MOT: BB, Tempparit jne. tosi-tv ohjelmat rikkovat jopa ihmisoikeussopimuksia osallistujien kannalta!
En tuota paskaa koskaan ole katsonutkaan mutta onhan tuo aivan moraalitonta toimintaa.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2021/05/03/tosi-tvn-kohtuuton-hinta-kasik…
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitäs läksit" nimenomaan kuittaa kaiken. Tässä vaiheessa pitäisi olla selvää hakijalle kuin hakijalle, mitä esim. Tempparisaarella voi pahimmillaan käydä. Lähtemällä mukaan, otat riskin että niin käy seuraavaksi sinulle. Se on sen ilmaisen loman ja viinan hinta. Niin ikään itse päätät, allekirjoitatko sopimuksen ja sen ehdot, vai luetkokaan koko sopimusta. Itse päätät myös sen, lähdetkö testaamaan piilevää tai jopa aktiivista mt-ongelmaasi, eikä asian selvittäminen ole kenenkään ulkopuolisen vastuulla.
Nämä osallistuvat ihmiset ovat aikuisia, joiden oletusarvoisesti siksi uskotaan kykenevän tekemään omat päätöksensä elämässään. Totta kai tuotantoyhtiöt revittelevät osallistujillaan viihdettä jos siihen tulee mahdollisuus, sillä sitenhän he luovat tuottavan bisneksen. Naiivia olettaa, että he toimisivat mitenkään toisinkaan.
Jos pelkäät tulevasi petetyksi ja jätetyksi, älä lähde pettämis- ja jättämisrealityyn!!
Ja sieltä saapui kaikkien moralistien esihenkilö. Suurin osa pariskunnista on reippaasti alle 25 -vuotiaita, eli käytännössä todella nuoria. Miten pitkään suhteet ovat kestäneet? Parhaimmillaan pari vuotta? Ja ihmisen aivotoiminta kehittyy 25 -vuotiaaksi asti, että on kyllä tuotannolta kyseenalaista ottaa juurikin noita untuvikkoja ja juottaa heitä vielä känniin.
Tuotanto "haluaisi" vanhempia osallistujia, mutta käytännössä pareina on noita parikymppisiä, koska kyllä se tuotanto tietää, että ne kolmikymppiset eivät vetäisi niin helposti viihteelle kuin parikymppiset. Lisäksi voisivat vain pilata nuorten juomista ja mokailua, niin parempikin tuotannon mielestä, etteivät ole häiritsemässä. Tuotanto toisin sanoen selittää kaiken parhain päin.
Pettäminen ja jättäminen eivät muuten ole pahimpia seurauksia. Pahimpia ovat moralisoivat ns: paremmat ihmiset, jotka katsovat sarjaa ja pahimmat vielä stalkkaavat ja huorittelevat kyseisiä osallistujia, yleensä naisia. Miehet/pojat jätetään rauhaan, koska "pojat nyt on poikia". Kieroutunutta!
Ja ilmaisen viinan ja loman taustalla on iso tuotantotiimi, joka toivoo, että mokailu jatkuu, että itsellä säilyy hommat ja iso palkkapussi. Rahan takii!
Ja siellä ilmeisesti kaikkien holhoajien esiholhoaja. 25v on "todella nuori"? Come on. Kyllä tuon ikäisenä pitää jo osata ottaa vastuuta omasta tekemisestään. Ja kyllä myös se 18veekin on aikuinen, joka saa tehdä omat päätöksensä ja virheensä. Edelleen: jos ei tähän mennessä tiedä, mikä on Temppareiden idea, on syy yksinomaan peilissä. Jos taas on niin tyhmä, että ei tiedä mitä tulee ehkä tapahtumaan, niin se on voivoi. Itse en ikinä hakeutuisi yhtään mihinkään realityyn, mutta koska jotkut hakeutuvat, tarvitsivatko he siis edunvalvonnan?
On totta kai väärin, että jälkeenpäin osallistujia haukutaan hyvin ilkeästikin - mutta syyllisiä ovat yksinomaan haukkujat, ei tuotantoyhtiö! Nyt joku roti tähän "kasvottomien yhtiöiden" syyllistämiseen ihan kaikessa...
Kerropa sitten, miksi BB:ssä alkon juontiin kiinnitettiin huomiota ja Temppareissa ei? Minäpä kerron. Tuotanto leikkaa sisältöä ja siihen ei kuulu oksentaminen ja huono olo. Tuotanto leikkaa niin, että siellä max. kerrotaan seuraavana päivänä kuinka vähän on heikko happi. Sitä näet, mitä näytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitäs läksit" nimenomaan kuittaa kaiken. Tässä vaiheessa pitäisi olla selvää hakijalle kuin hakijalle, mitä esim. Tempparisaarella voi pahimmillaan käydä. Lähtemällä mukaan, otat riskin että niin käy seuraavaksi sinulle. Se on sen ilmaisen loman ja viinan hinta. Niin ikään itse päätät, allekirjoitatko sopimuksen ja sen ehdot, vai luetkokaan koko sopimusta. Itse päätät myös sen, lähdetkö testaamaan piilevää tai jopa aktiivista mt-ongelmaasi, eikä asian selvittäminen ole kenenkään ulkopuolisen vastuulla.
Nämä osallistuvat ihmiset ovat aikuisia, joiden oletusarvoisesti siksi uskotaan kykenevän tekemään omat päätöksensä elämässään. Totta kai tuotantoyhtiöt revittelevät osallistujillaan viihdettä jos siihen tulee mahdollisuus, sillä sitenhän he luovat tuottavan bisneksen. Naiivia olettaa, että he toimisivat mitenkään toisinkaan.
Jos pelkäät tulevasi petetyksi ja jätetyksi, älä lähde pettämis- ja jättämisrealityyn!!
Ja sieltä saapui kaikkien moralistien esihenkilö. Suurin osa pariskunnista on reippaasti alle 25 -vuotiaita, eli käytännössä todella nuoria. Miten pitkään suhteet ovat kestäneet? Parhaimmillaan pari vuotta? Ja ihmisen aivotoiminta kehittyy 25 -vuotiaaksi asti, että on kyllä tuotannolta kyseenalaista ottaa juurikin noita untuvikkoja ja juottaa heitä vielä känniin.
Tuotanto "haluaisi" vanhempia osallistujia, mutta käytännössä pareina on noita parikymppisiä, koska kyllä se tuotanto tietää, että ne kolmikymppiset eivät vetäisi niin helposti viihteelle kuin parikymppiset. Lisäksi voisivat vain pilata nuorten juomista ja mokailua, niin parempikin tuotannon mielestä, etteivät ole häiritsemässä. Tuotanto toisin sanoen selittää kaiken parhain päin.
Pettäminen ja jättäminen eivät muuten ole pahimpia seurauksia. Pahimpia ovat moralisoivat ns: paremmat ihmiset, jotka katsovat sarjaa ja pahimmat vielä stalkkaavat ja huorittelevat kyseisiä osallistujia, yleensä naisia. Miehet/pojat jätetään rauhaan, koska "pojat nyt on poikia". Kieroutunutta!
Ja ilmaisen viinan ja loman taustalla on iso tuotantotiimi, joka toivoo, että mokailu jatkuu, että itsellä säilyy hommat ja iso palkkapussi. Rahan takii!
Ja siellä ilmeisesti kaikkien holhoajien esiholhoaja. 25v on "todella nuori"? Come on. Kyllä tuon ikäisenä pitää jo osata ottaa vastuuta omasta tekemisestään. Ja kyllä myös se 18veekin on aikuinen, joka saa tehdä omat päätöksensä ja virheensä. Edelleen: jos ei tähän mennessä tiedä, mikä on Temppareiden idea, on syy yksinomaan peilissä. Jos taas on niin tyhmä, että ei tiedä mitä tulee ehkä tapahtumaan, niin se on voivoi. Itse en ikinä hakeutuisi yhtään mihinkään realityyn, mutta koska jotkut hakeutuvat, tarvitsivatko he siis edunvalvonnan?
On totta kai väärin, että jälkeenpäin osallistujia haukutaan hyvin ilkeästikin - mutta syyllisiä ovat yksinomaan haukkujat, ei tuotantoyhtiö! Nyt joku roti tähän "kasvottomien yhtiöiden" syyllistämiseen ihan kaikessa...
Ennenvanhaan varmaan suurimmalla osalla 18-25-vuotiasta oli lapsiakin jo. Nykyään taas tuon ikäiset ovat ilmeisesti liian epäkypsiä ja lapsellisia pitämään huolta ja ottamaan vastuuta edes itsestään. Sellainen kuva keskustelusta tulee. Ovatko ihmiset jotenkin taantuneita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut yllätys, ei tuollaiseen normaalit ihmiset mene.
Ei noita myöskään normaalit katso.
Kuvottavia osa näistä kommenteista. Kun ihminen ei ymmärrä omaa parastaan, se ei tarkoita, etteikö hänen oikeuksiaan ja hyvinvointiaan tulisi puolustaa.
Vastuullinen yhteiskunta perustuu kaikkien panokseen. Kun ihminen ei ymmärrä valintojensa seurauksia, se ei tarkoita, että hänestä ei tarvitse välittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut yllätys, ei tuollaiseen normaalit ihmiset mene.
Ei noita myöskään normaalit katso.
Suomessa on todella paljon epänormaaleja ihmisiä sitten. Mitä se sitten tarkoittaakaan.
Eliakseen tutustuneena kyllä niitä sammakoita tuli suusta ennen ohjelmaakin
Bolivar kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo vasta loppunut TIS kausi 9 oli ensimmäinen kausi, jonka katsoin. Olen aikalailla saman ikäinen kuin osallistujatkin ja ihan mielenkiintoinen konsepti jossain määrin. Miinusta esim. sille, miten skandaalinhakuisesti klippejä leikataan ja näytetään osallistujille. Eräs osallistuja ihan tärisi ja sai kai jonkinlaisen paniikkikohtauksen, kun näki puolisonsa toisen kanssa. Kenen mielenterveys tuollaista kestää, ei minun ainakaan kestäisi.
Ja mikä pisti isosti silmään oli se, että kaksi kohta 50v äijää (Kuronen ja se ruskeatukkainen) analysoivat nuorten suhteita ja seksikohtauksia... Esim onko kyseessä kuivapano vai ei, ja näytettiin niitä klippejä. Eikö tuo ole seksuaalista hyväksikäyttöä? 155e/vk on ihmiskauppaa varsinkin jos eivät saa päättää mitä klippejä näytetään TV:ssä ja mitä ei. Sairasta! Hyvä juttu, että tästä nyt puhutaan.
Olen kyllä täysin samaa mieltä siitä, että olikin jo aika nostaa aihe TIS esille. En ole katsonut yhtään kautta, mutta lueskellut ip-lehtien klikkiotsikoita, joten tiedän mistä puhutaan. Mulla on ikää yli 30 ja aluksi jopa kuvittelin, ettei formaatti kiinnostaisi Suomessa. Vielä mitä! Ja ilmeisesti pahimpia moralisoijia ovat "ne paremmat ihmiset", jotka kuitenkin katsovat sarjaa. Sairasta, vai mitä? Parikymppisenä ihminen on vielä aika hukassa minuutensa kanssa. Näet sua varten leikattuja klippejä toisesta, mahdollisimman epäedullisessa valossa. Lisää siihen sitten vielä runsaasti alkoholia ja muita kännääviä nuoria. TIS:in alussa olin sitä mieltä, että nuoret itse ovat syyllisiä käytökseensä, mutta varsinkin viimeisimmät kaudet tuntuvat olleen mässäilyä pettämisellä. Ja jos vielä pari setämiestä "analysoi" nuorten elämää, niin alas on tultu.
Kuroselle tämä on ollut tulojen puolesta jättipotti-vai mitä luulette, miksi muuten hänellä olisi osakeyhtiö pystyssä? TIS ja Kurosen Grilli Oyon ollut hänelle rahasampo, samalla kun itse esiintyjät saavat murusia. Hyvä, että MOT:issa nostettiin esiin, paljonko artisti eli esiintyjä saa.Halpa hinta on 155€/vko yksityisyyden menettämisestä ja huorittelusta ohjelman jälkeen.
Jos et ole sarjaa katsonut, niin ei kannata kommentoida pelkästään klikkiotsikoiden perusteella. Jos ohjelmassakin leikataan asiat näyttämään tietyltä, niin nuo klikkiotsikot vasta yliampuvia ja liioittelevia ovatkin...
Tsekkaapa vaikka tän päivän Hesarin artikkeli Ruotsin Paratiisihotellia koskien. Taitaa olla aika isosta ongelmasta kyse. Kuka tarvitsee tällaista kuonaa? Voisiko joku fani perustella?
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavia osa näistä kommenteista. Kun ihminen ei ymmärrä omaa parastaan, se ei tarkoita, etteikö hänen oikeuksiaan ja hyvinvointiaan tulisi puolustaa.
Vastuullinen yhteiskunta perustuu kaikkien panokseen. Kun ihminen ei ymmärrä valintojensa seurauksia, se ei tarkoita, että hänestä ei tarvitse välittää.
ei nämä ihmiset ole mitään holhouksenalaisia.
tämä nykyinen uhriutuminen on täysin naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niistäkin tulee välittää. Pitänee laittaa edunvalvoja, jos aikuinen ihminen ei sitä vertaa ymmärrä tekojensa seurauksia.
Sitä kyllä voi miettiä, että missä ovat näiden osallistujien vanhemmat? Eivät he tietysti voi estää jälkikasvuaan osallistumasta ja sekoilemasta. Mutta jonkinlaista saarnaa voi pitää ja ehkä muillakin keinoilla yrittää vaikuttaa.
Mira siis vain sekosi ja olisi pitänyt vapauttaa ohjelmasta, täh? Kuitenkin seurustelee edelleen sekoilukaverinsa kanssa, eli klassisesti vaihtoi lennosta. Jos Mira olisi ollut rehellinen itselleen ja muille, olisi päässyt paljon vähemmällä. Tuo syyntakeettoman uhrin esittäminen on kyllä syvältä. Seuraajien saamiseksi lähti ohjelmaan, huomasi jos ei mitään tee, joutuu kaikkien muiden osallistujien varjoon ja rakensikin tekosistaan megalomaanisen draamasekoilun.
Vierailija kirjoitti:
Silti moni ei tahdo luopua työttömyyskorvauksista tai niiden mahdollisuudesta, veroin maksetusta terveydenhuollosta tai maksuttomasta koulutuksesta.
Yksilön vastuuseen vedotaan aina silloin, kun se itseä hyödyttää, mutta kun itse jää työttömäksi tai sairastuu vakavasti, niin sen jälkeen odotetaan, että muut pitävät veroja maksamalla huolta.
Tai kun omaa lasta kiusataan koulussa, niin ei hyväksytä sitä, että kyllä lapsen täytyy pystyä puolustamaan itseään, vaan huudetaan muita apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä BB -kilpailijoistakin huolehditaan paremmin. BB:ssä esim viimeisimmällä kaudella ei annettu viinaksia paljoakaan, kun siellä oli yksi, joka oksenteli pienestäkin määrästä. Sen sijaan Temppareissa juottaminen on jokapäiväistä. Esim. viimeisimmällä Levi-kaudella oli joku, joka oli joutunut lähtemään Kittilän TERVEYSKESKUKSEEN. Eli erilaiset on säännöt. Törkeää!
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä yhtään. Muutenkin tuo sarjojen käsikirjoittaminen on todella räikeää, ja kaikki saadaan vaikuttamaan ihan erilaiselta miten asiat ovat oikeasti tapahtuneet. Se on pelkkää viihdettä, ei tuotantoa kiinnosta se millainen ihminen joku oikeasti on.
Ei pidä paikkaansa. Näitä huhuja siitä että kaikki on käsikirjoitettu liikkuu täällä aina villisti, koska jokainen haluaa kuvitella että hän "tietää totuuden" asioista. Itse olen ollut lukuisissa reality-tuotannoissa töissä, ja homma ei vaan mene niin Suomessa. Täällä realitya pääsääntöisesti ei käsikirjoiteta tai vaikuteta sen sisältöön muuta kuin sitä kautta että esim. missä järjestyksessä osallistujat ilmestyvät sarjaan, tai sääntöjen muokkaamisen kautta. (Esim. Ruotsin paratiisihotellissa selvästi tuotanto helpottaa tietyissä tilanteissa sääntöjen kautta tiettyjen pelaajien mahdollisuutta pysyä mukana ohjelmassa asettamalla uusia sääntöjä.)
Silti en itse lähtisi esim. Temppareihin koskaan töihin, koska en hyväksy sisältöä (en halua osallistua pettämiseen), enkä halua hyötyä kenenkään epäonnesta. Siinä epävarmoja ja nuoria ihmisiä käytetään viihteenä - tietty moraalittomuushan näkyy jo itse formaatin ideassa, ja katsojakin luonnollisesti tietää katsovansa hyväksikäyttöä viihteenä. Mutta tällaisia lähtökohtaisesti epämoraalisia sarjoja lukuunottamatta ihmisten voinnista kyllä välitetään tuotannoissa oikeasti.
Ikäviäkään reality-sarjoja ei silti Suomessa "räikeästi käsikirjoiteta", vaan ihmiset toimivat kuten toimivat omasta halustaan. En ole esim. koskaan törmännyt Suomessa siihen että ketään pyydettäisiin tekemään jotain tiettyä tai että ihmisille esim. syötettäisiin repliikkejä. (Vrt. esim. jenkkiohjelmissa toisinaan huomaa realityn haastatteluissa että vitsit ovat hieman liian hyviä ollakseen haastateltavan itse keksimiä - tätä en ole Suomessa nähnyt.) Ihmiset ovat huonoja näyttelijöitä, etenkin suomalaiset ovat jäykkiä, eikä siitä mitään katsottavaa tulisi. Toisinaan realityssa leikataan myös pois asioita/sanomisia, jotka saisivat osallistujan näyttämään ikävältä, koska ihmiset sanovat joskus ajattelemattomasti asioita. Eli toisinaan kilpailijasta saa jopa paremman kuvan TV:ssä, kuin mitä ovat luonnossa. Haastatteluissa tottakai koitetaan pääsääntöisesti saada haastateltava sanomaan mahdollisimman suoraan mitä he oikeasti ajattelevat, koska ihmiset normaalisti filtteröivät itsetään paljon, ja reality ei toimi jos katsoja ei tiedä miltä osallistujista oikeasti tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä BB -kilpailijoistakin huolehditaan paremmin. BB:ssä esim viimeisimmällä kaudella ei annettu viinaksia paljoakaan, kun siellä oli yksi, joka oksenteli pienestäkin määrästä. Sen sijaan Temppareissa juottaminen on jokapäiväistä. Esim. viimeisimmällä Levi-kaudella oli joku, joka oli joutunut lähtemään Kittilän TERVEYSKESKUKSEEN. Eli erilaiset on säännöt. Törkeää!
Kukaan ei edelleenkään kaada sitä viinaa kurkusta väkisin alas.
Mä ymmärrän ettei osa näe ohjelmia ongelmallisina ja jopa laittomat sopimukset on "no voi voi mitäs allekirjoitit". Ok, kaiken ei tartte koskettaa, ei tartte pöyristyä muiden puolesta. Mutta miksi se nähdään niin negatiivisena, että noille asioille tehtäisiin jotain? Tulee fiilis että epäkohdista puhuminenkin on kauheaa vinkumista, idiotismia, uhriutumista, ja ties mitä. Minusta tää herättää omituisen isoja tunteita ihmisissä.
On kai se nyt kaikille jollain tasolla selvää, että viihdeteollisuudessa ihmiset on kertakäyttöistä roskaa ja niistä otetaan kaikki irti. Mun mielestä on hienoa puhua siitä pitäiskö tällästä toimintaa rajoittaa, pitäisikö näille "viihdyttäjille" tarjota parempaa korvausta ja vaikka jälkihoitoa sitä tarvitseville? Ei se ole meiltä pois, että ohjelman jälkeen apua tarvitsevat sais apua. Ei se ole meiltä pois, että sopimuksia kohtuullistetaan tai rahallista korvausta nostetaan.
Mä katsoisin paljon paremmalla omallatunnolla tollasta, jos tietäisin että taustakoneisto toimii eettisemmin. Ei näistä oo aiemmin puhuttu, en mä seuraa mitään juorulehtiä tai blogeja missä tulis esiin tuollaset tappouhkaukset ja masennukset. Satunnaisena katsojana kiitän tiedosta ja toivon parannusta jatkossa.
Kyllä sinne silti riittäis tulijoita ja saatais kontenttia aivan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Olispa hauska tietää ketä siellä taustajoukoissa häärää. Kuinka teinejä ovat.
Sellaisia keski-ikäisiä miehiä, mutta nuorekkaita ikäisekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olispa hauska tietää ketä siellä taustajoukoissa häärää. Kuinka teinejä ovat.
Sellaisia keski-ikäisiä miehiä, mutta nuorekkaita ikäisekseen.
Mitä pahaa siinä on, että keski-ikäiset miehet pääsevät katsomaan nuorten touhuja ja myötävaikuttamaan niihin järjestämällä alkoholitarjoilun ja tilat, joissa nuoret alkoholistit parittelevat?
Niimpä. Jos eivät itse nussi humalaisia nuoria niin eihän se ole silloin hyväksikäyttöä.
Tuleehan siitä sellainen voiman ja vallan tunne kun pääsee vaikuttamaan ja rohkaisemaan osallistujia seksuaalisiin tekoihin.
Paikallisen sopimisen on noudatettava lakeja, mm. työaikalakeja. Niin näiden bb-sopimustenkin tulisi noudattaa.