapea kuin skaala on laaja, nuo eivät edes ole mitään ääripäitä.
Tarkoitan lähinnä sitä, että pukeutuisi tyylisuuntien ulkopuolelta tai sotkisi tyylisuuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan lähinnä sitä, että pukeutuisi tyylisuuntien ulkopuolelta tai sotkisi tyylisuuntia.
No anna mennä ja repäise! Mielenkiintoiset pukeutujat eivät seuraa mitään tyylisuuntia, sellainen on teinejä ja muita laumasieluja varten.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka epänormaali tyyli ap:lla on mielessä? Joku fursuit? Ja minkä miellät tavalliseksi?
Kyllä hippivaatteissa kulkevia yleensä katsotaan vähän pidempään kuin ihan "taviksia" mutta eiköhän se ole joillekin just se pointti, erottua massasta niin että tulee huomatuksi.
Tarkoitan sitä, että ihmiset luokitellaan pukeutumisen perusteella, ja tavallinen keski-ikäinen nainen riemunkirjavissa ja eri tyylisuuntia edustavissa vaatteissa luokiteltaisiin kylähulluksi. 'Tyyleillä leikittely' ei oikeasti ole kovin hyväksyttyä.
Minusta pukeutumisessa kuten kaikessa muussakin on ihan älytön määrä vapautta. Se mitä itse toteuttaa on oman pään sisäinen asia ja uskalluksesta tai sen puutteesta kiinni. Mikä on pahin juttu mikä seuraa siitä, että vedät päällesi ihan juuri ne omituiset vermeet mitä itse haluat? Niin, eipä juuri mitään seuraamuksia.
Annatko esimerkin liian rohkeasta asukokonaisuudesta?
Pukeutumisesta tulee persoonallista, kun ilmennät sillä omaa persoonaasi.
On turha käydä mukautumaan johonkin olemassa olevan tyyliin tai yhdistämään erilaisia tyylisuuntia, jos et elä niiden edustaman elämäntavan mukaan. Jos et ole hippi tai hevari, näytät hölmöltä jompana kumpana tai vielä oudommin hippihevarina. (Omassa mielessä on vielä nuoruuden ihastuksen innoittama nolo hopparivaihe.)
Oman tyylin löytämisessä voi käyttää olemassa olevia tyylejä lähinnä suuntaviivoina. Jokainen tietää, onko enemmän klassinen leidi kuin rockmimmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan sitä, että ihmiset luokitellaan pukeutumisen perusteella, ja tavallinen keski-ikäinen nainen riemunkirjavissa ja eri tyylisuuntia edustavissa vaatteissa luokiteltaisiin kylähulluksi. 'Tyyleillä leikittely' ei oikeasti ole kovin hyväksyttyä.
Ihmisiä luokitellaan aina jonkin asian perusteella. Se on ihmisen ajattelun luonto ja siihen et pysty vaikuttamaan. Eri asia on, mitren paljon jokun random tyypin luokittelulle sinusta sinä annat valtaa. Ilmeisesti aika paljon. Siihen voit vaikuttaa.
Ihmisethän voivat pukeutua oikeasti kovin monin eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
On turha käydä mukautumaan johonkin olemassa olevan tyyliin tai yhdistämään erilaisia tyylisuuntia, jos et elä niiden edustaman elämäntavan mukaan. Jos et ole hippi tai hevari, näytät hölmöltä jompana kumpana tai vielä oudommin hippihevarina. (Omassa mielessä on vielä nuoruuden ihastuksen innoittama nolo hopparivaihe.)
Oman tyylin löytämisessä voi käyttää olemassa olevia tyylejä lähinnä suuntaviivoina. Jokainen tietää, onko enemmän klassinen leidi kuin rockmimmi.
No en minä ainakaan tiedä olenko enempää kumpikaan tai mikä on mun oma tyyli. Ei kauheasti edes kiinnosta. Joinain päibinä vedän 50-vuotiaana naisena päälleni farkut ja bändipaidan, joinain päivinä kellohameen ja kauluspaidan ja helmikorvakorut. Tykkään monenlaisista vaatteista ja tyyleistä, miksi mun pitäisi löytää joku rajatumpi "oma"?
Vierailija kirjoitti:
Mutta parasta on, kun pukeutumisesta ei voisi millään määritellä ihmisen ajatusmaailmaa tai musiikkimakua. On kauheaa että ajatukset leimataan tavallisiksi vaikkein pukeudukaan persoonallisesti. Koska en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Rasittaa juuri tuo oman tyylin ilmentäminen ja se, että ei saisi pukeutua vaikka goottivaatteisiin, jos on puutarhanhoitoa harrastava virkanainen. Siis nimenomaan se, että pitäisi olla joku pysyvä ja omaa lokeroa ilmentävä tyyli. En ole hippi enkä hevari, mutta hippihevari kuulostaa ihan hyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä ainakaan tiedä olenko enempää kumpikaan tai mikä on mun oma tyyli. Ei kauheasti edes kiinnosta. Joinain päibinä vedän 50-vuotiaana naisena päälleni farkut ja bändipaidan, joinain päivinä kellohameen ja kauluspaidan ja helmikorvakorut. Tykkään monenlaisista vaatteista ja tyyleistä, miksi mun pitäisi löytää joku rajatumpi "oma"?
Näissä mietteissä myös ap!
Ovatko muut tätä mieltä vai oletko vain itse epävarma? Kuka sulle niitä rajoja asettaa?