Kannattaako Nordnetin indeksirahasto Suomeen (pienet kulut) laittaa 1000 e kerralla?
??
Ja sitten vaikka säästää kk 100 e ko tilille?
Kommentit (47)
Kuulostaa hyvältä idealta. Vielä parempi idea on jakaa se tonni esimerkiksi kahtaan osaan ja sijoittaa Nordenetin Ruotsin indeksirahastoon puolet ja Suomen indeksirahastoon puolet. Ja sitten joka toinen kuukausi 100 euroa kumpaankin.
Mitään yksittäisiä osakesijoituksia ei kannata tuollaisella summalla tehdä eikä missään tapauksessa mitään muita rahastoja kuin juurikin joita Nordnetin rahastoja.
nro 7 suosittaa Nordea Maailma rahastoa.
Muuten jees, mutta tuo ei kuulosta pienikuluiselta rahastolta. Luulen, että sen juoksevat kulut ovat yli 0.85 %.
Itse ajattelen, parempi voisi olla jokin vastaava ETF-rahasto. Esim iShares Core MSCI World UCITS ETF, jonka juoksevat kulut ovat käsittääkseni noin 0.20 %
Jos Nordnettiin menee, kannattaa sitä hyödyntää. Tosin tuota edellä mainittua ETF-rahastoa voi ostaa Nordeankin verkkopankissa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä en sijoittaisi osakkeisiin,koska ollaan hinta huipulla.säästä rahaa ja osta muutaman vuoden päästä kun ollaan ensin tultu kursseista alas.
Luin samaa ja liittyykö korkojen nousuun ja inflaatioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin noin, tosin kuukausisäästöön 200 e/kk. Sijoitin tonnin tammikuussa 2020 ja sepäs olikin muuttunut pahimmillaan kai noin 600 euroksi. Jatkoin säästämistä, kasvatin kuukausisäästösummaa reilusti ja aloin sijoittaa pääasiassa SPP Global -rahastoon, joka sijoittaa globaalin indeksin mukaisesti, kulut ovat 0,31 %. Myös indeksirahasto Suomeen menee pieni summa edelleen. Nyt on 15 000 euron salkku.
Neuvoni: aloita! Ei väliä aloitatko vain nyt sen satasen sijoittamisen vai teetkö alkuun isomman kertasijoituksen. Kun olet aloittanut, voit opiskella kiinnostuksesi mukaan. Vasta kun rahaa alkoi kertyä, kiinnostuin opiskelemaan lisää. Silti strategiani on olla passiivinen indeksisijoittaja tässä elämäntilanteessa.
Kyllä ohessa kannattaa olla valinnut myös pieni määrä yksittäisiä osakkeita, joihin uskot.
Jos tutkit asioita, löydät jenkkien teknologiayhtiöitä, jotka tulevat kasvamaan 10-100x seuraavan 10v aikana. Et halua jäädä paitsi näistä, vaikka riskiäkin tietysti on.
Tämä voi olla tulevaisuutta minullekin, mutta onneksi ylipäänsä aloitin sijoittamisen. Juuri nyt ei ole aikaa seurata markkinoita enkä oikein usko pärjääväni ammattilaisille. Silti osakepoimintakin vähän kutkuttelee ihan harrastuksen vuoksi. Tälle harrastukselle ei vain juuri nyt ole aikaa ja indeksikin tuottaa hyvin.
Se passiivinen
Joo se riippuu ihan ajankäytöstä. Itse olen käyttänyt paljon aikaa ja puhtailla osakepoiminnoilla tehnyt niin suuret kasvut, että indekseistä ei saisi niin paljoa edes vuosikymmenen aikana. Enkä treidaa, vaan pidän käytännössä ikuisesti.
En väitä että se helppoa olisi, mutta mahdollista kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnetin indeksirahastossa ihan minimaaliset kulut eikä välityspalkkioita. Suosittelen indeksirahastoa.
Oletko tienannut sijoituksellasi hyvin tai ainakin mukavasti?
Minä olen. Osakkeilla saattaisi tienata enemmän, mutta se vaatisi myös enemmän aikaa ja tietämystä. Ei kiinnosta.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sijoitat pelkästään Suomeen, josta mm. moni iso toimiala puuttuu kokonaan tai on pieni? Siis mikä on argumenttisi sen puolesta, että et sijoita eurooppaindeksiin tai maailmaindeksiin? Onko juuri Suomen pörssi mielestäsi maailman aliarvostetuin ja suomalaiset yhtiöt maailman parhaita? Epäilen vahvasti.
Lähinnä siksi Suomeen kun olen aloittelija enkä osaa tarpeeksi. Mutta opettelen.
Voisit myös jakaa sijoituksen niin, että laitat 25 euroa kaikkiin maksuttomiin, Suomeen, Tanskaan, Norjaan ja Ruotsiin. Sitten kun salkku alkaa kasvaa ja saat vaikka paljonkin sijoitettua, kannattaa muistaa maantieteellinen hajautus. Nordnetissä voi ostaa vaikka Handelsbankenin rahastoja, kulut noin 0,20 %. Indeksirahasto Suomi on Nordnetin sisäänheittotarjous, tuttu ja turvallinen kuin Juhlamokka. Siinä on 25 isoa suomalaista yritystä, ei valitettaisi hajautuksesta jos joku omistaisi osakkeita noista kaikista.
Kun salkku kasvaa, voit muuttaa kuukausisäästösummia ja Suomi-paino vähenee.
Ap. Kiitos vastanneille.
Varmasti tämä passiivinen indeksirahastosijoittamisen aloittaminen näin aluksi on paras vaihtoehto.
Ja 2-3 rahastoa.
Parempi aloittaa nyt ja korottaa kuukausisäästösummaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Kiitos vastanneille.
Varmasti tämä passiivinen indeksirahastosijoittamisen aloittaminen näin aluksi on paras vaihtoehto.
Ja 2-3 rahastoa.
Parempi aloittaa nyt ja korottaa kuukausisäästösummaa.
Aina on oikea hetki aloittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä en sijoittaisi osakkeisiin,koska ollaan hinta huipulla.säästä rahaa ja osta muutaman vuoden päästä kun ollaan ensin tultu kursseista alas.
Toivottavasti et ole mantrannut samaa viimeiset 10v.
Kyllähän se kupla joskus puhkeaa, mutta kukaan ei osaa ajoittaa sitä. Kommenttisi luulee osaavan ajoittaa sen, mutta saatat myös jäädä parin vuoden härkäjuoksuista paitsi.
Joten ei. Enemmin laita rahaa kuukausittain tai kvartaalittain sisään. Jatkuvasti. Et pysty ajoittamaan pohjia.
Eipä nuo romahduksetkaan päivässä tapahdu, joten ehtii kyllä myymään ennen kuin ollaan -80% lukemissa. Itse myin heti koronadipin alkuvaiheessa kaikki rahastot pois ja ostin takaisin kun nousu alkoi vakiintua, n. puolivälissä romahdusta edeltävää tasoa. Eli sain samat rahastot halvemmalla takaisin ja vielä vähän lisääkin.
Ishares World Core on etf-rahasto, joka seuraa tiettyä indeksiä. Tällaiset passiiviset rahastot ovat usein pärjänneet kilpailussa aktiivisesti hoidetuille rahastoille.
Aloittelija: kannustan sinua hankkimaan vaikkapa pienenkin määrän tällaista rahastoa esimerkiksi Nordean tai Nordnetin verkkopankissa. Esimerkiksi yhden osuuden tuota world-rahastoa saa kait noin 67 eurolla.
Näin saa vertailukohtaa. Osaa paremmin suhteuttaa nousut ja laskut, kun on useampaa omakohtaista rahastoa, joita voi verrata keskenään.
t. toinen aloittelija
p.s. itse pidän salkussani yhtä tappiollista Itä-Euroopan rahastoa pienen määrän. Se auttaa minua muistamaan ja arvioimaan, millainen kehitys rahastolla voi huonossa tapauksessa olla. Osittain sen avulla en panikoi laskuissa. Esim viime kevään syöksyn aikaan ostin lisää rahastoja, ja ne ovat tuottaneet hyvin.
Tuo world-rahasto ei toisaalta kelpaa tällaiseksi voimakkaan tappiolliseksi rahastoksi, koska se ehkä mieluummin pienemmän riskin rahasto: luvassa ei kovin suuria voittoja, mutta ei kovin isoja tappioitakaan.
Vierailija kirjoitti:
nro 7 suosittaa Nordea Maailma rahastoa.
Muuten jees, mutta tuo ei kuulosta pienikuluiselta rahastolta. Luulen, että sen juoksevat kulut ovat yli 0.85 %.
Itse ajattelen, parempi voisi olla jokin vastaava ETF-rahasto. Esim iShares Core MSCI World UCITS ETF, jonka juoksevat kulut ovat käsittääkseni noin 0.20 %
Jos Nordnettiin menee, kannattaa sitä hyödyntää. Tosin tuota edellä mainittua ETF-rahastoa voi ostaa Nordeankin verkkopankissa.
ETF:ää ostaessa menee osto- ja myyntikulu kuten osakkeissa. Rahastoissa ei ole merkintäpalkkioita, vain vuosikulu.
kannattaa vuoden päästä et ole kuin 2000e velkaa nordnetille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordnetin indeksirahastossa ihan minimaaliset kulut eikä välityspalkkioita. Suosittelen indeksirahastoa.
Oletko tienannut sijoituksellasi hyvin tai ainakin mukavasti?
Minulla tuotto on ollut lähes 60% siitä kun aloitin rahastoon sijoittamisen.
kerro miten kävi kirjoitti:
kannattaa vuoden päästä et ole kuin 2000e velkaa nordnetille
Ja kuinkahan tämä mielestäsi tapahtuu?
iShares core world:
Markkina-arvosta 67 % on dollareina/Yhdysvalloista ja loput muualta maailmasta ja muuta valuuttaa (euro, jeni, punta, mukana myös esim Tanskan ja Ruotsin kruunu). Valuuttariskiä on, mutta se johtuu toimialasta, monet suuret yritykset on amerikkalaisia. Rahaston tärkeimmät sijoitukset taitaa olla Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, Tesla jne.
Toimialoista edustettuina on muun muassa tietotekniikka (21 %), rahoitusala (13%) , terveydenhoito, viestintä, energia, kiinteistöt.
Vierailija kirjoitti:
iShares core world:
Markkina-arvosta 67 % on dollareina/Yhdysvalloista ja loput muualta maailmasta ja muuta valuuttaa (euro, jeni, punta, mukana myös esim Tanskan ja Ruotsin kruunu). Valuuttariskiä on, mutta se johtuu toimialasta, monet suuret yritykset on amerikkalaisia. Rahaston tärkeimmät sijoitukset taitaa olla Apple, Microsoft, Amazon, Facebook, Tesla jne.
Toimialoista edustettuina on muun muassa tietotekniikka (21 %), rahoitusala (13%) , terveydenhoito, viestintä, energia, kiinteistöt.
Kuulostaa hyvältä.
Facebookin osake nyt on esimerkkinä kuin rahan printtaamista, kasvaa niin taatusti ja takoo niin suurta tuottoa.
Jos joku haluaa tasaista varmaa kasvajaa, niin ei ehkä ole parempaa yksittäistä osaketta.
Vastauksena aloittajan kysymykseen: tuo suunnitelma on ihan hyvä. Tonnin alkusijoitus on sen verran maltillinen, että hajauttamista ei kannata isommin miettiä. Pääasia, että pääset alkuun. Nordnetin indeksirahastot ovat aivan hyviä ja toimivia sijoitusmaailman sisäänheittotuotteita, eikä niissä mitään vikaa ole pidemmällä aikavälilläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vastauksena aloittajan kysymykseen: tuo suunnitelma on ihan hyvä. Tonnin alkusijoitus on sen verran maltillinen, että hajauttamista ei kannata isommin miettiä. Pääasia, että pääset alkuun. Nordnetin indeksirahastot ovat aivan hyviä ja toimivia sijoitusmaailman sisäänheittotuotteita, eikä niissä mitään vikaa ole pidemmällä aikavälilläkään.
Ap.
Ja olen sen verran ”köyhä” että senkin takia en halua riskeerata. Kiva kun töppäisi kunnolla 😬
Vierailija kirjoitti:
Se onko tonni maltillinen vai ei, riippuu täysin sijoittajan taloudellisesta tilanteesta. Jos sitä tonnia on säästetty pitkäänkin, se kannattaa ehdottomasti hajauttaa, vaikka sama raha olisikin jollekin muulle pelkkä taskuraha.
Lähinnä siksi Suomeen kun olen aloittelija enkä osaa tarpeeksi. Mutta opettelen.