Kannattaako opiskella luokanopettajaksi?
Haluaisin olla alakoulun opettaja. Kannattaako opiskella luokanopettajaksi? Onko työllistyminen vaikeaa? Suositteletko alaa? Onko opinnot työläitä/raskaita? Entäs joku ainepätevyys, onko tähän suosituksia?
Kommentit (48)
Kaikista työn haasteista huolimatta työ luokanopettajana on myös todella palkitsevaa. Joka päivä on ilonhetkiä ja pieniä edistysaskeleita. Meidän koulun työilmapiiri on ihan huippu, eikä vaikeiden tilanteiden kanssa tarvitse jäädä yksin. Minulle oppilaat ovat kaikki kaikessa! Parhaimpia hetkiä ovatkin ne, jolloin huomaatkin ratkaisseesi vaikean tilanteen. Eräänä päivänä huomaat luokkaan tullessasi seesteisen, rennon ja positiivisen ilmapiirin, jossa oppilaiden oppimisenilo kukoistaa. Tämä tarina on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista työn haasteista 9huolimatta työ luokanopettajana on myös todella palkitsevaa. Joka päivä on ilonhetkiä ja pieniä edistysaskeleita. Meidän koulun työilmapiiri on ihan huippu, eikä vaikeiden tilanteiden kanssa tarvitse jäädä yksin. Minulle oppilaat ovat kaikki kaikessa! Parhaimpia hetkiä ovatkin ne, jolloin huomaatkin ratkaisseesi vaikean tilanteen. Eräänä päivänä huomaat luokkaan tullessasi seesteisen, rennon ja positiivisen ilmapiirin, jossa oppilaiden oppimisenilo kukoistaa. Tämä tarina on tosi.
Sehän tässä onkin, että parhaillaan työ on ihanaa, siihen varmasti vaikuttaa eniten se millainen luokka sattuu. Mutta kyllä epäkohtiin tulee puuttua, jos halutaan että jatkossakin alalla on osaavia fiksuja ihmisiä. He löytävät nimittäin muualtakin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista työn haasteista huolimatta työ luokanopettajana on myös todella palkitsevaa. Joka päivä on ilonhetkiä ja pieniä edistysaskeleita. Meidän koulun työilmapiiri on ihan huippu, eikä vaikeiden tilanteiden kanssa tarvitse jäädä yksin. Minulle oppilaat ovat kaikki kaikessa! Parhaimpia hetkiä ovatkin ne, jolloin huomaatkin ratkaisseesi vaikean tilanteen. Eräänä päivänä huomaat luokkaan tullessasi seesteisen, rennon ja positiivisen ilmapiirin, jossa oppilaiden oppimisenilo kukoistaa. Tämä tarina on tosi.
Vai että oppilaat ovat kaikki kaikessa. Varsinainen idealisti-opettaja. Tuntuu, ettei teillä ole arkea ollenkaan.
Kohta koittaa työn kaksi parasta puolta eli kesä- ja heinäkuu, täydellä palkalla.
Ja mikä tuntui aluksi kummalliselta, saa vielä lomarahat heinäkuussa eli melkein kuukauden palkka.
Älä ainakaan rupea lastentarhanopettajaksi. Saat tehdä täydet viikkotunnit huonommalla palkalla ja köijata itsesi päikkäriin välillä jo kukonlaulun aikaan. Lomaedutkin ovat huonommat.
Jos kuitenkin päädyt maikaksi, niin pysy kaukana mamulähiöistä. Jos itse nyt uraa valitsin alalta, niin lukioon ja johonkin hyvään sellaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan rupea lastentarhanopettajaksi. Saat tehdä täydet viikkotunnit huonommalla palkalla ja köijata itsesi päikkäriin välillä jo kukonlaulun aikaan. Lomaedutkin ovat huonommat.
Jos kuitenkin päädyt maikaksi, niin pysy kaukana mamulähiöistä. Jos itse nyt uraa valitsin alalta, niin lukioon ja johonkin hyvään sellaiseen.
Nimenomaan. Opettajaksi hyvään lukioon. Sitten asiat on hyvin.
Ongelma vaan on, että kilpailu niistä paikoista on kovaa, mutta ainahan sinne joku valitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Opettajaksi hyvään lukioon. Sitten asiat on hyvin.
Ongelma vaan on, että kilpailu niistä paikoista on kovaa, mutta ainahan sinne joku valitaan.
Lukion lehtoreilta suuremmissa kaupungeissa ja niiden paremmissa lukioissa aletaan vaatia jo tohtorin paperit.
Keksi jotain muuta