No niin, nyt se sitten selvisi :/
2-vuotiaallani on ADHD!!!
Ohessa ote sivulta http: // www2. valitutpalat. fi/ p272440. html
Näin tunnistat AD/ HD:n
Sinulla tai läheiselläsi voi olla AD/ HD, jos vähintään kuusi ominaisuutta jommastakummasta listasta täyttyy. (tässä vain toinen listoista, toinen oli tarkkaavaisuushäiriöstä)
Yliaktiivinen ja impulsiivinen
1. liikuttelee hermostuneesti käsiään ja jalkojaan tai kiemurtelee istuessaan
2. poistuu usein paikaltaan luokassa tai muissa tilanteissa, joissa vaaditaan paikallaoloa
3. juoksentelee tai kiipeilee ylettömästi sopimattomissa tilanteissa
4. toistuvia vaikeuksia leikkiä tai harrastaa mitään rauhallista
5. on ¿jatkuvasti menossa¿ tai käy ¿kuin kone¿
6. puhuu ylettömästi
7. vastailee usein kysymyksiin ennen kuin ne on esitetty
8. toistuvia vaikeuksia odottaa vuoroaan
9. keskeyttää usein toiset tai on tunkeileva, esimerkiksi tuppautuu seuraan.
Kaikki nämä kohdat sopivat vilkkaaseen poikaani... Mitäs nyt pitäisi tehdä?
Kommentit (10)
muutamia " kilttejä" ja tosi rauhallisia 2-vuotiaita...
t. ap
MIKÄ 2 VUOTIAS ON NORMAALI KUN ON PLIISU? kaikilla meillä on sitten adhd, ne pliisut on vaan liialla kurilla kasvatettuja, etteivät uskalla olla eläväisiä kaksivuotiaita
Periytyvyys on 50%, joten olen itsekin ollut huolissani omista lapsistani. Vanhempi on nyt neljä vuotta, ja hänen kohdallaan sain neuvoksi kirjata ylös pieneen vihkoon kaikki sellaiset merkit, joiden perusteella epäilisin hänelläkin olevan adhd. Nämä käydään läpi 6- tai 7-vuotisneuvolassa, ja vasta silloin on mahdollista arvioida tilannetta kutakuinkin luotettavasti. Pienten lasten elämään kuuluu vilkkaus, eikä vielä 2-vuotiaalla voida adhd:ta todeta.
Hyvää jatkoa ja parempaa mieltä!
nuo kohdat pätevät myös minun vilkkaaseen 2v:hen ja varmaan tuhansiin muihinkin.
Koskaan ei ole diagnosoitu adhd:ta, olisi ehkä pitänyt tehdä diagnoosi.
Mulla meni 10-vuotta että sain ammattitutkinnon suoritettua, tää ei ole vitsi!!!!
Neuvolasta saat lähetteen tarkempiin tutkimuksiin.
MUTTA vasta yli 4-vuotiaita tutkitaan.
Ettehän te - sanokaa ettette - diagnosoi lapsillenne ADHD:tä VALITTUJEN PALOJEN OHJEIDEN AVULLA? Ettehän (ettehän?!) sitten kerro ihmisille että lapsellanne on ADHD kun olette kerran Valituista paloista sen lukenut??
satuinpa nyt vain googlaamaan sanalla ylivilkkaus ja tuon artikkelin löysin (josta siis olin lainannut vain osan). Ihan asialliselta juttu kyllä vaikutti, oli haastateltu suomalaisia asiantuntijoita jne. Ihan samansuuntaista tietoa oli muillakin adhd -sivuilla.
Ap
Tarkkaavaisuushäiriöinen
1. jättää huomiotta yksityiskohtia tai tekee huolimattomuusvirheitä koulussa, työssä tai muussa toiminnassa
2. toistuvia vaikeuksia keskittyä tehtäviin tai leikkeihin
3. ei näytä kuuntelevan suoraan puhuteltaessa
4. jättää seuraamatta ohjeita eikä saa koulu- ja työtehtäviä valmiiksi
5. toistuvia vaikeuksia tehtävien järjestämisessä
6. välttelee tai on haluton suorittamaan pitkäkestoista henkistä ponnistelua vaativia tehtäviä, kuten koulu- ja kotitehtäviä
7. kadottaa tarvitsemiaan esineitä
8. häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
9. unohtaa asioita päivittäisissä toiminnoissa
odottele ap muutama vuosi niin lapsesi paranee.